Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Angst voor vliegen

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

georges
Zeer actief
Mijn ras(sen): een Peruaanse naakthond & een lurcher
Aantal honden: 2

Angst voor vliegen

Ongelezen bericht door georges »

Sinds hij pup is, heeft Georges angst voor vliegen. Meestal kan ik hem wel aanmoedigen ze te vangen, maar als dat niet lukt blijft hij soms in een soort paranoia-staat hangen. Hij blijft dan maar rond zoeken en kan geen rust vinden, enorm sneu om te zien :ugh: Hij is dan niet meer goed bereikbaar. Vaak leg ik hem dan in een kleinere, vlieg-vrije ruimte met zijn mandje en een kluif, en dan gaat het wel weer. Thuis is dat natuurlijk geen probleem, maar op verplaatsing is het niet altijd zo evident.

Ik weet dat er mensen zijn op het forum die supplementen gebruiken om hun hond te ondersteunen in diverse problemen. Bestaat er ook iets dat Georges hierin zou kunnen helpen ? Het komt niet ontzettend vaak voor, maar ik vind het altijd erg om te zien hoe hij zichzelf hierin helemaal kan opjagen. Andere tips omtrent hoe hier mee om te gaan ook welkom uiteraard :ok:
runninggirl
Zeer actief
Aantal honden: 3

Re: Angst voor vliegen

Ongelezen bericht door runninggirl »

Ik zou zorgen dat je altijd een elektronische vliegenmepper bij je hebt en het probleem voor hem op kan lossen.
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Contacteer:

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

Ik zou inzetten op het leren negeren van zoembeestjes. Het stimuleren om ze te vangen, begrijp ik eerlijk gezegd niet. Naast dat je opwinding aan de situatie toevoegt, weet een hond niet het verschil tussen de niet-stekende zoemertjes en de stekende zoemertjes. En je wil geen bijen- of wespensteek in de bek of zelfs de keel hebben. Inzetten dus op kalmeren en leren negeren van die beestjes. Zal nu wel lastiger zijn dan als je daar meteen mee begonnen was
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door sirene »

Het klinkt niet echt als angst voor vliegen als je hem wel kunt aanmoedigen om ze te vangen. Het lijkt eerder dat er iets gebeurd omdat het niet lukt.
Wat doet hij als hij alleen in een kamer is met een vlieg?
Er zijn meerdere wegen die naar Rome lijden.
Je kan stoppen met hem aanmoedigen om die vlieg te vangen en gewoon niks doen. Wat gebeurt er dan?
Je kan hem direct afleiden en een soort counter conditioning doen door hem direct als er een vlieg is een kluifje te geven en hem een plaatst te wijzen om te gaan liggen.
Je kan echt gaan counter conditionen door als er een vlieg rondvliegt met brokjes te strooien (of ze gewoon geven) zodat de vlieg gekoppeld wordt aan iets leuks.
Je kan hem een ander gedrag aanleren, een commando met bv een trucje wat hij zo leuk vindt dat hij het overal kan. Iets wat niet te combineren is met het gedrag wat hij laat zien als hij bang is voor de vlieg. Bv rondjes draaien, handtouch...het maakt niet uit wat als het maar een trucje is waar hij heel blij van wordt. Dat oefen je eerst wel heel veel keer zonder een vlieg uiteraard.
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
Rebble
Zeer actief
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Rebble »

Charlie is ook bang voor vliegen. In huis gaat ze onrustig kijkend ergens staan of als ze de vlieg niet kan lokaliseren dan gaat ze piepen. Buiten is het net een aanstellerig meisje wat bij elk vliegbeest gillend wegrent. Ze gilt niet maar springt wel verschrikt op als ze ook maar iets denkt te voelen op haar vacht en hapt naar vliegende beestjes zoals een meisje met haar handen zou wapperen. Echt, het is net zo hilarisch als het irritant is. Ik kap het af zowel binnen als buiten. Buiten krijgt ze een 'doorlopen' en binnen 'kappen' en daar luistert ze naar (waarop ze natuurlijk een goed zo meisje krijgt). Dit werkt redelijk goed, in de lente is het het ergst maar haar angst neemt geleidelijk af.

Ik ben echt ontaard want hoewel ik soms heus wel probeer om die vlieg naar buiten te werken doe ik meestal niks meer dan mopperen dat ze zich niet aan moet stellen. Ik heb weinig geduld met aanstelleritus ben ik bang.

Oh wat Sirene zegt, de touch doe ik ook wel, die pas ik vaker toe in voor haar ongemakkelijke situaties. Die oefening geeft haar op de een of andere manier houvast of zo.
Laatst gewijzigd door Rebble op 17 mei 2020 09:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
georges
Zeer actief

Mijn eerste reactie bij hem was ook het proberen afleiden, maar zolang de vlieg nog in dezelfde ruimte zit lukt dat niet. Hij blijft er op gefocust zolang die vlieg er is. Daarom ook dat ik hem echt moet afzonderen voor hij kalmeert.

Ik had hier toen wat op internet over opgezocht en daar kwam uit dat het kon helpen hem de vlieg als “vliegend hapje” te leren zien en zo de angst weg te nemen. Het leek mij toen ook wenselijker een naar vliegen happende hond te hebben, dan eentje die ervoor wegkruipt in een hoekje. Enkel, als hij ze dus niet te pakken krijgt, blijkt het angstige toch weer te overheersen.

Hij doet het trouwens echt enkel bij vliegen. Bijen of wespen heeft hij geen schrik voor, en gaat hij ook niet achter. Die hebben een rustiger vliegpatroon en luidere zoem denk ik ? Naar mijn idee komt de angst van het feit dat ze zo snel zijn. Hij voelt bv een vlieg op zijn rug, draait zich om om te kijken waar ze is, maar dan is die vlieg natuurlijk al lang weg. En daar lijkt hij dus wat paranoïde van te worden...

@Sirene : zijn reactie hangt van de situatie af. Ik kan bijvoorbeeld meteen aan hem zien of er een vlieg in huis is, omdat hij haar dan steeds in het oog blijft houden. Ook bij het minste wat hij lijkt op zijn lichaam te voelen, blijft hij zich maar omdraaien en zoeken naar de oorzaak. Counter conditioning zou inderdaad een goed idee kunnen zijn. Al denk ik dat hij eens het trucje of speuren over is, hij misschien wel weer zal “hervallen”. Maar zeker het proberen waard !
georges
Zeer actief

Rebble schreef:Ze gilt niet maar springt wel verschrikt op als ze ook maar iets denkt te voelen op haar vacht en hapt naar vliegende beestjes zoals een meisje met haar handen zou wapperen. Echt, het is net zo hilarisch als het irritant is.

Ik ben echt ontaard want hoewel ik soms heus wel probeer om die vlieg naar buiten te werken doe ik meestal niks meer dan mopperen dat ze zich niet aan moet stellen. Ik heb weinig geduld met aanstelleritus ben ik bang.
Zo is het hier inderdaad ook ! Ik vind het ook irritant gedrag, maar meer dan dat vind ik het vooral erg zielig voor hem. Boos worden haalt ook niks uit, want ik denk ook niet dat hij zich op dat moment echt aanstelt (wat hij soms wel doet, en dat valt wel normaal af te kappen).
sirene
Zeer actief
Contacteer:

georges schreef:
@Sirene : zijn reactie hangt van de situatie af. Ik kan bijvoorbeeld meteen aan hem zien of er een vlieg in huis is, omdat hij haar dan steeds in het oog blijft houden. Ook bij het minste wat hij lijkt op zijn lichaam te voelen, blijft hij zich maar omdraaien en zoeken naar de oorzaak. Counter conditioning zou inderdaad een goed idee kunnen zijn. Al denk ik dat hij eens het trucje of speuren over is, hij misschien wel weer zal “hervallen”. Maar zeker het proberen waard !
Counter conditionen is geen trucje hè. Juist niet. Bij CC hoeft hij niks te doen. Jij voegt iets fijns (eten) toe aan iets naars. De bedoeling is dat daardoor, na een heleboel herhalingen juist dat fijne gaat overheersen. Jij gaat dan eerst niets anders doen dan vlieg = brokje. Ik zou het brokje gooien van de vlieg vandaan.

Als je met die handtouch aan de gang gaat moet je eerst zorgen dat hij die handtouch echt overal, in alle situaties kan en superleuk vindt on te doen. De clue zit erin dat straks die twee emoties (plezier met trucje, angst/ongemak voor de vlieg) niet samengaan.
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
Rebble
Zeer actief

Ongelezen bericht door Rebble »

georges schreef:
Rebble schreef:Ze gilt niet maar springt wel verschrikt op als ze ook maar iets denkt te voelen op haar vacht en hapt naar vliegende beestjes zoals een meisje met haar handen zou wapperen. Echt, het is net zo hilarisch als het irritant is.

Zo is het hier inderdaad ook ! Ik vind het ook irritant gedrag, maar meer dan dat vind ik het vooral erg zielig voor hem. Boos worden haalt ook niks uit, want ik denk ook niet dat hij zich op dat moment echt aanstelt (wat hij soms wel doet, en dat valt wel normaal af te kappen).
Ik word ook niet boos, ik kap het af en dan ga ikzelf verder tot de orde van de dag. Dat afkappen werkt binnen heus niet altijd maar ik denk dat het afkappen en verder weer normaal doen wel zijn werk doet want het is echt aanzienlijk minder geworden hier. Pfff, toen ze net bij ons was heb ik ook een topic geopend, toen wist ik niet dat het angst voor vliegen was. Ze wilde dan alleen maar naar buiten, niet in de tuin maar echt lopen. Dus dat deed ik, uit de situatie. Het gebeurde dat ik dan een uur buiten had gelopen en zodra we op een punt kwamen dichtbij huis weigerde ze verder te lopen. Ik ben gekke Henkie niet daar heb ik echt geen zin in. En hoewel ik het heus wel sneu vind, is het gewoon echt aanstelleritus. En sinds ik er zo mee om ga (dat was vrij snel :engel: ) gaat het echt steeds een stukje beter.
Ik zeg niet dat jij het zo aan moet pakken maar ik denk wel dat je los moet laten dat het zielig is want dat is het niet. Het is maar een vlieg dus stel je niet aan.
Afbeelding
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Tara schreef:We nemen een knetter-racket en gaan er een spelletje van maken: "Ohhh, kijk nou es! Vlieggg! Leukleukleuk! Gaan we vlieg verknetteren? Kijkes leuk!"
En dan samen lachend proberen de vlieg te pakken te krijgen.
Voor mijn honden kan ik ongeveer alles op die manier leuk maken, want als vrouwtje het leuk vindt, dan moet het ook wel heel erg leuk zijn natuurlijk.
Dat werkt heel goed bij extraverte honden. Bij een introverte hond werkt dat niet is mijn ervaring. Nou zijn niet alle Peruanen even introvert maar de meeste wel.
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door DeDiana »

sirene schreef:
Tara schreef:We nemen een knetter-racket en gaan er een spelletje van maken: "Ohhh, kijk nou es! Vlieggg! Leukleukleuk! Gaan we vlieg verknetteren? Kijkes leuk!"
Voor mijn honden kan ik ongeveer alles op die manier leuk maken, want als vrouwtje het leuk vindt, dan moet het ook wel heel erg leuk zijn natuurlijk.
Dat werkt heel goed bij extraverte honden. Bij een introverte hond werkt dat niet is mijn ervaring. Nou zijn niet alle Peruanen even introvert maar de meeste wel.
Haha, nou, zeg dat. Ik hoef daar bij mijn honden in ieder geval al niet mee aan te komen :schrik: Terwijl Mila en Amy best extravert zijn, maar ook zij vinden dat raar en dus verdacht gedrag waardoor ze het helemáál niet meer vertrouwen ;-) Amoz en Arlo komen überhaupt niet meer in de buurt dan.
Arlo wordt soms ook nerveus van vliegen. Het is geen echte angst, maar hij gaat wel rondtrippelen en ervoor op de loop. Bij hem werkt afleiden met een speeltje prima, daarna is hij het ook weer vergeten. Maar dat is dus ook een minder heftige emotie. In het geval van echte angst zou ik het ook met counterconditioneren aanpakken.
Caro
Zeer actief
Mijn ras(sen): Tervuerense herder

Ongelezen bericht door Caro »

Shep is niet bang voor vliegen maar voor de vliegenmepper :LOL:
Afbeelding
Brindlecardi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan

Ongelezen bericht door Brindlecardi »

Ik denk dat het voor je aanpak toch van belang is te weten of het angst is of eerder juist opwinding en jaagdrang.
Uit je verhaal kan ik dat niet opmaken. Je geeft aan dat hij onrustig is en op zoek blijft, maar dat klinkt meer als jaag gedrag/opwinding. Het lijkt mij in dat geval niet zinvol om de opwinding te vergroten en het jaag gedrag te stimuleren d.m.v. spelletjes of commando's. In dat geval zou ik eerder afleiden met bijvoorbeeld een gevulde Kong en de vlieg het huis uit werken. Als het echt angst is, is het ombuigen van het gedrag naar een spelletje of iets vrolijks dan weer wel zinvol.
thom
Zeer actief
Mijn ras(sen): Portugees 'straatschoffie'.
Contacteer:

Ongelezen bericht door thom »

Ari heeft ook angst voor vliegen en dat lijkt steeds verder in het seizoen alsmaar erger te worden. In het begin is hij nogal onrustig, maar tegen het eind van de zomer is het angst, soms pure paniek, dan wil hij echt uit de ruimte waar de vlieg zit. Van alles aan gedaan, van negeren, corrigeren, tot samen op vliegenjacht gaan met zo elektrische vliegenmepper en het zo leuk mogelijk proberen te maken. Maar het helpt gewoon niet.
Nu is het pas mei en nog weinig vliegen, maar dat gaat later in dit jaar natuurlijk anders worden. En ja, we hebben een hor deur en deze zit zoveel mogelijk dicht om vliegen binnen te voorkomen.
Als hij lekker in de tuin ligt en een vlieg hoort, dan gaat hij eerst wegjagen om daarna maar naar binnen te gaan.
Afbeelding
georges
Zeer actief

sirene schreef:Counter conditionen is geen trucje hè. Juist niet. Bij CC hoeft hij niks te doen. Jij voegt iets fijns (eten) toe aan iets naars. De bedoeling is dat daardoor, na een heleboel herhalingen juist dat fijne gaat overheersen. Jij gaat dan eerst niets anders doen dan vlieg = brokje. Ik zou het brokje gooien van de vlieg vandaan.

Als je met die handtouch aan de gang gaat moet je eerst zorgen dat hij die handtouch echt overal, in alle situaties kan en superleuk vindt on te doen. De clue zit erin dat straks die twee emoties (plezier met trucje, angst/ongemak voor de vlieg) niet samengaan.
Die handtouch kan hij al, maar ik weet niet of hij op zo'n moment ervoor bereikbaar zal zijn. Ik ga eerst het counter conditionen toepassen met vlieg = koekje, dat legt de barrière wat lager :ok:
Rebble schreef:En hoewel ik het heus wel sneu vind, is het gewoon echt aanstelleritus. En sinds ik er zo mee om ga (dat was vrij snel :engel: ) gaat het echt steeds een stukje beter.
Ik zeg niet dat jij het zo aan moet pakken maar ik denk wel dat je los moet laten dat het zielig is want dat is het niet. Het is maar een vlieg dus stel je niet aan.
Het is voor hen inderdaad veel meer dan "zomaar" een vlieg :lol1: In het algemeen heeft hij ook geen angsten en op moeilijke momenten herstelt hij zich wel snel. Enkel bij die vliegen blijft dat wel echt in zijn kop zitten en dan vind ik dat toch wel sneu.
Dat was inderdaad het advies dat ik ook gevonden had ! Het gaat wel beter, hij gaat er nu zelf ook wel achteraan om ze te vangen. Maar als dat niet lukt, lijkt het na een tijdje toch weer om te slaan en vind ik hem in een zielig hoekje.
DeDiana schreef: Arlo wordt soms ook nerveus van vliegen. Het is geen echte angst, maar hij gaat wel rondtrippelen en ervoor op de loop. Bij hem werkt afleiden met een speeltje prima, daarna is hij het ook weer vergeten. Maar dat is dus ook een minder heftige emotie. In het geval van echte angst zou ik het ook met counterconditioneren aanpakken.
Georges lijkt ze jammer genoeg niet zo snel vergeten, zolang dat ding blijft rondzoemen blijft hij in status hyper-alert.
Brindlecardi schreef:Ik denk dat het voor je aanpak toch van belang is te weten of het angst is of eerder juist opwinding en jaagdrang.
Daar heb je groot gelijk in. Ik zal eens proberen een filmpje te uploaden, misschien interpreteer ik zijn signalen ook wel verkeerd.
thom schreef:Ari heeft ook angst voor vliegen en dat lijkt steeds verder in het seizoen alsmaar erger te worden. In het begin is hij nogal onrustig, maar tegen het eind van de zomer is het angst, soms pure paniek, dan wil hij echt uit de ruimte waar de vlieg zit. Van alles aan gedaan, van negeren, corrigeren, tot samen op vliegenjacht gaan met zo elektrische vliegenmepper en het zo leuk mogelijk proberen te maken. Maar het helpt gewoon niet.
Nu is het pas mei en nog weinig vliegen, maar dat gaat later in dit jaar natuurlijk anders worden. En ja, we hebben een hor deur en deze zit zoveel mogelijk dicht om vliegen binnen te voorkomen.
Als hij lekker in de tuin ligt en een vlieg hoort, dan gaat hij eerst wegjagen om daarna maar naar binnen te gaan.
Oh :blauwoog: Ik hoop dat het bij Georges niet zo ver zal komen. Wat bij hem in elk geval wel werkt is hem afzonderen in een kleine ruimte waar die vlieg niet zit en waar er ook geen kunnen komen. Dat kan ook zijn stoffen bench zijn, trouwens. Die heeft heel fijn gaas waar geen vliegen door kunnen, en dat is dan echt even zijn veilige plekje. Veel succes met Ari !
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”