sirene schreef:Counter conditionen is geen trucje hè. Juist niet. Bij CC hoeft hij niks te doen. Jij voegt iets fijns (eten) toe aan iets naars. De bedoeling is dat daardoor, na een heleboel herhalingen juist dat fijne gaat overheersen. Jij gaat dan eerst niets anders doen dan vlieg = brokje. Ik zou het brokje gooien van de vlieg vandaan.
Als je met die handtouch aan de gang gaat moet je eerst zorgen dat hij die handtouch echt overal, in alle situaties kan en superleuk vindt on te doen. De clue zit erin dat straks die twee emoties (plezier met trucje, angst/ongemak voor de vlieg) niet samengaan.
Die handtouch kan hij al, maar ik weet niet of hij op zo'n moment ervoor bereikbaar zal zijn. Ik ga eerst het counter conditionen toepassen met vlieg = koekje, dat legt de barrière wat lager
Rebble schreef:En hoewel ik het heus wel sneu vind, is het gewoon echt aanstelleritus. En sinds ik er zo mee om ga (dat was vrij snel

) gaat het echt steeds een stukje beter.
Ik zeg niet dat jij het zo aan moet pakken maar ik denk wel dat je los moet laten dat het zielig is want dat is het niet. Het is maar een vlieg dus stel je niet aan.
Het is voor hen inderdaad veel meer dan "zomaar" een vlieg

In het algemeen heeft hij ook geen angsten en op moeilijke momenten herstelt hij zich wel snel. Enkel bij die vliegen blijft dat wel echt in zijn kop zitten en dan vind ik dat toch wel sneu.
Tara schreef:We nemen een knetter-racket en gaan er een spelletje van maken: "Ohhh, kijk nou es! Vlieggg! Leukleukleuk! Gaan we vlieg verknetteren? Kijkes leuk!"
En dan samen lachend proberen de vlieg te pakken te krijgen.
Voor mijn honden kan ik ongeveer alles op die manier leuk maken, want als vrouwtje het leuk vindt, dan moet het ook wel heel erg leuk zijn natuurlijk.
Dat was inderdaad het advies dat ik ook gevonden had ! Het gaat wel beter, hij gaat er nu zelf ook wel achteraan om ze te vangen. Maar als dat niet lukt, lijkt het na een tijdje toch weer om te slaan en vind ik hem in een zielig hoekje.
DeDiana schreef: Arlo wordt soms ook nerveus van vliegen. Het is geen echte angst, maar hij gaat wel rondtrippelen en ervoor op de loop. Bij hem werkt afleiden met een speeltje prima, daarna is hij het ook weer vergeten. Maar dat is dus ook een minder heftige emotie. In het geval van echte angst zou ik het ook met counterconditioneren aanpakken.
Georges lijkt ze jammer genoeg niet zo snel vergeten, zolang dat ding blijft rondzoemen blijft hij in status hyper-alert.
Brindlecardi schreef:Ik denk dat het voor je aanpak toch van belang is te weten of het angst is of eerder juist opwinding en jaagdrang.
Daar heb je groot gelijk in. Ik zal eens proberen een filmpje te uploaden, misschien interpreteer ik zijn signalen ook wel verkeerd.
thom schreef:Ari heeft ook angst voor vliegen en dat lijkt steeds verder in het seizoen alsmaar erger te worden. In het begin is hij nogal onrustig, maar tegen het eind van de zomer is het angst, soms pure paniek, dan wil hij echt uit de ruimte waar de vlieg zit. Van alles aan gedaan, van negeren, corrigeren, tot samen op vliegenjacht gaan met zo elektrische vliegenmepper en het zo leuk mogelijk proberen te maken. Maar het helpt gewoon niet.
Nu is het pas mei en nog weinig vliegen, maar dat gaat later in dit jaar natuurlijk anders worden. En ja, we hebben een hor deur en deze zit zoveel mogelijk dicht om vliegen binnen te voorkomen.
Als hij lekker in de tuin ligt en een vlieg hoort, dan gaat hij eerst wegjagen om daarna maar naar binnen te gaan.
Oh

Ik hoop dat het bij Georges niet zo ver zal komen. Wat bij hem in elk geval wel werkt is hem afzonderen in een kleine ruimte waar die vlieg niet zit en waar er ook geen kunnen komen. Dat kan ook zijn stoffen bench zijn, trouwens. Die heeft heel fijn gaas waar geen vliegen door kunnen, en dat is dan echt even zijn veilige plekje. Veel succes met Ari !