Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Vaccinatie tegen Lyme: Merilym 3

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

Persistence
Zeer actief

Vaccinatie tegen Lyme: Merilym 3

Ongelezen bericht door Persistence »

Op FB kwam de zoveelste tekenvraag voorbij en iemand reageerde dat haar hond gevaccineerd was met Merilym 3.

Het klinkt mij niet echt als een betrouwbare vaccinatie en als het zo goed was dan was iedereen niet met pipetjes, k(ralen)banden, knoflook, en olietjes aan de gang.
Kennen jullie het?
Er is 1 vaccin tegen de ziekte van Lyme beschikbaar: Merilym 3.
Zoals de naam al aangeeft, zijn er 3 spirocheten (bacteriestammen) in het vaccin opgenomen.
De fabrikant vermeldt in de bijsluiter:
“De werkzaamheid van het vaccin tegen een infectie die leidt tot de ontwikkeling van klinische ziekte is niet bestudeerd.”
Bijzonder, aangezien dit toch essentieel is voor een vaccin.

Daarnaast vermeldt de bijsluiter: “Jaarlijkse hervaccinatie wordt aanbevolen om immuniteit te behouden, hoewel dit schema niet is onderzocht.”

En over de immunologische eigenschappen staat er dit:
“Wetenschappelijke literatuur is beschikbaar waaruit blijkt dat tijdens een teken-bloedmaaltijd de vaccin geïnduceerde antilichamen, aanwezig in het bloed, worden opgenomen door de teek en zich naar verwachting binden aan de OspA eiwitten, tot expressie gebracht door bacteriën in de darm van de teek; dit zal naar verwachting de migratie naar de speekselklieren en transmissie naar de gastheer verminderen.”
Met andere woorden: de teek kan nog steeds zijn ziekmakende stoffen uitbraken en een infectie overbrengen.

In de buitenste celmembraan van de Borrelia burgdorferi bacterie bevindt zich de lipoproteïne OspA, die wordt verondersteld een grote rol te spelen in het overbrengen van de Ziekte van Lyme. Deze lipoproteïne heeft een interactie met zenuwcellen en proteïnen in gewrichten, gewrichtsvloeistof, hart- en spieren. Deze interactie resulteert in auto-immuunaandoeningen. Daarnaast bevordert de lipoproteïne de productie van interleukine 1, een cytokine met ontstekingsbevorderende eigenschappen. Overmatige productie van deze cytokines leidt tot het ontstaan van ziektes die gepaard gaan met ontstekingen. Deze ontstekingsprocessen worden op hun beurt weer gelinkt aan het ontstaan van o.a. kanker en atherosclerose.

Het Merilym vaccin is een zogenaamd recombinant OspA-subunit vaccin, dat wil zeggen: de OspA proteïne zit in het Lyme vaccin. (http://lib.ugent.be/fulltxt/RUG01/002/0 ... 001_AC.pdf)
In Amerika zijn de humane Lyme vaccins – vergelijkbaar met het Merilym vaccin – uit de handel genomen omdat er niet afdoende onderzoek naar de veiligheid is gedaan en vanwege de grote hoeveelheid bijwerkingen die zijn gerapporteerd. Sommige van die bijwerkingen hebben zelfs tot de dood geleid.

Tot slot: in het vaccin worden onder andere aluminiumhydroxide en formaldehyde gebruikt als hulpstoffen; deze stoffen staan bekend om hun ernstige bijwerkingen.
Bron: https://www.dierenvaccins.nl/vaccins-ziekte-lyme/
80564M

Re: Vaccinatie tegen Lyme: Merilym 3

Ongelezen bericht door 80564M »

Bijzonder. Dat er wel een vaccinatie tegen Lyme is voor honden, maar niet voor mensen. Of is dit een vaccinatie voor mensen?

Saar is getest (vanwege vage klachten) en die was bewezen besmet door Babeose. Geen seconde ziek van geweest. Ik haal hier dagelijks teken van de honden af. Ik maak me daar geen zorgen om. Ik plet ze tussen mijn nagels met alle liefde die ik in me heb.
Teken zijn ondingen, maar ratten zijn dat ook. En tegen Weil ent ik ook niet. Life is a bitch.
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door ranetje »

Marion. schreef:Bijzonder. Dat er wel een vaccinatie tegen Lyme is voor honden, maar niet voor mensen. Of is dit een vaccinatie voor mensen?

Saar is getest (vanwege vage klachten) en die was bewezen besmet door Babeose. Geen seconde ziek van geweest. Ik haal hier dagelijks teken van de honden af. Ik maak me daar geen zorgen om. Ik plet ze tussen mijn nagels met alle liefde die ik in me heb.
Teken zijn ondingen, maar ratten zijn dat ook. En tegen Weil ent ik ook niet. Life is a bitch.
Er was ook een humaan lymevaccin
Uit het gequote stuk van Persistence:
Het Merilym vaccin is een zogenaamd recombinant OspA-subunit vaccin, dat wil zeggen: de OspA proteïne zit in het Lyme vaccin. (http://lib.ugent.be/fulltxt/RUG01/002/0 ... 001_AC.pdf)
In Amerika zijn de humane Lyme vaccins – vergelijkbaar met het Merilym vaccin – uit de handel genomen omdat er niet afdoende onderzoek naar de veiligheid is gedaan en vanwege de grote hoeveelheid bijwerkingen die zijn gerapporteerd. Sommige van die bijwerkingen hebben zelfs tot de dood geleid.
Als er dooien bij vallen heb je er niet zo veel aan.
Voor honden dan ook niet lijkt me
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
80564M

ranetje schreef:
Marion. schreef:Bijzonder. Dat er wel een vaccinatie tegen Lyme is voor honden, maar niet voor mensen. Of is dit een vaccinatie voor mensen?

Dat stukje had ik ook gelezen ja. Als je dit dan al niet voor jezelf wil, dan wil je het toch helemaal niet voor je honden?
80564M

Waarbij ik Lyme niet wil bagataliseren voor mensen. Er zijn heel veel mensen die er heel nare gevolgen van hebben.
Maar Lyme bij honden maak ik me niet zo druk over.

Ik mis trouwens wel mijn teken-detector. Saar wees me altijd precies aan waar er bij haar een teek vast zat, maar ook bij Miep. Ben het Sis nu aan het leren. Van de week om een uur of 5 's ochtends kwam ze naar boven op bed tegen me aan kroelen, en er zaten er zomaar 3 bij elkaar op haar staart. Ze had in een tekennestje gerold, denk ik. Nou ja, eruit draaien, pletten, en verder.
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door ranetje »

Marion. schreef:
ranetje schreef:

Dat stukje had ik ook gelezen ja. Als je dit dan al niet voor jezelf wil, dan wil je het toch helemaal niet voor je honden?
Dat lijkt me ook niet nee.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”