Al vanaf het begin stond daar Amber met haar lieve, pittige koppie

Maar in al die 4 maanden was er niemand geweest voor dit geweldig leuke meisje

(haar oogjes zijn hier zwaar geïrriteerd door de AB)

Ik nam haar aan de flex mee naar het bos, waarbij ze continue op en neer stuiterde; ze barstte van de energie. En omdat ze telkens mij daarbij in het vizier hield, liet ik haar op het hondenstrandje los. Ze spoot er vandoor, àlle opgekropte energie en frustratie kwamen er in een keer uit

Er volgde een tijd van totaal uitzinnige uitbarstingen van energie, wandelen, spelen, elkaar ontdekken, spierpijn en heeeel lang en diep slapen. Ze sloopte niks, luisterde perfect (dat wil zeggen ik hoefde haar nooit te roepen want ze hield altijd focus op mij) en was simpelweg het allerleukste liefste hondje wat ik me had kunnen wensen. Lizzy beleefde haar tweede jeugd, was zooo blij met haar supertolerante vriendinnetje

Bij de dierenwinkel gingen we kijken voor een halsbandje. We probeerden er verschillende, en toen ik een rood-geruite pakte ging ze ineens kwispelen en blij doen; die werd het!

Toen ik afscheid aan het nemen was van haar, vertelde ik dit verhaal nog eens (al was ze doof), en geloof het of niet, ze begon weer te kwispelen

Eenmaal in Frankrijk moest ze even overschakelen van dagen met veel structuur en wandelingen op gezette tijden, naar het vrije buitenleven dat iedere dag anders was. De lange, afwisselende wandelingen vond ze heerlijk maar verder wist ze niet zo goed wat er van haar verwacht werd. Gelukkig had ze altijd een uitgebreide collectie ballen om mee rond te sjouwen. Iets anders bliefde ze niet

hield me van mijn werk af in de tuin

en liet zich door niets afleiden; haar bal was serious business

Regelmatig trokken we er een paar dagen met de camper op uit. Binnen drie uur rijden lag een enorm scala aan landschappen binnen ons bereik.
Het hoogste duin in Europa

Het vulkanengebied in de Auvergne

De gorges van de Ardeche

De indrukwekkende Pyreneeën

En vooral favoriet bij Amber, en daarom gingen we er ook minstens een keer per jaar naar toe: het strand

Waar we ook naar toe gingen en wat we ook deden, Amber gaf zich altijd voor 200%. De overgave waarmee ze alles deed, zelfs als ze het weleens spannend vond, was een van haar leukste en meest kenmerkende eigenschappen

Al vrij snel na haar komst, begonnen we ook weer met honden opvangen, zoals deze prachtige witte herder Sioux

Echter, hoe pittig en dapper ze ook kon zijn (we gaven haar bijnamen als Haai, Piranja en Raptor), ze had ook een hele onzekere en gevoelige kant. Zodra de opvanger zijn plaatsje op begon te eisen, trok Amber zich terug en werd daar heel onzeker van. Ze moest echt weten waar ze aan toe was, dan was ze op haar best. Duidelijkheid en regelmaat. Daarom besloten we te stoppen met opvangen en uit te kijken naar een stabiele, evenwichtige, beschermende 'grote broer' om de roedel aan te vullen. Ook een beetje waaks type voor ons, want aan Ambertje hadden we wat dat betreft niet veel

En zo kwam na een jaar Kailen erbij, ook weer uit een Nederlands asiel. Manlief was wederom op voorwaarste verkenning gestuurd

Echt spelen deden ze helaas nooit, behalve heel even in het begin. Daarom is deze foto mij heel dierbaar; het toont een Amber die ik daarna nooit meer gezien heb maar die ik graag vaker zo had willen zien

Kailen had daar iets op gevonden. Als grote broer hoor je natuurlijk je kleine zusje een beetje te plagen, dus stal hij haar kostbaarste bezit, dat waarvan hij al snel wist dat hij gegarandeerd succes zou hebben: de bal. Hij pakte hem af, ging er mee vandoor, liet zich uiteindelijk pakken, deed er een trekspelletje mee en liet uiteindelijk Amber altijd winnen. Amber zou zich namelijk NOOIT gewonnen geven en ze konden rustig 10 minuten aan die bal staan sjorren tot ik ingreep of Kailen opgaf

Nooit sloeg de vlam in de pan of kregen ze mot. Sterker nog: door dit spelletje (voor Kailen dan, Amber nam het altijd heel serieus

Lizzy hield zich altijd wat meer afzijdig van al dit herdergeweld, maar ook zij profiteerde van Kailens aanwezigheid, en vond in hem een ideaal jachtmaatje

Tot op een dag, oktober 2017, het noodlot in de vorm van een besmette teek, toesloeg bij mijn lieve meisje. De ene dag rende ze nog krijsend over het strand, de volgende dag spoot ze uit alle gaten bloed en balanceerde ze op het randje van de dood. Er volgde opname, bloedtransfusie, vele AB kuren en langzaamaan herstelde ze. Maar nooit werd ze meer de oude. Ze hoorde (vrijwel) niets meer en kon veel dingen niet meer begrijpen of verwerken. Buitenstaanders zagen vaak niets aan haar, zelfs de da niet, maar wij moesten machteloos toezien hoe ze was veranderd

Misschien had zij beter die dag kunnen sterven, alleen weet je dat van tevoren niet. Echter ondanks alles wat ze had doorstaan, en het feit dat ze regelmatig iets ging mankeren, bleef Amber zo vreselijk lief en vrolijk. Ik zou er eigenlijk toch geen seconde van hebben willen missen.
Vele veranderingen volgden hierna. Zo verhuisden we, en breidde de roedel zich uit met de komst van Maverick en later Mara.

Begin dit jaar hebben we Lizzy in laten slapen. Zij had een mooi, lang en gezond leven gehad. Amber bleef kwakkelen, en na verschillende dierenartsen geraadpleegd te hebben, kwam aan het licht dat ze een tumor aan haar lever had. Twee weken later was ze duidelijk ziek, en bleek de tumor zo groot te zijn geworden, dat ik haar ter plekke in heb laten slapen

Amber is ongeveer 12 jaar geworden.
Mijn lieve, lieve meisje, mijn Baby, Schoffie, Kip en Bambie, mijn geschenk uit de hemel is er niet meer en ik mis haar verschrikkelijk. Nooit meer je knorretjes, je kusjes, niet meer (voor mijn voeten) rollen, je nek masseren of mijn vingers afbijten als je iets lekkers kreeg,

Maar wat ben ik blij dat ik je in mijn leven heb gehad, mijn zonnestraaltje, lieve Brave Ballen-Boef. Je houdt altijd die grote speciale plek in mijn hart.