Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Irish softcoated wheaten terrier

Forum voor alle opmerkingen over hondenrassen, vragen of weetjes.

Moderator: moderatorteam

Marlett
Zeer actief
Mijn ras(sen): Rotcockapoo en Griekse nepteckel
Aantal honden: 2

Irish softcoated wheaten terrier

Ongelezen bericht door Marlett »

In het kader van 'mijmeren mag' kwam ik in mijn zoektocht naar een tweede hond (ooit) de Irish softcoated wheaten terrier tegen. Wie kan me daar meer over vertellen? Zijn er leden met dit ras?

Ik kwam twee rasverenigingen tegen, hoe zit dat? Dat is bij wel meer rassen zo, ligt daar een smeuïge ruzie aan ten grondslag of is dat gewoon zoals het is?

Wat ik me ook nog afvroeg was of die plukken haar voor de ogen nou écht moet om te voorkomen dat de hond blind wordt of is het een een stijldingetje?
blondie
Zeer actief

Re: Irish softcoated wheaten terrier

Ongelezen bericht door blondie »

Een collega van mij heeft nu haar tweede, na het overlijden van haar eerste.
Ik vind het een schat van een hond, leuk om te zien en ook een erg leuk karakter ook naar andere honden toe.
Verder weet ik er niet veel over :engel:
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Marlett schreef: Wat ik me ook nog afvroeg was of die plukken haar voor de ogen nou écht moet om te voorkomen dat de hond blind wordt of is het een een stijldingetje?
Wat zeg je nou? :80:
Ik kwam twee rasverenigingen tegen, hoe zit dat? Dat is bij wel meer rassen zo, ligt daar een smeuïge ruzie aan ten grondslag of is dat gewoon zoals het is?
Dat is heel normaal binnen de stamboomfok. De neuzen ook maar een beetje dezelfde kant op krijgen mislukt systematisch.
80564M

Ongelezen bericht door 80564M »

Margriet5 heeft er eentje, alleen wel een jaar geleden dat ze hier actief was :wink:
Marlett
Zeer actief

dagmar88 schreef:
Marlett schreef: Wat ik me ook nog afvroeg was of die plukken haar voor de ogen nou écht moet om te voorkomen dat de hond blind wordt of is het een een stijldingetje?
Wat zeg je nou? :80:
Afbeelding

Een beetje een zonneklepje snap ik nog wel, maar sommige honden lijken echt oogloos te zijn. Nu haal ik zelf in de zomer de tondeuse over mijn eigen hoofd, dus bij een hond doe ik ook niet moeilijk over een centimeter vacht meer of minder, maar ik wil geen blinde hond op mijn geweten hebben.
Marlett
Zeer actief

dagmar88 schreef:
Marlett schreef:
Dat is heel normaal binnen de stamboomfok. De neuzen ook maar een beetje dezelfde kant op krijgen mislukt systematisch.
Het is als buitenstaander alleen bijna niet te achterhalen wat de splijtzwam is geweest.
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Marlett schreef:maar ik wil geen blinde hond op mijn geweten hebben.
Hoe zou dat moeten werken?
crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door crutz »

dagmar88 schreef:
Alle kortharen een zonnebril op of ze worden blind ;)
~Suzanne~
Zeer actief

Ongelezen bericht door ~Suzanne~ »

crutz schreef:
dagmar88 schreef:
Alle kortharen een zonnebril op of ze worden blind ;)
Ja, en alle collies en shelties dan ook maar. ik denk WEL dat oogjes een opdondertje krijgen als ze eerst al die haren jaren laten zitten en dan ineens weghalen.. maar als je dat altijd gewoon weghoudt.. ik zie het probleem niet. Tenzij je je hond op een show wilt uitbrengen...

Suzanne
Sterre

Ongelezen bericht door Sterre »

Ik had altijd begrepen dat het moeilijke honden zijn. Maar in onze buurt hebben mensen nu hun tweede. De eerste was een goed opgevoede leuke hond. Liep altijd los met meneer door de wijk. Toen hij van ouderdom ingeslapen is kwam er een pup van hetzelfde ras. De meneer is wel een jaar heel consequent aan het opvoeden geweest op een leuke manier en nu loopt hij weer met zijn opnieuw leuke, vrolijke, gehoorzame hond los door de wijk. Ik vind ze grappig om te zien.
Suusz27
Zeer actief

Ongelezen bericht door Suusz27 »

Ik ben er mee opgegroeid, wij hadden er eentje met een ierse vacht en de ander (herplaatser) met een Amerikaanse vacht.
Het waren heerlijke actieve maar ook knuffelhonden, mijn ouders deden er behendigheid mee.
Konden loslopen, luisterden goed, zat wel echt wat terrier in, ik vind ze erg leuk!

Qua rasvereniging durf ik het je niet te zeggen, daar was in toen te jong voor en het interesseerde me niks toen haha.
Marlett
Zeer actief

Ik zou er niet mee willen showen of fokken, dus dan zou ik het bij mijn nu denkbeeldige hond inderdaad kort(er) houden.

Wat bedoelen jullie met terriergedrag? Kun je daar voorbeelden van geven? Echt concreet. Wat is het grote verschil met honden uit een andere rasgroep?

Van Tosca weten we niet wat er in zit, maar soms vraag ik me af of er terrier in zit en waaraan dat te merken zou zijn.

(En ja... ik val dus op dit type. :lol1: )

Afbeelding
Maeve
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door Maeve »

Ik ken er een aantal van de kynologenclub, en vind ze wel een van de leukere Terriers qua temperament. Het blijven Terriers, maar dit zijn geen grote ruzieschoppers. Wel lekker stabiel en zelfverzekerd.
De vacht heb ik persoonlijk niet zo veel mee (net niks. Doe dan óf plukvacht ala Cairn, of de knipvacht van een Kerry) maar verder zijn het leuke honden die denk ik best passen als (sportieve) gezinshond, mits men weet hoe om te gaan met een Terrier.

Twee rasverenigingen komt eigenlijk altijd voort uit bonje :mrgreen: Maar dat hoef niet (meer) merkbaar te zijn. In de loop der tijd komen ze soms alsnog nader tot elkaar, en anders functioneren ze zelfstandig van elkaar. Voor mijn ras waren tot voor kort twee verenigingen en de meeste fokkers waren lid van beide. Als pupkoper merk je daar dan amper iets van.
Marlett
Zeer actief

Cairn en Kerry staan ook hoog op de wensenlijst. ;-)
Maeve
Zeer actief
Contacteer:

Marlett schreef:Ik zou er niet mee willen showen of fokken, dus dan zou ik het bij mijn nu denkbeeldige hond inderdaad kort(er) houden.

Wat bedoelen jullie met terriergedrag? Kun je daar voorbeelden van geven? Echt concreet. Wat is het grote verschil met honden uit een andere rasgroep?
Terriers barsten van het zelfvertrouwen, soms iets te veel :wink: Die kunnen best een loopje nemen met een baas die daar niet op verdacht is. De reuen kunnen wat fel zijn naar andere honden en Terriers in z'n algemeenheid zijn niet de meest volgzame honden. Ze gehoorzamen niet met als voornaamste reden dat jij dat wil, zeg maar..
Maeve
Zeer actief
Contacteer:

Nanna schreef:Terriërs hebben vaak een korter lontje en mogen meningsverschillen nog weleens middels een vette knokpartij beslechten :tongue:
Maar dat geldt lang niet voor ieder individu of zelfs voor elk terriërras. Ik denk dat de zachtjasjes best makkelijk zijn. Ik zou dan iig wel kiezen voor een teef.
Dat denk ik ook ja. En de Kerry neigt daar ook iets meer naar. Ik ben opgegroeid met Fox Terriers, daar zat het bloed soms tot aan het plafond, ook tussen reu en teef :80: Later kwam daar een Kerry bij en dat was een van de liefste honden ooit, die kon je probleemloos in elke roedel zetten. Wel erg vasthoudend, maar sociaal en gehoorzaam :ok:
Marlett
Zeer actief

Haha, fanatiek rennen... check.
Maeve
Zeer actief
Contacteer:

Nanna schreef:
Maeve schreef:
Dat denk ik ook ja. En de Kerry neigt daar ook iets meer naar. Ik ben opgegroeid met Fox Terriers, daar zat het bloed soms tot aan het plafond, ook tussen reu en teef :80: Later kwam daar een Kerry bij en dat was een van de liefste honden ooit, die kon je probleemloos in elke roedel zetten. Wel erg vasthoudend, maar sociaal en gehoorzaam :ok:
Echt? Ik vind Kerry’s klootzakken, hahhaha. Ga er maar eens op een show naar kijken. Dat doet niks als uitvallen naar elkaar. :schrik:
Misschien hadden wij dan een uitzondering? Al vind ik de exemplaren die ik op show heb gezien ook wel relaxed. Maar dat is niet zo vaak, wij zitten meestal op een andere dag. En zo niet, dan mijd ik de hal met de Terriers toch wel een beetje :LOL:
Marlett
Zeer actief

Haha, dan zakt de Kerry toch een stukje qua positie.

Ik heb geen enkel referentiekader, dus ik vraag me heel erg af hoe Tosca scoort op de terrierladder, zeg maar.
billy
Erelid
Mijn ras(sen): Fox en Duitse Jacht terrier
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door billy »

Het is net even meer met terriërs :wink: Ik heb er 2, een Fox en een Duitse Jachtterrier , en het gaat heel goed maar je moet er bovenop zitten met ze want ze willen wel altijd van alles, ook wat niet kan :F:
Afbeelding
Marlett
Zeer actief

Ik noemde het ook niet voor niks smeuïg.. :cool2:
wolvster
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese StabijXFox Terrier, Airedale Terrier
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door wolvster »

Van de terriërs lijkt de wheaten een wat zachter type volgens mij, zowel qua vacht als karakter.

Er zijn natuurlijk onderling enorme verschillen (mijn terriër is qua sociaal gedrag niet erg rastypisch (in positieve zin)), maar ik ben het wel met Zinodo eens; alles is net iets intenser met een terriër.
Net wat fanatieker, net wat enthousiaster, net wat drukker dan bij de meeste andere rasgroepen.

Murdock is nu 5,5 jaar oud en hij is nu net een jaar wat rustiger in de omgang. Alsof de puberteit zo'n 4 jaar heeft geduurd, haha!
Hij luistert prima en is goed trainbaar, maar het vergt wat meer inspanning dan bij een retriever bv denk ik.

Een kennis met een corgi vraagt wel eens hoofdschuddend of ik niet gek van m wordt als hij weer als een malloot iets debiels heeft bedacht, maar ik vind het vooral erg grappig.
Je leert goed relativeren met zo'n stuiterbal hond.
under the red sky
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door under the red sky »

In mijn jachttraininggroep zat een Wheaten. Hartstikke leuk teefje, wilde graag werken en heel sociaal naar de andere honden.
groetjes,
Gerja

www.undertheredsky.nl
Saschesfloor
Zeer actief
Mijn ras(sen): Cairn Terrier

Ongelezen bericht door Saschesfloor »

Ik vind Wheatens echt fijne honden. Zeker voor een Terrier mild. Het zou een ras zijn wat ik zo zal aanschaffen. Maar goed, ik hou van terriërs. Dus wellicht is mijn beeld ietwat positief gekleurd.
The best and most beautiful things in the world cannot be seen, nor touched, but are felt in the hart.
Marlett
Zeer actief

Jij hebt een Cairn terrier, zie ik. Wat vind jij noemenswaardige verschillen in karakter tussen Cairn en Wheaten?
Miezemuis
Zeer actief
Mijn ras(sen): Grote poedels

Ongelezen bericht door Miezemuis »

Ik vind wheatens echt een terrier light. Ze zijn echt een stuk milder dan veel andere terriërs. Hier in de buurt winnen er een paar. Twee reuen zijn wel echt notoire uitbrekers. Heel inventief in het ontsnappen ook.
Afbeelding
Saschesfloor
Zeer actief
Mijn ras(sen): Cairn Terrier

Ongelezen bericht door Saschesfloor »

Marlett schreef:Jij hebt een Cairn terrier, zie ik. Wat vind jij noemenswaardige verschillen in karakter tussen Cairn en Wheaten?
Ik vind Wheatens zachter. Waar mijn Cairns echt weleens een punt willen maken van dingen (en dan hoofdzakelijk mijn reu), vind ik de Wheaten daar veel milder in. Staan ook heus hun mannetje wel, maar het zijn geen ruziezoekers. Tenminste degene die ik ken zijn lief en redelijk makkelijk. Ik ken toch wel een hoop Cairns die hun pootje niet omdraaien voor een heerlijke discussie. Mijn honden zijn overigens echt heel oké, ik vind gewoon een hoop niet goed en dan zijn ze prima op te voeden en te sturen.
The best and most beautiful things in the world cannot be seen, nor touched, but are felt in the hart.
Plaats reactie

Terug naar “Hondenrassen en kruisingen”