Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Beter voorkomen dan genezen

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Tamaartje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack Russell Terrier
Aantal honden: 1

Beter voorkomen dan genezen

Ongelezen bericht door Tamaartje »

Oké, toch nog een vraag om advies.

De nachten gaan vooralsnog weer goed. Daar genieten we dan ook volop van. En de honden ook, want we kunnen overdag veel meer aan.
Beide honden lopen los in huis.

Ik loop alleen nog tegen het alleen zijn trainen aan. Als ik de honden met z'n 2-en los in huis laat dan is de pup na een paar minuten stil. Ze kruipt doorgaans naast de andere hond op de bank of waar deze dan ook ligt.

Maar ik wil haar ook trainen alleen, alleen te zijn. Kan altijd voorkomen dat ik alleen met de andere hond weg moet. Hoe pak ik dat aan?
Ik heb tot nu toe een paar keer mijn andere hond alleen uit gelaten. Dan heb ik van te voren met de pup gewandeld, gespeeld, getraind en haar iets lekkers te kluiven gegeven. Zodra ik de deur uit ben en ze heeft het in de gaten zie je de onrust. Ze loopt naar de deur en blijft daar drentelen. En daarnaast gaat ze piepen en zet ze het op een loeien.
Ze loopt in huis ook nog regelmatig achter me aan, ze loopt dan wel weer terug.

Hoe pak ik dit het beste aan?
Budkes
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders, Jack Russell Terriërs en een Welsh Corgi Pembroke
Aantal honden: 6

Re: Beter voorkomen dan genezen

Ongelezen bericht door Budkes »

Tamaartje schreef:Oké, toch nog een vraag om advies.

De nachten gaan vooralsnog weer goed. Daar genieten we dan ook volop van. En de honden ook, want we kunnen overdag veel meer aan.

Ik loop alleen nog tegen het alleen zijn trainen aan. Als ik de honden met z'n 2-en los in huis laat dan is de pup na een paar minuten stil. Ze kruipt doorgaans naast de andere hond op de bank of waar deze dan ook ligt.

Maar ik wil haar ook trainen alleen, alleen te zijn. Kan altijd voorkomen dat ik alleen met de andere hond weg moet. Hoe pak ik dat aan?
Ik heb tot nu toe een paar keer mijn andere hond alleen uit gelaten. Dan heb ik van te voren met de pup gewandeld, gespeeld, getraind en haar iets lekkers te kluiven gegeven. Zodra ik de deur uit ben en ze heeft het in de gaten zie je de onrust. Ze loopt naar de deur en blijft daar drentelen. En daarnaast gaat ze piepen en zet ze het op een loeien.

Tijd, geduld en slechts kalmte kan u redden. :mrgreen:
Als puplief vertrouwd is geraakt in het hele huis, en dat kan nog wel even duren, dan kun je haar gerust eens helemaal alleen laten. Hier een Corgi van nu bijna een jaar en nog 4 andere honden. Corgi is van zoonlief. 2 honden gaan sowieso altijd mee naar het werk en sinds 4 maand gaan de Russells ook regelmatig mee. Dus is de Corgi vanaf 8 maand nu regelmatig alleen thuis. Tot die tijd was ze nooit alleen thuis. Geen enkel probleem, mevrouw is vertrouwd genoeg met het huis en zit lekker in haar vel.
Waarom haar nu een rotgevoel bezorgen als ze het nog niet aan kan. Dan kost het vertrouwen opbouwen alleen maar meer tijd. Er is nu nog geen noodzaak dus geef haar tijd.
Gr. Aniek

Afbeelding
DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door DeDiana »

Budkes schreef:
Tamaartje schreef:Oké, toch nog een vraag om advies.

Tijd, geduld en slechts kalmte kan u redden. :mrgreen:
Als puplief vertrouwd is geraakt in het hele huis, en dat kan nog wel even duren, dan kun je haar gerust eens helemaal alleen laten. Hier een Corgi van nu bijna een jaar en nog 4 andere honden. Corgi is van zoonlief. 2 honden gaan sowieso altijd mee naar het werk en sinds 4 maand gaan de Russells ook regelmatig mee. Dus is de Corgi vanaf 8 maand nu regelmatig alleen thuis. Tot die tijd was ze nooit alleen thuis. Geen enkel probleem, mevrouw is vertrouwd genoeg met het huis en zit lekker in haar vel.
Waarom haar nu een rotgevoel bezorgen als ze het nog niet aan kan. Dan kost het vertrouwen opbouwen alleen maar meer tijd. Er is nu nog geen noodzaak dus geef haar tijd.
Helemaal mee eens. Als je merkt dat je pup er nu nog moeite mee heeft, zou ik het ook gewoon even laten. Er juist niet op gaan trainen, geen druk op leggen, geen verwachtingen. Dat komt wel als ze eraan toe is. Juist door er geforceerd mee bezig te gaan terwijl ze het lastig vindt, maak je er denk ik meer een issue van.
Tamaartje
Zeer actief

Cleva schreef:Plotseling weggaan is geen goed begin.

Begin eerst maar met een hondje dat echt voldaan is, zich veiliog voelt en begrijpt wat je aan het doen bent. Gewoon een minuut. Niet opbouwen. Gewoon weer terug naar binnen.
Het is niet spannend maar het is een basis. Een cruciale eerste stap.
Het ritueel van weggaan moet herkenbaar zijn. Het pakken van je sleutels. Schoenen aantrekken. Je jas aandoen en dan de deur.
Als je dat tien keer herhaalt terwijl je je hondje gewoon negeert dan heb je een basis van geluiden en volgorde gelegd zodat je aan de tweede fase kunt beginnen.
Nogmaals, dit gaat nog niet over het gedrag van je hond en het maakt dus ook niet uit of je hond wel of niet piept of blaft.
Gewoon weer terug naar binnen gaan dus.
Dat blaffen niet helpt is op zich een heel belangrijke afspraak maar we zijn nu bezig met een andere fase, oke?

Als je vindt dat je dit vaak genoeg gedaan hebt (er is natuurlijk geen exact getal aan te verbinden maar laten we het 30 noemen.) dan hou je er even een werkweek over op.
Dan haal je het met nog 5 keer omhoog door weer het ritueel te doen.
Die dag heb je goed gewandeld. Er is niets anders raars gebeurd en dan ga je gewoon even aan de overkant van de straat de auto wassen met een babyfoontje op je telefoon.
Het is niet de bedoeling dat het gebeurt want je hebt je hond naar eer en geweten op de goede koers gezet maar mocht er toch geblaft worden dan brul je door het keukenraam dat het afgelopen is! Is ze nou helemaal belazerd!"
En weer weg. Je lachen inhouden graag.

Weer een week pauze. Herhalen.

Snap je wat ik bedoel?
1. Het gaat er om dat je niet sneller gaat dan je hond aankan
2. Je geeft de verkeerde emotie geen kans door meteen terug te vallen naar duidelijkheid. Daarnaast mag een hond ook gewoon niet loeien in huis dus daar kun je maar beter meteen concreet in worden.
3. Zoals altijd zet je je hond op de juiste koers en blijft dan zo nabij dat de hond opdie koers blijft.
Het is een investering maar zo krijg je wel een hond waar je na een paar maanden heel vrij mee om kunt gaan.
Mensen vergeten altijd dat een hond wel heel slim is maar ze zijn niet vlot. Als je daar geen rekening mee houdt dan loop je ze voorbij en dáár woont de verlatingsangst. Zo'n hond bespeurt dat er lading op zit maar begrijpt het fenomeen niet echt en dat heet een opvoedfout. Dan heeft corrigeren geen enkele zin maar helemaal aan het begin wel. Snap je het verschil?

Het is allemaal best logisch. Gewoon je hond laten leren hoe jij het doet en wat er niet mag. En je begint natuurlijk met ene hond die dolgraag wil slapen, geen honger heeft en nergens bij kan wat niet stuk mag.

sorry ik heb wel gelachen. :D Maar ik snap wat je zegt.
Vraag me alleen af of het uit maakt dat ze zodra ik richting deur loopt achter me aan komt. Of kan ik beter dat eerst gaan trainen. Of gaat dat dan in 1 moeite mee. Klinkt eigenlijk wel logisch.

Nu vind ik het wel erg lastig om mijn hondje een voldaan gevoel te geven. Dat klinkt misschien raar. Ze lijkt een ontembare honger te hebben en onvermoeibaar te zijn.
Ik wandel, speel en train met haar. Vandaag komt haar snuffelmat.

Ik ga er in ieder geval mee aan de slag.
kloesje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising Jack Russell Terriër Macho
Australian Kelpie Timber en Bindi
Duitse Herder Benthe (co-own)
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door kloesje »

Ik had er met mijn laatste pup geen haast mee.
In eerste instantie er voor gezorgd dat er een andere hond bij haar of ze ging gewoon mee,
Pas wanneer ze ouder was, haar fijn uitgelaten, getraind en met wat lekkers in de ren.
Daarna met de andere honden gaan lopen, kort beginnen met een kwartiertje en zo opgebouwd, niet volgens een schema, maar gewoon gedaan wat op dat moment nodig was.

Ik schenk er verder weinig aandacht aan en het gaat vanzelfsprekend en zonder problemen :lol1:
Afbeelding
Tamaartje
Zeer actief

kloesje schreef:Ik had er met mijn laatste pup geen haast mee.
In eerste instantie er voor gezorgd dat er een andere hond bij haar of ze ging gewoon mee,
Pas wanneer ze ouder was, haar fijn uitgelaten, getraind en met wat lekkers in de ren.
Daarna met de andere honden gaan lopen, kort beginnen met een kwartiertje en zo opgebouwd, niet volgens een schema, maar gewoon gedaan wat op dat moment nodig was.

Ik schenk er verder weinig aandacht aan en het gaat vanzelfsprekend en zonder problemen :lol1:
Dit lijkt erg op wat ik deed. Liet haar eerst uit, train met haar en geef haar wat lekkers. Maar helaas toch piepen of eigenlijk meer loeien. Het zal nog wel te vroeg zijn.
nomo
Zeer actief
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door nomo »

Ayla heeft er ook moeite mee gehad. Dus heb ik het een tijd niet of nauwelijks gedaan. Dan ging ze mee als ik met Morris weg moest. Ze werd vanzelf ouder en makkelijker daarmee, toen kon ze ineens prima even helemaal alleen blijven. Het is nu al een tijdje niet voorgekomen, maar geloof niet dat het nog een probleem gaat opleveren. Zal het volgende week weer eens uitproberen. Eens even Morris meenemen en haar niet.
Maar hier was het dus gewoon een kwestie van tijd. Werd vanzelf beter.
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Contacteer:

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

Je moet voor 2 dingen zorgen: voor voldoende activiteiten, maar ook voor voldoende rust. Pakt ze zelf voldoende rust, of moet je haar verplichten tot rust? Dat moet ze eerst kunnen voor je haar kunt leren die rust ook te hebben als hij er niet bij bent
Tamaartje
Zeer actief

Fotogravinnetje schreef:Je moet voor 2 dingen zorgen: voor voldoende activiteiten, maar ook voor voldoende rust. Pakt ze zelf voldoende rust, of moet je haar verplichten tot rust? Dat moet ze eerst kunnen voor je haar kunt leren die rust ook te hebben als hij er niet bij bent
Dat lijkt van dag tot dag te wisselen. Het zijn veelal wel hazenslaapjes. Ze lijkt heel licht te slapen. Ik zeg weleens als ik mijn teen beweeg is ze wakker. Hierin zit geen verschil of ze nu in de bench moet liggen of los in huis is. Ze loopt ons ook steeds overal achterna. Ze is ontzettend alert.
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Contacteer:

Tamaartje schreef:
Fotogravinnetje schreef:Je moet voor 2 dingen zorgen: voor voldoende activiteiten, maar ook voor voldoende rust. Pakt ze zelf voldoende rust, of moet je haar verplichten tot rust? Dat moet ze eerst kunnen voor je haar kunt leren die rust ook te hebben als hij er niet bij bent
Dat lijkt van dag tot dag te wisselen. Het zijn veelal wel hazenslaapjes. Ze lijkt heel licht te slapen. Ik zeg weleens als ik mijn teen beweeg is ze wakker. Hierin zit geen verschil of ze nu in de bench moet liggen of los in huis is. Ze loopt ons ook steeds overal achterna. Ze is ontzettend alert.
Dan moet je dus duidelijker onderscheid gaan maken tussen momenten van actie en momenten van (verplichte) rust
Tamaartje
Zeer actief

Fotogravinnetje schreef:
Tamaartje schreef:
Dan moet je dus duidelijker onderscheid gaan maken tussen momenten van actie en momenten van (verplichte) rust
Hoe zou jij dat aanpakken? Zolang ik stil zit geen probleem, maar zodra ik in beweging kom staat ze op. De ene keer gaat ze wel direct weer liggen en de andere keer niet.
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Contacteer:

Voor Elco gebruikte ik daarvoor de bench, voor Gait de puppyren. Voor Gait was het niet eens echt nodig, die pakte z'n rust toch wel
Tamaartje
Zeer actief

Fotogravinnetje schreef:Voor Elco gebruikte ik daarvoor de bench, voor Gait de puppyren. Voor Gait was het niet eens echt nodig, die pakte z'n rust toch wel
Wij hebben zowel de bench als een puppyren gebruikt. Ze is zo gevoelig voor prikkels dat ze ook daarin niet 100% rust pakt. Zodra er iets of iemand in huis beweegt is ze klaar wakker.
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

Ik geef mijn honden altijd iets lekkers als ik weg ga en zeg goed op het huisje passen. Baasje is zo terug. En weg ben ik. Honden wel los in huis. Doe ik bij elke nieuwe hond en gaat tot nu toe altijd goed. Is gewoon een feit en zo gaat dat. Mijn honden zijn altijd blij als ik weg ga want dan krijgen ze snoep en ik maak het leuk.

Ik leer ze trouwens niet om apart alleen te blijven. Dat kunnen ze vanzelf wel als ze vaker samen alleen zijn geweest. Alles op zijn tijd en een voor een aanleren. Ben maar blij dat het samen met je andere hond al zo goed gaat. Lekker uitbouwen.
Afbeelding
Budkes
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders, Jack Russell Terriërs en een Welsh Corgi Pembroke
Aantal honden: 6

Ongelezen bericht door Budkes »

Tamaartje schreef:
Fotogravinnetje schreef:Voor Elco gebruikte ik daarvoor de bench, voor Gait de puppyren. Voor Gait was het niet eens echt nodig, die pakte z'n rust toch wel
Wij hebben zowel de bench als een puppyren gebruikt. Ze is zo gevoelig voor prikkels dat ze ook daarin niet 100% rust pakt. Zodra er iets of iemand in huis beweegt is ze klaar wakker.
Je hebt een Jack Russell Terriër dat zijn nu eenmaal hondjes met veel energie. Ik heb ze ook. Toen die van mij 13 weken waren was de hele wereld een feest. Hoe meer aandacht je aan haar besteed, hoe groter het feest, dus als ze achter je aan komt als je beweegt, laat haar. Doe gewoon je ding en negeer haar.
Ik heb hier nu een huis vol en de Corgi en de jonge Mechel zijn de enigen die nog weleens in actie komen als ik beweeg, dat zijn dan ook de jonkies. De JR's lichten hooguit een ooglid op. Die zie je of hoor je niet in huis. Nooit aandacht aan besteed dooft vanzelf uit.
Als jij niet interessant bent gaat ze wel liggen. Als je op haar reageert wordt het actie reactie. Laat haar lekker.
Spelen doen we buiten, in huis is het rust, tenminste wel vanuit mij.
Gr. Aniek

Afbeelding
Tamaartje
Zeer actief

Met dank aan de buren, is het hele huis helaas wakker. Behalve mijn oudje want die is doof.

Negeren als ze achter me aan loopt in huis doe ik al. Zodra ik bij de tussendoor kom stuur ik haar terug. Ik maak uit of ze mee naar de gang gaat. Soms glipt ze langs mee heen, dan moet ik echt mijn lag in houden als ze me trots staat aan te kijken.

Ik ga starten met een ritueel voor het de deur uit gaan. Zodat ze herkent wat er gaat gebeuren. En dat desnoods 100 keer herhalen tot ze het snapt.

Wat je zegt over dat als het om een pup heen rustig wordt ze wel gaat slapen, dat klopt ook. Zo wordt alleen bij iedere beweging van mij wakker.
Hierdoor vraag ik mij weleens af of ze zich niet veilig voelt. Of dat ze simpelweg nog moet wennen aan beweging om haar heen.

Nu ook de buren zijn zo goed als stil. Dus ligt ze weer op de bank te slapen, maar bij iedere fietser die weggaat. Hoe geruisloos ook, gaat dat koppie omhoog.
Tamaartje
Zeer actief

Heavy schreef:Ik snap dat het vervelend is dat ze wakker wordt door geluiden buiten maar bekijk het eens positief. Ze is stil en loopt niet bij elk geluid te gillen en blaffen :ok:

Waarschijnlijk door het voorbeeld wat ze krijgt van je oudere hond die het niet hoort en er dus niet op reageert. Je kan zelf wel bedenken wat er zou gebeuren als de oudere hond ging blaffen :wink: dan had je twee blaffende honden

Dat ze zo alert is de hele dag kan ook komen doordat ze jouw onrust voelt. Probeer het allemaal eens los te laten en kijk naar wat ze al wel helemaal goed doet. Ik ben zelf ook altijd heel gespannen met een pup hoor en probeer ook zo veel mogelijk te voorkomen maar ik heb ook geleerd dat je gewoon niet alles kan voorkomen

Mijn hond kon prima alleen thuis blijven totdat hij ergens van schrok toen hij alleen thuis was en het huis eng voor hem werd. Sommige dingen kun je niet voorkomen en dan moet je het gewoon weer oplossen
Ze is even naar de tussendeur gerend en heeft een mini piepje laten horen. Daar werd ik denk ik wakker van. Ik ben echt wel super trots. Heb de buurman vannacht overigens wel even gewaarschuwd want door zijn herrie viel ik niet meer in slaap.

Ze was om 6 uur klaar wakker, dacht ik. Ze melde zich bij de deur. Dus was opgestaan. Baal inmiddels als een stekker want om half 7 viel ze weer in slaap en ze slaapt nog. Ach het ligt heerlijk op de bank met een warm puppy lijfje tegen me aan.
Maar dat terzijde.

Gelukkig is mijn oudje doof aan het worden. Zijn rust daardoor pakt ze op, absoluut.

En wat je zegt over onrust, dat klopt helemaal. Ik ben door de opvoeding van mijn andere hond mega onzeker geworden. Lang verhaal kort, die heeft een hele lastige handleiding. En daarnaast hebben we gisteren te horen gekregen dat hij een tumor heeft. We moesten een werkje wachten op de uitslag van het lab.

We komen er wel. Het zal misschien iets langer duren.
Laatst gewijzigd door Tamaartje op 15 feb 2020 16:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Tamaartje
Zeer actief

In diepe rust.Afbeelding
Tamaartje
Zeer actief

Het grote van huis gaan ritueel is begonnen. De buren lachen zich rot.
We staan op van bank/stoel net waar we zitten. Schoenen zijn hier vaak al aan anders doen we ze aan.
Zetten de tv of radio uit.
Pakken de sleutels.
Trekken onze jas aan.
Geven ze beide een koekje.
Zeggen zo terug en tot straks.
Dan door de voordeur en weer naar binnen.

Hopelijk gaat ze zo wat rustiger worden. En wellicht pikt onze andere hond hier ook nog wat van op.
Zoals ik vast al vaker heb gezegd valt het me zwaar. Ik realiseer me nu pas hoe makkelijk onze andere hond was/is, maar ook wat we daar minder goed gedaan hebben. Ik vind het vreselijk om afhankelijk te zijn van andere als ik wil gaan sporten. Of als we een avond weg moeten.
Dat komt wel goed, ook dat weet ik.
De nachten gaan gelukkig goed. Ook daar zit een vast ritueel in. Mijn man doet dat, bij mij gaat om half 10 het licht al uit.
Ze plast en poept netjes op de handdoek en overdag geeft ze (meestal) netjes aan naar buiten te willen.
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”