Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Op zoek naar de geschikte hond

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

Ήυs
Zeer actief
Aantal honden: 2

Op zoek naar de geschikte hond

Ongelezen bericht door Ήυs »

Nee nee, niet voor mezelf :engel:

Ik ben nog altijd blij genoeg met mijn twee honden, waarvan Fay inmiddels geniet van haar rustige senioren leven ;)

Mijn zus en haar vriend zijn op zoek naar een hond!

Ze gaan er veel mee wandelen, haar vriend is veel thuis maar de hond moet ook een paar uur alleen kunnen blijven, ze willen een middelmaat hond, een werkhond maar geen zelfstandig karakter, honden met een 'will-to-please'. Geen moeilijke (stink)vacht. Ik heb ze al wat opties gegeven, maar hier zit zoveel kennis, wellicht zitten er nog genoeg bij die ik over het hoofd heb gezien of niet eens goed ken.

Mochten jullie een hondje kennen dat op zoek ik naar een goed huis en voldoet aan deze eisen, let me know!
Laatst gewijzigd door Ήυs op 12 feb 2020 20:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Doyaquba
Zeer actief
Mijn ras(sen): Boxer
Aantal honden: 1

Re: Op zoek naar de geschikte hond

Ongelezen bericht door Doyaquba »

Wat is een werkhond zonder zelfstandig karakter precies?
Ήυs
Zeer actief

Doyaquba schreef:Wat is een werkhond zonder zelfstandig karakter precies?
Voor mij vallen mijn honden daar onder. Golden retriever, Toller. Willen graag voor de baas werken. Daar waar mijn Kuvasz zelfstandig was en zelf prima kon bepalen wat hij wilde zonder mijn 'hulp' :engel:

Dus honden met een 'will-to-please' karakter kan dan een betere benaming zijn.
duitse herder
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herder en Border Collie

Ongelezen bericht door duitse herder »

Een (korthaar) border collie? Er zit veel diversiteit in het ras, vast wel eentje die geschikt is.
Perry en Noah

Afbeelding
Doyaquba
Zeer actief
Mijn ras(sen): Boxer

Ongelezen bericht door Doyaquba »

Ήυs schreef:
Voor mij vallen mijn honden daar onder. Golden retriever, Toller. Willen graag voor de baas werken. Daar waar mijn Kuvasz zelfstandig was en zelf prima kon bepalen wat hij wilde zonder mijn 'hulp' :engel:

Ah oké ik dacht aan iets anders :denken:
nvm, geen verstand van dit soort honden dan :oohja:
Laatst gewijzigd door Doyaquba op 14 feb 2020 16:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Friesenfransman

Ongelezen bericht door Friesenfransman »

Doyaquba schreef:
Ήυs schreef:

Ehm een stabij of wetterhoun? Australian cattle dog?
:goeie: :LOL: :goeie:
Laura84
Zeer actief
Mijn ras(sen): Hollandse Herder Langhaar
Contacteer:

Ongelezen bericht door Laura84 »

Er is momenteel nog een ontzettend leuk HH ruwhaarpupje beschikbaar, fijne lijn, knap koppie, fijne fokker.
Groetjes Laura, en de streepjes bende, Fix en Laicka
Afbeelding
Ήυs
Zeer actief

duitse herder schreef:Een (korthaar) border collie? Er zit veel diversiteit in het ras, vast wel eentje die geschikt is.
Ze kwamen zelf ook al met een border collie! Alleen twijfel ik of die niet te is, qua energie niveau. Nu heb ik zelf alleen de ervaring van een border collie kruising met Friese stabij, maar dat beest was de eerste 7 jaar onvermoeibaar en bijna onverzadigbaar. En echt trainingen gaan ze niet doen -naast een waarschijnlijke puppy training-
Ήυs
Zeer actief

Doyaquba schreef:
Ήυs schreef:

Ehm een stabij of wetterhoun? Australian cattle dog?
Ik ken zelf de Australian Cattle dog niet echt... Kun je daar meer over vertellen?
Ήυs
Zeer actief

Cleva schreef:Het tieft van de jack russells in het asiel.
Als je er zo een neemt en gewoon uitgaat van een nog missende opvoeding heb je er een jaar later een wereldhond aan en in de tussentijd chronisch de slappe lach.
:LOL: Ik zal het ze maar niet aandoen. En ze zoeken wel iets groters.
https://ikzoekbaas.dierenbescherming.nl ... achterhoek

Overigens snap ik helemaal niets van het zoeken naar je nieuwe hond uitbesteden aan een ander.
Zijn ze dan wel echt geïnteresseerd?
Ze besteden niets uit, ik zoek met ze mee, en ze vragen zo nu en dan iets omdat ik toch best wat meer weer van honden dan zij. Het lijkt me juist heel positief dat ze een weloverwogen keuze maken en goed uitzoeken wat bij hen past ;)
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Ήυs schreef: Ik ken zelf de Australian Cattle dog niet echt... Kun je daar meer over vertellen?
Veel aandoeningen, vaak niet erg sociaal en vrij scherp.
Ήυs
Zeer actief

Laura84 schreef:Er is momenteel nog een ontzettend leuk HH ruwhaarpupje beschikbaar, fijne lijn, knap koppie, fijne fokker.
Ik denk niet dat een herder bij ze zal passen eerlijk gezegd, maar ik kan het altijd even als optie meegeven! :)
kooi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Roemeense straatmadelief

Ongelezen bericht door kooi »

Ook hier:

Heb je al gekeken bij mijn bericht in het persoonlijke veteranenhoekje over het husky-kruising teefje van mijn buren?
Zit erg dringend verlegen om baasjes die van haar willen houden.
Eilfy
Zeer actief
Mijn ras(sen): .
Pia: kruising
Alfy: kruising
Kenji: Border Collie
Djalu: Border Collie
Aantal honden: 5
Contacteer:

Ongelezen bericht door Eilfy »

Ήυs schreef:
duitse herder schreef:Een (korthaar) border collie? Er zit veel diversiteit in het ras, vast wel eentje die geschikt is.
Ze kwamen zelf ook al met een border collie! Alleen twijfel ik of die niet te is, qua energie niveau. Nu heb ik zelf alleen de ervaring van een border collie kruising met Friese stabij, maar dat beest was de eerste 7 jaar onvermoeibaar en bijna onverzadigbaar. En echt trainingen gaan ze niet doen -naast een waarschijnlijke puppy training-
Een border collie past over het algemeen alleen als je ook aan voldoende mentale stimulatie kan voldoen. Dat kan prima met actieve wandelingen (opdrachten geven tijdens de wandeling) of recreatief wat sporten maar echt alleen dagelijks wandelen is een risico. Er zijn border collies die er genoeg aan hebben maar er zijn er in verhouding denk ik meer die dat niet hebben. De kans op probleemgedrag (drijven met name) is daarmee groot. Zeker de kortharen zit vaak meer richting werklijn dus dat lijkt mij niet verstandig.
Een border collie meer uit showlijnen zijn vaak wat gematigder waardoor je een grotere kans hebt dat ze wel voldoende hebben aan wandelen. Daar is de vacht vaak wel net iets bewerkelijker van.

Op basis van het verhaal eens in de spaniël of retriever hoek kijken? Die hebben vaak echt wel een will to please maar minder met een "moeten" werken dan de gemiddelde herder (of het levert wat minder probleemgedrag op als ze niet werken). Vachten vaak redelijk makkelijk en qua maat zit je in ieder geval ruim rondom die middelmaat.
In loving memory: Lara (20/02/1996 - 29/03/2009) ~~ Oryn (09/01/2013 - 02/02/2014)
Makso's Stars op Facebook
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

kooi schreef:Ook hier:

Heb je al gekeken bij mijn bericht in het persoonlijke veteranenhoekje over het husky-kruising teefje van mijn buren?
:LOL: Ga je nou gewoon lukraak met die hond gooien?
Ήυs schreef:een werkhond maar geen zelfstandig karakter, honden met een 'will-to-please'. Geen moeilijke (stink)vacht.
S@ndr@
Zeer actief

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

wat zou kunnen is een leuke Visla of zo als je heel veel gaat lopen, zijn best leuke honden daarvoor.. en best bereid te werken voor hun baas
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door sirene »

geen zelfstandig karakter en dan een husky kruising?
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
Chihuahua-paws
Zeer actief
Mijn ras(sen): Chihuahua langhaar

Ongelezen bericht door Chihuahua-paws »

Waarom niet gewoon een toller dan?

Wat vinden ze zelf leuk?
It's the animal, it's the animal, it's the animal instinct in me..

Toots we zullen je nooit vergeten. Rust zacht.
duitse herder
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herder en Border Collie

Ongelezen bericht door duitse herder »

S@ndr@ schreef:wat zou kunnen is een leuke Visla of zo als je heel veel gaat lopen, zijn best leuke honden daarvoor.. en best bereid te werken voor hun baas
Ook geen gekke keuze! Al zou ik er rekening mee houden dat die behoorlijk onstuimig kunnen zijn in hun jongere jaren. Of ik kom de verkeerde tegen, dat kan ook :lol1:
Perry en Noah

Afbeelding
LongFields
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door LongFields »

Laura84 schreef:Er is momenteel nog een ontzettend leuk HH ruwhaarpupje beschikbaar, fijne lijn, knap koppie, fijne fokker.
Bras! Die probeer ik aan een vriendin te slijten. :wink:
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

S@ndr@ schreef:wat zou kunnen is een leuke Visla of zo als je heel veel gaat lopen, zijn best leuke honden daarvoor.. en best bereid te werken voor hun baas
Een Vizsla heeft ook vaak een beste jachtpassie waarmee je in de problemen komt als je niet meer doet dan een puppycursus :wink:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Ήυs
Zeer actief

Boutje schreef:Werkhond en ze willen er behalve misschien puppycursus niks mee volgen van lessen?
Waarom dan een werkhond?
Staat er een beetje raar ...
Waarom? Wanneer je er heel veel mee op pad bent en wandelt, waarom zou dat niet genoeg zijn dan?
Ήυs
Zeer actief

Ik denk niet dat ik in dat hoekje kan kijken toch?
Ήυs
Zeer actief

Eilfy schreef:
Ήυs schreef:
Een border collie past over het algemeen alleen als je ook aan voldoende mentale stimulatie kan voldoen. Dat kan prima met actieve wandelingen (opdrachten geven tijdens de wandeling) of recreatief wat sporten maar echt alleen dagelijks wandelen is een risico. Er zijn border collies die er genoeg aan hebben maar er zijn er in verhouding denk ik meer die dat niet hebben. De kans op probleemgedrag (drijven met name) is daarmee groot. Zeker de kortharen zit vaak meer richting werklijn dus dat lijkt mij niet verstandig.
Een border collie meer uit showlijnen zijn vaak wat gematigder waardoor je een grotere kans hebt dat ze wel voldoende hebben aan wandelen. Daar is de vacht vaak wel net iets bewerkelijker van.

Op basis van het verhaal eens in de spaniël of retriever hoek kijken? Die hebben vaak echt wel een will to please maar minder met een "moeten" werken dan de gemiddelde herder (of het levert wat minder probleemgedrag op als ze niet werken). Vachten vaak redelijk makkelijk en qua maat zit je in ieder geval ruim rondom die middelmaat.
Jaa daar zette ik dus ook mijn vraagtekens bij. En dan past een retriever inderdaad net iets beter. Misschien veranderd er ineens wat en willen ze wel wat meer gaan doen dan alleen wandelen, maar dat denk ik niet :)
Ήυs
Zeer actief

haha, die hebben ze toevallig ook al wel genoemd. Maar hoe zit het met het jagen bij visla's?
Ήυs
Zeer actief

Chihuahua-paws schreef:Waarom niet gewoon een toller dan?

Wat vinden ze zelf leuk?
Weten ze nog niet zo goed, dus ze oriënteren een beetje en kijken welke rassen bij hen zullen passen :)
S@ndr@
Zeer actief

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

het zijn actieve honden en speel vogels over het algemeen en als je er heel veel mee loopt ( en dat geef je aan, dat ze dat willen ) en een beetje de basis er in houdt dan zie ik en Vizsla niet heel snel fout gaan.
Ήυs
Zeer actief

Cleva schreef:
Overigens snap ik helemaal niets van het zoeken naar je nieuwe hond uitbesteden aan een ander.
Zijn ze dan wel echt geïnteresseerd?
Ze besteden niets uit, ik zoek met ze mee, en ze vragen zo nu en dan iets omdat ik toch best wat meer weer van honden dan zij. Het lijkt me juist heel positief dat ze een weloverwogen keuze maken en goed uitzoeken wat bij hen past ;)
Ja. Geweldig.
En toch lijkt het me slimmer als je het gewoon zelf leert als je zelf honden wil hebben.

Zelf weten, hoor. Het zal mijn gebrek wel zijn maar ik snap niet dat je een hond wil als je geen interesse in honden hebt.
Je vult toch -zoals vaker- ontzettend veel in nu? Dus omdat ze adviezen vragen en tips, leren ze zelf niets? Het lijkt me dan juist dat je meer te weten komt over verschillende rassen en onderzoekt of die rassen bij je passen. Jij vult in dat ze geen interesse hebben. Dat is niet iets wat ik ergens geschreven heb. Je kent die mensen niet, dus je weet ook gewoon vrij weinig over de situatie om daar dan zo over te oordelen.
Ήυs
Zeer actief

Nanna schreef:De meeste mensen komen met hun eigen ras aandragen als gevraagd wordt wat geschikt is.
Wij kennen je familie ook helemaal niet dus het is lastig om aan te geven wat geschikt is.
Één van de leukste dingen aan het nemen van een hond vond ik juist het uitzoeken van wat bij je past. Naar shows gaan, de Toepoel door. Wat spreekt me aan? Kijken, praten, vragen.
Aan wildvreemden gaan vragen wat zou passen zou ik zelf nooit doen.

En als het een stichtinghondje zou worden, dan ga je toch alle foto's af en neem je dat ene hondje met een bekkie to die for? Anderen vragen om daarin aan preselectie te doen zou ik zelf niet willen want wie weet slaan ze wel net die ene leuke over. :schrik:
Ja oké, ik snap wat je zegt, maar dat ben jij ;) Dat houdt niet in dat iedereen het dan op die manier moet doen. De hond wordt niet meteen aangeschaft voor zover ik nu weet, tenzij er wellicht een hond op hun pad komt die dan perfect zou aansluiten, dus ze onderzoeken nog lang genoeg. Ze betrekken mij daarin en ik vraag het op dit forum omdat er misschien nog verrassende rassen uitkomen waar ikzelf niet aan gedacht zou hebben. Dat houdt niet in dat ze het aan mij laten en dan zelf niets doen, dat is wat jullie ervan maken.

Ik vraag me gewoon heel erg af wanneer het nou ineens weer gek is om advies te vragen aan anderen. En wanneer je advies vraagt, betekent dat niet meteen dat je dan zelf niet meer zoekt en op onderzoek uitgaat. Dat is wat jullie invullen.

Wanneer je iets meer wil weten over de toekomstige baasjes zou je een vraag kunnen stellen, mits je het leuk vindt om informatie te verschaffen over bepaalde rassen. Wanneer je het onzinnig vindt dat ik informatie over rassen kom vragen op een informatieforum over honden, dan hoef je natuurlijk verder ook niet deel te nemen aan dit topic :)
Chihuahua-paws
Zeer actief
Mijn ras(sen): Chihuahua langhaar

Ongelezen bericht door Chihuahua-paws »

Je zou ze ook een keer mee kunnen nemen naar zo'n dogshow (ik vind shows niks aan) maar er komen veel fokkers en die kan je ook aanspreken en vragen stellen. Dit weet je zelf wel maar misschien heb je er niet aan gedacht.

Ik vind heel veel rassen wel passen denk ik. Maar het gaat er om wat ze leuk vinden. Ik denk dus dat het helemaal niet moeilijk gaat zijn om een geschikte hond te vinden. Maar dat het probleem is dat ze geen keuze kunnen maken omdat ze veel ook wel leuk vinden. Taak is dus denk ik een aantal rassen juist in het echt te vergelijken!
It's the animal, it's the animal, it's the animal instinct in me..

Toots we zullen je nooit vergeten. Rust zacht.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”