Ik trap af met een casus:
"Vriendelijke, maar doldrieste grote hond bij jouw kleine, wat doe jij?"
Gister was ik op een hondenveld. Dat is sowieso al niet mijn voorkeur, in het bos loop je makkelijker door of sla je een ander pad in. Op zo'n veld bouwt de spanning zich makkelijk op.
Er was daar een enorme husky (teef? ik weet het niet zeker). Jonge hond nog schat ik, met een lapswansbaas.
Het beest was als een gek aan het rondsjesen, alle energie moest eruit. Rakoes (9 maanden, 6,5 kilo) houdt wel van een potje rennen, dus die hadden elkaar snel gevonden. Maar de husky was erg wild, hapte (speels) flink hard in haar rug en kont en kegelde haar omver waar Rakoes met piepen op reageerde. Ik riep HEY! en ZACHTJES! om die husky te laten stoppen. Rakoes kwam tussen mijn benen staan (dit doet ze vaker als het haar te wild wordt). ik heb haar opgetild, die husky geblockt met mijn been en Rakoes weer neergezet.
Ik koos hiervoor omdat Rakoes het zelf toch ook wel heel leuk vond, ze zocht de husky zelf op. Ze probeert honden altijd te verleiden tot een racespelletje.
Maar het ging steeds harder, het racen, maar ook het happen. Om in Cesar-termen te spreken: Het ging van 0 naar 100 in 10 seconden. En er schoot toch door mijn hoofd: Het is een husky, met jachtinstinct, mijn hondje lijkt stiekem best op een konijntje, zal het racen iets triggeren?
Dus ik probeerde het af te kappen door de husky te blocken, maar die denderde gewoon door en ik lag op de grond

Maar het kwartje was wel gevallen bij de husky en die ging door naar het volgende kleine hondje, die haar vervolgens keihard corrigeerde (was een pittige shih shu), daarop droop de husky af. Het baasje kreeg ook wel door dat dit allemaal niet zo handig was en vertrok.
Het lijkt net of dit een hele tijd geduurd heeft, maar het hele gebeuren speelde zich af in een minuut of 5.
Casusvragen

:
- Had ik Rakoes wel op moeten tillen? Of had ik haar juist niet weer neer moeten zetten? Ze vond zelf die husky leuk.
- Ben ik overbezorgd over dat triggeren van het jachtinstinct? Dat de husky zich liet wegsnauwen door het andere hondje bewijst wel dat het geen agressief beest was.
- Ik koos bewust voor blocken met het been, maar had ik niet beter even daarvoor de husky bij de halsband moeten pakken en haar streng toe moeten spreken? Ik hou daar eigenlijk niet zo van bij vreemde honden.
- Ik hoor de laatste tijd vaker mensen zeggen "Kom op kleintje, bijt maar van je af" Maar ze is een pup! Ze ziet er wel al uit als een volwassen hond, dus ik denk dat mensen niet doorhebben dat ze een pup is. Ze is nu ruim 9 maanden, wordt het tijd dat ze haar eigen boontjes gaat doppen? Ik heb ook geen zin dat ze zich ontwikkelt in een kut keffer die bij voorbaat al de tanden laat zien.
Brand maar los!
Edit: typo