Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Rimpels drijven?

Voor alle hondenfotos

Moderator: moderatorteam

duitse herder
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herder en Border Collie
Aantal honden: 2

Re: Rimpels drijven?

Ongelezen bericht door duitse herder »

Zijn meerdere honden die dat doen. Ik ken een border collie, een Duitse herder en een Jack Russell die het doen. Vind het altijd zo sneu voor ze, vraag me af of ze dat echt wel leuk vinden om te doen.

Wel een mooie border om te zien!
Perry en Noah

Afbeelding
Habibi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Sheltie
Perseus (Percy)
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Habibi »

Ach ja.

Ik kan neurotisch mijnenveger spelen op mijn telefoon, en er nog lol in hebben ook.
Als kind kon ik ook kloten met de rimpels van het water.
(Sterker, nu nog af en toe met een ripple tank op mijn werk)

Heb niemand las van zeg maar.

Laat dat beest een hobby hebben.
Zolang hij zichzelf er niet mee in de weg zit, en er een ander geen schade mee berokkent vind ik het best.

Geen baas in beeld vind ik storender dan eigenlijk.
Afbeelding
Habibi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Sheltie
Perseus (Percy)
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Habibi »

Als het echt verslaving is, vind ik het een probleem.
Als het een hond is die intens opgaat in zijn zelf verzonnen spel, en daar van geniet, maar die er door een baas bijvoorbeeld wel 'uit te halen is' vind ik het geen probleem.

Het lijntje is wat dun misschien.

Habibi kan op vakantie volledig en intens opgaan in een spelletje met steentjes, die ze uit bergstroompjes opduikt.
Ze vindt dat vreselijk leuk, kijkt me af en toe met een natte pretbek aan en gaat verder.
(Is echt met haar kop onder water steentjes verzamelen)
Ze gaat er echt in op.

Maar als we verder wandelen of ik zeg dat het klaar is, krijgt ze geen psychische afkick verschijnselen ofzo.

Dus voor de border die je omschrijft: als dat dier gewoon intens lol heeft in zijn spel, prima.

Wordt hij agressief of depressief of weet ik wat als hij het níét meer mag, dán is er wat mij betreft een probleem.

Borders, Mechelaars en nog wel een handvol hebben ook in hun hoofd vaak wat meer uitdaging nodig.
Dat maakt ze wat mij betreft nog niet direct psychiatrisch of neurotisch.

Dat grensje, dat is wel interessant...
Afbeelding
Persistence
Zeer actief

Ongelezen bericht door Persistence »

Ik vind het wel een mooi exemplaar. Bij borders zou ik zulk gedrag, net als schaduwjagen toch niet aanmoedigen, het slaat al snel om in neurotisch gedrag.
DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door DeDiana »

Nanna schreef:
Habibi schreef: Zolang hij zichzelf er niet mee in de weg zit, en er een ander geen schade mee berokkent vind ik het best.
Hij doet er ook niemand kwaad mee, zo bedoel ik het ook niet.
Ik vind het alleen zo'n psychiatrisch beeld. Je ziet het ook eigenlijk alleen bij BC's.
Er loopt hier ook een aardige mevrouw met twee BC teven die heel lief zijn maar ze moet ze wel 200 meter voordat ze bij de straat is weer aanlijnen want ze drijven auto's en niet zo'n beetje ook..
Zo'n verslaving lijkt mij persoonlijk niet mentaal gezond.
Vind je dit bijvoorbeeld niet obsessief dan als honden letterlijk uren zo bezig zijn: filmpje of dit: filmpje?

Amy en Taar vind ik veel obsessiever dan de meeste border collies die ik ken en degene op wie ik heb gepast :mrgreen:
DeDiana
Zeer actief

Nanna schreef:Ik kom op jouw fb pagina, maar welke filmpjes bedoel je dan?
O, wat vreemd, ik dacht dat ik direct naar de filmpjes had gelinkt :denken:

Ik bedoel een filmpje van een fanatiek gravende Taar die bijna niet meer op haar poten kan staan van vermoeidheid en toch maar door graaft en Amy die als een gek kikkers aan het jagen is. Dat is toch net zo goed heel obsessief gedrag?
DeDiana
Zeer actief

Nanna schreef:
DeDiana schreef:
Nanna schreef:Ik kom op jouw fb pagina, maar welke filmpjes bedoel je dan?
O, wat vreemd, ik dacht dat ik direct naar de filmpjes had gelinkt :denken:

Ik bedoel een filmpje van een fanatiek gravende Taar die bijna niet meer op haar poten kan staan van vermoeidheid en toch maar door graaft en Amy die als een gek kikkers aan het jagen is. Dat is toch net zo goed heel obsessief gedrag?
Maar graven en jagen op prooidieren zijn normale hondse bezigheden. Jagen op schitteringen in het water niet.
Ja, maar ook met normale dingen kan een hond obsessief bezig zijn, zodanig dat je je kunt afvragen of dat nog onder normaal gedrag valt. Een hond die graaft en nooit meer uit zichzelf stopt, een hond die obsessief alle honden op zijn pad wil vermoorden, een hond die obsessief achter alles wat beweegt aan gaat (of dat nou is om te jagen of te drijven), dat vind ik allemaal vallen onder obsessief gedrag en zie ik bij veel meer honden dan alleen border collies.
DeDiana
Zeer actief

Nanna schreef:Ja, obsessief alle soortgenoten willen killen zie je weer niet bij Border Collies, dat mag ik tenminste hopen :cool2:
En je hebt inderdaad meerdere vormen van obsessief gedrag bij andere rassen, zoals het trancen van Bullterriers.
Maar dat hypnotische ‘drijven’ van levenloze zaken als auto’s of glinsteringen, compleet met eyen, zie je volgens mij exclusief bij Border Collies.
Ja, dat laatste heb ik inderdaad nog nooit bij een ander ras gezien.
Taartje trancte ook trouwens, dus ik denk dat zij ergens een OCD-steekje los had zitten. En als zij schijnzwanger was, groef zij ook obsessief in huis, in de muren en op de vloer. Als ik er niks aan deed hield ze dat uren vol en dat was ook echt een soort trance, want uiteraard leverde het graven helemaal niets op. Als ik haar dan even aanraakte, was het meteen ook weer voorbij en was ze weer 'normaal'.
Plaats reactie

Terug naar “Foto's”