Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Welke DNA test betrouwbaar ivm benieuwd naar ras...
Moderator: moderatorteam
-
- Vaste gebruiker
Ik zie door de bomen het bos niet meer..
We hebben een hondje via Mp. Het zou een kruising Jack Russel en boomer zijn...
Echter zien wij er geen boomer in. Meer een border collie.
We zijn gewoon enorm benieuwd uit welke rassen ons hondje bestaat.
Op internet worden er veel testen aangeboden. Welke is nou echt betrouwbaar?
-
- Vaste gebruiker
Re: Welke DNA test betrouwbaar ivm benieuwd naar ras...
En wat is het verschil?
Ik ben benieuwd! Even betrouwbaar?
Ik ben benieuwd! Even betrouwbaar?
-
- Zeer actief
Is las laatst op FB dat Embark wat betrouwbaarder is dan Wisdom Panel voor de rassen, maar geen idee hoe betrouwbaar die bewering is haha.
Heb je een foto van je hondje? Ben nu wel benieuwd.
Heb je een foto van je hondje? Ben nu wel benieuwd.
-
- Vaste gebruiker
https://www.petfooddiscount.nl/product/ ... oor-honden
Is deze dan betrouwbaar?
Ps ik weet niet hoe ik een foto kan toevoegen...
Is deze dan betrouwbaar?
Ps ik weet niet hoe ik een foto kan toevoegen...
- dagmar88
- Zeer actief
Die is van wisdom panel ja.
Als het voor de leuk is zou ik ook voor Wisdom Panel kiezen. Heb ik mijn kruisinkje ook mee laten testen.
-
- Zeer actief
- Aantal honden: 0
Wisdom Panel heeft de gewoonte kleine percentages van een of meerdere rassen niet precies uit te pluizen maar te bundelen in een zogenaamde breed group.
Ik heb resultaten van honden gezien waarbij een paar rassen wel herkend werden maar verder 40% toegewezen werd aan een rijtje rasgroepen.
Alleen zijn rasgroepen zo groot dat je daar alsnog niet al te veel info uit haalt.
Ik heb mijn oudste hond laten testen met Wisdom Panel, mijn jongste met Embark en ik zou absoluut opnieuw voor Embark gaan.
Vooral de gezondheidstesten en de genetische achtergrond vind ik waardevol.
Ik heb resultaten van honden gezien waarbij een paar rassen wel herkend werden maar verder 40% toegewezen werd aan een rijtje rasgroepen.
Alleen zijn rasgroepen zo groot dat je daar alsnog niet al te veel info uit haalt.
Ik heb mijn oudste hond laten testen met Wisdom Panel, mijn jongste met Embark en ik zou absoluut opnieuw voor Embark gaan.
-
- Zeer actief
- Aantal honden: 2
Embark is nauwkeuriger. Wisdom Panel is volgens mij ook wel betrouwbaar, maar geeft minder gedetailleerde informatie. Wisdom Panel is wel goedkoper, dus als je alleen een indicatie wil, volstaat Wisdom Panel prima denk ik. Maar ik heb voor Embark gekozen en ik zou dat een volgende keer weer doen.bunchy schreef:Ik zie door de bomen het bos niet meer..
-
- Zeer actief
- Aantal honden: 2
Je kan bij Embark tegenwoordig ook kiezen voor een kit met uitsluitend rasinformatie. Ik vind de gezondheidstesten ook heel waardevol, maar dat is een andere, duurdere kit. Die opsplitsing bestaat nog niet zo lang, pas in oktober of november hebben ze er twee varianten van gemaakt.-Saskia- schreef:Wisdom Panel heeft de gewoonte kleine percentages van een of meerdere rassen niet precies uit te pluizen maar te bundelen in een zogenaamde breed group.
- DeDiana
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
- Aantal honden: 4
Klopt. Een paar jaar geleden was dat anders, toen gaven ze nog wel aan welke rassen veel overeenkomst vertoonden met de kleine percentages onbekende rassen en gooiden ze dat nog niet allemaal onder een bepaalde rasgroep. Bijvoorbeeld bij Amy:-Saskia- schreef:Wisdom Panel heeft de gewoonte kleine percentages van een of meerdere rassen niet precies uit te pluizen maar te bundelen in een zogenaamde breed group.

Ik vind het wel jammer dat ze dat hebben veranderd.
- malinois
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
En toch zie ik nog regelmatig dit voorbij komen 
Maar Embark en Wisdom zijn denk ik wel de meest betrouwbare

Maar Embark en Wisdom zijn denk ik wel de meest betrouwbare

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
-
- Vaste gebruiker
Wisdom is inderdaad wel een stuk goedkoper... of hebben jullie een goedkopere site?
-
- Zeer actief
Weet iemand of de Embark tests ook in Europa te bestellen zijn? Vanuit de VS zitten er flinke verzendkosten bij.
- crutz
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
- Aantal honden: 7
- Contacteer:
Verzendkosten uit de USA zijn 10$ en nee niet Europees te bestellen. Als he samen met iemand besteld blijft het 10$ dus kan je de kosten delenJohnny Jones schreef:Weet iemand of de Embark tests ook in Europa te bestellen zijn? Vanuit de VS zitten er flinke verzendkosten bij.
-
- Vaste gebruiker
Wisdom is geen troep als ik bovenstaande zo lees...
Vind ik ook echt niet. Ik kreeg een behoorlijk nauwkeurige stamboom van Sofi toegestuurd. Meer hoef ik ook niet, ik wilde gewoon weten wat er achter zit.bunchy schreef:Wisdom is geen troep als ik bovenstaande zo lees...
-
- Zeer actief
10 dollar valt wel mee. Ik had alleen op Amazon gekeken, daar waren de verzendkosten 40 dollar. Heb hem nu bij Embark besteld.crutz schreef:Verzendkosten uit de USA zijn 10$ en nee niet Europees te bestellen. Als he samen met iemand besteld blijft het 10$ dus kan je de kosten delenJohnny Jones schreef:Weet iemand of de Embark tests ook in Europa te bestellen zijn? Vanuit de VS zitten er flinke verzendkosten bij.
-
- Vaste gebruiker
Hoeveel in totaal kwijt in euro’s?
- crutz
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
- Aantal honden: 7
- Contacteer:
Beter ook niet via Amazon bestellen. Blijkbaar zijn er via Amazon gestolen of anderzijds niet legale (en dus geblokkeerde) testen verkochtJohnny Jones schreef:10 dollar valt wel mee. Ik had alleen op Amazon gekeken, daar waren de verzendkosten 40 dollar. Heb hem nu bij Embark besteld.crutz schreef:Verzendkosten uit de USA zijn 10$ en nee niet Europees te bestellen. Als he samen met iemand besteld blijft het 10$ dus kan je de kosten delenJohnny Jones schreef:Weet iemand of de Embark tests ook in Europa te bestellen zijn? Vanuit de VS zitten er flinke verzendkosten bij.

- Javierrrr
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Javier: Montero Valdueza
Merlijn: Mastin - Aantal honden: 2
Als het daarop hangt, de prijs (want zoveel is het verschil toch niet, als ik op die sites kijk), laat het dan gewoon achterwege. Voor dat goeie geld kun je lekker kluif- en knaagmateriaal voor jou en je hond aanschaffen, samen op de bank hangen en ondertussen uitvogelen hoe je hier foto's kunt plaatsen. Kans is groot dat je hier zinnige info krijgt, gratis en voor niks.......bunchy schreef:Hoeveel in totaal kwijt in euro’s?
-
- Vaste gebruiker
Wat onvriendelijk zeg!Javierrrr schreef:Als het daarop hangt, de prijs (want zoveel is het verschil toch niet, als ik op die sites kijk), laat het dan gewoon achterwege. Voor dat goeie geld kun je lekker kluif- en knaagmateriaal voor jou en je hond aanschaffen, samen op de bank hangen en ondertussen uitvogelen hoe je hier foto's kunt plaatsen. Kans is groot dat je hier zinnige info krijgt, gratis en voor niks.......bunchy schreef:Hoeveel in totaal kwijt in euro’s?
Reageer lekker niet als je louter irrelevante en onvriendelijke dingen te zeggen hebt..
-
- Zeer actief
Dat is net zo gek. Waar jij naar kijkt, zijn de streepjes. Aha, hollandse herdermalinois schreef:En toch zie ik nog regelmatig dit voorbij komen

Wat zegt Embark zelf over de Breed identification? "An Embark test can be used to determine how similar or dissimilar your dog is genetically to other known purebreds of the same breed."
Purebreds is dan: honden die zijn opgegeven als purebreds, oftewel met de een of andere stamboomregisteridentificatie.
Voor de rasidentificatie worden niet alle genen meegenomen. Maar blijkbaar is er bij deze hond een 100% match op de kenmerken van die genen die meegenomen worden voor deze vergelijking. Dat is het enige wat het wil zeggen.
Er zijn trouwens wel meer "merkwaardigheden" gevonden in de resultaten van Hollandse/Belgische herders hoor. Ze komen natuurlijk grotendeels uit dezelfde basis. En in beide populaties in her en der het een en ander uit andere type honden binnengefokt. Daarnaast is het dus de vraag wat er precies aan hollandse herders in de Embark database zit op dit moment. Ik denk dat je leuke analyses zou kunnen doen als je dit soort mechelse en hollandse herders verder uitpluist op DNA niveau. Ik heb er wel wat ideeën over maar dat past verder niet zo in dit topic

-
- Zeer actief
Omgerekend rond de 190 euro voor de uitgebreide test, inclusief verzenden.bunchy schreef:Hoeveel in totaal kwijt in euro’s?
Ben ook heel heel heel erg benieuwd naar de rassen die in de nieuwe hond van mijn dochter zitten. Ze krijgt de test van me cadeau, alleen al om mijn nieuwsgierigheid te bevredigen..
Zodra er tijd tijdens voldoende daglicht is maak ik foto's van haar en krijgt ze een eigen topic, ben benieuwd wat het forum van haar maakt.
- malinois
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
Daar ben ik ook wel benieuwd naar. Er is natuurlijk ook in de stamboommechels en -Hollanders zat gerommeld onderling dus als daar wat honden van meegenomen zijn... idem met aangekeurde honden in t buitenland.Gos schreef:Dat is net zo gek. Waar jij naar kijkt, zijn de streepjes. Aha, hollandse herdermalinois schreef:En toch zie ik nog regelmatig dit voorbij komen
Dat is maar 1 karakteristiek van de hond.
Wat zegt Embark zelf over de Breed identification? "An Embark test can be used to determine how similar or dissimilar your dog is genetically to other known purebreds of the same breed."
Purebreds is dan: honden die zijn opgegeven als purebreds, oftewel met de een of andere stamboomregisteridentificatie.
Voor de rasidentificatie worden niet alle genen meegenomen. Maar blijkbaar is er bij deze hond een 100% match op de kenmerken van die genen die meegenomen worden voor deze vergelijking. Dat is het enige wat het wil zeggen.
Er zijn trouwens wel meer "merkwaardigheden" gevonden in de resultaten van Hollandse/Belgische herders hoor. Ze komen natuurlijk grotendeels uit dezelfde basis. En in beide populaties in her en der het een en ander uit andere type honden binnengefokt. Daarnaast is het dus de vraag wat er precies aan hollandse herders in de Embark database zit op dit moment. Ik denk dat je leuke analyses zou kunnen doen als je dit soort mechelse en hollandse herders verder uitpluist op DNA niveau. Ik heb er wel wat ideeën over maar dat past verder niet zo in dit topic

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
- Tenmashi
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse herder
Ik zit oa in een rassen identificatie groep op Facebook en ook enkele wolfhond groepen en die raden allemaal Embark aan boven Wisdom panel. Als je dan toch geld uit gaat geven aan een DNA test kun je beter gelijk de beste nemen, imo.
- Tenmashi
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse herder
Oh en "boomer" zal er niet uit komen want dat is geen ras.
Als je een bepaald zeldzaam of nieuw ras verwacht kan het trouwens slim zijn om even te checken of ze dit ras al in hun database hebben. Overigens is het ook mogelijk een hertest aan te vragen als de database is uitgebreid, meen dat dit gratis was.

Als je een bepaald zeldzaam of nieuw ras verwacht kan het trouwens slim zijn om even te checken of ze dit ras al in hun database hebben. Overigens is het ook mogelijk een hertest aan te vragen als de database is uitgebreid, meen dat dit gratis was.