https://www.rtvdrenthe.nl/nieuws/153323 ... rij-Ruinen
Erg als dat moest gebeuren, maar nog veel erger dat het blijkbaar nodig is

Moderator: moderatorteam
Die schapen zullen daar wel loslopen dus hou gewoon je hond aan de lijn.Cleva schreef:Kiek em staon. Met zijn bordje en zijn waarschuwing dat er geluusterd moet worden.
Zorg anders zelf even voor je schapen.
Dat weet ik niet. Die Kruk is bepaald geen hondenliefhebber. Ik heb er niet zo'n trek in dat mijn honden tot paria worden bestempeld op basis van uit Kruk's duim gezogen cijfers en gevoelentjes.Sassy schreef: Erg als dat moest gebeuren, maar nog veel erger dat het blijkbaar nodig is
Tara schreef: Ja, dat schaap was natuurlijk door een hond gepakt en dat vonden die wolven dan zielig en hebben de hond weggejaagd. Zij zouden dit nooit doen, heb ik net gelezen. Zegt een wolvenexpert, dus dan issetsaauw.
Waarom zou een schaap vóór augustus geschoren moeten zijn?Cleva schreef:Er zijn alvast meer experts dan wolven.![]()
Overigens wil ik u een ander aspect voorleggen.
Schapen staan er vaak helemaal niet zo goed bij. Tot zichtbaar gebroken poten aan toe.
Of in augustus nog steeds niet geschoren terwijl ze dat wel nodig hebben.
7000/365=19,2 schaap/dag door honden gedood? Lijkt me idd dar hij die cijfers niet hard kan maken..dagmar88 schreef:*knip*
Voor alle duidelijkheid: in heel Nederland werden vorig jaar 166 schapen gedood door wolven en duizenden door honden. Ik kan het niet hard maken, maar er wordt het aantal van 7000 dode schapen genoemd. Alleen dus door honden.’’
https://www.ad.nl/drenthe/staatsbosbehe ... ~a0006afb/
Meestal wordt er voor of rond de langste dag, zeg 21 juni geschoren.Nevache schreef: Waarom zou een schaap vóór augustus geschoren moeten zijn?
Een vers geschoren schaap mist de isolerende werking van zijn vacht, en stel je bloot aan zonnebrand.Cleva schreef:Niet elk schaap maar sommige schapen duidelijk wel omdat ze met 25 graden half dood liggen te gaan.Nevache schreef:Waarom zou een schaap vóór augustus geschoren moeten zijn?Cleva schreef:Er zijn alvast meer experts dan wolven.![]()
Overigens wil ik u een ander aspect voorleggen.
Schapen staan er vaak helemaal niet zo goed bij. Tot zichtbaar gebroken poten aan toe.
Of in augustus nog steeds niet geschoren terwijl ze dat wel nodig hebben.
Ik denk met mes en vork.Nanna schreef:Via Duitsland schijnt de bruine beer aan een opmars te beginnen.
Hoe nuttigt die zijn schaap? Ook ongeplukt?
hondensirene schreef:
Nanna schreef:Nee, daar smeert hij zijn broodjes mee.Nevache schreef:Ik denk met mes en vork.Nanna schreef:Via Duitsland schijnt de bruine beer aan een opmars te beginnen.
Hoe nuttigt die zijn schaap? Ook ongeplukt?
Het lijkt mij veel waarschijnlijker dat dat gebeurd is door langstrekkende jonge wolven. Het is het najaar, en nestjes uit Duitsland hebben weer vrijgezelle jongelingen geproduceerd. Dat komt onze kant op.Emma schreef:Ontzettend jammer weer inderdaad.
Maar als je schapen doodgebeten worden ( kan me daar slecht een beeld van vormen, honden die schapen op (regelmatige?) basis doodbijten) ben je er wel klaar mee ja.
Als zoiets elementairs als wat schaduw niet vanzelfsprekend is kunnen ze er misschien eens over peinzen om een grasmaaier over die plekken te trekken/het compleet te laten verwilderen. Dan is het dus niet geschikt om levende have neer te zetten, ook niet tijdelijk. Hier op de heide staan ze ook met z'n 5000'en onder 1 netelig boompje als de zon op z'n felst is. Paar van die grote zwarte tonnen met/zonder water erbij en gaan met die kraan. Dag in, dag uit. Dát is pas wreed.Nevache schreef:Dat hangt van meer af dan van alleen een aanwezige vacht.
Schaduw bieden is op veel plekken niet zo vanzelfsprekend - een rivierdijk of heideveld mist nogal wat begroeiing die daarvoor zou moeten zorgen.
Ben ik helemaal met je eens, hoor!Sandra&co schreef:Als zoiets elementairs als wat schaduw niet vanzelfsprekend is kunnen ze er misschien eens over peinzen om een grasmaaier over die plekken te trekken/het compleet te laten verwilderen. Dan is het dus niet geschikt om levende have neer te zetten, ook niet tijdelijk. Hier op de heide staan ze ook met z'n 5000'en onder 1 netelig boompje als de zon op z'n felst is. Paar van die grote zwarte tonnen met/zonder water erbij en gaan met die kraan. Dag in, dag uit. Dát is pas wreed.Nevache schreef:Dat hangt van meer af dan van alleen een aanwezige vacht.
Schaduw bieden is op veel plekken niet zo vanzelfsprekend - een rivierdijk of heideveld mist nogal wat begroeiing die daarvoor zou moeten zorgen.
Ja. En hoe vaak zie je haarschapen?Nevache schreef: Los daarvan zijn er ook nog wat rassen die geen scheerbeurt behoeven (Easycare/rui-schapen).
Jij hebt zeker geen rokers in je kennissenkringAnne&Taar schreef:. Het is volgens mij de enige bevolkingsgroep die zo in de hoek gedrukt wordt, dat dit zonder meer en zonder protest steeds maar weer geaccepteerd wordt.
Die zitten terecht in die verdomhoek.Friesenfransman schreef:Jij hebt zeker geen rokers in je kennissenkringAnne&Taar schreef:. Het is volgens mij de enige bevolkingsgroep die zo in de hoek gedrukt wordt, dat dit zonder meer en zonder protest steeds maar weer geaccepteerd wordt.