Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
kleine hond: wel of niet traplopen?
Moderator: moderatorteam
-
- Actief
- Mijn ras(sen): Teckel, standaard ruwhaar
- Aantal honden: 1
kleine hond: wel of niet traplopen?
Teckels staan bekend om gevoeligheid voor hernia's.
op internet lees je erg tegenstrijdige berichten mbt traplopen.
volgens het ene artikel is het goed om de spieren van je hond sterker te maken en een hernia dus juist te kunnen voorkomen daarmee,
volgens de ander is het overbelasting met een grotere kans op hernia.
Teun houd er niet van om opgetild te worden. we nemen hem wel dagelijks mee naar boven omdat we daar een kantoortje hebben en dan kan hij bij ons zijn.
we moeten hem dan dus optillen als we naar boven en beneden gaan.
zou het kwaad kunnen om hem te leren rustig de trap op en af te lopen? dan hoeven we hem niet meer te tillen en dat is voor hem veel prettiger.
maar het moet natuurlijk niet schadelijk voor hem zijn.
iemand die hier meer info over heeft? bijv. goed onderbouwde artikelen hierover?
volgens het ene artikel is het goed om de spieren van je hond sterker te maken en een hernia dus juist te kunnen voorkomen daarmee,
volgens de ander is het overbelasting met een grotere kans op hernia.
Teun houd er niet van om opgetild te worden. we nemen hem wel dagelijks mee naar boven omdat we daar een kantoortje hebben en dan kan hij bij ons zijn.
we moeten hem dan dus optillen als we naar boven en beneden gaan.
zou het kwaad kunnen om hem te leren rustig de trap op en af te lopen? dan hoeven we hem niet meer te tillen en dat is voor hem veel prettiger.
maar het moet natuurlijk niet schadelijk voor hem zijn.
iemand die hier meer info over heeft? bijv. goed onderbouwde artikelen hierover?
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): 2 raslozen, namelijk:1 grote husky maal Am. Bulldog, en 1 kleine jack hussel. Nu geen honden meer.
- Aantal honden: 0
Re: kleine hond: wel of niet traplopen?
Bij een standaard teckel zou ik het zeker niet doen. De rug is waarschijnlijk langer dan dat de traptreden breed zijn.
Dan zou er dus teveel druk op de ruggenwervelschijven komen, wanneer de hond de traptreden op en af loopt.
Dan zou er dus teveel druk op de ruggenwervelschijven komen, wanneer de hond de traptreden op en af loopt.
- alm@
- moderator
- Mijn ras(sen): Langhaar teckel
- Aantal honden: 3
Ik heb mijn (standaard) teckels niet geleerd trap te lopen. Inderdaad vanwege de rug maar ze hebben (mijn herder ook) sowieso boven niks te zoeken.

- ranetje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Ik liet mijn (standaard) teckels wel naar boven lopen (rustig) op een niet te steile trap.
Bij een steile trap werden ze getild.
Naar beneden werden ze altijd getild.
Jammer dan als ze dat niet leuk vinden, het gebeurt gewoon
Bij een steile trap werden ze getild.
Naar beneden werden ze altijd getild.
Jammer dan als ze dat niet leuk vinden, het gebeurt gewoon

-
- Zeer actief
Fleurtje kan geen trappen lopen. Bruno heeft ontdekt nadat Lut loops werd, hij toch naar boven kon. Hij ontdekte dat zijn piemel niet achter elke tree bleef steken als hij langzaam en diagonaal naar boven klom, het blijft echter een kwelling voor hem. De trap af is onmogelijk.
's-Avonds loop ik dan ook met twee teckels onder mijn armen naar boven en stop ze in bed. 's-Ochtends hetzelfde ritueel met naar beneden te gaan.
's-Avonds loop ik dan ook met twee teckels onder mijn armen naar boven en stop ze in bed. 's-Ochtends hetzelfde ritueel met naar beneden te gaan.
Zien is meer dan kijken, luisteren is meer dan horen en leven is meer dan overleven.
- Chihuahua-paws
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Chihuahua langhaar
- Aantal honden: 2
De kleine hondjes in het algemeen wel. Maar bij een teckel zou ik het ook niet doen.
It's the animal, it's the animal, it's the animal instinct in me..
Toots we zullen je nooit vergeten. Rust zacht.
-
- Actief
Dat is wat ik ook dacht inderdaad. Te korte pootjes en te lange rug om een trap fatsoelijk op en af te kunnen.
Waar komen dan de tegengeluiden vandaan dat het hen lichamelijk sterker zou maken ?
Waar komen dan de tegengeluiden vandaan dat het hen lichamelijk sterker zou maken ?
- Fotogravinnetje
- Technisch beheer
- Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
- Contacteer:
Voor honden met een normale lichaamsbouw is het geen probleem, mits met mate en beheerstTeuntje schreef:Dat is wat ik ook dacht inderdaad. Te korte pootjes en te lange rug om een trap fatsoelijk op en af te kunnen.
- dagmar88
- Zeer actief
Hondjes die net zo laag zijn laat ik ook geen traplopen. Voor Sjaak is het fysiek onmogelijk, Zus en Lotus mogen niet.Fotogravinnetje schreef:Voor honden met een normale lichaamsbouw is het geen probleem, mits met mate en beheerstTeuntje schreef:Dat is wat ik ook dacht inderdaad. Te korte pootjes en te lange rug om een trap fatsoelijk op en af te kunnen.
Optillen hebben ze maar te ondergaan.
- TessaThomas
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Duitse Herder
Maar dan kunnen ze niet lopen, maar moeten ze springen om de treden te halen, lijkt me? Bedoel je dat met te laag?dagmar88 schreef:Hondjes die net zo laag zijn laat ik ook geen traplopen. Voor Sjaak is het fysiek onmogelijk, Zus en Lotus mogen niet.Fotogravinnetje schreef:Voor honden met een normale lichaamsbouw is het geen probleem, mits met mate en beheerstTeuntje schreef:Dat is wat ik ook dacht inderdaad. Te korte pootjes en te lange rug om een trap fatsoelijk op en af te kunnen.
- dagmar88
- Zeer actief
Sjaak wel ja. Zus is wat hoger en net een aap, maar ik vind het alsnog niet nodig.TessaThomas schreef:Maar dan kunnen ze niet lopen, maar moeten ze springen om de treden te halen, lijkt me? Bedoel je dat met te laag?dagmar88 schreef:Hondjes die net zo laag zijn laat ik ook geen traplopen. Voor Sjaak is het fysiek onmogelijk, Zus en Lotus mogen niet.Fotogravinnetje schreef:Voor honden met een normale lichaamsbouw is het geen probleem, mits met mate en beheerstTeuntje schreef:Dat is wat ik ook dacht inderdaad. Te korte pootjes en te lange rug om een trap fatsoelijk op en af te kunnen.
- Chihuahua-paws
- Zeer actief
De twee wawas hier lopen ook gewoon een trap op en af.
En Dex springt ook de bank op en af. Saartje gaat er aan de zijkant op bia twee opgestapelde kussens. In huis hebben wij geen trap maar bijv op het station en in een wandelgebied zijn trappen, daar gaan ze dus gewoon op.
En Dex springt ook de bank op en af. Saartje gaat er aan de zijkant op bia twee opgestapelde kussens. In huis hebben wij geen trap maar bijv op het station en in een wandelgebied zijn trappen, daar gaan ze dus gewoon op.
-
- Actief
ja ik vind het ook wel eng hoor, maar heb dus ook op diverse sites gelezen dat het gematigd en rustig traplopen dus de spieren kan versterken, wat juist een kans op een hernia kan verkleinen. zal even kijken of ik het artikel kan vinden...
-
- Actief
dit is er een van, wel erg langdradig en in het engels. even op vertalen drukken
en een stuk naar beneden scrollen:
https://cgejournal.biomedcentral.com/ar ... 016-0039-8
stukje uit de tekst gehaald en vertaald:
oefening, activiteiten en omgeving
Univariabele analyse identificeerde zes van de 23 inspannings- en activiteitgerelateerde variabelen waren geassocieerd met IVDD-risico ( p <0,001, tabel 5 ). Honden die minder dan 30 minuten per dag trainden, hadden een verhoogde kans op IVDD, terwijl honden die meer dan 1 uur per dag trainden, een lagere kans hadden op IVDD. Honden die als zeer actief of matig actief werden beschouwd, hadden een lagere kans op IVDD in vergelijking met honden die helemaal niet als actief werden beschouwd. Honden die niet op en van meubels mochten springen, hadden een verhoogde kans op IVDD in vergelijking met degenen die wel waren toegestaan.Honden die betrokken waren bij shows op kampioensshows of open shows, hadden minder kans om door IVDD te worden getroffen dan honden die dat niet deden (tabel 5 ).

https://cgejournal.biomedcentral.com/ar ... 016-0039-8
stukje uit de tekst gehaald en vertaald:
oefening, activiteiten en omgeving
Univariabele analyse identificeerde zes van de 23 inspannings- en activiteitgerelateerde variabelen waren geassocieerd met IVDD-risico ( p <0,001, tabel 5 ). Honden die minder dan 30 minuten per dag trainden, hadden een verhoogde kans op IVDD, terwijl honden die meer dan 1 uur per dag trainden, een lagere kans hadden op IVDD. Honden die als zeer actief of matig actief werden beschouwd, hadden een lagere kans op IVDD in vergelijking met honden die helemaal niet als actief werden beschouwd. Honden die niet op en van meubels mochten springen, hadden een verhoogde kans op IVDD in vergelijking met degenen die wel waren toegestaan.Honden die betrokken waren bij shows op kampioensshows of open shows, hadden minder kans om door IVDD te worden getroffen dan honden die dat niet deden (tabel 5 ).
- Chihuahua-paws
- Zeer actief
Trouwens Toots had een langere rug en hele dunne pootjes die liet ik geen trap lopen.
-
- Zeer actief
Ik sta er iets dubbel in; ik zou ze wel aanleren wat een trap is. Stel dat je onderweg even niet anders kan dan een paar treedjes nemen, dan is het handig als de hond weet hoe en wat. Maar dagelijks trappen laten lopen zou ik dan weer niet doen. Hekje ervoor en klaar?
Suzanne
Suzanne
- malinois
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
- Contacteer:
Hier leren ze nooit traplopen. 2 jaar geleden was ik met Xygan op de Winner en moest hij naar boven, de trap op. Hij liep alsof hij niet anders deed...~Suzanne~ schreef:Ik sta er iets dubbel in; ik zou ze wel aanleren wat een trap is. Stel dat je onderweg even niet anders kan dan een paar treedjes nemen, dan is het handig als de hond weet hoe en wat. Maar dagelijks trappen laten lopen zou ik dan weer niet doen. Hekje ervoor en klaar?
Suzanne
Thuis doet ie t nog steeds niet, wil ik ook niet trouwens...

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
- alm@
- moderator
Hier ook. Laatst had ik Gandalfje alleen mee en hij hupte zo achter mij aan een trap op en later weer af. Thuis doen ze dat nooit, staat ook geen hekje. En iets aanleren wat je in de praktijk zelden nodig hebt, neuh.malinois schreef:Hier leren ze nooit traplopen. 2 jaar geleden was ik met Xygan op de Winner en moest hij naar boven, de trap op. Hij liep alsof hij niet anders deed...~Suzanne~ schreef:Ik sta er iets dubbel in; ik zou ze wel aanleren wat een trap is. Stel dat je onderweg even niet anders kan dan een paar treedjes nemen, dan is het handig als de hond weet hoe en wat. Maar dagelijks trappen laten lopen zou ik dan weer niet doen. Hekje ervoor en klaar?
Suzanne

- malinois
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
- Contacteer:
Idd ik heb ook geen hekje...alm@ schreef:Hier ook. Laatst had ik Gandalfje alleen mee en hij hupte zo achter mij aan een trap op en later weer af. Thuis doen ze dat nooit, staat ook geen hekje. En iets aanleren wat je in de praktijk zelden nodig hebt, neuh.malinois schreef:Hier leren ze nooit traplopen. 2 jaar geleden was ik met Xygan op de Winner en moest hij naar boven, de trap op. Hij liep alsof hij niet anders deed...~Suzanne~ schreef:Ik sta er iets dubbel in; ik zou ze wel aanleren wat een trap is. Stel dat je onderweg even niet anders kan dan een paar treedjes nemen, dan is het handig als de hond weet hoe en wat. Maar dagelijks trappen laten lopen zou ik dan weer niet doen. Hekje ervoor en klaar?
Suzanne

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
-
- Zeer actief
`het hangt misschien ook wel van de trap af( ze zijn niet allemaal t zelfde) en wat de hond zelf aangeeft...
-
- Zeer actief
Wij hebben een open trap. Ze lopen sporadisch omhoog en omlaag maar het mag in principe niet. Ik ben bang dat ze te pletter vallen. Het zijn geen teckels maar Guus sowieso wel teckelachtig
- kipo
- Zeer actief
Ik wist dat ik er iets over gelezen had, maar moest even zoeken waar ook weer...
Hier: http://www.marcelnijland.nl/richtlijn-b ... ge-honden/
"Traplopen op treden lager dan ellebooghoogte"
Het gaat hier dan wel specifiek over jonge honden.
Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk
- dagmar88
- Zeer actief
kipo schreef:Ik wist dat ik er iets over gelezen had, maar moest even zoeken waar ook weer...

Logisch ook. Ik zou mijn grote (volwassen) hond niet op structureel 20 blokken van 65 cm hoog laten springen.
De hoogte van de treden is precies de schofthoogte van de mini's.
De kleintjes moeten als ik hurk tegen me op komen staan en springen mee met optillen. Pootjes op mijn schouders, lijfje rechtop tegen me aan en hand onder de kont.
Beter voor mijn rug, zij hebben invloed en zijn geen lompe last.
Hulpeloos hangen vinden ze niet fijn.
-
- Zeer actief
Hulpeloos hangen vinden ze niet fijn...dagmar88 schreef:kipo schreef:Ik wist dat ik er iets over gelezen had, maar moest even zoeken waar ook weer...
Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met TapatalkKijk.
Logisch ook. Ik zou mijn grote (volwassen) hond niet op structureel 20 blokken van 65 cm hoog laten springen.
De hoogte van de treden is precies de schofthoogte van de mini's.
De kleintjes moeten als ik hurk tegen me op komen staan en springen mee met optillen. Pootjes op mijn schouders, lijfje rechtop tegen me aan en hand onder de kont.
Beter voor mijn rug, zij hebben invloed en zijn geen lompe last.
Hulpeloos hangen vinden ze niet fijn.

Ik doe daar niet aan hoor. Als ik ze moet tillen worden ze getild. Bas gaat wel eens onder de arm met wandelen als er vreemde honden aan komen rennen. Guus is met alles en iedereen prima. Bas heeft het niet op veel teven en gromt dan. Ook drukke honden gromt ze tegen. Dan is Guus ineens ook niet meer aardig. Dus ik probeer Bas uit onverwachte ontmoetingen te halen en vaak vergeet ik haar riem omdat ze altijd los is. Ze vindt het vast niet leuk onder mijn arm. Maar ja...

- dagmar88
- Zeer actief
Als ik Sjaak horizontaal oppak voel ik zijn ribbenkast indeuken.
Lijkt me nou niet echt de bedoeling

-
- Zeer actief
Echt? Gadver. Ik kan ze wel zo omhoog slingeren. Bas is gewoon een terriërtje. Dus die kan je altijd pakken en ze is super stevig. Guus is als een pup. Super los en lenig dus die gaat lopen kronkelen en is dan best lastig vast te houdendagmar88 schreef:Als ik Sjaak horizontaal oppak voel ik zijn ribbenkast indeuken.

- dagmar88
- Zeer actief

Zusje ook tot een halve kilo geleden en die is écht stevig. Net een lilliputter

Sofi rent elke dag in 3 seconden de trap op ('s avonds) en af ('s ochtends). Nooit echt bij stilgestaan. Ze is niet stuk of zo, en het lijkt me ook stug dat ze er ooit stuk van gaat. Ze houdt er niet echt van om opgepakt te worden (niet gewend), dan verstijft ze een beetje. Dát lijkt me zelfs schadelijker dan lekker uit eigen beweging die trappen op jodelen 

- Zamunda
- Zeer actief
Maar je doet nu net alsof alléén traplopen een hond lichamelijk sterker kan maken en dat is natuurlijk onzin. Gewoon gezonde dingen doen met die hond, dingen die bij die ongezond lange rug passen dus. Lekker wandelen, laten klimmen en springen daar waar je met je eigen gezonde verstand ziet dat het passend is voor jouw hond. Je kunt natuurlijk ook specifieke oefeningen gaan doen om die rugspieren te versterken, als je dat wil zou ik naar Crutz gaan.Teuntje schreef:Dat is wat ik ook dacht inderdaad. Te korte pootjes en te lange rug om een trap fatsoelijk op en af te kunnen.
- alm@
- moderator
Ik zal het je nog sterker vertellen. Die kleinste van mij springt vanuit stilstand op de eetkamertafelNanna schreef:Als je graag een teckel hebt die hoog kan springen, goed trap kan lopen en veel elastischer is dan de andere haarvarieteiten, neem een langhaar.Teuntje schreef:Teckels staan bekend om gevoeligheid voor hernia's.
De ruwhaar hangt ertussenin en de korthaar is echt de stijfste van het trio.
Mijn langharen sprongen vanaf de grond uit stilstand op een eethoekstoel. Dat kan een korthaar écht niet.