Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
hoe kies je nu echt een fokker?
Moderator: moderatorteam
- Lucia
- Zeer actief
- Aantal honden: 1
Re: hoe kies je nu echt een fokker?
Met zazoe de eerste stamboom zoektocht gehad voor border collie. Ik zit ook niet in dat wereldje qua contact. Voor mij van belang was vooral type hond, niet volledig werklijn gericht, wel leuk sporten en actief.
We zijn op bezoek geweest en het karakter van haar honden en de fokker haar hart voor gezonde leuke sporthonden maakte mijn keuze.
Op een gegeven moment moet je toch een keuze maken, mijn gevoel erbij is ook belangrijk. Iedereen moet altijd iets vinden en een risico blijft het toch altijd.
Voor mij speelde de snelheid van een beschikbare pup ook mee. Paar maand wachten oke, maar na plots overlijden vam actieve hond zag ik mezelf niet nog maanden wachten.
We zijn op bezoek geweest en het karakter van haar honden en de fokker haar hart voor gezonde leuke sporthonden maakte mijn keuze.
Op een gegeven moment moet je toch een keuze maken, mijn gevoel erbij is ook belangrijk. Iedereen moet altijd iets vinden en een risico blijft het toch altijd.
Voor mij speelde de snelheid van een beschikbare pup ook mee. Paar maand wachten oke, maar na plots overlijden vam actieve hond zag ik mezelf niet nog maanden wachten.
Persoonlijk zou ik net zo lang doorzoeken en vragen tot ik wel iemand via een bekende bron vond. Ik ben voor vrijwel alle goeie dingen in mijn leven getipt door (of heb getipt aan) ‘het netwerk’. Een van mijn banen vond ik via de zus van het wandelmaatje van een vriendin. Mijn Fries heb ik vanwege de zeilliefhebberij van mijn achterneef. Ik kan me niet voorstellen dat er een hondenras is dat ik zou willen waarvan ik niet via via iemand ken die daar een nestje van krijgt. Als ik op zoek ben naar iets dan praat ik het rond aan iedereen die ik ken en dat heeft tot nu toe altijd de gouden tip opgeleverd.Boutje schreef:Ivm shelties geen probleem, ik ken mijn weg in het wereldje.
Andere van mijn honden werden geboren bij mensen die ik persoonlijk ken en bevriend mee ben.
Maar stel nu, je wil een hond van ras X. Je kent niemand persoonlijk met een hond van dit ras, noch fokkers van dit ras..
- Fotogravinnetje
- Technisch beheer
- Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
- Aantal honden: 2
- Contacteer:
Of kies voor een hond uit een outcross. From Gaia's Den (https://www.fromgaiasden.nl/ is daar mee bezig. Niet via de RvB, afstamming wordt wel bijgehouden. Fokker lijkt echt gericht te zijn op verbeteren van de genetische variatie, maar ken haar niet persoonlijk
- Belle
- Zeer actief
- Aantal honden: 3
Kennis van mij heeft twee Ieren gehad. De laatste kwam van een fokker uit Lienden, de eerste weet ik niet. Ze hebben allebei de 6 jaar niet gehaald
.

Marjolein, Isa, Dora, Suus en Anne
Those who are dead, are not dead, they're just living in my head..... (Coldplay, 42)
Catootje 12-05-05 - 17-09-09
Chiva ? - ? -91 - 08-01-10
Belle 06-03-2003 - 05-11-2012
Those who are dead, are not dead, they're just living in my head..... (Coldplay, 42)
Catootje 12-05-05 - 17-09-09
Chiva ? - ? -91 - 08-01-10
Belle 06-03-2003 - 05-11-2012
- Tenmashi
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse herder
- Aantal honden: 0
Ik vind het bizar lastig. Ik ben bekend in het tamme ratten wereldje en ik kan zo aanwijzen wie er goed bezig is, wie redelijk, en wie het heel leuk kan vertellen maar eigenlijk maar wat aankloot. Nu ik voor een volgende hond voor eenpup van een goede fokker wil gaan krijg ik het spontaan benauwd.
Helaas net als jij een fokker gevonden waar het goed mee klikt en die me super lijkt, maar die verwacht voorlopig niet te fokken dus dat loopt dan ook dood. Inmiddels ook al tegen een fokker aangelopen die een verhaal opstak waar bij mij de alarmbellen gingen rinkelen, op een manier die ik "ken" van het rattenwereldje. Wat dat betreft scheelt het niet veel en mag je best op je eigen inzicht vertrouwen, slechte fokkers hangen allemaal hetzelfde defensieve verhaaltje op. Verder is het een kwestie van voorkeur/mening, fokkers kunnen onderling enorm verschillen over denkwijze maar dat betekend niet per se dat er 1 goed is en de ander slecht.
Helaas net als jij een fokker gevonden waar het goed mee klikt en die me super lijkt, maar die verwacht voorlopig niet te fokken dus dat loopt dan ook dood. Inmiddels ook al tegen een fokker aangelopen die een verhaal opstak waar bij mij de alarmbellen gingen rinkelen, op een manier die ik "ken" van het rattenwereldje. Wat dat betreft scheelt het niet veel en mag je best op je eigen inzicht vertrouwen, slechte fokkers hangen allemaal hetzelfde defensieve verhaaltje op. Verder is het een kwestie van voorkeur/mening, fokkers kunnen onderling enorm verschillen over denkwijze maar dat betekend niet per se dat er 1 goed is en de ander slecht.
- crutz
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
- Aantal honden: 7
- Contacteer:
Mijn da heeft er meerdere uit Lienden gehad. Allemaal niet oud geworden (laatste 7 geloof ik) ze kiezen nu bewust voor een ander rasBelle schreef:Kennis van mij heeft twee Ieren gehad. De laatste kwam van een fokker uit Lienden, de eerste weet ik niet. Ze hebben allebei de 6 jaar niet gehaald.
- Gimmick
- Zeer actief
via via…
alle drie mijn honden komen van een fokker die mij via via aangeraden is.
En een beetje vertrouwen in mijn eigen oordeel of hij/zij goed bezig is of niet.
Ik kies namelijk een hond. Als in het nest van Taxi of Veyron geen hondje zat wat me aansprak dan had ik ook nee kunnen zeggen.
Zowel Taxi als Veyron waren mijn eerste keuze.
alle drie mijn honden komen van een fokker die mij via via aangeraden is.
En een beetje vertrouwen in mijn eigen oordeel of hij/zij goed bezig is of niet.
Ik kies namelijk een hond. Als in het nest van Taxi of Veyron geen hondje zat wat me aansprak dan had ik ook nee kunnen zeggen.
Zowel Taxi als Veyron waren mijn eerste keuze.
Have a heart that never hardens, a temper that never tires and a touch that never hurts.
- dre
- Zeer actief
Ik wist ook niets van sheltie fokkers toen ik op zoek ging naar een sheltie.
Het ging zo ongeveer op een wedstrijd via een vriendin met een sheltie die zei "bij die fokker zou ik zo een hond weghalen", het type van die honden sprak ons aan en bij kennismaking met de fokker klikte het.
Meer had ik niet echt nodig om daar een hond te halen
2 jaar gewacht en in die tijd echt wel (vertrouwde) mensen gesproken die zeiden absoluut geen pup bij die fokker te halen.
Maar het gevoel was goed, dus daar heb ik mij nooit wat van aangetrokken, maar soms wel lastig als je ineens van meerdere kanten "niet doen" hoort.
Wel super blij dat we gewoon naar ons eigen gevoel hebben geluisterd, Kenzi is voor ons echt de hond die we zochten en nog steeds goed contact met de fokker
Het ging zo ongeveer op een wedstrijd via een vriendin met een sheltie die zei "bij die fokker zou ik zo een hond weghalen", het type van die honden sprak ons aan en bij kennismaking met de fokker klikte het.
Meer had ik niet echt nodig om daar een hond te halen

2 jaar gewacht en in die tijd echt wel (vertrouwde) mensen gesproken die zeiden absoluut geen pup bij die fokker te halen.
Maar het gevoel was goed, dus daar heb ik mij nooit wat van aangetrokken, maar soms wel lastig als je ineens van meerdere kanten "niet doen" hoort.
Wel super blij dat we gewoon naar ons eigen gevoel hebben geluisterd, Kenzi is voor ons echt de hond die we zochten en nog steeds goed contact met de fokker

-
- Zeer actief
het eerste is kijken wat je wilt .. dan gaan kijken welke fokker het goed doet qua gezonde lijnen, en dan als je contact hebt, vind ik het ook nog wel belangrijk dat je met de fokker door een deur kan, want het is toch een hele tijd je aanspreek punt. en t wordt allemaal niet makkelijker soms moet je water bij de wijn doen... maar als een fokker een bijna perfecte combi maakt, maar ik kan me niet vinden in de manier waarop ze denkt over karakter enz ( bij voorbeeld fokken met een hond die een incident op zijn naam heeft staan omdat hij zo mooi vererft
ja het gebeurt). dan is het een NO go wat mij betreft, heel vaak is hoe je een ding doet, ook hoe je alle dingen doet. het is gewoon niet heel simpel als je veel dingen meeneemt in je overweging