Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Look at that - geniaal!

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

natalie
Zeer actief
Aantal honden: 2

Look at that - geniaal!

Ongelezen bericht door natalie »

Ik ben op zoek naar een goede uitleg over de Look At That -oefening. Ik vind het erg onduidelijk hoe ik daarmee moet beginnen.
We zijn onlangs verhuisd naar een plek waar veel schapen lopen. Of we nu links of rechts de straat uit willen, we moeten sowieso langs een weiland met schapen. En ik had het niet verwacht, maar Abel reageert daar echt hysterisch(!) op. Ik wil hier graag aan werken, want anders kunnen we niet normaal vanuit huis gaan wandelen en moet ik altijd met de auto ergens naartoe rijden. Dus tips en links naar een goede uitleg van de Look At That, zijn erg welkom :)
Laatst gewijzigd door natalie op 26 jun 2020 12:06, 1 keer totaal gewijzigd.
DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4

Re: Look at that

Ongelezen bericht door DeDiana »

Dit vind ik zelf wel een duidelijke uitleg: https://www.la-spca.org/file/training-d ... t-That.pdf.
Het lastige in jullie geval is denk ik wel dat je dus moeilijk voldoende afstand kunt houden bij het aanleerproces als aan beide kanten schapen staan?
natalie
Zeer actief

DeDiana schreef:Dit vind ik zelf wel een duidelijke uitleg: https://www.la-spca.org/file/training-d ... t-That.pdf.
Het lastige in jullie geval is denk ik wel dat je dus moeilijk voldoende afstand kunt houden bij het aanleerproces als aan beide kanten schapen staan?
Het is vooral voor mij nog lastig om in te schatten wanneer de afstand voldoende groot is :schrik:
Maar het kan gelukkig wel. En desnoods rijd ik eerst met de auto voorbij de schapen om vervolgens vanaf de andere kant weer richting het weiland te lopen. Dan maak ik er echt trainingssessies van.

Ik ga het document direct lezen, dankjewel!
Hilde
Zeer actief
Mijn ras(sen): Grote poedel en border collies
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Hilde »

Ik wilde ook linken naar wat Diana linkt. Heel veel succes met trainen, het is hier in de omgeving inderdaad nogal veel vee.
Afbeelding
maart
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herders

Ongelezen bericht door maart »

Interessant, ik wou er ook een topic over openen, pup met wat issues.
Moet alleen nog een heel erg lekkere beloning vinden. Hij (vr)eet alles, maar ik zou iets super willen vinden maar dat tevens ook zijn maaltijd kan vervangen.
Zamunda
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Zamunda »

maart schreef:Interessant, ik wou er ook een topic over openen, pup met wat issues.
Moet alleen nog een heel erg lekkere beloning vinden. Hij (vr)eet alles, maar ik zou iets super willen vinden maar dat tevens ook zijn maaltijd kan vervangen.
Rodiworst, de variant met kaas? Vaak is blikvoer nog lekkerder (geurt meer), bij Ravi die nog weleens moeilijk te belonen is door hoge spanning gebruik ik ook blikvoer (soms kattenblikvoer omdat dat wat meer geurt).
crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door crutz »

maart schreef:Interessant, ik wou er ook een topic over openen, pup met wat issues.
Kennelworst van Kivo is compleet en in stukjes te snijden.
Of idd rodi of iets soortgelijks

Als het niet voor meerdere maaltijden is kan pens natuurlijk ook
maart
Zeer actief

Zamunda schreef:
Rodiworst, de variant met kaas? Vaak is blikvoer nog lekkerder (geurt meer), bij Ravi die nog weleens moeilijk te belonen is door hoge spanning gebruik ik ook blikvoer (soms kattenblikvoer omdat dat wat meer geurt).
Kan ik eens proberen, geloof dat ik een kaas variant van Rodi heb liggen. Het is oa ook voor gebruik op het werk dus té straf kan het ook niet ruiken, anders ruikt heel mijn kastje naar voer :engel:

Ik heb het dagelijks nodig, ik neem rc korrels, die ruiken ook best straf, proefzakjes van platinum besteld ook, maar dat is niet echt dat, voordeel is wel dat die zachter zijn dan standaard brok.
Zo'n half zachte botjes heb ik ook, maar gezien de hoeveelheid die er door gaat, is dat op de lange termijn een wel wat ongezonde oplossing.
Zamunda
Zeer actief

maart schreef:
Zamunda schreef:
Kan ik eens proberen, geloof dat ik een kaas variant van Rodi heb liggen. Het is oa ook voor gebruik op het werk dus té straf kan het ook niet ruiken, anders ruikt heel mijn kastje naar voer :engel:

Ik heb het dagelijks nodig, ik neem rc korrels, die ruiken ook best straf, proefzakjes van platinum besteld ook, maar dat is niet echt dat, voordeel is wel dat die zachter zijn dan standaard brok.
Zo'n half zachte botjes heb ik ook, maar gezien de hoeveelheid die er door gaat, is dat op de lange termijn een wel wat ongezonde oplossing.
Haha. Ik doe het blikvoer in jampotjes (en dan het open potje in mijn heupding) dus die kun je goed afsluiten en ruik je dan niks van. Het is wat minder 'schoon' belonen dan met stevige worst maar bij het uit het blik halen zorg ik er met een vork voor dat het redelijk vast blijft (repen/brokken) en dan is het goed te doen. Als je tot nog toe brok hebt gebruikt dan zal je hier wel een veel grotere reactie op krijgen van je pup :mrgreen: .
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Ik zou voldoende afstand houden, daar waar hij nog eten aanneemt en daar een hele tijd blijven staan/zitten. Zonder aandacht op hem of die schapen.
Even een filmpje kijken op je telefoon en ondertussen lekkers strooien. Desnoods een slagroomspuit mee.
Je zou hem daar zelfs kunnen voeren. Schaap = vreten.
En dat steeds dichterbij. Soms moeten ze ook even door die hysterie heen geholpen worden. Ze kunnen niet lang in die staat blijven, dat zakt vanzelf weg en dan is de wereld niet vergaan.

Met naap heb ik wel de aandacht op de schapen en andere boerderijdieren gelegd, maar die was gespannen, niet over de tief.
maart
Zeer actief

Jampot is een goed idee!
Zamunda
Zeer actief

maart schreef:Jampot is een goed idee!
Ik was er ook wel verguld mee :engel: .
DeDiana
Zeer actief

Nanna schreef:
Cleva schreef:Laat hem maar een keer met een schapennet kennis maken.
H&M zijn er allebei ingetrapt en die kijken er niet meer naar.
Ik ben ooit met Glenn naar de Boerenbond gewandeld en toen kwamen we ook langs eenwei met schapen. Die ziel wilde ze niet eens kwaad doen maar gewoon even nieuwsgierig ruiken. PETSSSSSS tegen het schapennet.
Hij heeft schapen de rest van zijn leven gemeden als de Zwarte Dood :lol1:
Ja, Amy is ook wel eens tegen zo'n schapennet gelopen. Daar heeft ze van geleerd dat ze er met een heel ruime boog overheen moet springen :F:
Hilde
Zeer actief

Zamunda schreef:
Het is inderdaad een goed idee! Wel ietwat viezig :tongue: , maar ik ga het zeker onthouden voor situaties waarin een hogere beloning gewenst is.
Afbeelding
Zamunda
Zeer actief

Hilde schreef:
Zamunda schreef:
Het is inderdaad een goed idee! Wel ietwat viezig :tongue: , maar ik ga het zeker onthouden voor situaties waarin een hogere beloning gewenst is.
Leuk :ok: . Het kan op zich ook in een uitwasbaar beloningstasje maar dan wordt het echt één grote smurrie (wordt soort van geprakt) en daar had ik geen zin in, in de jampot wordt het niet in elkaar gedrukt dus blijft het nog behoorlijk in brokjes.

Raaf is niet zo'n allesopeter (als hij zich niet compleet op zijn gemak voelt) dus ik blijf nogal eens met wat blikvoer aan mijn vingers zitten, dan veeg ik gewoon mijn handen aan hem af terwijl ik "Dan had je het maar allemaal op moeten eten." zeg :engel: .
Hilde
Zeer actief

Zamunda schreef:Raaf is niet zo'n allesopeter (als hij zich niet compleet op zijn gemak voelt) dus ik blijf nogal eens met wat blikvoer aan mijn vingers zitten, dan veeg ik gewoon mijn handen aan hem af terwijl ik "Dan had je het maar allemaal op moeten eten." zeg :engel: .
En de volgende dag kan ik de klitten met opgedroogd blikvoer weer uit Elmo's vacht halen. Die tip volg ik even niet op :LOL:
Afbeelding
Lanavandevledders
Zeer actief
Mijn ras(sen): Rottweiler
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Lanavandevledders »

weilanden met koeien, paarden of schapen, heeft Lana niets mee, nu is ze dit ook vanaf kleins af aan gewend,
en door ervaring met stroomdraad heeft ze er heilig ontzag voor, reageert dus ook niet op de dieren.
maar laatst moesten we langs zo'n zelfrijdende robot grasmaaier die ze tegenwoordig hebben, nou dat vond ze toch wel zo'n eng en gevaarlijk ding,
toen kwamen de borstels erop
heb altijd wel wat lekkers bij mij, maar het moet wel in een knisperend zakje zitten, wat erin zit maakt niet uit,
alleen het geluid van het zakje trekt haar volledige focus, en kan ik haar goed uit deze situaties halen.
Rubey10
geregistreerd lid
Mijn ras(sen): Border collie

Ongelezen bericht door Rubey10 »

Ik weet niet wat voor honden je hebt maar als het een herdershond is kan je misschien wat schapendrift lesjes volgen. Daar leren ze wanneer het wel en niet mag.
Nevache
Zeer actief
Mijn ras(sen): Zwitserse, Tervuerense, Groenendaeler, Galgo-mix, Spaans zwabbertje
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door Nevache »

Rubey10 schreef:Ik weet niet wat voor honden je hebt maar als het een herdershond is kan je misschien wat schapendrift lesjes volgen. Daar leren ze wanneer het wel en niet mag.
Heb ik ook weleens voor rondgekeken, maar voor herders eigenlijk weinig op redelijke afstand te vinden (voor borders wel).
natalie
Zeer actief

Rubey10 schreef:Ik weet niet wat voor honden je hebt maar als het een herdershond is kan je misschien wat schapendrift lesjes volgen. Daar leren ze wanneer het wel en niet mag.
Ik ben totaal onbekend met die tak van sport. Mijn ene hond is nauwelijks geïnteresseerd in vee, maar de andere (Abel dus) reageert vooral zo heftig op schapen. De paarden en koeien zijn wat spannend, daar loopt hij liever met een ruime boog omheen. Maar bij de schapen hangt hij vol in de lijn te blaffen als een idioot. Misschien omdat ze hem zo dommig zitten aan te staren? Geen idee. Maar het zijn dus echt specifiek de schapen waar hij zo hysterisch op reageert.

Het is nu een paar dagen niet gebeurd, omdat ik ze vermijd. Maar het zou prettig zijn (voor mij én voor hem) als we er ontspannen langs kunnen lopen. Hij wordt nu uitgebreid door mij beloond als hij er op (ruime) afstand naar kijkt en vervolgens loop ik er weer bij weg. Maar ik heb niet het idee dat ik daar mee red. Ik wil daarom echt bij het begin beginnen, en de Look At That oefening leek mij erg goed bruikbaar daarvoor.

Ik weet niet precies wat je bedoelt met jouw laatste zin? Je zegt dat hij met les in schapendrift kan leren wanneer het wel en niet mag, maar ik wil hem niet leren dat het in bepaalde situaties wel mag ;-) Hij hoeft helemaal niets met die schapen. (Abel is trouwens een straathond uit Bosnië, en er zit zeker wel wat herderachtigs in ja.)
natalie
Zeer actief

Cleva schreef:
natalie schreef:
Ik weet niet precies wat je bedoelt met jouw laatste zin? Je zegt dat hij met les in schapendrift kan leren wanneer het wel en niet mag, maar ik wil hem niet leren dat het in bepaalde situaties wel mag ;-) Hij hoeft helemaal niets met die schapen.

Hij moet iets met schapen omdat dat een prooidier voor zijn soort is.
Zowel schapen als honden zijn daar op geëvolueerd.
Snap je wat ik bedoel?
Najagen is de essentie van een roofdier. Het is dus eerder gek als een hond het niet heeft, dan wel.

Het feit dat hij er zo druk van wordt is genoeg bewijs dat hij er wel degelijk iets mee moet. Dit wordt niet meer vanzelf neutraal.
Je kunt er van alles aan doen maar wel eerst snappen dat negeren en dulden niet gaat helpen. Je hebt iets met elkaar af te spreken.

En dat is waar de goede opvoeding begint. Dat je goed contact met je hond hebt en je hond je serieus neemt.

Contact en respect.
Nee, niet meteen kafferend weg lopen want ik bedoel niet dat je hard met je pup om moet gaan maar wel dat je hond doorheeft dat jij met hem omgaat in plaats van anders om.

Wat is de reden dat je hem niet onder de duim krijgt als er schapen zijn? Kun je hem fysiek houden of is hij te sterk?
Feitelijk is er geen probleem, want ik kan hem fysiek wel houden. En ik negeer het gedrag niet, zeker niet. Ik wil hem juist graag leren dat die schapen daar gewoon zijn (net als de paarden, koeien en kippen die we passeren) en dat hij daar niets mee hoeft. Dat bedoel ik. Dat Abel daar heel anders over denkt, dat is duidelijk.

Dus ik vraag juist wel om contact, vandaar ook mijn openingsvraag. Ik wil in stapjes opbouwen hoe ik hem hierin kan begeleiden, want het is alles behalve relaxed om nu voorbij die schapen te wandelen.

Toen Abel net bij ons woonde, reageerde hij zo op katten. In een woonwijk met veel katten is dat echt niet prettig. Dat heb ik er grotendeels uitgekregen en bij de schapen lukt dat uiteindelijk ook wel, maar er is wel een verschil. Die schapen staan namelijk altijd op dezelfde plek. Dat is handig, want ze komen niet zoals een kat plots tevoorschijn. Maar het heeft als nadeel dat Abel ook precies weet waar ze staan en hij bij voorbaat al die opwinding opbouwt.

Dus inderdaad wat jij zegt: negeren is geen optie, maar uitkafferen ook niet. Dat doe ik dus allebei ook niet, en dat is precies waarom ik vroeg naar een goede beschrijving van de betreffende oefening :-)
veertje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Groenendaeler, Markiesje en Roemeentje

Ongelezen bericht door veertje »

Ik weet dat ze bij Star Sheepdogs naast schapendrijven (zowel borders als alle andere rassen die van oorsprong een taak bij een kudde hadden) ook trainingen geven voor honden die willen jagen op schapen.
Heb zelf (nog) geen ervaring met hun, maar het was me aangeraden om daar eens te gaan kijken als ik met schapendrijven aan de slag zou willen.
Alpha spirit doen ze hier een moord voor. Of kaas, maar dat is dan weer niet zo'n goede maaltijdvervanger :tongue:

Afbeelding
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

:mrgreen: Ik had "hysterisch" opgevat als angst, maar niet dus.
natalie
Zeer actief

Jion schreef:Wat ik hier doe om ze weer kalm te krijgen is een stukje met ze meegaan in de aandacht, dan de aandacht naar mij trekken en belonen en dan weer verder lopen.

Dus als ze een prooi zien en in de lijn gaan hangen, zeg ik enthousiast 'Ooooh heb je dat gezien?! Goed gezien hoor! Heel knap! Zo trots op jou!' en bij die laatste woorden weten ze al dat er een koekje bijhoort. Na het koekje zeg ik opgeruimd 'Zo!' en lopen we weer verder.

Blijkbaar is het ze deels te doen om het delen van de waarneming, en zodra ik dat heb gevalideerd wordt hun opwinding vervangen door tevredenheid.
Het is een iets andere versie ;-) maar de Look At That komt op hetzelfde neer. Je laat ze kijken naar de trigger en het beloont vervolgens het rustig kijken daar naar. In het begin moet je retesnel zijn met het belonen, maar uiteindelijk weten ze dat 'het kijken naar de trigger' iets lekkers bij de baas oplevert en dan kunnen ze ook steeds wat langer en rustiger kijken om vervolgens weer de aandacht te verleggen naar de baas.
natalie
Zeer actief

dagmar88 schreef::mrgreen: Ik had "hysterisch" opgevat als angst, maar niet dus.
Nee, in dit geval geloof ik niet dat het om angst gaat, want de paarden en koeien vindt hij zichtbaar spannend en daar reageert hij heel anders op. ;-)
natalie
Zeer actief

Jion schreef:
natalie schreef:
Jion schreef:Wat ik hier doe om ze weer kalm te krijgen is een stukje met ze meegaan in de aandacht, dan de aandacht naar mij trekken en belonen en dan weer verder lopen.

Dus als ze een prooi zien en in de lijn gaan hangen, zeg ik enthousiast 'Ooooh heb je dat gezien?! Goed gezien hoor! Heel knap! Zo trots op jou!' en bij die laatste woorden weten ze al dat er een koekje bijhoort. Na het koekje zeg ik opgeruimd 'Zo!' en lopen we weer verder.

Blijkbaar is het ze deels te doen om het delen van de waarneming, en zodra ik dat heb gevalideerd wordt hun opwinding vervangen door tevredenheid.
Het is een iets andere versie ;-) maar de Look At That komt op hetzelfde neer. Je laat ze kijken naar de trigger en het beloont vervolgens het rustig kijken daar naar. In het begin moet je retesnel zijn met het belonen, maar uiteindelijk weten ze dat 'het kijken naar de trigger' iets lekkers bij de baas oplevert en dan kunnen ze ook steeds wat langer en rustiger kijken om vervolgens weer de aandacht te verleggen naar de baas.
Toch is bij bij ons denk ik een heel ander principe, want de crux is dat ik ze kan bereiken omdat ik juist een stukje mee ga in de opwinding. Eigenlijk beloon ik ze voor het spotten van het wild, niet voor het rustig observeren ervan. Ik geef ze het gevoel dat we samen op jacht zijn, en daar hebben die van mij ook duidelijk behoefte aan.
Ah oké, dat is wel anders ja. Maar dat ga ik hier voorlopig even niet doen ;-) Ik geloof niet dat Abel er heel veel baat bij heeft als ik mee ga in de opwinding. In ieder geval nu nog niet. Dan is hij echt niet meer bereikbaar. Maar bij de cue 'Look!' kan ik hem in de toekomst wel wijzen op iets dat ik al gezien heb en hij nog niet. Zover zijn we nog lang niet, maar dan zouden we wellicht wel meer 'samen op jacht' kunnen gaan. Ik vind het wel een leuk idee namelijk. Maar voor nu geef ik het weinig kans op succes :schrik:
Nevache
Zeer actief
Mijn ras(sen): Zwitserse, Tervuerense, Groenendaeler, Galgo-mix, Spaans zwabbertje
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door Nevache »

Jion schreef:Ik denk dat jij en ik ook andere types honden hebben. Mijn honden zijn van de zelfstandige jacht, of op zijn hoogst het soort jacht waarbij de hond opstoot en apporteert en de baas neerknalt. :schrik: Jouw hond is wellicht meer afgesteld op samenwerking. En dan moet je eigenlijk kijken in welk onderdeel van de jacht je dat stukje samenwerking kunt vinden, en dan daarop inspelen.
:oeps: :wink: Grammaticaal las ik hier "waarbij de hond .... de baas neerknalt" :D :D
natalie
Zeer actief

Kleine update. De schapen staan ‘ineens’ op een andere plek. Dus ik loop nietsvermoedend het bos uit naar huis toe en zie plots een kudde schapen staan, in een weiland dat vorige week nog leeg was. Maar: niets aan de hand! :D De schapen stonden zo’n 10-12 meter van de weg af en ik kon ze probleemloos passeren. Ik ben nu pas een maand bezig, dus dat gaat helemaal goed komen :E:
DeDiana
Zeer actief

natalie schreef:Kleine update. De schapen staan ‘ineens’ op een andere plek. Dus ik loop nietsvermoedend het bos uit naar huis toe en zie plots een kudde schapen staan, in een weiland dat vorige week nog leeg was. Maar: niets aan de hand! :D De schapen stonden zo’n 10-12 meter van de weg af en ik kon ze probleemloos passeren. Ik ben nu pas een maand bezig, dus dat gaat helemaal goed komen :E:
Wat leuk dat je laat weten hoe het gaat en super dat je nu al zo veel verbetering merkt! :ok:
Ik ben voor de bange poeperd Arlo nu ook begonnen met het aanleren, hij heeft ineens helemaal de smaak van het clickeren en trainen te pakken en ik denk dat het hem met bepaalde angsten ook wel goed kan helpen.
natalie
Zeer actief

We hebben weinig schapen gezien de laatste tijd en dus eigenlijk te weinig geoefend. Vandaag liep ik een andere ronde dan ik van tevoren had bedacht en nu moesten we (onbedoeld en onvoorbereid) weer schapen passeren. Ik heb gefilmd hoe dat ging: https://youtu.be/k2uxl3soZC8

Ik had niet de goede snoepjes bij mij en dat is te zien aan zijn eerste reactie. Heel even dacht ik dat het daardoor mis zou gaan en hij weer in de lijn zou hangen.

Maar het ging goed! :E:

Met Jip heb ik later dat stuk ook nog gewandeld en hij heeft alle resterende snoepjes opgegeten ;)

(sorry voor mijn gesnotter ... )
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”