Cleva schreef:natalie schreef:
Ik weet niet precies wat je bedoelt met jouw laatste zin? Je zegt dat hij met les in schapendrift kan leren wanneer het wel en niet mag, maar ik wil hem niet leren dat het in bepaalde situaties wel mag

Hij hoeft helemaal niets met die schapen.
Hij moet iets met schapen omdat dat een prooidier voor zijn soort is.
Zowel schapen als honden zijn daar op geëvolueerd.
Snap je wat ik bedoel?
Najagen is de essentie van een roofdier. Het is dus eerder gek als een hond het niet heeft, dan wel.
Het feit dat hij er zo druk van wordt is genoeg bewijs dat hij er wel degelijk iets mee moet. Dit wordt niet meer vanzelf neutraal.
Je kunt er van alles aan doen maar wel eerst snappen dat negeren en dulden niet gaat helpen. Je hebt iets met elkaar af te spreken.
En dat is waar de goede opvoeding begint. Dat je goed contact met je hond hebt en je hond je serieus neemt.
Contact en respect.
Nee, niet meteen kafferend weg lopen want ik bedoel niet dat je hard met je pup om moet gaan maar wel dat je hond doorheeft dat jij met hem omgaat in plaats van anders om.
Wat is de reden dat je hem niet onder de duim krijgt als er schapen zijn? Kun je hem fysiek houden of is hij te sterk?
Feitelijk is er geen probleem, want ik kan hem fysiek wel houden. En ik negeer het gedrag niet, zeker niet. Ik wil hem juist graag leren dat die schapen daar gewoon zijn (net als de paarden, koeien en kippen die we passeren) en dat hij daar niets mee hoeft. Dat bedoel ik. Dat Abel daar heel anders over denkt, dat is duidelijk.
Dus ik vraag juist wel om contact, vandaar ook mijn openingsvraag. Ik wil in stapjes opbouwen hoe ik hem hierin kan begeleiden, want het is alles behalve relaxed om nu voorbij die schapen te wandelen.
Toen Abel net bij ons woonde, reageerde hij zo op katten. In een woonwijk met veel katten is dat echt niet prettig. Dat heb ik er grotendeels uitgekregen en bij de schapen lukt dat uiteindelijk ook wel, maar er is wel een verschil. Die schapen staan namelijk altijd op dezelfde plek. Dat is handig, want ze komen niet zoals een kat plots tevoorschijn. Maar het heeft als nadeel dat Abel ook precies weet waar ze staan en hij bij voorbaat al die opwinding opbouwt.
Dus inderdaad wat jij zegt: negeren is geen optie, maar uitkafferen ook niet. Dat doe ik dus allebei ook niet, en dat is precies waarom ik vroeg naar een goede beschrijving van de betreffende oefening