Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Bult bij oor

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

Joyce1989
geregistreerd lid
Mijn ras(sen): Mechelse herder
Aantal honden: 1

Bult bij oor

Ongelezen bericht door Joyce1989 »

Beste hondenliefhebbers,

Onze Mechelaar heeft nu sinds een maand of 5 een bult op de plek waar zijn oor "aanhecht" aan zijn kop. Nu is het zo dat deze bult eerst zo groot was als een paasei ongeveer. Een aantal dagen later was de bult weer heel klein, later weer groter, toen weer kleiner enz. Op den duur is de bult opengebarsten en was de bult een poosje weg. Ik weet niet echt wat er uit de bult kwam, geen bloed in ieder geval. Een paar weken later was de bult er weer. Weer hetzelfde: dan weer wat groter, dan weer wat kleiner en soms zelfs zo goed als weg. Het lijkt erop dat de bult groter wordt de dag of twee dagen na dat we erg actief met hem zijn geweest (veel bal gooien e.d.). Nu wil ik uiteraard wel naar de dierenarts, dat wilde ik 5 maanden geleden ook al, maar hij is echt VERSCHRIKKELIJK bij de dierenarts. Hij verandert letterlijk in een monster. Vorige keer moest hij 3 narcosespuiten i.p.v. 1. Hij wordt echt superkwaad en onhandelbaar. Dus vandaar dat ik eerst maar eens te rade ga bij jullie. Herkent iemand deze situatie? Ik vind het zo vreemd dat een bult zoveel kleiner wordt en soms gewoon zo goed als weg is. Hij lijkt er overigens ook niet echt last van te hebben. Alleen als je eraan zit kijkt hij je wat aan zo van: doe maar niet. Maar hij houdt er ook totaal niet van om onderzocht te worden.

Ik hoop dat jullie dit herkennen en mij wat wijzer kunnen maken!

Dank alvast!

Groetjes,

Joyce
Habibi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Sheltie
Perseus (Percy)

Re: Bult bij oor

Ongelezen bericht door Habibi »

Joyce1989 schreef:Beste hondenliefhebbers,

Onze Mechelaar heeft nu sinds een maand of 5 een bult op de plek waar zijn oor "aanhecht" aan zijn kop. Nu is het zo dat deze bult eerst zo groot was als een paasei ongeveer. Een aantal dagen later was de bult weer heel klein, later weer groter, toen weer kleiner enz. Op den duur is de bult opengebarsten en was de bult een poosje weg. Ik weet niet echt wat er uit de bult kwam, geen bloed in ieder geval. Een paar weken later was de bult er weer. Weer hetzelfde: dan weer wat groter, dan weer wat kleiner en soms zelfs zo goed als weg. Het lijkt erop dat de bult groter wordt de dag of twee dagen na dat we erg actief met hem zijn geweest (veel bal gooien e.d.). Nu wil ik uiteraard wel naar de dierenarts, dat wilde ik 5 maanden geleden ook al, maar hij is echt VERSCHRIKKELIJK bij de dierenarts. Hij verandert letterlijk in een monster. Vorige keer moest hij 3 narcosespuiten i.p.v. 1. Hij wordt echt superkwaad en onhandelbaar. Dus vandaar dat ik eerst maar eens te rade ga bij jullie. Herkent iemand deze situatie? Ik vind het zo vreemd dat een bult zoveel kleiner wordt en soms gewoon zo goed als weg is. Hij lijkt er overigens ook niet echt last van te hebben. Alleen als je eraan zit kijkt hij je wat aan zo van: doe maar niet. Maar hij houdt er ook totaal niet van om onderzocht te worden.

Ik hoop dat jullie dit herkennen en mij wat wijzer kunnen maken!

Dank alvast!

Groetjes,

Joyce

Tsja, in dit geval zou ik toch echt zeggen thuis totaal alvast royaal kalmeringsmiddel erin (in overleg dierenarts uiteraard), muilkorf om en toch echt even naar de dierenarts.
Soms moeten dingen gewoon even.

1: wij zijn geen dierenartsen.
2: wij zien het probleem niet live.
3: het kàn meevallen maar het kàn ook ernstiger zijn.

Dus echt naar dierenarts.
Afbeelding
bram en thijs
Zeer actief
Mijn ras(sen): Grote Zwitserse Sennenhond
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door bram en thijs »

En als de dierenarts bij jou komt?
AfbeeldingAfbeelding
Emma
Zeer actief
Mijn ras(sen): 2 raslozen, namelijk:1 grote husky maal Am. Bulldog, en 1 kleine jack hussel. Nu geen honden meer.

Ongelezen bericht door Emma »

Hoe oud is je mechelaar?
Een bult die terugkomt zou ik zelf ook bij de dierenarts na laten kijken. Je kan ook eerst overleggen met de dierenarts, wat er aan de hand kan zijn. Maar ik denk dat de meeste dierenartsen de hond wel willen zien.

Het kan een abces zijn, die de vorige keer is opengebartsten, maar dat niet alle pus eruit is, en niet is schoongespoeld, dat er weer opnieuw een abces heeft gevormd.
In dat geval, en dat zou je even zonder hond met de da kunnen overleggen, heeft het pas zin om naar de da te gaan, als het abces rijp genoeg is. Want dan moet het schoongespoeld worden. Dit zou je zelf ook kunnen, maar ik denk dat jouw hond hier niet gemakkelijk mee is. Dus beter door de da laten doen.
Maar het kan ook een diepliggender probleem hebben. Of een compleet ander probleem. :mrgreen:
Dus ja, ik zou contact opnemen met de da.
Joyce1989
geregistreerd lid

Hi,

Hij is 7 jaar oud.
Ik heb al wel contact gehad met de DA en hij denkt aan een talgklier. Maar ja, inderdaad zeker weten doet hij dat niet. En als ik google op talgklierontsteking of iets dergelijks dan komt nergens naar voren dat dat op de kop kan zitten en ook niet dat dat wel eens kleiner wordt.
Maar een abces wordt toch ook niet ineens kleiner. En wat het ergste uiteraard zou zijn, een tumor, wordt toch al helemaal niet kleiner?
bram en thijs
Zeer actief

Joyce1989 schreef:Hi,

Hij is 7 jaar oud.
Ik heb al wel contact gehad met de DA en hij denkt aan een talgklier. Maar ja, inderdaad zeker weten doet hij dat niet. En als ik google op talgklierontsteking of iets dergelijks dan komt nergens naar voren dat dat op de kop kan zitten en ook niet dat dat wel eens kleiner wordt.
Maar een abces wordt toch ook niet ineens kleiner. En wat het ergste uiteraard zou zijn, een tumor, wordt toch al helemaal niet kleiner?
Maak een foto en zet die op de mail
AfbeeldingAfbeelding
Joyce1989
geregistreerd lid

Nou, een foto maken wordt ook lastig. Er is amper wat te zien.. gewoon een kleine uitstulping, huidskleur, niet rood, niet kaal.
Habibi
Zeer actief
Perseus (Percy)

Wordt wel lastig zo.

Dierenarts is moeilijk
Foto maken gaat niet werken

Maar je wil van ons wel horen wat het kan zijn?
Afbeelding
bram en thijs
Zeer actief

Habibi schreef:Wordt wel lastig zo.

Dierenarts is moeilijk
Foto maken gaat niet werken

Maar je wil van ons wel horen wat het kan zijn?
Handoplegging :idea:
AfbeeldingAfbeelding
Joyce1989
geregistreerd lid

Ja, ik hoopte dat iemand een dergelijke bult wel eens had meegemaakt bij een hond. En door tekst en uitleg begrijpelijk is hoe de bult zich ontwikkelt.
Ik heb er namelijk nooit eerder van gehoord en hoopte dat hier iemand is die meteen de link legt met een ervaring..
Maar ja, zo niet, dan maar DA inderdaad.
~Suzanne~
Zeer actief

Ongelezen bericht door ~Suzanne~ »

Joyce1989 schreef:Ja, ik hoopte dat iemand een dergelijke bult wel eens had meegemaakt bij een hond. En door tekst en uitleg begrijpelijk is hoe de bult zich ontwikkelt.
Ik heb er namelijk nooit eerder van gehoord en hoopte dat hier iemand is die meteen de link legt met een ervaring..
Aangezien we het niet kunnen zien, ook niet via ene foto kan niemand van ons er ook maar 1 zinnig woord over zeggen. Daarbij: wij zijn geen van allen DA (dacht ik). En dan NOG wil een DA het zien/voelen.

Dus tsja.... of laten zitten in de hoop dat het niets serieus is, of toch maar naar de DA en dan van tevoren goed overleggen. Van mijn part buiten een consult, niet in de spreekkamer, geen witte jas, eerst knuffelen koekjes in.. dan boek je maar dubbel consult zeg maar.

Suzanne
alm@
moderator
Mijn ras(sen): Langhaar teckel
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door alm@ »

Doe je hem een muilkorf om naar de dierenarts? Zo niet dan zou ik dat gaan aanleren. Mijn Laekense herder heeft ook een enorme schurfthekel aan een dierenartsbezoek en bijt ook rustig van zich af. Dat kan dus niet. Met een muilkorf om is hij beduidend rustiger, hij vindt het nog niet leuk maar laat het maar gelaten toe. Het lijkt wel of hij het prettig vindt dat de muilkorf hem tegen zichzelf in bescherming neemt. Verder qua bult: geen idee. Kan van alles zijn.
Afbeelding
crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door crutz »

~Suzanne~ schreef:
Joyce1989 schreef:Ja, ik hoopte dat iemand een dergelijke bult wel eens had meegemaakt bij een hond. En door tekst en uitleg begrijpelijk is hoe de bult zich ontwikkelt.
Aangezien we het niet kunnen zien, ook niet via ene foto kan niemand van ons er ook maar 1 zinnig woord over zeggen. Daarbij: wij zijn geen van allen DA (dacht ik). En dan NOG wil een DA het zien/voelen.

Dus tsja.... of laten zitten in de hoop dat het niets serieus is, of toch maar naar de DA en dan van tevoren goed overleggen. Van mijn part buiten een consult, niet in de spreekkamer, geen witte jas, eerst knuffelen koekjes in.. dan boek je maar dubbel consult zeg maar.

Suzanne
Inderdaad. Mijn dierenarts behandeld zulke honden buiten en zonder witte jas
alm@
moderator
Mijn ras(sen): Langhaar teckel
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door alm@ »

crutz schreef:
~Suzanne~ schreef:

Suzanne
Inderdaad. Mijn dierenarts behandeld zulke honden buiten en zonder witte jas
Hier gaat dat niet, hoekpand en druk verkeer aan beide kanten. Dus een afspraak aan het eind van de dag als de praktijk rustig is en de muilkorf werkt prima hier.
Afbeelding
Joyce1989
geregistreerd lid

Hi,

Ja, sowieso altijd muilkorf en DA zorgt dat er dan geen andere dieren zijn. Gelijk als eerste omdat hij ook onder narcose moet en dus niet mag eten voor die tijd. DA kan hem sowieso niet onderzoeken zonder dat hij onder narcose is.
DA wederom gebeld en we gaan vrijdag.
Maar die muilkorf maakt hem niet rustiger hoor. 1 keer heeft hij het zelfs voor elkaar gekregen de muilkorf zo goed als af te krijgen en had hij bijna de DA in zijn bek. Maar goed, vrijdag maar in de houdgreep narcosespuit(en) geven. En dan lopen we idd naar buiten om zonder DA te wachten tot hij rustig wordt.
~Suzanne~
Zeer actief

Ongelezen bericht door ~Suzanne~ »

Een narcose voor een behandeling? Dan kun je toch ook niet zuiver beoordelen?
Ik zou er beslist dierenartstraining tegenaan gooien. Dat een DA graag met een snuitje werkt prima, maar narcose voor een onderzoek???
Wordt het danniet tijd voor een andere DA die wel die rust kan vinden?

Suzanne
Joyce1989
geregistreerd lid

Nou het was weer een verschrikkelijke hel, maar meneer is geopereerd. Het was een goedaardige tumor dus mama is weer gerustgesteld.
Habibi
Zeer actief
Perseus (Percy)

Fijn dat hij weggehaald is!

Kan hij ook niet meer veranderen naar kwaadaardig.
Goed dat je bij de dierenarts geweest bent.
Afbeelding
bram en thijs
Zeer actief

Het was een hele bevalling
AfbeeldingAfbeelding
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

~Suzanne~ schreef:Een narcose voor een behandeling? Dan kun je toch ook niet zuiver beoordelen?
Ik zou er beslist dierenartstraining tegenaan gooien. Dat een DA graag met een snuitje werkt prima, maar narcose voor een onderzoek???
Wordt het danniet tijd voor een andere DA die wel die rust kan vinden?
Je zou ook kunnen proberen niet alles zelf in te vullen.

Fijn dat het achter de rug is!
Joyce1989
geregistreerd lid

Weten jullie trouwens of het erg is al hij eraan krapt? Hij heeft onderhuidse hechtingen en hoefde volgende de DA geen kap of iets dergelijks..Maar hij wilde er nu al 3 keer aan krabben. Heb hem nu kunnen stoppen zeg maar, maar snachts natuurlijk niet en volgende week gewoon aan het werk..

Dank!
Habibi
Zeer actief
Perseus (Percy)

Krabben lijkt mij nou niet echt ideaal eerlijk gezegd.

Ik kan de wond niet beoordelen zo natuurlijk, maar in principe wil je er
1 geen vuil in van zijn nagels
En 2 de boel niet verder kapot krabben...
Afbeelding
Joyce1989
geregistreerd lid

Nee nja..als ik het zie zal ik t stoppen.. kan ik hier foto's plaatsen? Probeer morgen nog wel te bellen als zij toevallig weekend dienst hebben.
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”