Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Even voorstellen: Odin en baasjes

We vinden het leuk als iedereen zich even voorstelt.
Dat kan in dit forumonderdeel

Moderator: moderatorteam

Swissy
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Grote Zwitserse Sennenhond
Aantal honden: 1

Even voorstellen: Odin en baasjes

Ongelezen bericht door Swissy »

Hallo allemaal,
Ik ben nieuw hier en wilde mij graag voorstellen. Mijn naam is Nicole en ik ben het baasje van Odin, een Grote Zwitserse Sennenhond van 14 weken oud. Odin is mijn eerste hond, voor mijn man zijn tweede; hij heeft hiervoor (jaaaaren geleden) met zijn ex een Beagle gehad.

Het ras: De Grote Zwitser is een van de vier Sennenhonden, en meteen ook de grootste. Het zijn zachtaardige, alerte, onbevreesde , en toegewijde honden. Ze zijn lief voor de baas, maar afstandelijk naar vreemden.

Onze situatie: We hebben dan wel geen boerderij, maar wel een huis met een grote tuin waar hij lekker in kan ravotten. We hebben zeer bewust voor een Grote Zwitser gekozen. Vijf jaar geleden hadden we het ras al uitgezocht, maar onze agenda’s waren er niet naar om genoeg tijd te hebben voor een hond. Sinds dit jaar werk ik parttime met veel thuiswerk mogelijkheden. Hij hoeft uiteindelijk nooit langer dan 4 a 5 uurtjes alleen te zitten op maximaal drie dagen in de week. Mijn vrije tijd kan ik geheel aan hem besteden.

Odin: Je hebt nog nooit zo’n knuffelkont gezien. Wat een lieverd! Het liefst ligt hij lekker op je schoot (al gaat dat bijna niet meer passen!) en is het gewoon een schoothondje in maxi uitvoering. Hij doet het erg goed in de puppyklas en loopt redelijk aan de lijn, alleen van huis weg is nog een dingetje. Ondanks dat het ras bekend staat om zijn eenkennigheid merken wij daar nog vrij weinig van, hij vind iedereen lief en leuk en hij luistert ook prima naar mijn moeder. Hij is niet bang aangelegd en gaat graag op onderzoek uit. Als hij later groot is wil ik voornamelijk lange wandelingen met hem gaan maken. Mocht zijn energieniveau (en gestel!) het toelaten misschien nog een hondensport, maar dat gaat volledig van hem afhangen.

De (puppy) problemen waar ik tegen aan loop:
Overprikkeling: Meneer is erg snel overprikkeld, nu weet ik dat dit snel gebeurt bij puppy’s. Maar hoe moet ik hiermee omgaan? Van een hele dag niets doen, en drie wandelingetjes is hij savonds al overprikkeld als het iets te druk is op straat. Hoe kan ik dit voorkomen? Vanmiddag ben ik met hem naar mijn ouders geweest (zijn vaste oppasadres voor één dag in de week) en hij vreet (letterlijk!) mij momenteel gewoon op. Ik heb hem nu in zijn bench gedaan voor ‘gedwongen’ rust.
Bijten: Weglopen, negeren, auw roepen en boos kijken, piepen als een puppy. Wat kan ik nog meer doen?
Katten: Het gaat steeds beter. Hij is zelfs een keer in zijn mand blijven liggen terwijl de kat voorbij liep, maar vanmorgen stoof hij toch weer achter een van de katten aan. Moet ik volhouden?
Consequentie bij pubers?: Ik hoor vele hondeneigenaren zeggen over dit ras dat je zéér consequent moet zijn in de puberteit. Dat snap ik. Zijn er andere Zwitserse Sennen eigenaren die mij wat meer kunnen vertellen over hoe zij dit aangepakt hebben?

Ik vind het fijn om hier mee te kunnen lezen en vragen te kunnen stellen. :wink: Verder ben ik ook zeker benieuwd of er meer eigenaren zitten met (Zwitserse) Sennenhonden.

En verder merk ik dat ik het graag zóóó goed wil doen, ik word soms een beetje moe van mezelf. :P

Genoeg gepraat, jullie zijn hier natuurlijk voor de foto’s

Afbeelding
Baby Odin, 8 weekjes en net bij ons

Afbeelding
Afbeelding
Op zijn eerste puppy hike in de bossen van Luxemburg

Afbeelding
Prachtige waakhond in wording. :I:

Afbeelding
Stouterd :F:

Groetjes Nicole en een dikke lebber van Odin. :D
Maryanne
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers, Vizsla
Aantal honden: 12
Contacteer:

Re: Even voorstellen: Odin en baasjes

Ongelezen bericht door Maryanne »

Welkom Nicole en Odin :flower: (prachtige hond trouwens :love: )

En ohhh, doet photobucket het weer?
nelleke
Zeer actief
Mijn ras(sen): langhaar duitse herder en een kater

Ongelezen bericht door nelleke »

Welkom. Heel mooie grote hond aan test worden. Blijf rustig, deze bijtperiode gaat over. Geef iets te kauwen.
Afbeelding
Neeltje
bram en thijs
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door bram en thijs »

Bij een Grote Zwitser moet je altijd consequent zijn. Nu, dan en straks. Waarom mag Odin naast 3x wandelen niets doen? Hij mag gewoon scharrelen in huis en tuin of mee in de auto. Daar krijgt hij niets van. Waar komt hij vandaan?
AfbeeldingAfbeelding
S@ndr@
Zeer actief

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

Welkom, in ieder geval niet wanhopen en ook weten dat als je consequent blijft dat het gedrag verbeterd.. maar dat het soms de lange adem is.. en proberen gedrag om te leiden, leer hem iets makkelijks, zit, of iets apporteren, of bijten in een bijtrol.. :wink: ( ik noem maar wat ) laat het hem doen en beloon hem daar dan ook voor.. op de momenten dat je het even niet meer helemaal leuk vind en gefrustreerd raakt
DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door DeDiana »

Welkom!

Wat betreft je vraag over de kat: wat bedoel je met 'Moet ik volhouden'? Wat is het alternatief?
Ik heb ook katten en honden en het is de honden hier echt ten strengste verboden om achter de katten aan te rennen. Dat is voor de hond een veel te leuk en zelfbelonend spelletje en je komt al snel in een vicieuze cirkel dat de kat de hond niet (meer) vertrouwt, het op een lopen zet en de hond dus steeds weer getriggerd wordt om er achteraan te willen. Daar steek ik dus altijd een stokje voor, ik zorg dat het gewoon niet kan gebeuren (door de hond aan de riem te houden als dat nodig is, nieuwe honden en katten te scheiden op momenten dat ik niet voldoende toezicht kan houden, de hond te leren dat hij nooit naar de kat toe mag maar wel belonen voor rustig contact als de kat naar hem toe komt of langsloopt, etc.).
Heavy schreef:Welkom, overprikkeling schijnt het nieuwe mode woord te zijn. Een pup die een hele dag niks doet kan echt niet overprikkeld zijn dan denk ik eerder aan verveling :wink:
Ik heb dat gevoel ook. Ik snap dat sommige pups heel gevoelig kunnen reageren op prikkels. Nou heb ik zelf ook een paar honden die best gevoelig zijn voor prikkels, maar daar deed ik als pup veel meer mee en ik heb zo goed als nooit overprikkelde pups gehad :denken: Misschien krijgen ze te veel mentale prikkels en te weinig fysieke uitdaging?
Swissy
Vaste gebruiker

Bedankt allemaal!

Over het niets doen, dat was een dagje. Hij sliep toen het geootste gedeelte van de dag. Uit zichzelf. Hij heeft het huis en tuin gewoon tot zijn beschikking. Normaal gaat hij ook overal mee naar toe en doen we meer op een dag. Maar dan snap ik eerder de overprikkeling dan als je alleen slaapt en wandelt.

Maar inderdaad, ik vind eerlijk gezegd dat er op de puppycursus ook snel met overprikkeling gegooit werd. Zelfs als een puppy (niet Odin) te veel blafte..

Over het bijten; ik weet dat het over gaat, maar als hij weer een broek molt, voelt het af en toe ook wel hopeloos. En hij krijgt voldoende botjes en andere speeltjes waar hij gek mee mag doen.

En de katten: nee, geen alternatief. Alleen misschien een andere aanpak. Maar ik heb al het idee dat ik gewoon een lange adem moet hebben.

Odin komt van een 'particulier'. We zijn ook ingeschreven geweest bij de ras vereniging, maar we hadden een erg goed gevoel hierbij. Zijn ouders zijn zulke lieve knuffelberen. Zijn ouders zijn beide gewoon huishonden.
Nevache
Zeer actief
Mijn ras(sen): Zwitserse, Tervuerense, Groenendaeler, Galgo-mix, Spaans zwabbertje
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door Nevache »

Welkom, Nicole!
Hier ook een pup van die leeftijd. Èn nog 5 volwassen honden en 2 poezen en 4 paarden en heel veel schapen, dus zelfs als ik niks met hem doe al voldoende prikkels aanwezig.
Ik wissel af: ene dag het accent wat meer op fysieke inspanning, andere dag wat meer op mentale inspanning (en dat kan een nieuw soort aandachtsvraag zijn, maar ook een rondje snuffelmat). En dan een bijkom-laatallesmaarbeklinken-dagje. Niet volgens een strikte agenda, maar gewoon: variëren.
Te wéinig prikkels is, denk ik, even vaak het onderliggend probleem als te véél prikkels: bij een te weinig aan prikkels wordt de reactiedrempel steeds lager, en is er steeds minder nodig om tot reactie te verleiden.

Bijten kan an sich wel een signaal van overprikkeling zijn, maar ook simpelweg de puppymanier van de wereld verkennen. Hier gebeurt het niet/nauwelijks. Als zijn bekkie ergens omheen zit waar ik het niet wil hebben (mensen, stoelpoten etc), dan is het een duidelijk, rustig NEE, wisselen voor wat wèl mag en/of zo nodig bekkie openmaken.

Achter de poezen aan is een no-go voor alle honden hier, van notoire kattenjagers tot pups: desnoods (ook) binnenshuis aan de lange lijn, negeren van de poes = beloond worden.

Consequent zijn is m.i. niet specifiek voor Zwitserse Sennenpubers. Wat bedoel je met je vraag hoe dit aan te pakken?
Swissy
Vaste gebruiker

Ik bedoelde hoe dat in de praktijk werkt. Is nee altijd nee? Het kan ook wel eens van plek of situatie verschillen natuurlijk.

Verder wilde ik aan de moderators vragen of ik toegang tot de rest van het forum zou mogen. :)
Yeufke
Zeer actief
Mijn ras(sen): Havanezer

Ongelezen bericht door Yeufke »

Voor wat betreft toegang tot het hele forum.
Heb je stap drie uit de volgende link gedaan? Aanmelden bij vaste gebruikers.
viewtopic.php?f=5&t=30911
Afbeelding
Polly 22 jan 2007 - 15 mei 2018 ❤️
Yessie 28 april 2010 -13 juli 2020
slaap zacht lieve meid
Swissy
Vaste gebruiker

:oohja: Ojeej. Wat blond zeg... Dankjwel!
welshwitch
Technisch beheer
Mijn ras(sen): Jack Hussell
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door welshwitch »

Ik heet je welkom namens de moderators! Je hebt nu toegang tot de rest van het forum. Wij wensen je veel plezier!
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Voorsteltopics”