Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Eiwit in urine

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

Roos1995
Actief
Aantal honden: 1

Eiwit in urine

Ongelezen bericht door Roos1995 »

Onze jonge hond, 7 maand zijn we vandaag mee naar de DA geweest. Hij was wat onrustig de afgelopen dagen en plaste kleine beetjes. Nu is hij ook vol aan het puberen maar wilde toch een UWI uitsluiten. We zijn ook aan het verhuizen dus ook daar is hij wat van uit z'n doen. Nu hebben ze een klein beetje eiwit in de urine gevonden (+1) met een urinestickje. Hij heeft een periode veel water gedronken (ong. 1.5 liter), maar dit is nu niet meer het geval. Van de DA begreep ik dat hij tussen de 1.3 en 2 l mag, dit haalt hij normaal gesproken niet. Nu is het zo dat hij eerlijk gezegd de laatste tijd best veel snoepjes heeft gehad doordat we veel aan het oefenen zijn voor de hondencursus, kan dit ook invloed hebben op de eiwitten? DA gaf aan dat eiwitten ook onder invloed van hormonen wat verhoogd kunnen zijn en tijdelijk.

Advies is om nu een paar dagen aan te kijken hoeveel hij drinkt en mogelijk dan verder onderzoek indien hij echt meer dan 2 liter drinkt.

Mijn vraag is dus eigenlijk of voeding ook te maken kan hebben met die uitscheiding van eiwitten. Hij krijgt proplan medium puppy 3x per dag in totaal 220 gram en tussendoor dus best veel koekjes/snoepjes. Op advies van hondencursus krijgt hij snoepjes van Frolic. Nu zag ik dat daar ook bommetje veel zout in zit…. Zie graag jullie advies.
kipo
Zeer actief

Re: Eiwit in urine

Ongelezen bericht door kipo »

1+ op zo'n stick zou ik niet van wakker liggen. Die sticks zijn niet betrouwbaar qua eiwitmeting, dus wil je écht weten of er eiwit in de urine zit, dan moet je een kwantitatieve bepaling in een laboratorium laten doen.
Is er gekeken naar pH en sediment?

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk
Roos1995
Actief

kipo schreef:1+ op zo'n stick zou ik niet van wakker liggen. Die sticks zijn niet betrouwbaar qua eiwitmeting, dus wil je écht weten of er eiwit in de urine zit, dan moet je een kwantitatieve bepaling in een laboratorium laten doen.
Is er gekeken naar pH en sediment?

Die twee dingen kun je ook uit urineonderzoek halen (PH en sediment), toch?
Dat was allemaal goed. Alleen die +1 eiwit.
kipo
Zeer actief

pH staat ook op de stick, sediment moeten ze onder de microscoop bekijken.
Als de pH goed is, is het sediment dat meestal ook.
Dan wacht het maar eens af. Misschien over een week of 2-3 nog eens een plasje laten bekijken.

Roos1995
Actief

kipo schreef:pH staat ook op de stick, sediment moeten ze onder de microscoop bekijken.
Als de pH goed is, is het sediment dat meestal ook.
Dan wacht het maar eens af. Misschien over een week of 2-3 nog eens een plasje laten bekijken.

Ja klopt, zou het ook niet van al die zouten snoepjes kunnen komen? Dat hij daardoor meer gaat drinken? Lijkt mij namelijk ook wel logisch. Het is ook niet structureel dat hij veel drinkt, ene dag meer dan de andere. Verder zat hij wel mooi in z'n vacht, slijmvliezen goed en hij is verder ook actief. Weleens overgegeven maar dit leek te komen doordat hij te veel had gegeten, dan kwamen zijn brokken eruit. Soms gal als hij 's avonds met een ''lege'' maag ging slapen, maar dit is in 7 maand denk ik 4-5 keer gebeurd.
kipo
Zeer actief

Zolang het binnen de grenzen blijft is het heel normaal om niet elke dag evenveel te drinken. Samenstelling en hoeveelheid eten, activiteit en buitentemperatuur zijn een paar dingen die daar invloed op hebben.

Roos1995
Actief

Oke… nog niet direct iets om me zorgen over te maken dus! Moet zeggen dat ik het even benauwd kreeg bij de dierenarts….. pffff.
annnie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan en een Vuilnisbakje
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door annnie »

Als je urine echt betrouwbaar wil onderzoeken moet het steriel afgenomen worden. Het overgrote deel van de reuen zal eiwit in de urine hebben dankzij de 'puspiemel'. Als dat het enige afwijkende was en zou ik me voorlopig geen zorgen maken en even aankijken hoe het gaat als de rust weer terugkeert
Roos1995
Actief

annnie schreef:Als je urine echt betrouwbaar wil onderzoeken moet het steriel afgenomen worden. Het overgrote deel van de reuen zal eiwit in de urine hebben dankzij de 'puspiemel'. Als dat het enige afwijkende was en zou ik me voorlopig geen zorgen maken en even aankijken hoe het gaat als de rust weer terugkeert
Bedankt voor je geruststellende bericht. De dierenarts zei inderdaad dat hij wat pus rondom zijn piemeltje had zitten! Hij is druk bezig met puberen en zit hierdoor veel aan zijn geslachtsdeel te likken.
Roos1995
Actief

Is dat af en toe meer drinken te verklaren door het vele zout wat in snoepjes en koekjes zit? (uitgaande van geen nierprobleem natuurlijk)
Lucia
Zeer actief

Ongelezen bericht door Lucia »

Af en toen meer drinken kan verschillende redenen hebben. Zoute voeding of snacks, warmte, stress/spanning etc.
Als je er al wat aan wilt doen zou ik starten met kijken naar snacks/voeding. Ik train Zazoe grotendeels met zijn brokken, zo krijgt hij zo min mogelijk snacks binnen.
Nikki90
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack Hussel

Ongelezen bericht door Nikki90 »

Jet heeft heel vaak +1 eiwit op het urinestripje. Ik test zelf i.v.m. dat Jet snel struviet aanmaakt, maar om die +1 eiwit maak ik mij nooit druk. Ik vind de pH veel belangrijker.

Zelf beloon ik alleen met gedroogde stukjes vlees. Buiten het feit dat Jet ontzettend allergisch is voor allerlei dingen, zou ik niet zo snel kiezen voor Frolic e.d. als beloning vanwege het zout en kleurstof e.d.
Roos1995
Actief

Nikki90 schreef:Jet heeft heel vaak +1 eiwit op het urinestripje. Ik test zelf i.v.m. dat Jet snel struviet aanmaakt, maar om die +1 eiwit maak ik mij nooit druk. Ik vind de pH veel belangrijker.

Zelf beloon ik alleen met gedroogde stukjes vlees. Buiten het feit dat Jet ontzettend allergisch is voor allerlei dingen, zou ik niet zo snel kiezen voor Frolic e.d. als beloning vanwege het zout en kleurstof e.d.
Met wat test je deze urine? Zo'n teststrip net zoals bij mensen?
Nikki90
Zeer actief

Roos1995 schreef:
Nikki90 schreef:Jet heeft heel vaak +1 eiwit op het urinestripje. Ik test zelf i.v.m. dat Jet snel struviet aanmaakt, maar om die +1 eiwit maak ik mij nooit druk. Ik vind de pH veel belangrijker.

Klopt! Ik heb deze: klik!
Roos1995
Actief

Nikki90 schreef:
Roos1995 schreef:

Ah kijk! Dank je wel! Zijn de waardes hetzelfde als bij mensen of zijn die bij honden anders?
Lucia
Zeer actief

Ongelezen bericht door Lucia »

Nikki90 schreef:
Roos1995 schreef:

Staat hier ook de uitleg bij voor de waarden die goed zijn voor hond etc.?

Wel handig om in huis te hebben. Via dierapotheker.nl kan ik wel een soort vinden waar de uitleg van het aflezen voor hond ook bij staat, maar die is veel duurder.
Nikki90
Zeer actief

Lucia schreef:Staat hier ook de uitleg bij voor de waarden die goed zijn voor hond etc.?

Wel handig om in huis te hebben. Via dierapotheker.nl kan ik wel een soort vinden waar de uitleg van het aflezen voor hond ook bij staat, maar die is veel duurder.
Roos1995 schreef:Ah kijk! Dank je wel! Zijn de waardes hetzelfde als bij mensen of zijn die bij honden anders?
Mijn dierenarts gebruikt deze stripjes ook. Waardes voor honden zijn hetzelfde, behalve de pH. pH voor honden is het beste zo tussen de 6.0 en 6.5. Bij Jet zie ik 'm liever tussen de 5.5 en 6.0, zij maakt heel snel struviet aan.

Nadat je urine op het stripje hebt gedaan veranderen de kleuren van het stripje. Vervolgens kun je deze aflezen door het stripje verticaal naast de verpakking te houden. Alle normale waardes staan op de eerste rij, daarna begint het wat af te wijken.

Afbeelding
Roos1995
Actief

Even een update.. ;) We hebben hem nu 2 weken lang alleen zijn brokken gegeven precies afgepast op wat hij zou mogen hebben en geen botten, snoepjes etc... helemaal niks. Hij drinkt nu een stuk minder! kent iemand toevallig die himalaya botten zonder zouttoevoeging etc? Is dat nog iets om af en toe als beloning te geven?
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”