Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Zéér verharende labrador

Forum voor opmerkingen en vragen over de verzorging van de hond. (bv vragen over huid, haar, nagels, etc.)
Tevens een plek voor vragen over riemen, manden, kleding, etc

Moderator: moderatorteam

StellaViolet
Zeer actief
Mijn ras(sen): Rode langharige teckel, Border Collie
Aantal honden: 1

Zéér verharende labrador

Ongelezen bericht door StellaViolet »

Het gaat om de labrador van een vriendin, een teefje van 7 jaar, die dag in dag uit, 365 dagen per jaar verhaard.
En natuurlijk verharen alle honden, maar deze spant toch wel de kroon.
Er komen elke dag zoveel hopen haar af, daar kan je keer op keer een nieuwe hond van breien.

Ik heb al aardig lang gezocht naar adviezen, er is bijvoorbeeld een waterblazer aangeschaft, maar daar blijkt ze doodsbang voor te zijn.

Vers voer is ook geprobeerd, kvv, barf, maar dat gaat er net zo snel weer uit als dat het erin gaat. :ugh:

Ze krijgt op dit moment Concept for Life, the Labrador variant. En aangezien het een stevige dame is, die al dik wordt van lucht, krijgt ze daar ook niet veel van.

Mijn vraag is eigenlijk of er nog een andere oplossing zou zijn? Naar de trimmer om te ontwollen?
Mevrouw in kwestie is 34 kg, en gaat vol in de spagaat, en moet dus dan getild worden.
Zwemmen zou goed zijn had ik ergens gelezen, maar na 2x heen en weer zwemmen in de zee heeft ze spierpijn.
Ander soort brok?

Misschien heeft iemand hier nog een oplossing? :engel:
28-07-2001 ~ 14-03-2013

Afbeelding
~Suzanne~
Zeer actief

Re: Zéér verharende labrador

Ongelezen bericht door ~Suzanne~ »

als het zo extreem is zou ik het eigenijk 's aan de DA vragen of evt een doorverwijzigng naar een dermatoloog.
Het kan zijn dat een verkeerde kam/borstel wordt gebruikt dus een trimmerbezoek kan ook handig zijn.

en ja, voer! Daar kan het zeker aan liggen.

Suzanne
Sandra&co

Ongelezen bericht door Sandra&co »

Kaalscheren.
Sommige honden hebben denk ik gewoon meer aanleg om te verharen dan de ander. Als ze al die dingen al geprobeerd heeft, is het denk ik gewoon een kwestie van zich erbij neerleggen.
Borstelt ze ook vaak? Want dat kan de verharing ook bevorderen.
fes/lou
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door fes/lou »

Beetje een Labradordingetje. naar mijn idee erger na sterilisatie.
Wat me meer zorgen baart is dat het dier maar heel even kan zwemmen en dan buiten adem is...is ze niet te dik?
"All animals are equal, but some are more equal than others." George Orwell
StellaViolet
Zeer actief

Sandra&co schreef:Kaalscheren.
Sommige honden hebben denk ik gewoon meer aanleg om te verharen dan de ander. Als ze al die dingen al geprobeerd heeft, is het denk ik gewoon een kwestie van zich erbij neerleggen.
Ze borstelt niet elke dag, 1 misschien 2x in de week. En kaalscheren had ik ook aangekaart, maar vreemd genoeg gaat bijna iedereen daarvan op zijn achterste benen staan. Scheren? Nee! Hoe durf je!
28-07-2001 ~ 14-03-2013

Afbeelding
StellaViolet
Zeer actief

Cleva schreef:Castreren, binnen laten wonen, brok voeren.
Ik zou ook een beetje meer naar oorzaak-gevolg kijken.

Ontwollen kan iedereen. Daar hoef je niet voor naar de trimmer.

Dat gemekker over waar we allemaal bang voor zijn staat me ook niet aan.
Schiet op nou.
Mijn vriendin is haar 6e eigenaar, ze is lang geleden al gecastreerd, en woont gewoon binnen, op een orthopedisch kussentje voor haar rug. :mrgreen:
28-07-2001 ~ 14-03-2013

Afbeelding
StellaViolet
Zeer actief

Tara schreef:Ik heb wel eens zoiets gehoord van een hond, maar die bleek allergisch te zijn voor de penariekiet des huizes. Dus Tweety hebben ze de deur maar uitgedaan.
:LOL: Hier loopt nog een hond rond, een roemeentje, maar ik heb nog niet gehoord van een hond die allergisch was voor de hond.
Deze berg met haren nam ze mee van haar vorige adres, maar daar zat ze 24/7 in een kennel in de garage. Beetje andere situatie.
28-07-2001 ~ 14-03-2013

Afbeelding
Laura84
Zeer actief
Mijn ras(sen): Hollandse Herder Langhaar
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Laura84 »

Voedingsdeskundige voor haar overgewicht, naar Crutz om te werken aan de bespiering (en 't afvallen) en uiteindelijk naar de trimster of zelf wassen/blazen
Groetjes Laura, en de streepjes bende, Fix en Laicka
Afbeelding
StellaViolet
Zeer actief

Laura84 schreef:Voedingsdeskundige voor haar overgewicht, naar Crutz om te werken aan de bespiering (en 't afvallen) en uiteindelijk naar de trimster of zelf wassen/blazen
Crutz haar website zal ik in mijn achterhoofd houden, het is een aardig stuk uit de buurt, maar een goeie tip.
28-07-2001 ~ 14-03-2013

Afbeelding
billy
Erelid
Mijn ras(sen): Fox en Duitse Jacht terrier

Ongelezen bericht door billy »

StellaViolet schreef:
Laura84 schreef:Voedingsdeskundige voor haar overgewicht, naar Crutz om te werken aan de bespiering (en 't afvallen) en uiteindelijk naar de trimster of zelf wassen/blazen
Crutz haar website zal ik in mijn achterhoofd houden, het is een aardig stuk uit de buurt, maar een goeie tip.
Of gewoon kijken naar de hond, meer bewegen, minder voeren en het zwemmen langzaam opvoeren, het is niet zo moeilijk :wink:
Afbeelding
StellaViolet
Zeer actief

billy schreef:
StellaViolet schreef:
Of gewoon kijken naar de hond, meer bewegen, minder voeren en het zwemmen langzaam opvoeren, het is niet zo moeilijk :wink:
Meer bewegen en zwemmen ben ik zeker met je eens, maar nog minder voeren kan volgens mij niet. Ze krijgt al best weinig, zal het zo eens navragen.
28-07-2001 ~ 14-03-2013

Afbeelding
Laura84
Zeer actief
Mijn ras(sen): Hollandse Herder Langhaar
Contacteer:

Ongelezen bericht door Laura84 »

billy schreef:
StellaViolet schreef:
Dat dacht ik dus ook met als consequentie dat ik m'n honden jaren te weinig voedingsstoffen heb gegeven...
Groetjes Laura, en de streepjes bende, Fix en Laicka
Afbeelding
Maeve
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door Maeve »

StellaViolet schreef:
Ze borstelt niet elke dag, 1 misschien 2x in de week. En kaalscheren had ik ook aangekaart, maar vreemd genoeg gaat bijna iedereen daarvan op zijn achterste benen staan. Scheren? Nee! Hoe durf je!
Zou ik ook zeker niet doen nee. Een Labrador heeft een heel functionele, dubbele vacht. Als je daarin gaat scheren zorg je ervoor dat bovenvacht en onderwol op één lengte door elkaar heen gaan groeien. Die hond gaat het voortaan koud hebben in de winter, na het zwemmen of met een regenbui tot de huid nat worden en er niet minder van verharen.

Alle honden vinden waterblazers eng in het begin. Als je er één hebt met verschillende standen begin je eerst eens op de laagste stand, niet op de hond gericht. Gewoon hond op tafel (of waar dan ook) blazer aan en laten merken dat ze er niet dood aan gaat. Dan rustig beginnen bij de achterhand en naar voren werken. En deels ook wel gewoon doorpakken, het hoeft geen feestje te worden maar gewoon iets dat even moet. Net als dat in bad gaan trouwens. Het beste werkt als je allebei doet. Eerst even echt goed wassen, handdoekdroog maken en dan de blazer erop. En dan de komende weken er vanaf blijven.
StellaViolet
Zeer actief

Maeve schreef:
StellaViolet schreef:
Zou ik ook zeker niet doen nee. Een Labrador heeft een heel functionele, dubbele vacht. Als je daarin gaat scheren zorg je ervoor dat bovenvacht en onderwol op één lengte door elkaar heen gaan groeien. Die hond gaat het voortaan koud hebben in de winter, na het zwemmen of met een regenbui tot de huid nat worden en er niet minder van verharen.

Alle honden vinden waterblazers eng in het begin. Als je er één hebt met verschillende standen begin je eerst eens op de laagste stand, niet op de hond gericht. Gewoon hond op tafel (of waar dan ook) blazer aan en laten merken dat ze er niet dood aan gaat. Dan rustig beginnen bij de achterhand en naar voren werken. En deels ook wel gewoon doorpakken, het hoeft geen feestje te worden maar gewoon iets dat even moet. Net als dat in bad gaan trouwens. Het beste werkt als je allebei doet. Eerst even echt goed wassen, handdoekdroog maken en dan de blazer erop. En dan de komende weken er vanaf blijven.
Als het mijn hond was geweest was het heel simpel, net zoals jij zegt, blazer aan, wennen en doorpakken.
Daarom kan ik die van mij zelfs stofzuigen :LOL:
Dank voor de tip(s), ik ga het gewoon aan haar voorleggen. :ok:
28-07-2001 ~ 14-03-2013

Afbeelding
Sandra&co

Ongelezen bericht door Sandra&co »

StellaViolet schreef:
Dat kaalscheren was niet geheel serieus bedoeld he :mrgreen: Maar da's wel de enige manier om nooit meer een haartje te vinden.
StellaViolet
Zeer actief

Sandra&co schreef:
StellaViolet schreef:
Dat kaalscheren was niet geheel serieus bedoeld he :mrgreen: Maar da's wel de enige manier om nooit meer een haartje te vinden.
Hé jammer! Vond het juist een goeie oplossing :mrgreen:
Onze Border Collie ging in haar laatse jaren op standje 'bíjna kaal'.
Mensen spraken er schande van.
28-07-2001 ~ 14-03-2013

Afbeelding
StellaViolet
Zeer actief

Heavy schreef:Kan ze wel onder de douche? Anders zou ik dat doen.
Ze kan geen trap lopen, maar in de tuin is een plaatsje met warme straal.
28-07-2001 ~ 14-03-2013

Afbeelding
StellaViolet
Zeer actief

Heavy schreef:
StellaViolet schreef:
Heavy schreef:Kan ze wel onder de douche? Anders zou ik dat doen.
Ze kan geen trap lopen, maar in de tuin is een plaatsje met warme straal.
Het schijnt te helpen dus misschien is het de moeite waard om haar onder de douche te zetten?
En al zalmolie geprobeerd?
Zalmolie, schapenvet, groenlipmossel (maar da's meer voor haar achterhand en rug), en nog een aantal andere supplementen. Tot nu toe heeft het allemaal niet geholpen. Behalve de groenlip, dat doet nog steeds wonderen.
28-07-2001 ~ 14-03-2013

Afbeelding
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Niet zeuren. Ik prop de opbrengst van deze maand door je brievenbus, tien vuilniszakken vol.

Het hoort bij een gecastreerde hond met toch al flinke ondervacht die naast de verwarming ligt te stinken.
Het is wassen (warm water, shampoo, uitspoelen, conditioner in laten trekken, met je handen doorheen raggen en 100 x spoelen) en drogen of permanent buiten gooien.
sbientje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door sbientje »

Een keer naar de trimmer om goed te wassen en uit te blazen is wel een goeie denkik. Scheren heeft denkik weinig effect, dan valt er alsnog haar uit alleen is t dan korter, voor even. Als mijn honden verharen was ik ze vaak, goed inzepen, uitspoelen, nog een keer inmasseren en dan uitspoelen en heel hard droogwrijven. Dan ziet je plaats/douche er wel uit alsof je de hele hond hebt kaalgeplukt maar dan heb je wel een hoop haar in 1 keer.

Constant verharen is niet echt normaal maar castratie doet meestal weinig moois voor de vacht. Is ze toevallig ook nog blond? Dat haart sowieso erger dan bruin en zwart heb ik het idee.

Ps: ook zwemconditie kan je vriendin gewoon opbouwen hoor :)
Shibby
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising slagroomsoesje

Ongelezen bericht door Shibby »

Lou verhaart 360 dagen per jaar. Ze is een schat en ik zou haar er nooit om weg doen, maar soms word ik toch ook wel moe van die gigantische berg haar die dag in dag uit overal ligt. 1 keer in de 2 weken borstelen, iedere paar maanden naar de trimsalon om de hele berg eruit te krijgen en verder eens diep zuchten en schouders ophalen.
Afbeelding
Volg Loutjes avonturen op Instagram via @malou_the_profiterole
S@ndr@
Zeer actief

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

Zuri verhaart ook alle dagen alsof het ruiseizoen is.. met een goede stofzuiger kom je al een heel eind, maar een keer trimsalon kan ook wonderen doen, wassen en blazen, alles wat er dan uitgaat, krijg je niet meer in huis :engel:
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Nanna schreef:Het is natuurlijk ook een kwestie van perceptie.
Waar de één denkt van ach een paar haren krijgt de volgende een zenuwinzinking.
Waarom kies je eigenlijk een verharende hond als je daar zo niet tegen kunt, terwijl je kunt kiezen uit een hausse aan niet-verharende rassen :19:
Precies. Met een poolhondenvacht geef je een net huis op.
Je kunt er net zo goed tien nemen, bij de eerste is het toch al klaar.
En ach, het is maar haar.

:mrgreen: Als ik heel veel geld en grond had, zou ik plukhuskies gaan fokken.
annnie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan en een Vuilnisbakje

Ongelezen bericht door annnie »

Gewoon die arme hond met rust laten en een keertje extra stofzuigen :19:
S@ndr@
Zeer actief

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

of de hond leren van de stofzuiger te houden, kun je het bij de bron aanpakken :goeie: ga je de hond stofzuigen
StellaViolet
Zeer actief

sbientje schreef:Een keer naar de trimmer om goed te wassen en uit te blazen is wel een goeie denkik. Scheren heeft denkik weinig effect, dan valt er alsnog haar uit alleen is t dan korter, voor even. Als mijn honden verharen was ik ze vaak, goed inzepen, uitspoelen, nog een keer inmasseren en dan uitspoelen en heel hard droogwrijven. Dan ziet je plaats/douche er wel uit alsof je de hele hond hebt kaalgeplukt maar dan heb je wel een hoop haar in 1 keer.

Constant verharen is niet echt normaal maar castratie doet meestal weinig moois voor de vacht. Is ze toevallig ook nog blond? Dat haart sowieso erger dan bruin en zwart heb ik het idee.

Ps: ook zwemconditie kan je vriendin gewoon opbouwen hoor :)
Het is inderdaad een blonde! Haar vorige 2 bruine labradors waren echt niet zo erg. Trimmer lijkt mij ook een goed plan. Al is het maar een keer.
28-07-2001 ~ 14-03-2013

Afbeelding
StellaViolet
Zeer actief

annnie schreef:Gewoon die arme hond met rust laten en een keertje extra stofzuigen :19:
Met rust laten? Hoe bedoel je? Ze stofzuigt en dweilt en veegt trouwens al elke dag. :schrik:
28-07-2001 ~ 14-03-2013

Afbeelding
StellaViolet
Zeer actief

S@ndr@ schreef:of de hond leren van de stofzuiger te houden, kun je het bij de bron aanpakken :goeie: ga je de hond stofzuigen
Het arme kind krijgt al elke keer bijna een hartverzakking :LOL:
Ik heb die van mij in een draagzak gedaan als pup, die vindt het nu fantastisch, maar dat gaat wat lastig met een labrador van 34kg. :schrik:
28-07-2001 ~ 14-03-2013

Afbeelding
Evertje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Parson russell terrier en Roemeense mix

Ongelezen bericht door Evertje »

Onze Roemeen (lijkt wel op xlab) verhaart zon 350 dagen per jaar. Sinds 1,5 jaar gaat hij elke 6 tot 8 weken naar de trimmer voor een was- en blaasbeurt. Vindt hij het leuk, nee niet echt maar dit is de enige manier om het een beetje bij te houden. Tussendoor borstel ik een keer of 3 en ze krijgen zalmolie over t voer.
De parson Russell terrier verhaart netjes 2x per jaar een week of 2 a 3. Dat is prima zelf te doen haha
Lunatic
Erelid
Mijn ras(sen): Labrador retriever
Roemeense mix

Ongelezen bericht door Lunatic »

StellaViolet schreef:
billy schreef:
StellaViolet schreef:
Meer bewegen en zwemmen ben ik zeker met je eens, maar nog minder voeren kan volgens mij niet. Ze krijgt al best weinig, zal het zo eens navragen.
Ik zou hills r/d gaan voeren, dat is speciaal om af te vallen en werkt echt goed, ze krijgen een normale hoeveelheid, maar er zit iets in waardoor ze geen honger hebben en afvallen :ok:
Zoveel verharen als ze geholpen zijn hoor je vaker, ontwollen doen ze ook met een waterblazer, dus dan kunnen ze het net zo goed zelf doen, scheren zou echt wel een optie zijn als ze er zelf veel last van heeft (jeuk oid)
Je weet niet hoe sterk je bent tot het moment dat sterk zijn de enige keuze is die je hebt!
Plaats reactie

Terug naar “Verzorging en toebehoren”