Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

hondje uit buitenland en blaffen

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

sonja
Zeer actief
Mijn ras(sen): Beagle en een Roemeens straatratje
Aantal honden: 2

hondje uit buitenland en blaffen

Ongelezen bericht door sonja »

Sinds een kleine week hebben wij Suus in huis, Suus is 5 en een halve maand, komt uit Roemenie en is een corgimix.
Gelukkig geen naar verhaal, de moeder is drachtig van straat gehaald en in een kleine prive shelter verzorgd. Suus kent alleen de shelter en is lief behandeld. Alleen natuurlijk totaal niet gewent aan de echte wereld.
Maar ze doet het super!. slaapt de nacht door in de bench naast het bed. gaat heerlijk slapen als ik even een boodschap doe, en heeft heel snel door dat je niet achter de katten uit mag jagen. er is alleen 1 dingetje waarbij ik niet weet hoe te sturen.
Wij wonen aan een dijk buiten het dorp en onze buurman heeft paardjes. hiermee oefent hij vaak met voor de kar lopen en rijd dus regelmatig bij ons voor langs. Als Suus het geluid van de hoeven alleen al hoort gaat ze enorm blaffen. echt een onzekere opgefokte kef.
Ik krijg haar bijna niet gestopt en hierna slaat ze echt op alles aan tot ruim een half uur erna. ze loopt met zo'n binnensmondse blaf rond en bij het kleinste geluid barst ze weer los. Ze ken mij nog te kort om mij te vertrouwen als ik laat merken dat het goed is en ik weet even niet hoe dit gelijk af te kappen.
Het is nu 2 keer gebeurd en ik wil een aanpak klaarhebben voor als hij morgen weer langs komt, het feit dat mijn beagle nog geen oog open doet tijdens al deze herrie helpt ook niet echt en ik weet niet of ik nu moet afleiden(wat bijna niet lukt), een brul geven(straks denkt ze dat ik meeblaf of word bang van me) of belonen als ze twee tellen stil is(dadelijk denkt ze dat ik het blaffen beloon) pff of ik denkt te veel erbij na......
Wat wel gek was, ik kwam vanmorgen net aanrijden toen ik de buurman zag aankomen. ben even blijven staan om te luisteren of ze aanslaat als ze in de bench zit. helemaal stil! de beagle lag comateus op de stoel bij het raam en ik hoorde helemaal niks! snap er niks van. maar advies is heel welkom......
Lanavandevledders
Zeer actief
Mijn ras(sen): Rottweiler
Aantal honden: 1

Re: hondje uit buitenland en blaffen

Ongelezen bericht door Lanavandevledders »

misschien even met haar gaan kijken, aan de wandel, als de buurman weer langs komt,
nu hoort ze alleen het geluid, maar ziet hem niet ?

trouwens als ze in de bench zit, hoe kan ze dan comateus op de stoel bij het raam liggen? of lees ik dit nu verkeerd
sonja
Zeer actief

ik heb nog een hond, een beagle van 6, die ligt heerlijk te slapen als hij langs komt, reageert nog niet op een carnavalsstoet hahaha.
Suus, de keffer in kwestie, reageerd op de hoeven door naar het raam te stuifen en daar verder te brullen, ze kan hem dus gewoon zien.
Buiten gaan kijken word niks, buiten is nog super spannend als er niks gebeurd. laat staan als er een paard voorbij komt. ik denk dat ze dan gewoon door gaat met uitkafferen :80:
Lanavandevledders
Zeer actief
Mijn ras(sen): Rottweiler

Ongelezen bericht door Lanavandevledders »

oke, ja nu snap ik hem, als ik het nog een overlees, mijn fout,haha
sonja
Zeer actief

Kijk, dat is weer een hele andere benadering! top idee. ik ga gelijk een kong klaarzetten op de kast, ben benieuwd of de aantrekkingskracht van iets heerlijks genoeg is. zou top zijn. dank je wel!
sonja
Zeer actief

Zou ze dan niet kunnen denken dat ze een kong krijgt voor het blaffen?
sonja
Zeer actief

hahaha nee snap ik, ik hoop alleen dat ik hem eerder hoor dan zij....... maar is uit testen.. als ik haar bij haar bandje vast hou en streng klaar zeg, stopt ze heel even. stel ik ben net te laat maar krijg haar wel voor twee tellen stil en beloon haar dan met die kong, ben ik haar wel gelijk een comando voor stil aan het aanleren toch....mits goed getimed natuurlijk.....
GoldenGizmo
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden retriever

Ongelezen bericht door GoldenGizmo »

Ik weet niet hoe de band is met jullie buren, maar zou je niet eens met de buurman kunnen gaan praten, uitleggen dat je nieuwe hond het geluid van paarden heel spannend vindt en dat je dus wil trainen dat geluid te negeren? Met de vraag of hij je even wil waarschuwen wanneer hij bij jullie langs gaat komen, of misschien rijdt hij op vaste tijden? Dan weet je namelijk wanneer je de kong moet geven om de reactie voor te zijn. Je zou misschien zelfs trainingssituaties bewust af te kunnen spreken.
sonja
Zeer actief

was het maar waar! het is een heel oude nukkig mannetje die niet eens gedag groet helaas....... en ik heb het geprobeerd met al mijn charmes :LOL:
sonja
Zeer actief

Nou die kunnen nog best taai zijn hoor :LOL:
DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door DeDiana »

GoldenGizmo schreef:Ik weet niet hoe de band is met jullie buren, maar zou je niet eens met de buurman kunnen gaan praten, uitleggen dat je nieuwe hond het geluid van paarden heel spannend vindt en dat je dus wil trainen dat geluid te negeren? Met de vraag of hij je even wil waarschuwen wanneer hij bij jullie langs gaat komen, of misschien rijdt hij op vaste tijden? Dan weet je namelijk wanneer je de kong moet geven om de reactie voor te zijn. Je zou misschien zelfs trainingssituaties bewust af te kunnen spreken.
Het punt is eigenlijk dat je het juist moet geven als ze het begint op te merken, anders gaat ze dat lekkers ook niet associëren met die paardenwagen denk ik. Dus één oor omhoog omdat de paarden eraan komen: direct die Kong geven.
sonja
Zeer actief

Dat kan Suus dan wel weer heel goed denk ik!! :mrgreen:
GoldenGizmo
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden retriever

Ongelezen bericht door GoldenGizmo »

DeDiana schreef:
GoldenGizmo schreef:Ik weet niet hoe de band is met jullie buren, maar zou je niet eens met de buurman kunnen gaan praten, uitleggen dat je nieuwe hond het geluid van paarden heel spannend vindt en dat je dus wil trainen dat geluid te negeren? Met de vraag of hij je even wil waarschuwen wanneer hij bij jullie langs gaat komen, of misschien rijdt hij op vaste tijden? Dan weet je namelijk wanneer je de kong moet geven om de reactie voor te zijn. Je zou misschien zelfs trainingssituaties bewust af te kunnen spreken.
Het punt is eigenlijk dat je het juist moet geven als ze het begint op te merken, anders gaat ze dat lekkers ook niet associëren met die paardenwagen denk ik. Dus één oor omhoog omdat de paarden eraan komen: direct die Kong geven.
Klopt, maar als jij weet dat de buurman om half 3 met paard langskomt, weet je wanneer je op je hond moet letten wanneer dat punt komt. Niet dat je dan net even naar het toilet bent of zo :P
DeDiana
Zeer actief

GoldenGizmo schreef:
DeDiana schreef:
Klopt, maar als jij weet dat de buurman om half 3 met paard langskomt, weet je wanneer je op je hond moet letten wanneer dat punt komt. Niet dat je dan net even naar het toilet bent of zo :P
Ja, absoluut :ok:
Habibi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Sheltie
Perseus (Percy)

Ongelezen bericht door Habibi »

Ook corgis mogen niet onbeperkt keffen natuurlijk.
Maar alle corgis die ik ken blaffen behoorlijk bij opwinding.
Afbeelding
S@ndr@
Zeer actief

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

Boots heeft de pest aan de buurvrouw ( die we overpad verlenen) die gaat alle keren uit zijn stekker :mann: .. hij voelt mijn emotie zullen we maar zeggen.. bij andere buren is het veel minder.. en zonder hek hoor je hem niet en kan ze hem gewoon aanhalen, dus het is echt t hek wat dit gedrag triggert. ik ben niet altijd thuis, de rest laat hem ook op het gras, maar ik probeer alle keren als hij dat doet om te roepen dat hij moet komen en dan een beloning er in als hij komt, en dan hopen dat t met steeds minder lang en heftig wordt voor hij komt voor een beloning.. maar het is een lang traject als de rest t niet doet
sonja
Zeer actief

Inmiddels zijn suus en ik alweer wat weken verder en het gaat heel goed! in huis is ze goed gewent en begint te snappen waar ze zich wel en niet mee hoeft te bemoeien....slaapt keurig in haar bench de nacht door en thuis blijven gaat ook super voor een uur of 2. Ze gaat elke week mee naar het hondenpension waar ik werk en na wat onzekerheid stapt ze nu binnen alsof iedereen op haar zat te wachten. auto rijden( ritje van 5 minuten) was een drama met veel gespuug,maar met de ramen open en kattenspeeltjes die aan de bench hangen ter afleiding komen we nu schoon aan! hahaha, dus ik ben super trots op haar. uitlaten doen we alleen nog op het land tegenover mijn huis. ik woon in het buitengebied en als ik de weg voor mijn huis oversteek sta ik op een enorm stuk land waar wandelen gedoogt word, dus heerlijk rustig en geen andere honden. wel mensen die op dat land werken zo nu en dan en dat vind ze nu ook prima.

Maar nu wil ik haar rustig aan laten wennen aan wandelen in het dorp......heb net een piep klein stukje geprobeerd en ze is heel angstig. is niet echt af te leiden en loopt als een voetzoekertje alle luchtjes af. als ze ergens van schrikt wil ze weg(ze zat drie dubbel gezekerd met tuig en halsband). ik heb het heel luchtig gehouden. een kwartiertje rond de auto gescharreld en rustig gekletst, af en toe bij me geroepen en als ze reageerde gelijk iets lekkers erin. daarna weer naar huis en nu ligt ze in coma.

ik wil dit zo graag goed aanpakken, en hoop op wat tips of ervaringen, ze oogt erg onzeker(logisch) maar ziet ze op afstand een andere hond dan neemt ze een grote houding aan, staart in de krul en keffen. natuurlijk puur onzekerheid maar geen vlucht gedrag. ze heeft 1 keer die kans gehad omdat ik te laat was met afleiden en de afstand niet kon vergroten op tijd.

Op het pension met de honden los gaat het nu prima. als ze binnen komt zijn de al aanwezige honden achter een hekje in een andere ruimte. dan laat ik ze 1 voor 1 bij suus en als iedereen zich gedraagt en begroet is dan loop ik met iedereen naar buiten de wei in. dit werkt perfect en suus heeft het prima naar haar zin.
Ik ben het lopen in het dorp alleen nu zo aan het overdenken dat ik overal aan twijfel. tot nu toe gaat alles zo goed en geleidelijk steeds makkelijker, maar als ik hier een fout maak en een probleem laat ontstaan is het zo lastig om dat weer recht te trekken....
Ik wil haar heel graag aanleren naast mij te wandelen op straat. spelen doe je maar op de honden wei of thuis in de tuin. maar moet ik haar dat direct laten doen of eerst de lijn geven om te verkennen.........twijfels twijfels twijfels....

help......
DeDiana
Zeer actief

sonja schreef:Maar nu wil ik haar rustig aan laten wennen aan wandelen in het dorp......heb net een piep klein stukje geprobeerd en ze is heel angstig. is niet echt af te leiden en loopt als een voetzoekertje alle luchtjes af. als ze ergens van schrikt wil ze weg(ze zat drie dubbel gezekerd met tuig en halsband). ik heb het heel luchtig gehouden. een kwartiertje rond de auto gescharreld en rustig gekletst, af en toe bij me geroepen en als ze reageerde gelijk iets lekkers erin. daarna weer naar huis en nu ligt ze in coma.
Juist goed dat ze snuffelt, dat is haar manier om de omgeving te verkennen en een hond die écht bang is, snuffelt niet of nauwelijks. De aandacht vragen zou ik nog helemaal niet doen, laat haar maar lekker de omgeving (met de neus) verkennen en ik zou het inderdaad ook wel bekrachtigen als zij uit zichzelf de aandacht weer verlegt naar jou. Als het nu nog allemaal heel veel indruk op haar maakt, is een kwartier nieuwe indrukken opdoen al best veel. Tien (of zelfs vijf) minuten kan ook, en inderdaad gewoon vanaf de afstand waarop zij dat aankan. Pas als dat ontspannen gaat, ga je die afstand verkleinen. Af en toe wat brokjes strooien als ze iets spannend heeft gezien, kan haar ook weer helpen kalmeren.
sonja schreef:Ik wil haar heel graag aanleren naast mij te wandelen op straat. spelen doe je maar op de honden wei of thuis in de tuin. maar moet ik haar dat direct laten doen of eerst de lijn geven om te verkennen.........twijfels twijfels twijfels....
Mijn ervaring is dat het voor sommige honden heel erg helpt om in beweging te blijven en heel duidelijk te zijn in: dit gaan we doen, hier gaan we heen, omdat ze daardoor minder onzeker worden. Dan gaat het niet zozeer om naast je lopen, maar om met je mee lopen en in die volgzame rol gaan. Voor andere honden werkt het inderdaad juist veel beter om ze aan een lange lijn zelf te laten verkennen en te laten kiezen waar ze wel of niet heen willen. Dat is dus een kwestie van kijken wat voor jouw hond het fijnst is. Dat naast je wandelen zou ik pas gaan vragen als ze ontspannen is in die omgeving.
Lucia
Zeer actief

Ongelezen bericht door Lucia »

Bovenstaande tips zou ik ook geven. Kort oefenen.

En nu is ze alleen bij jullie voor het huis gewend? Dan zou ik haar niet direct midden in een dorp neerzetten maar wellicht eerst oefenen met gewoon de weg aflopen bij jullie en eventueel vanaf een wat legere weg het dorp inlopen en dan steeds verder erin.
sonja
Zeer actief

Ik woon aan een dijk waar ze 60 km per uur mogen rijden zonder stoep. Het is ongeveer 3 kilometer langs die dijk voordat je eraf kunt en het dorp in kan wandelen. Helaas is dit voor haar heel moeilijk lopen want dat moet dan strak aan de voet en dat kan ze natuurlijk nog lang niet. Dus ik moet wel met de auto naar de "bewoonde wereld"
Lucia
Zeer actief

Ongelezen bericht door Lucia »

sonja schreef:Ik woon aan een dijk waar ze 60 km per uur mogen rijden zonder stoep. Het is ongeveer 3 kilometer langs die dijk voordat je eraf kunt en het dorp in kan wandelen. Helaas is dit voor haar heel moeilijk lopen want dat moet dan strak aan de voet en dat kan ze natuurlijk nog lang niet. Dus ik moet wel met de auto naar de "bewoonde wereld"
Dan is dat niet echt een optie inderdaad. Rustige straten opzoeken, haar tempo laten snuffelen en weer terug. Daar zou ik denk ik mee starten. Wellicht eerst zelfs zonder lopen, afhankelijk van hoe ze reageert gewoon in omgeving van de auto de boel observeren/snuffelen.
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”