Iets later gingen wij via het huis naar de tuin. Staan er schapen direct aan het hek, en dat hek was niet eens zo hoog

De man grapte nog dat de schapen vast de hond nog niet hadden opgemerkt, want die bleven zo rustig.
Ik dacht later alleen maar.. stel nou dat je met een hond komt die de schapen niet kan weerstaan, dan is ie zo over het hek

Maar gelukkig hebben we toch wel brave borsten

Toen de schapen onze Aki, de herder toch zagen stoven ze inderdaad op, en rende Aak wel naar het hek, want wegrennende dieren zorgt toch wel voor opwinding

Later in de middag kwamen de 7 schaapjes toch wel weer naar het smalle gedeelte wat grenst aan de tuin. Even Aki toch manen tot rust, en een nee.. ga af hoor Aak laat de schaapjes maar.
Hij ging af, maar de smekende oogjes

En vervolgens.. deels de herder in hem of gewoonweg snappen dat met beleid je meer bereikt dan druk doen.. hij ging er rustig op af. Ging uit zichzelf tegen het hek aan liggen

We waren uiteraard vlakbij, maar het was absoluut maf om te zien. Aki die een schaap ook besnuffelde, neus aan neus.. vervolgens werd het snoetje voorzien van een lik.
Van de 7 schapen waren er 2 favoriet, en die waren niet bang.. dus het was bijna dagelijks zo lang de schapen er stonden dat er even een onderonsje was tussen die schaapjes en Aki. Bij de anderen die kwamen kijken, maar toch gingen stampen ging hij weer liggen en wegkijken.
Ongelofelijk wil ik het niet noemen, genoeg honden die dat zo doen en kunnen. Maar wij vonden het best bijzonder om te zien voor een hond die nu niet direct in het dagelijks leven zo dicht bij de schapen komt.
Hij ging nog wel eens de fout in, door enthousiast op ze af te rennen bij thuiskomst, om hoi te zeggen.. en dan stoven ze natuurlijk wel weg.. en dan zie je wel de opwinding bij Aak ook ontstaan. En dan bedacht hij zich dat als hij contact wilde hij weer rustig moest gaan liggen

Maar het was wel bijzonder. Hij heeft ook een grote koe een lik over de bek gegeven.. wel vanachter een hekje.. toen er 1 los rondliep op een onverwachte plek was hij minder heldhaftig

Jol daarentegen lag bij dat grote kalf te rollebollen, waar we een hilarische foto van hebben die ik binnenkort wel deel.
Ik vond het bijzonder om te zien bij Aki dat we hem konden manen tot rust met de schapen naast ons, maar die interactie de daaropvolgende dagen was zo apart om te zien, ook dat zelfbesef dat als hij op een andere manier de dieren tegemoet trad, dat ze hem wel vertrouwden (en ook wij hem om aan zijn houding te zien dat het gewoon goed zat).