Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Allergie-test?

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

Miezemuis
Zeer actief
Mijn ras(sen): Grote poedels
Aantal honden: 2

Allergie-test?

Ongelezen bericht door Miezemuis »

Keetje heeft vorig jaar 2x een hotspot gehad en 2x oorontsteking (2× getest en 2x van een gist met allen een ontstoken oorschelp en begin van de gehoorgang). Gisteren was ik haar vacht aan het controleren en toen zag ik dat haar oor weer wat rood was een ook een beetje rook. Dus vandaag toch maar naar de da geweest. Wederom een ontstoken oorschelp en het leek weer op een gist. De dierenarts gaf aan dat ze zou adviseren een allergie test te doen omdat deze ontstekeningen vaak een allergie ten grondslag hebben liggen. De vorige x dat Keetje een oorontsteking had was meer dan een jaar geleden. Ik neig dus naar alleen de behandeling van het oor en nog geen allergietest. Wat zouden jullie doen?
Afbeelding
kipo
Zeer actief

Re: Allergie-test?

Ongelezen bericht door kipo »

Je dierenarts heeft gelijk dat er vaak een allergie onder zit, maar als de klachten zich beperken tot 1 a 2 x per jaar, zou ik daar verder niets mee doen.

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door ranetje »

Met een jaar tussentijd zou ik op dit moment alleen behandelen en nog niet testen.

Kan je voor jezelf nagaan wat hij kort geleden heeft gegeten e.d. anders dan wat hij het afgelopen jaar heeft gegeten?
Schrijf vanaf nu elke dag op wat je hem geeft.
Mocht het weer een tijd wegblijven dan kan je misschien aan de hand van je "dagboek" zien wat de oorzaak is?
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Bello123
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door Bello123 »

Mee eens met de voorgangers.
Overigens vind ik de allergietesten nu ook weer niet zo nauwkeurig, heb nu toch al vaker gezien en meegemaakt dat er van alles uit zo'n test komt, terwijl de hond in kwestie daar helemaal niet allergisch voor is.
Miezemuis
Zeer actief

ranetje schreef:Met een jaar tussentijd zou ik op dit moment alleen behandelen en nog niet testen.

Kan je voor jezelf nagaan wat hij kort geleden heeft gegeten e.d. anders dan wat hij het afgelopen jaar heeft gegeten?
Mocht het weer een tijd wegblijven dan kan je misschien aan de hand van je "dagboek" zien wat de oorzaak is?
Vorig jaar was het om met het warme weer. Keetje koelt graag af dis ik dacht zelf eigenlijk dat het van een prutsloot kwam.
Afbeelding
HillieS
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising Border Terriër en Schapendoes

Ongelezen bericht door HillieS »

Miezemuis schreef:
ranetje schreef:Met een jaar tussentijd zou ik op dit moment alleen behandelen en nog niet testen.

Vorig jaar was het om met het warme weer. Keetje koelt graag af dis ik dacht zelf eigenlijk dat het van een prutsloot kwam.
Dan zou ik eerder voor een oorreiniger kiezen. En gewoon na het afkoelen even d'r oren reinigen.
Een broer van Yara heeft dat ook regelmatig nodig, ik kan navragen wat hij krijgt?
Afbeelding
S@ndr@
Zeer actief

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

ik persoonlijk zou wel de allergie test doen, dan weet je wat, misschien zijn er nog meer dingen aan de hand waar je niet echt erg in hebt en kun je met een simpele aanpassing dat soort dingen voorkomen, maar dat is mijn persoonlijke inzicht :wink: .. en wat ik zou doen
jome
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador

Ongelezen bericht door jome »

Wat voor allergietest wil hij gaan doen?
Bij gisten is voeding vaak de oorzaak, mogelijk kan je daar eens wat in aanpassen of bijhouden wanneer je reactie ziet
Miezemuis
Zeer actief

jome schreef:Wat voor allergietest wil hij gaan doen?
Bij gisten is voeding vaak de oorzaak, mogelijk kan je daar eens wat in aanpassen of bijhouden wanneer je reactie ziet
Mijn da zei juist dat ze op pollen enzo wilde testen. Voeding vond ze wat minder aannemelijk. Nu eten mijn honden sowieso graanvrij en is tegenwoordig vooral Keetje en ontzettend kieskeurige eter. Dus ik ben al blij als er überhaupt iets in gaat.
Afbeelding
Desi&Bibi
Zeer actief
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door Desi&Bibi »

Een allergie test moet bestaan uit een bloed onderzoek en huid test. Alleen bloed zegt helaas niets.
Ik zou ook voor oren behandelen als er verder geen klachten zijn.
jome
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador

Ongelezen bericht door jome »

Miezemuis schreef:
jome schreef:Wat voor allergietest wil hij gaan doen?
Mijn da zei juist dat ze op pollen enzo wilde testen. Voeding vond ze wat minder aannemelijk. Nu eten mijn honden sowieso graanvrij en is tegenwoordig vooral Keetje en ontzettend kieskeurige eter. Dus ik ben al blij als er überhaupt iets in gaat.
Ok, het is voor mij nieuw dat gisten in het oor door een pollen allergie zouden kunnen komen
Pemba
Zeer actief
Mijn ras(sen): Tibetaanse teriër

Ongelezen bericht door Pemba »

Heavy schreef:Een hond met Atopie en of voedselallergie heeft vaak minder weerstand en dus ook meer kans op een oorontsteking door gist,mijten ,bacteriën

Dus dat er ook aan pollen en voedingsallergie wordt gedacht is niet zo vreemd
Zijn het trouwens beide oren of als het 1 oor is telkens hetzelfde oor?
Nee juist een veel te goede weerstand, het lijf reageert ook op normale dingen.
Afbeelding
S@ndr@
Zeer actief

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

Pemba schreef:
Heavy schreef:Een hond met Atopie en of voedselallergie heeft vaak minder weerstand en dus ook meer kans op een oorontsteking door gist,mijten ,bacteriën

dat heeft niet te maken met een te goede weerstand, dat is een afwijking, vaak veroorzaakt door ontstekingen, die het weefsel veranderen zodat t niet meer herkend wordt en dus lichaamsvreemd voor het immuunsysteem
Pemba
Zeer actief
Mijn ras(sen): Tibetaanse teriër

Ongelezen bericht door Pemba »

S@ndr@ schreef:
Pemba schreef:

dat heeft niet te maken met een te goede weerstand, dat is een afwijking, vaak veroorzaakt door ontstekingen, die het weefsel veranderen zodat t niet meer herkend wordt en dus lichaamsvreemd voor het immuunsysteem
Oh dan zal de dermatoloog het wel fout hebben.
Afbeelding
Miezemuis
Zeer actief

Het is 1 oor (schelp). Ik weet eigenlijk niet of het steeds hetzelfde oor is. Ik ga iig opschrijven dat het nu het linkeroor is dan kan ik het bijhouden.
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”