Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
De kynologie
Moderator: moderatorteam
- malinois
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
De kynologie
(Van facebook die het weer elders gevonden heeft op internet -Dexterous rascals)
De krokodillentranen van de kynologie
Het kynologische bijenvolkje.
Wie de wereld van de rashonden kent, weet dat dit een bijzondere wereld is. Ik vergelijk ‘m weleens met een bijenvolk. De haalbijen, ook wel werkbijen genoemd, bestaan uit fokkers van rashonden. Met hun aanvragen voor stambomen houden ze de georganiseerde kynologie in stand.
De soldaten zijn de keurmeesters. Zij moeten de kynologische normen streng bewaken. Ze zijn regiembewakers en vaak streng geschoold in de leer van de raszuiverheid. Een hond moet raszuiver zijn en vooral voldoen aan de eisen die in de ras beschrijving gesteld worden. Afwijken van de norm wordt streng en publiekelijk gestraft door middel van een slechte kwalificatie. Maximaal voldoen aan de normen wordt beloond met prijzen, lintjes, rozetten, veel eer, of, nog veel mooier, een foto voor op facebook van de ‘ haalbij’ en de ‘ soldaat’ achter de hond die aan alle raseisen voldoet. De ‘ haalbij’ bedankt de ‘ soldaat’ uitgebreid op internet om zich te verzekeren van een positief resultaat bij een volgende keuring.
Het paradigma van de raszuiverheid wordt door de soldaten onderling door middel van tal van rituelen bevestigd en versterkt.
De koningin is gehuisvest in een deftig pand aan het Vondelpark in Amsterdam. Het gaat haar zichtbaar goed en dit is ook belangrijk voor het voortbestaan van de kolonie. De koningin kan rekenen op veel aandacht en er wordt goed voor haar gezorgd.
Dit systeem is erg naar binnen gekeerd en impulsen of alarmerende signalen van buitenaf dringen niet of nauwelijks door tot de haalbijen, de soldaten en de koningin. De kolonie kent een eigen werkelijkheid en men versterkt elkaar onderling hierin. Dissidenten kunnen rekenen op veel negatieve systeemdruk en worden meer dan eens uit de kolonie gezet.
Alarmerende signalen.
Deze signalen zijn er wel geweest. Ze namen toe in frequentie en in ernst maar de georganiseerde kynologie bleek voor een belangrijk deel horende doof en ziende blind.
In het boek “Mooi, mooier mooist” werd in 1988 al op indringende wijze aandacht gevraagd voor het effect van overdreven raskenmerken op de gezondheid en het welzijn van rashonden. Het ontbreken van een snuit werd als voorbeeld gebruikt om te duiden dat de fokkerij was doorgeslagen. Het gaf veel gespreksstof maar tot een ommekeer in denken leidde het niet.
De kynologie draaide zich om op een matras van zelfingenomenheid en trok het deken van collectieve verontwaardiging op tot over de oren.
In augustus 2008 zond de BBC de documentaire Pedigree Dogs Exposed uit over de ontspoorde fokkerij van rashonden. De “ridiculiteit” van hondententoonstellingen werd treffend in beeld gebracht. Er ging een schok door de kynologie maar deze schok werd gedempt door het dikke matras van zelfingenomenheid.
In oktober 2008 schreef Dr. Marjan AE van Hagen het rapport “Overwegingen voor de rashondenfokkerij in Nederland”. Hierin werd uitgebreid ingegaan op de schadelijke raskenmerken bij een aantal rassen en de risico’s van genetische verschraling door gesloten stamboeken. Doordat de kynologie het deken tot over de oren had opgetrokken, werd de boodschap niet gehoord.
In 2010 werd op de nationale televisie nogmaals aandacht gevraagd voor de problemen op het gebied van gezondheid en welzijn van rashonden. De Veterinair Neuroloog P. Mandigers adviseerde in deze uitzending niet langer rashonden te fokken maar een type hond met een veel bredere genetische basis.
In 2016 werd duidelijk dat de overheid voornemens was om in te grijpen. Aan Universiteiten werd de opdracht gegeven om normen te ontwikkelen op basis waarvan er gehandhaafd kon gaan worden om schadelijke uiterlijke kenmerken bij honden tegen te gaan.
Hoewel de kynologie al zo lang sliep dat ontwaking aan de orde leek, bleven de ogen gesloten en onder het genot van het zacht gesnurk van hun vierpotige kortsnuitige vrienden, sliep men tevreden verder.
De Overheid grijpt in.
Dit jaar werd de kynologie in de vroege lente opgeschrikt door een besluit van de minister om de fokkerij van een groot aantal honden met extreme uiterlijke kenmerken te verbieden.
De kynologie werd met een enorme mokerslag de vijf fases van rouw van Elisabeth Kubler Ross ingeslingerd.
Het begon met de ontkenning. Het rapport is nog geen besluit maar een voorstel. Het komt nooooiitt door de tweede kamer!
Daarna volgde de woede. Welke gek heeft dit bedacht!!?? Fokkers die hieraan meewerken zijn gestoord. Ze fokken vuilnisbakken!
Toen kwam de fase van onderhandeling. Als we een fokplan maken met extra gezondheidstesten, dan vindt de minister het vast prima dat de doorfokken met honden met schadelijke uiterlijke kenmerken!!
Het is geen prettig idee dat nu een fase van collectieve depressie volgt…. De duidelijke en krachtige uitspraken van de minister leiden deze fase in.
En nu verder...
Ik kijk uit naar de vijfde fase, die van aanvaarding, zodat we daarna de deken van collectieve verontwaardiging van ons af kunnen werpen; kunnen opstaan van ons matras van zelfingenomenheid en we met elkaar kunnen gaan nadenken over de fokkerij van honden die genetisch alles mee hebben om een lang leven lang een hondwaardig bestaan te leiden. Een mooi perspectief nietwaar?
De krokodillentranen van de kynologie
Het kynologische bijenvolkje.
Wie de wereld van de rashonden kent, weet dat dit een bijzondere wereld is. Ik vergelijk ‘m weleens met een bijenvolk. De haalbijen, ook wel werkbijen genoemd, bestaan uit fokkers van rashonden. Met hun aanvragen voor stambomen houden ze de georganiseerde kynologie in stand.
De soldaten zijn de keurmeesters. Zij moeten de kynologische normen streng bewaken. Ze zijn regiembewakers en vaak streng geschoold in de leer van de raszuiverheid. Een hond moet raszuiver zijn en vooral voldoen aan de eisen die in de ras beschrijving gesteld worden. Afwijken van de norm wordt streng en publiekelijk gestraft door middel van een slechte kwalificatie. Maximaal voldoen aan de normen wordt beloond met prijzen, lintjes, rozetten, veel eer, of, nog veel mooier, een foto voor op facebook van de ‘ haalbij’ en de ‘ soldaat’ achter de hond die aan alle raseisen voldoet. De ‘ haalbij’ bedankt de ‘ soldaat’ uitgebreid op internet om zich te verzekeren van een positief resultaat bij een volgende keuring.
Het paradigma van de raszuiverheid wordt door de soldaten onderling door middel van tal van rituelen bevestigd en versterkt.
De koningin is gehuisvest in een deftig pand aan het Vondelpark in Amsterdam. Het gaat haar zichtbaar goed en dit is ook belangrijk voor het voortbestaan van de kolonie. De koningin kan rekenen op veel aandacht en er wordt goed voor haar gezorgd.
Dit systeem is erg naar binnen gekeerd en impulsen of alarmerende signalen van buitenaf dringen niet of nauwelijks door tot de haalbijen, de soldaten en de koningin. De kolonie kent een eigen werkelijkheid en men versterkt elkaar onderling hierin. Dissidenten kunnen rekenen op veel negatieve systeemdruk en worden meer dan eens uit de kolonie gezet.
Alarmerende signalen.
Deze signalen zijn er wel geweest. Ze namen toe in frequentie en in ernst maar de georganiseerde kynologie bleek voor een belangrijk deel horende doof en ziende blind.
In het boek “Mooi, mooier mooist” werd in 1988 al op indringende wijze aandacht gevraagd voor het effect van overdreven raskenmerken op de gezondheid en het welzijn van rashonden. Het ontbreken van een snuit werd als voorbeeld gebruikt om te duiden dat de fokkerij was doorgeslagen. Het gaf veel gespreksstof maar tot een ommekeer in denken leidde het niet.
De kynologie draaide zich om op een matras van zelfingenomenheid en trok het deken van collectieve verontwaardiging op tot over de oren.
In augustus 2008 zond de BBC de documentaire Pedigree Dogs Exposed uit over de ontspoorde fokkerij van rashonden. De “ridiculiteit” van hondententoonstellingen werd treffend in beeld gebracht. Er ging een schok door de kynologie maar deze schok werd gedempt door het dikke matras van zelfingenomenheid.
In oktober 2008 schreef Dr. Marjan AE van Hagen het rapport “Overwegingen voor de rashondenfokkerij in Nederland”. Hierin werd uitgebreid ingegaan op de schadelijke raskenmerken bij een aantal rassen en de risico’s van genetische verschraling door gesloten stamboeken. Doordat de kynologie het deken tot over de oren had opgetrokken, werd de boodschap niet gehoord.
In 2010 werd op de nationale televisie nogmaals aandacht gevraagd voor de problemen op het gebied van gezondheid en welzijn van rashonden. De Veterinair Neuroloog P. Mandigers adviseerde in deze uitzending niet langer rashonden te fokken maar een type hond met een veel bredere genetische basis.
In 2016 werd duidelijk dat de overheid voornemens was om in te grijpen. Aan Universiteiten werd de opdracht gegeven om normen te ontwikkelen op basis waarvan er gehandhaafd kon gaan worden om schadelijke uiterlijke kenmerken bij honden tegen te gaan.
Hoewel de kynologie al zo lang sliep dat ontwaking aan de orde leek, bleven de ogen gesloten en onder het genot van het zacht gesnurk van hun vierpotige kortsnuitige vrienden, sliep men tevreden verder.
De Overheid grijpt in.
Dit jaar werd de kynologie in de vroege lente opgeschrikt door een besluit van de minister om de fokkerij van een groot aantal honden met extreme uiterlijke kenmerken te verbieden.
De kynologie werd met een enorme mokerslag de vijf fases van rouw van Elisabeth Kubler Ross ingeslingerd.
Het begon met de ontkenning. Het rapport is nog geen besluit maar een voorstel. Het komt nooooiitt door de tweede kamer!
Daarna volgde de woede. Welke gek heeft dit bedacht!!?? Fokkers die hieraan meewerken zijn gestoord. Ze fokken vuilnisbakken!
Toen kwam de fase van onderhandeling. Als we een fokplan maken met extra gezondheidstesten, dan vindt de minister het vast prima dat de doorfokken met honden met schadelijke uiterlijke kenmerken!!
Het is geen prettig idee dat nu een fase van collectieve depressie volgt…. De duidelijke en krachtige uitspraken van de minister leiden deze fase in.
En nu verder...
Ik kijk uit naar de vijfde fase, die van aanvaarding, zodat we daarna de deken van collectieve verontwaardiging van ons af kunnen werpen; kunnen opstaan van ons matras van zelfingenomenheid en we met elkaar kunnen gaan nadenken over de fokkerij van honden die genetisch alles mee hebben om een lang leven lang een hondwaardig bestaan te leiden. Een mooi perspectief nietwaar?

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
- Agnes-en-Balou
- Zeer actief
Re: De kynologie
Ik mis in dit verhaal de grote meerderheid van heel gematigde mensen in de kynologie, waarvan het merendeel dit maar allemaal laat gebeuren. Maar ondertussen gebeuren er ook dingen. Zoals de nieuw gekozen bestuursleden (de eerder genoemde Paul Mandigers + twee mannen die door het bestuur niet gesteund werden in hun kandidaatschap). En het aanstellen van de nieuwe gezondheidscommissie van wetenschappers en dierenartsen.
Het overgrote merendeel van de rassen is heel gematigd, en bij de minder gematigde rassen willen de meeste leden ook vooral gewoon gezonde honden. Maar men verenigt zich niet (voldoende) om veranderingen te eisen. Als al die rasverenigingen van gematigde rassen nou eens op zouden staan en zouden aangeven dat ze het helemaal zat zijn dat er bij een klein aantal rassen zo'n ongelofelijke bende van wordt gemaakt, dan zouden er ALLANG regels kunnen zijn geweest die gezondheid waarborgen in ALLE rassen.
Ik ben erg kritisch op de kynologie als geheel, maar laten we niet doen alsof die fokkers die koste wat het kost een bepaald uiterlijk willen fokken in de meerderheid zijn. De rest laat het alleen gewoon gebeuren.
Het overgrote merendeel van de rassen is heel gematigd, en bij de minder gematigde rassen willen de meeste leden ook vooral gewoon gezonde honden. Maar men verenigt zich niet (voldoende) om veranderingen te eisen. Als al die rasverenigingen van gematigde rassen nou eens op zouden staan en zouden aangeven dat ze het helemaal zat zijn dat er bij een klein aantal rassen zo'n ongelofelijke bende van wordt gemaakt, dan zouden er ALLANG regels kunnen zijn geweest die gezondheid waarborgen in ALLE rassen.
Ik ben erg kritisch op de kynologie als geheel, maar laten we niet doen alsof die fokkers die koste wat het kost een bepaald uiterlijk willen fokken in de meerderheid zijn. De rest laat het alleen gewoon gebeuren.
Groetjes van Agnes en Balou & Nouska
Agnes-en-Balou schreef:[knip]

- Maeve
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
Maar wat moeten ze ook? Juist de extremen schreeuwen het hardst, en voelen zich er boven verheven. Niet zomaar iets zeggen over de Franse Bull als je er niet zelf één hebt hoor, dan kun je het niet snappen. En die mentaliteit geldt bij heel veel rassen. Bijna alle fokkers zitten op hun eigen eilandje: hun honden en het ras dat zij fokken, daar stopt het. Enkele bestuursleden en fokkers trekken zich de kynologie in het algemeen aan, maar dat word ook snel afgeleerd als je inderdaad de shit van een ander op je bordje krijgtAgnes-en-Balou schreef:Ik mis in dit verhaal de grote meerderheid van heel gematigde mensen in de kynologie, waarvan het merendeel dit maar allemaal laat gebeuren. Maar ondertussen gebeuren er ook dingen. Zoals de nieuw gekozen bestuursleden (de eerder genoemde Paul Mandigers + twee mannen die door het bestuur niet gesteund werden in hun kandidaatschap). En het aanstellen van de nieuwe gezondheidscommissie van wetenschappers en dierenartsen.

- Agnes-en-Balou
- Zeer actief
Ehm sorry, maar waar zeg ik dat je best doen genoeg is? En waar zeg ik dat de "fokkers die gezondheid echt centraal hebben" in de meerderheid zijn? Volgens mij maak jij een cruciale denkfout bij het lezen van mijn bericht.Cleva schreef:En dit is wat mij betreft de cruciale denkfout. Dat je best doen een resultaat op zich is. Heel kinderlijk.Agnes-en-Balou schreef: Ik ben erg kritisch op de kynologie als geheel, maar laten we niet doen alsof die fokkers die koste wat het kost een bepaald uiterlijk willen fokken in de meerderheid zijn. De rest laat het alleen gewoon gebeuren.
Het interesseert me echt geen fluit wie het allemaal goed bedoelt en heus wel nadenkt. Het resultaat, de gefokte hond, spreekt voor zich.
Dat is namelijk het enige bestaansrecht en taak die de kynologie heeft; het fokken van honden die "beter" zijn dan wat er zonder die instanties gefokt kan worden.
Nou, mag ik even lachen?
Dan kun je het honderd keer goed bedoelen maar dat maakt weinig uit als je labrador van twee jaar de vogeltjesdans doet van de epilepsie en met een kale reet rondloopt omdat hij overal allergisch voor is.
Wat kan mij het dan fucking schelen hoe goed de fokker het bedoelt? Wat heeft de hond daar aan?
En nee, de fokkers die de gezondheid echt centraal hebben staan zijn helemaal niet in de meerderheid. Bij lange na niet.
Overigens wil ik nooit meer horen dat die BBC-documentaire het begin van de kritiek was. Klinkklare nonsens. Gewoon domweg niet waar. Die discussie liep al 20 jaar eerder.
Ik vind JUIST dat men moet ophouden met wegkijken. Elke rasvereniging en elke kynologenclub etc heeft een stem op de ALV van de RvB. Mijn kritiek is juist dat die stem niet gebruikt wordt. Maar doen alsof de mensen die koste van het kost een bepaald uiterlijk willen fokken in de meerderheid zijn, is precies wat die gematigde passievelingen passief houdt. Dat, en de cultuur van "van andermans ras blijf je af". Ik vind dat ronduit schandalig. Alle leden van alle rasverenigingen en kynologenclubs zijn met zn allen verantwoordelijk voor de honden die onder de RvB gefokt worden, en we zouden met zn allen actie moeten ondernemen om te waarborgen dat honden gezond gefokt worden, óók als dat betekent dat je een ander ras iets op moet leggen. Maar door te doen alsof de mensen die dat niet willen zien gebeuren in de meerderheid zijn (een beeld dat op dit forum ook keer op keer herhaald wordt) maakt de groep mensen die hier iets aan kan doen alleen maar passiever. Niet alleen fokkers hebben het voor het zeggen in de kynologie, maar alle leden van alle bij de RvB aangesloten verenigingen. Neem je f*ing verantwoordelijkheid. Zet een voorstel op de agenda van de ALV van je rasvereniging, KC/KV etc een punt om het bestuur aan te sturen om een positie hierover in te nemen op de ALV van de RvB. Binnen de actieve mensen in de besturen in de kynologie is hier inderdaad geen meerderheid voor opgestaan, maar als je kijkt naar alle mensen die bij de kynologie betrokken zijn, is er zéker geen meerheid voor het fokken van honden zonder neus die dan ook nog eens geen MRI hoeven hebben gehad. Als dat wel zo zou zijn, zou niet een overgrote meerderheid van alle rassen een heel gematigd type hebben.
- Agnes-en-Balou
- Zeer actief
Als je denkt dat dat nieuws voor me is, ken je me duidelijk niet.
- Agnes-en-Balou
- Zeer actief
Je hebt gelijk, ik was te haastig is mijn woordkeus. Ik bedoel mensen die kosten wat het kost extreme uiterlijke kenmerken willen fokken, ten kosten van gezondheid. Zoals bijvoorbeeld de extreem brachycefalen.Nanna schreef:Ehm....dat is precies wat het fokken van rashonden inhoudtAgnes-en-Balou schreef: Maar doen alsof de mensen die koste van het kost een bepaald uiterlijk willen fokken in de meerderheid zijn
- Agnes-en-Balou
- Zeer actief
In vrijwel elk ras heb je een aantal fokkers die fokken voor extremen, je hebt ook gematigde fokkers, en je hebt ook allerlei liefhebbers die helemaal niet steeds extremer willen.Nanna schreef:Hoe kom je dan bij gematigd type? Ik denk dat de meeste rassen tegenwoordig overdreven zijn bij wat je een eeuw terug zag.Agnes-en-Balou schreef:Als je denkt dat dat nieuws voor me is, ken je me duidelijk niet.
Meer hoeking, meer haar, aflopende ruggen, kortere snuiten, noem het allemaal maar op.
Je moet in je hoofd houden dat mensen vaak de overdrijving wel kunnen zien bij een ander ras maar niet bij het eigen (ik vond bijvoorbeeld working cocker oren al veel te lang, en nu heb ik een working cocker en ben ik er helemaal aan gewend, en vind ik eigenlijk dat heel veel honden te kleine oren hebben. Verschil met sommige anderen is dat ik die verandering zelf doorheb

Ik denk trouwens dat je niet alleen naar showlijnen moet kijken (vaak zijn er ook veel huisdierfokkers die veel gematigdere types hebben, en werklijnen) en dat je een voorbeeld gebruikt van een ras dat een heel opmerkelijke overdrijving heeft.
Maargoed, mijn punt is dus vooral: De kynologie, dat zijn meer dan de fokkers alleen. Alle leden hebben een stem, niet alleen fokkers. En iedereen heeft een stem over alle rassen, niet alleen het eigen. Als we die maar gebruiken en verenigen. KC's en KV's houden helemaal meestal maar gewoon zich buiten alles wat met fokkerij te maken heeft, terwijl daar juist veel mensen zitten die zich (terecht!) zorgen maken over hoe rashonden gefokt worden.
Nogmaals, ik heb zelf veel kritiek op shows en dergelijke. Het is echt niet nodig mij ervan te overtuigen dat er wat moet veranderen. Ik geloof alleen niet dat het onmogelijk is om iets te veranderen, als mensen maar bereid zijn op te staan voor wat ze belangrijk vinden.
- Agnes-en-Balou
- Zeer actief
Helemaal mee eens! Daarom moeten we ook af van die cultuur dat iedereen zich alleen met het eigen ras bemoeit. Juist rasspecialisten staren zich blind. De gewone hondenliefhebber zou veel meer de grenzen aan moeten geven.Nanna schreef: De makke is vaak dat die mensen dat helemaal niet zién als extreem. In hun ogen is het normaal. Een bloedhond hóórt openhangende oogleden te hebben, die Duitse herder móet erbij lopen als een halfmanke hyena.
En mocht je eens met een zeer gematigd type op de show komen dan grijp je veelal naast de prijsjes.
- DeDiana
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
- Aantal honden: 4
De gewone liefhebber koopt nog massaal mopshondjes en andere honden zonder snuit, honden met bolle schedels waar de ogen bijna uit ploppen en andere rassen die zo ongeveer van ellende uit elkaar vallen. Ik geloof eigenlijk niet dat je daar zo veel van hoeft te verwachten.Agnes-en-Balou schreef:Helemaal mee eens! Daarom moeten we ook af van die cultuur dat iedereen zich alleen met het eigen ras bemoeit. Juist rasspecialisten staren zich blind. De gewone hondenliefhebber zou veel meer de grenzen aan moeten geven.Nanna schreef: De makke is vaak dat die mensen dat helemaal niet zién als extreem. In hun ogen is het normaal. Een bloedhond hóórt openhangende oogleden te hebben, die Duitse herder móet erbij lopen als een halfmanke hyena.
En mocht je eens met een zeer gematigd type op de show komen dan grijp je veelal naast de prijsjes.

En ook voor de 'gezondere' rassen geldt natuurlijk dat het wachten is op meer ellende als de stamboeken niet opengaan, de genenpool wordt dan alleen maar kleiner immers. Ik denk dat je echt types moet gaan fokken en raszuiverheid de minste prioriteit moet geven als het gaat om het fokken van gezonde honden.
- Fotogravinnetje
- Technisch beheer
- Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
- Aantal honden: 2
- Contacteer:
En dat zou vooral ook geaccepteerd moeten worden door de rasspecialisten. Die zouden zich JUIST moeten laten bijsturen door de niet-kenners als het gaat om overdrijvingen in hun rasAgnes-en-Balou schreef:Helemaal mee eens! Daarom moeten we ook af van die cultuur dat iedereen zich alleen met het eigen ras bemoeit. Juist rasspecialisten staren zich blind. De gewone hondenliefhebber zou veel meer de grenzen aan moeten geven.Nanna schreef: De makke is vaak dat die mensen dat helemaal niet zién als extreem. In hun ogen is het normaal. Een bloedhond hóórt openhangende oogleden te hebben, die Duitse herder móet erbij lopen als een halfmanke hyena.
- Agnes-en-Balou
- Zeer actief
Als ik rondkijk op mijn KC's dan lopen daar 99% heel normale honden rond (vanalles wat, raszuiver of straathond of kruising etc). Als ik rondkijk in mn kennissenkring dan zie ik hier en daar een overdreven hondje, maar het merendeel gewoon hond. Mijn hoop is zeker niet gevestigd op die (te grote) minderheid die wel voor extreme uiterlijke kenmerken kiest, maar ik denk niet dat het eerlijk is om te zeggen dat de gewone liefhebber massaal kiest voor honden die van ellende uit elkaar vallen. Niet binnen de leden van bij de RvB aangesloten verenigingen iig.DeDiana schreef:De gewone liefhebber koopt nog massaal mopshondjes en andere honden zonder snuit, honden met bolle schedels waar de ogen bijna uit ploppen en andere rassen die zo ongeveer van ellende uit elkaar vallen. Ik geloof eigenlijk niet dat je daar zo veel van hoeft te verwachten.Agnes-en-Balou schreef:Helemaal mee eens! Daarom moeten we ook af van die cultuur dat iedereen zich alleen met het eigen ras bemoeit. Juist rasspecialisten staren zich blind. De gewone hondenliefhebber zou veel meer de grenzen aan moeten geven.Nanna schreef: De makke is vaak dat die mensen dat helemaal niet zién als extreem. In hun ogen is het normaal. Een bloedhond hóórt openhangende oogleden te hebben, die Duitse herder móet erbij lopen als een halfmanke hyena.
En mocht je eens met een zeer gematigd type op de show komen dan grijp je veelal naast de prijsjes.![]()
En ook voor de 'gezondere' rassen geldt natuurlijk dat het wachten is op meer ellende als de stamboeken niet opengaan, de genenpool wordt dan alleen maar kleiner immers. Ik denk dat je echt types moet gaan fokken en raszuiverheid de minste prioriteit moet geven als het gaat om het fokken van gezonde honden.
Ik ben het overigens 100% met je eens dat die stamboeken open moeten. Ik heb goede hoop dat dat ook gaat gebeuren.
- DeDiana
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
- Aantal honden: 4
https://www.puppyopvoeden.nl/10-populai ... nederland/Agnes-en-Balou schreef:Als ik rondkijk op mijn KC's dan lopen daar 99% heel normale honden rond (vanalles wat, raszuiver of straathond of kruising etc). Als ik rondkijk in mn kennissenkring dan zie ik hier en daar een overdreven hondje, maar het merendeel gewoon hond. Mijn hoop is zeker niet gevestigd op die (te grote) minderheid die wel voor extreme uiterlijke kenmerken kiest, maar ik denk niet dat het eerlijk is om te zeggen dat de gewone liefhebber massaal kiest voor honden die van ellende uit elkaar vallen. Niet binnen de leden van bij de RvB aangesloten verenigingen iig.DeDiana schreef:De gewone liefhebber koopt nog massaal mopshondjes en andere honden zonder snuit, honden met bolle schedels waar de ogen bijna uit ploppen en andere rassen die zo ongeveer van ellende uit elkaar vallen. Ik geloof eigenlijk niet dat je daar zo veel van hoeft te verwachten.Agnes-en-Balou schreef:Helemaal mee eens! Daarom moeten we ook af van die cultuur dat iedereen zich alleen met het eigen ras bemoeit. Juist rasspecialisten staren zich blind. De gewone hondenliefhebber zou veel meer de grenzen aan moeten geven.Nanna schreef: De makke is vaak dat die mensen dat helemaal niet zién als extreem. In hun ogen is het normaal. Een bloedhond hóórt openhangende oogleden te hebben, die Duitse herder móet erbij lopen als een halfmanke hyena.
En mocht je eens met een zeer gematigd type op de show komen dan grijp je veelal naast de prijsjes.![]()
Ik ben het overigens 100% met je eens dat die stamboeken open moeten. Ik heb goede hoop dat dat ook gaat gebeuren.
Toch beduidend wat rassen op deze lijst die nu niet direct bekendstaan om hun goede gezondheid (kortsnuiten, bolle schedels met plopogen, glijbaanrug, honden die jong omvallen van kanker)

- ranetje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Griffon Korthals
- Aantal honden: 1
Leuke link ………...DeDiana schreef:https://www.puppyopvoeden.nl/10-populai ... nederland/
Toch beduidend wat rassen op deze lijst die nu niet direct bekendstaan om hun goede gezondheid (kortsnuiten, bolle schedels met plopogen, glijbaanrug, honden die jong omvallen van kanker)
5.Staffordshire bull terrier
De Staffordshire heeft niet altijd een even goede naam, maar als deze hond goed wordt opgevoed is het een perfect hond voor het hele gezin. Ze zijn helemaal verzot op alle aandacht die ze kunnen krijgen, willen altijd wel spelen, zijn goed met kinderen, etc.
Probleem is dat ze ooit gefokt zijn voor gevechten met stieren, hierdoor zijn ze gigantisch sterk. Je bent als eigenaar ook verantwoordelijk om de hond goed te socialiseren en er een vrolijke hond van te maken.
- Agnes-en-Balou
- Zeer actief
Kan je me geen "lieve schat" noemen, svp. Dat soort neerbuigend taalgebruik jeukt mij dan weer.
« De volgende 10 hondenrassen zijn in Nederland het populairst. De lijst is samengesteld aan de hand van het aantal inschrijvingen bij de Raad van Beheer. «DeDiana schreef: https://www.puppyopvoeden.nl/10-populai ... nederland/
Wat een kulbron. Dat gaat dus uitsluitend over de bij de raad ingeschreven honden. Zo kan ik ook mijn theorietjes kracht bij zetten.