Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Welgemanierde honden

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Zamunda
Zeer actief
Aantal honden: 0

Re: Welgemanierde honden

Ongelezen bericht door Zamunda »

Tara schreef:Hoe is dat bij jullie? Vinden jullie welgemanierdheid bij honden belangrijk?
Ja, maar niet alles is maakbaar (of lukt me te 'maken') en niet alles vind ik even belangrijk.

Wat ik héél belangrijk vind is mijn persoonlijke ruimte en stilte. Ik wil geen gedram hebben, ik wil niet dat je je opdringt en je druk op me ploft, geen hyper gehijg en ook niet continu (hyper) gevolgd worden. Je mag gerust samen klooien op de bank of op bed, geen enkel probleem mee (gezellig zelfs) maar als ik het te druk vind worden en dat aangeef moet het ook klaar zijn.

Keihard aanslaan op kloppen mag wat minder maar enerzijds vind ik het fijn dat het maar heel duidelijk is dat je niet moet denken dat je hier best zomaar even kunt binnen stappen en anderzijds gebeurt het zo'n twee keer per maand. Te weinig om me druk over te maken.
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

Mijn ouders vinden Elco en Gait prima opgevoed, en dat zegt wel wat. Soms zou ik willen dat ze iets sneller hun rust pakken als we bezoek hebben, maar ja, dat is best lastig aan te leren als het bezoek dat het meest over de vloer komt dat juist wel gezellig vindt...
Ze mogen hier best veel, maar de grenzen zijn duidelijk. En dat werkt.
Zijn ze perfect welgemanierd? Dat niet, maar ze zijn ook absoluut niet vervelend en zijn dus vaak gewoon welkom. Vooral Gait. Elco is door z'n hyper gedrag vervelender aanwezig. Gait pakt veel sneller z'n rust. Dus als ik er maar eentje meeneem, is dat bijna altijd Gait
Tineke
Zeer actief
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Tineke »

Ik denk dat het per hond en eigenaar verschilt wat je zoekt en waar je tevreden mee bent.
Luus blaft als er iemand komt ,of als wij of één van ons thuiskomt , maar stopt als wij dat willen en aangeven.
Dat is voor ons voldoende.

Het zijn geen honden om samen met vreemde en de dames erbij uitgebreid te gaan zitten borrelen.
Daar hebben zij geen lol in en wij dan dus ook niet al zouden we het wel van ze kunnen vragen indien nodig. Maar dat doen we dus niet.
Samen met Rens en haar honden op vakantie dat gaat prima met ze, en met de kleinkinderen zijn ze ronduit geweldig.
Dat is voor ons eigenlijk belangrijk genoeg.

Buiten luisteren ze ook prima en het zijn er niet de honden naar die op Facebook als vermist zullen komen te staan.
Daar zijn ze net even teveel voor op ons gericht.
We kunnen overal met ze lopen, passanten, andere honden ,paarden, vee geen probleem. Alleen katten zou beter kunnen :mrgreen:
Maar wij zijn tevreden hoe ze zijn en hoe alles gaat.
Afbeelding
De honden van voorbij, ze blijven in mijn leven
De honden van voorbij ,ik blijf met ze verweven.

https://www.facebook.com/Hondenherplaatsingennl
laeken
Zeer actief

Ongelezen bericht door laeken »

Ik ben het tegenovergestelde al zijn mijn honden wel prima opgevoed. Ze kunnen alles en een avond doorzakken ergens is geen enkel probleem. Ze vinden alles prima en functioneren met elk dier en elke hond. Maar ze apenkooien wel. Guus keft ook om de zoveel tijd en af en blijf kunnen ze niet. Ik kan ze wel gewoon loslaten want ze lopen niet weg en maken niks kapot.
Dus niemand zal last van mijn hondjes hebben, ze hoeven geen riem maar ze zijn er wel en dat zal je merken ook. Bad gaat bij iedereen op schoot en zodra je zit zit Guus naast je op je stoel. Ze rennen constant rond en doen alleen waar ze zelf zin in hebben. Toch vindt iedereen ze eigenlijk lief leuk en gezellig. Mijn vrienden vragen zelfs of ik aub de hondjes mee wil nemen omdat ze ze zo ontzettend leuk vinden. En nee, ze gaan niet op hun plaats of af. En ze zijn eigenlijk erg ongemanierd maar op een hele prettige wijze. En ja ze luisteren prima en doen echt niks vervelends.

Ik heb ook honden gehad die wel discipline hadden. Wuilus lag standaard op haar plaats en kon dat ook elders. Mijn huidige hondjes kunnen dat ook best maar ik weiger mijn stem te verheffen en eerlijk gezegd wil ik ook dat ze vrij zijn. Ik doe het dus niet meer. Ze doen maar want ze doen niemand kwaad. Spring maar bij iedereen op schoot die je lief aankijkt. Guus gaat ook met iedereen stoeien. En dan wordt hij helemaal dol maar dat vinden wij leuk. Als hij echt te wild wordt en gaat rijden en aan kleren gaat hangen wil ik nog wel eens wat zeggen. Maar dan nog steeds lachend. Guusje....doe eens even normaal als het lukt? En soms lukt dat haha.

Maar als het moet kunnen ze het. Dus met kleine peuters gaan ze op hun plaats. Verder zoekt bezoek het maar uit en waar twee ongemanierde hondjes niet passen neem ik ze ook niet mee.

Want zo ongezellig als iemand ongemanierde hondjes kan vinden zo ongezellig vind ik het als ik mijn hondjes moet dwingen zich te gedragen. Dat vind ik zielig. Niet als het moet maar liever niet. Ik laat ze liever thuis dan dat ik ze meeneem naar een plek waar ze niemand mogen begroeten en mogen spelen en zichzelf zijn. Dat mogen ze thuis ook. Guus kan dus niet mee naar winkels. Daar misdraagt hij zich en springt tegen iedereen aan. Steelt hondenvoer en snacks en schuift als een soort opdraaibeest over de grond om alle indrukken mee te maken. Totaal onbereikbaar en helemaal dol. Ergens op bezoek gaat dus wel prima mits een hond die vrij is om zich te gedragen zoals hij wil welkom is. En dan blaft hij regelmatig en hij rent ook over meubels en door het hele huis.
Afbeelding
S@ndr@
Zeer actief

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

er gaat hier nooit een bel, mensen kloppen op het raam en dan slaan ze aan en ontmoet ik de mensen buiten, verder kan ik er kort in zijn, mijn honden wonen hier de rest van de wereld niet.
Maar ze komen niet op de bank, schooien niet, maar komen wel af en toe een aaitje halen.. en dat is het. en ja ze verharen, heb je daar een probleem mee dan ontmoet ik je wel buiten huis, zonder de honden :wink:
Ptje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Grote Franse poedel en een klein Spaans draakje

Ongelezen bericht door Ptje »

Die van mij zijn eigenlijk best welgemanierd op een klein puntje wat ik dan zelf vervelend vind.
Als de deurbel gaat breekt de hel los, en ik probeer van alles maar dat krijg ik er nog niet af.
Als het bezoek eenmaal binnen zit is de rust tamelijk snel weer terug gelukkig.
Verder gedragen ze zich wel, ze schooien omdat ik dat toesta maar wel van een afstandje, ik hoef geen kwijlende honden die over mijn bord hangen en dat weten ze precies.
AfbeeldingAardig zijn doet geen pijn en het kost geen cent, alleen wat moeite
Miezemuis
Zeer actief
Mijn ras(sen): Grote poedels

Ongelezen bericht door Miezemuis »

Ik vind eigenlijk best veel goed. Mijn honden zijn dus niet zo wel gemanierd. Ze zijn wel sociaal en lief dus verder vind ik het wel prima. Lizzie is uit zichzelf nogal braaf, maar je zou mijn honden, en dan vooral Keetje vast dus niet zo leuk vinden.
Afbeelding
TessaThomas
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herder

Ongelezen bericht door TessaThomas »

Zoals je weet zijn mijn honden niet bijzonder goed opgevoed. :engel: Ik heb geen last van ze, maar bij bezoek komen er ineens trekjes naar boven die ze absoluut niet laten zien als ik alleen met ze ben. Er zijn wel wat dingen die beter kunnen, maar niet de energie om het aan te pakken en zoveel last heb ik er ook weer niet van. Als ze maar luisteren als het nodig is.

Behalve het krijsen als er iemand voor de deur staat of als de postbode komt. Dat vind ik vrij vervelend en hebben we regelmatig een woordenwisseling over. Vooral met degene die blaft om het blaffen. Tay waakt, maar die houdt zijn kop ook als ik dat zeg. Tessa loopt als een debiel door het huis te keffen en als je er wat van zegt loopt ze blaffend weg. Tot ik op sta, want dat maakt blijkbaar wel indruk.
DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door DeDiana »

laeken schreef:k laat ze liever thuis dan dat ik ze meeneem naar een plek waar ze niemand mogen begroeten en mogen spelen en zichzelf zijn. Dat mogen ze thuis ook.
Zo denk ik er grotendeels ook over. Ik vind heel veel goed, zolang ze maar stoppen als ik het zeg :engel: Apenkooien door het huis, blaffend naar het hek rennen, wild doen als er iemand thuiskomt, dat mag hier allemaal gewoon. Ik vind het belangrijk dat ze zichzelf kunnen zijn en zich vrij kunnen voelen, maar als ik het welletjes vind, dan stoppen ze ook. De paar regels die er wel zijn, zoals mij met rust laten als ik aan het eten ben of pas de auto uit springen als ik het zeg, staan totaal niet ter discussie - als iets eenmaal niet mag, houden ze zich daar erg strikt aan allemaal.

Mila is best braaf en welgemanierd, maar dat is ook wel haar aard, collies zijn gewoon geen opdringerige en losgeslagen honden in het algemeen. Mensen vinden dat ook van Amoz omdat hij vrij rustig is en gewoon niks heeft met vreemde mensen in eerste instantie. Dat is ook gewoon zijn aard, maar daardoor komt hij misschien welgemanierd over.
Amy is een lolbroek en een heel extravert hondje. Het voelt bijna als karaktermoord als ik van haar hetzelfde gedrag als van Mila en Amoz zou verwachten. Als Amy je eenmaal kent en je leuk vindt, springt ze bij je in je nek en krijg je heel veel kusjes. Dat is gewoon Amy en als ik niet wil dat ze zich zo gedraagt, lijn ik haar even aan. Amy kan heel goed luisteren, maar ik ga haar niet in een keurslijf dwingen van iets wat ze niet is. Amy is tegelijk heel onderdanig en wil koste wat kost de lieve vrede bewaren, vooral met mij. Als ik haar iets één keer verbied, is de kans groot dat ze het absoluut nooit meer doet. Dus daar ben ik met name bij Amy heel voorzichtig mee, want het haalt alle initiatief en uitbundigheid uit haar.
Taartje is helemaal onaangepast, die kan ik echt nergens mee naartoe nemen behalve naar mensen die om haar kunnen lachen en waar ze ongeveer hetzelfde mag als bij mij :F: Het kan namelijk zijn dat ze ergens op de tafel probeert te klimmen omdat er wat eetbaars staat, door de planten gaat raggen omdat dat zo fijn kriebelt op haar rug, gaat blaffen omdat er iemand zit op de plek waar zij wil liggen, etc. Ze zal zich nooit opdringen, ze is lief voor alles en iedereen, maar ze heeft echt overal lak aan.

Verder leven ze natuurlijk 95% van de tijd gewoon met mij alleen, dus ik vind het eigenlijk alleen belangrijk dat ík me niet stoor aan hun gedrag. Dus ik kies ervoor om met een hond als Amy en Taar niet op een druk terras te gaan zitten of ze zomaar mee te nemen op bezoek bij iedereen. Zij vinden het niet leuk, laten zich dan van hun slechtste kant zien en ik vind het dan dus ook niet leuk omdat ik ze steeds moet vertellen wat ze moeten doen en allemaal niet mogen. Dat doe ik dan wel met Amoz bijvoorbeeld, die gaat gewoon liggen als ik ergens zit en vindt alles wel best.
laeken
Zeer actief

Tara schreef:
Cleva schreef:
Het gaat om harmonie en samen zijn op een manier die voor hen maar ook voor mij prettig is en uiteindelijk ben ik wel gewoon de baas. Dat steek ik niet onder stoelen of banken.
Ja, precies dat.
Wij hebben het reuzegezellig zo met zijn vieren, maar ordnung muss wel sein, dus daar maken we wel afspraken over.

Ik ben maar alleen, en dan is het hebben van honden wel een beperking. Ook al daarom vind ik het gewoon fijn om honden te hebben die een ander niet tot last lopen te zijn als ik ze mee neem. Katten is en blijft natuurlijk wel een probleem, maar als ik naar kattenmensen ga en de honden zijn mee, dan blijven ze gewoon in de auto, aan de lijn, of de katten gaan in een andere ruimte. Zo is het dan ook wel weer werkbaar.
Ik vind het heel lastig uit te leggen maar hier is het eigenlijk niet anders. Toch zeg ik vrijwel nooit iets van wat ze doen. Als het moet doen ze het. Ze rennen als eerste naar buiten en dan ook rustig achter de kat van de buren aan de straat door. Als er bezoek aanbelt gaan ze enorm tekeer en ik laat ze ook direct als eerste buiten om de bezoeker te begroeten. Guus rent de godganse dag de tuin in om wat in de rondte te krijsen en te grommen. Prima.

Maar als er kinderen komen of auto's dan eis ik voor hun veiligheid discipline en dan doen ze echt alles wat wij zeggen. Ondanks dat ze op de leuning van de bank lopen en bezoek in hun oren likken. Daar zeg ik dan weer niks van. Eigenlijk mogen ze alles totdat...

Ze luisteren echt heel erg goed maar ik probeer mijn invloed op de hondjes zo minimaal mogelijk te houden. Ze zijn vrij en wonen niet vrijwillig bij mij. Ze zijn ook niet van mij maar met mij. Dus ik gun ze veel ruimte omdat ze nooit lelijk of lastig doen. Ik kan me wel ergeren maar die maatstaf kan ik niet opleggen aan de hondjes. Ik schrik me soms kapot als Guus ineens opstuift krijsend terwijl ik met hem op de bank lig te dommelen. Het zij zo. Maar recht in mijn smoel blaffen mag hij niet als hij het tegen mij heeft. En die neiging heeft hij wel. Waaaf waf grom kef als in ik wil wandelen. Dat hoeft hij niet te proberen. Maar waken en rondrennen en de bink uithangen. Hij doet maar.

Het is heel subtiel hier. En ja ze luisteren prima. Auto! Hierkomen en pas op etc. Werkt prima. Springen mag ook en ook tegen bezoek. Daar ga ik me echt niet mee bemoeien. Als je het vervelend vindt heb je pech. En ik krijg echt nooit iets anders te horen dan wat een leuke lieve brave fijne honden heb jij.
Afbeelding
laeken
Zeer actief

Cleva schreef:
laeken schreef:Ik ben het tegenovergestelde al zijn mijn honden wel prima opgevoed. Ze kunnen alles en een avond doorzakken ergens is geen enkel probleem. Ze vinden alles prima en functioneren met elk dier en elke hond. Maar ze apenkooien wel. Guus keft ook om de zoveel tijd en af en blijf kunnen ze niet. .
Mira kan alleen blijf in de mand. Anders snapt ze het niet.

Ik vind het trouwens heel leuk dat je jouw honden zoveel ruimte geeft maar dat bestaat ook alleen maar bij de gratie van het feit dat je wel degelijk weet hoe je een duidelijke grens trekt als je het wel nodig vindt en H. ook.
Daar gaat het natuurlijk om.

Ik vind Guus enig met zijn brutale wauwelsnavel maar hij doet het alleen omdat het hem toegestaan wordt. Dat weet hij, jullie en het bezoek. Dat is iets anders dan bandeloos gedrag waar je als baas de vinger niet achter krijgt.

Je bent me voor want dat is wel wat het is. Zodra de kinderen van H hier zijn kunnen ze namelijk prima op de achtergrond functioneren op ons verzoek. :ok:
Afbeelding
ellen en de birmanen
Zeer actief
Mijn ras(sen): 4 tollers

Ongelezen bericht door ellen en de birmanen »

als er aangebeld wordt moeten ze altijd ff blaffen maar dat is zo weer over en dan gaat iedereen weer op zijn plek liggen. bedelen doen ze alleen bij arie want die geeft noooiiiit wat :wink: als ze buiten een kat zien kunnen ze wel gillen maar met een ferme KLAAR is het ook over. andere honden worden genegeerd behalve door de jongste. die wil met iedere hond spelen en dat lukt haar ook vaak.
waar ik een hekel aan heb is als ik met de roedel loop en ik zie een hond aan komen, dan steek ik over. vaak steken die mensen dan ook over wantje hun hond wil spelen.
Afbeelding
Sandra&co

Ongelezen bericht door Sandra&co »

Tara schreef:
Sandra&Co waren vorig jaar zomer bij mij thuis, en hoewel de hondjes elkaar maar amper kenden hebben we de hele avond sfeervol zitten pimpelen met alle honden los bij ons. Gewoon, omdat we gezegd hadden dat ze bij ons moesten blijven en dat ging dan ook prima. Zulke honden zijn dan ook meer dan welkom. Maar van die losgeslagen idioten vind ik dus echt helemaal niks.
*Glundert*
Ik heb welgemanierde honden dus :cool2: Ja, nee dat vind ik eigenlijk ook wel. Vooral bij Izzy heb ik er de eerste jaren boven op gezeten omdat ze een klapkaak is. Dus die weet heel goed wat ik eigenlijk wel en niet tof vind. Sofi zet sowieso geen poot verkeerd, daar heb ik weinig opvoeding in gestoken. Die draait gewoon mee, daar hoef je niet eens aan te schaven.
Brindlecardi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan

Ongelezen bericht door Brindlecardi »

Qua algemene beschaafdheid gaat het hier prima.
Geen gebedel, geen onnodige getrek aan de lijn, geen gesprong of onnodig handtastelijk gedrag. Netjes even wachten voor het eten etc.

Maar, als ik haar niet beperk begroet ze buiten iedereen als haar langverwachte vriend. Ze springt niet of doet niet stom, maar lekker in de weg lopen is dan wel echt een gave.
Dan is de beschaafdheid dus wel ver te zoeken.
Gelukkig zorgt haar blijheid juist vaak voor een lach op het gezicht bij veel mensen en is ze daardoor ook heel erg geliefd bij buren.
Sandra&co

Ongelezen bericht door Sandra&co »

Cleva schreef: Ik had het in het andere topic meer over dat mensen zich neerleggen bij wat de hond wil want die wil sleuren en als sportieve baas zou je dat maar moeten accepteren. Of zo.
"Of zo" ja, want dat zegt helemaal niemand daar. Als je het over het "Trekken aan de lijn"-topic hebt tenminste.
laeken
Zeer actief

Ik wil dat een hond trekt. Absoluut niet de norm maar ik haat volgzame honden. Dus zodra een hond niet voor me uit wil en trekt ga ik me afvragen waarom we eigenlijk wandelen. Bas wordt oud en volgt me steeds meer. Ik denk al meteen ze moet pijnstillers of iets anders want ze wil niet meer. :LOL:
Guus trekt gelukkig wel. Tenminste hij loopt fier voorop en de dag dat hij dat niet meer doet maak ik me ook meteen zorgen. Dus trekken is voor mij echt een plus. Ik hou mijn honden graag tegen. Ik ben een grote sterke man en ook met Cleo Dapper en Eva samen vond ik het heerlijk om de rem van hun enthousiasme te zijn.

Misschien spoor ik niet maar honden moeten trekken want dat motiveert mij enorm om hele stukken te lopen. Sinds Bas volgzaam is geworden begin ik me af te vragen of ik haar niet vaker thuis moet laten want ik kan echt niet meer inschatten of ze wel zover wil lopen of het gevoel heeft dat het moet.
Afbeelding
laeken
Zeer actief

Guus springt trouwens ook te pas en te onpas in hoog gras om een muis te vangen. Goed irritant maar ik deal ermee en laat hem maar. En hij rent met vreemde honden mee en komt echt pas heel laat terug. Soms gaat hij dan ook nog blaffend tegen de baasjes aan springen. Ik roep wel maar hij luistert dan soms niet en soms heel goed. Allemaal onderdeel van zijn ontwikkeling en als mensen het zat zijn sturen ze hem wel weg. Overigens heel makkelijk praten als je hond 6 kilo is eruit ziet als een pup en iedereen helemaal weg van hem is.
Afbeelding
Rami
Zeer actief
Mijn ras(sen): Ik ben een allesvreter!

Ongelezen bericht door Rami »

Mijn honden leven al weer zo lang met mij samen dat ze precies weten wat wel en wat niet de bedoeling is. En dat is vooral een combinatie van een lange adem/geduld en ‘makkelijke’ honden en heeft niet zo veel te maken met mijn al of niet strenge opvoedmethodes (want die heb ik niet :wink:).
Afbeelding
Miezemuis
Zeer actief
Mijn ras(sen): Grote poedels

Ongelezen bericht door Miezemuis »

Ik vind lief zijn eigenlijk vooral vereiste. Bij mij wordt nergens moeilijk over gedaan niet door de honden dus dan ook niet door mij. Mochten ze wel allerlei puntjes willen maken dan doe ik dat ook. Voordeel is wel dat mijn dames vreemde mensen of rustig begroeten( even kijken en verder niks) of negeren. Dat Keetje dan altijd helemaal bovenop me wil liggen, daar heeft een ander weer geen last van.
Afbeelding
Manuma
Zeer actief

Ongelezen bericht door Manuma »

Mijn honden zijn echt heel beleefd en ik kan ze overal mee naartoe nemen zonder dat iemand last van ze heeft.
Behalve van Manu's haar dan.

Zelfs het schooien van Manu is beleefd. Hij zorgt dat je weet dat hij er altijd is om je van je eten af te helpen maar hij zit niet in je ruimte.

Uma wil nog weleens blaffen als de bel gaat. Maar omdat dat maar twee, drie blafjes zijn vind ik dat niet erg.
laeken
Zeer actief

Cleva schreef:
laeken schreef:
Misschien spoor ik niet maar honden moeten trekken want dat motiveert mij enorm om hele stukken te lopen. .
Hele stukken lopen doe ik sowieso niet met aangelijnde honden. Vreselijk.
Ik ben toch al niet van het kilometers maken om het kilometers maken maar aangelijnd wandelen vind ik echt ruk. Mijn honden doe je er ook geen plezier mee.
Ik loop rustig 1.5 uur en indien nodig met Guus aan de flex. Bijvoorbeeld als we begin van de wandeling zwijnen tegenkomen. Dan is hij niet meer te houden en dan lijn ik hem niet af. Die loopt dan heerlijk te ruiken en te piesen en muisjes te vinden rondom mij aan de 8 meter flex. Dus hij heeft precies 16 meter en twee armlengtes om te doen wat hij wil. En ik loop lekker door. :engel:

Jouw honden gedragen zich totaal anders dan de mijne. Als jij naar een vrije plek met water gaat en ze loslaat gaan ze rennen en spelen. Mijn honden gaan dan mij aankijken en denken en nu? Die zijn gewend aan lopen en steeds iets nieuws zien. Spelen doen ze niet. Zwemmen ook niet en lopen en snuffelen doen ze het liefst. Als ik Bas en Guus meeneem naar de Waal staat Bas direct naast me binnen 5 minuten en Guus gaat me beschamen door bij elke blote man op de handdoek te gaan rollen en aandacht te gaan zoeken bij elk mens en elke hond. Of ze gaan iets te eten zoeken.

Wat Hein en Mira doen doen mijn honden domweg niet dus ergens naar een leuke plek gaan is geen optie. Guus loopt graag 2 uur aan de flex. Als we maar lopen is hun motto.
Afbeelding
Belle
Zeer actief

Ongelezen bericht door Belle »

In huis zijn mijn honden welgemanierd vind ik. Hoe dat komt, weet ik niet, want ik heb daar eigenlijk nooit iets aan gedaan in de opvoeding, maar ook vrijwel nooit iets hoeven verbieden. Rennen door het huis heeft geen een hond ooit gedaan, ook niet als pup. Als er gespeeld wordt, is dat meestal gewoon op een plek een beetje bekvechten. Als er bezoek komt, zijn ze even enthousiast, maar na een paar minuten zoeken ze een plekje en gaan liggen. Ik werk vaak thuis en dan hebben ze blijkbaar ook in de gaten dat ik bezig ben, want dan storen ze me ook niet. Van de oudste drie weet ik dat ze niet aan mijn eten zullen komen als ik even iets ga pakken, van Anne weet ik het niet zo zeker. Bietsen doen ze alleen op de momenten waarvan ze weten dat ze wat krijgen (de laatste hapjes van mijn eten). Tot die tijd zie ik ze niet. Ik kan maar een ding bedenken wat vervelend is: als de goldens weten dat we naar het park gaan, worden ze lichtelijk hysterisch.
Ook buiten ben ik tevreden over mijn honden. De goldens heb ik wel wat moeten afremmen in het begroeten van vreemde mensen, maar ik geloof dat ze nu wel in de gaten hebben dat niet iedereen in het park daar speciaal voor hun is gekomen.
Het zijn geen modelhondjes en hebben ook best af en toe hun streken, maar over het algemeen gaat alles heel gezellig en harmonieus en gedragen ze zich prima.
Marjolein, Isa, Dora, Suus en Anne
Those who are dead, are not dead, they're just living in my head..... (Coldplay, 42)
Catootje 12-05-05 - 17-09-09
Chiva ? - ? -91 - 08-01-10
Belle 06-03-2003 - 05-11-2012
Jackira
Zeer actief

Ongelezen bericht door Jackira »

Ik zou heel graag welgemanierde honden willen. Met Shira en Laila lukt dat aardig omdat ze uit zichzelf graag luisteren. Maar Jack valt niet in de categorie welgemanierd. Ik ben al blij als hij een beetje goed uit de verf komt met loslopen, maar hij slaapt net zo makkelijk boven op de salontafel.

Hij is ontzettend lief en het is een geluk dat hij geen vlieg kwaad doet. En heel grappig is. Dat maakt veel goed :mrgreen:
Brindlecardi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan

Ongelezen bericht door Brindlecardi »

Cleva schreef:
laeken schreef:
Misschien spoor ik niet maar honden moeten trekken want dat motiveert mij enorm om hele stukken te lopen. .
Ik ben toch al niet van het kilometers maken om het kilometers maken maar aangelijnd wandelen vind ik echt ruk. Mijn honden doe je er ook geen plezier mee.

Die willen dit:

En dit:

En vooral dit:

Dat hangt natuurlijk een-op-een samen met gezeglijk gedrag de rest van de dag.
Mira is net een stokstaartje in dat laatste filmpje :mrgreen:

Als er hier een hondenmaatje is dan ziet het er ook zo uit.
Maar, als we alleen zijn dan heeft Apple het niet nodig om zich gek te rennen, dat doet ze dan ook niet als ze alleen is. Tenzij je een bal meeneemt.

Dan is soms af en toe ook wat stukken aangelijnd lopen niet zo'n punt en dan is een beetje beschaafd gedrag ook wel aangenaam.
DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen

Ongelezen bericht door DeDiana »

Nanna schreef:Ik erger me ook niet snel aan andermans hond hoor, behalve als het een ongeleid projectiel is of een agressieveling. Die hou je maar mooi uit mijn buurt :zweep:
Ik eigenlijk ook niet ;-) Zolang een hond geen ruzie komt zoeken, fatsoenlijk met de katten om kan gaan en mij of mijn honden niet omver beukt, vind ik het wel best.
Ze mogen best een beetje uitgesproken en ondeugend zijn, dat kan ik juist wel waarderen :lol1:
-Saskia-
Zeer actief

Ongelezen bericht door -Saskia- »

laeken schreef:Toch zeg ik vrijwel nooit iets van wat ze doen. Als het moet doen ze het.
Zo gaat het hier ook meestal. Mocht een nieuwe regel nodig zijn wordt dat ter plekke en op dat moment even uitgelegd en dat snappen ze prima.
Er zijn dingen die ik erg belangrijk vind, zoals het loslopen bijvoorbeeld, waarbij ik wel meteen duidelijk maak wat de bedoeling is maar verder ben ik vooral nieuwsgierig naar hoe een hond zelf invulling geeft aan een situatie. Begeleiden kan altijd nog.

Ik hou er niet (meer) zo van om net aangeschafte honden, of het nu herplaatsers of pups zijn, meteen te kneden naar het ideaalbeeld van de maatschappelijk gewenste hond.
Ik ben reuze benieuwd wat die hond in eerste instantie doet zonder al te veel menselijke bemoeienis.
Tippex is net één geworden, nog erg vaak een ongeleid projectiel en ik ben er uit ervaring volkomen zeker van dat ik binnen een jaar een hond heb waarbij ik probleemloos een café binnen kan wandelen zonder meteen aan de alcohol te moeten.
Ik kan het me prima veroorloven een laisser-faire attitude aan te nemen omdat ik weet dat een vingerknip genoeg is om iets duidelijk te maken.

Écht ongemanierde honden zie ik eigenlijk vooral bij mensen zonder echt gevoel voor honden zeg maar, mensen die het van nature zonder overwicht moeten stellen.
Laatst gewijzigd door -Saskia- op 28 jul 2019 21:18, 4 keer totaal gewijzigd.
laeken
Zeer actief

Heavy schreef:
laeken schreef:
Cleva schreef:
laeken schreef:
Ik loop rustig 1.5 uur en indien nodig met Guus aan de flex. Bijvoorbeeld als we begin van de wandeling zwijnen tegenkomen. Dan is hij niet meer te houden en dan lijn ik hem niet af. Die loopt dan heerlijk te ruiken en te piesen en muisjes te vinden rondom mij aan de 8 meter flex. Dus hij heeft precies 16 meter en twee armlengtes om te doen wat hij wil. En ik loop lekker door. :engel:

Jouw honden gedragen zich totaal anders dan de mijne. Als jij naar een vrije plek met water gaat en ze loslaat gaan ze rennen en spelen. Mijn honden gaan dan mij aankijken en denken en nu? Die zijn gewend aan lopen en steeds iets nieuws zien. Spelen doen ze niet. Zwemmen ook niet en lopen en snuffelen doen ze het liefst. Als ik Bas en Guus meeneem naar de Waal staat Bas direct naast me binnen 5 minuten en Guus gaat me beschamen door bij elke blote man op de handdoek te gaan rollen en aandacht te gaan zoeken bij elk mens en elke hond. Of ze gaan iets te eten zoeken.

Wat Hein en Mira doen doen mijn honden domweg niet dus ergens naar een leuke plek gaan is geen optie. Guus loopt graag 2 uur aan de flex. Als we maar lopen is hun motto.
Ze klinken als kinderen die zichzelf niet kunnen vermaken :LOL:
Het tegendeel is waar. Alleen hun manier van vermaak is niet mijn vermaak. Bas gaat gewoon eten zoeken en Guus gaat zich vermaken met de omgeving. Dus naar honden toe rennen en zichzelf zijn. Ik doe nooit iets met de honden als ik wandel. Geen bal geen stok geen snoep mee niks. Maar als ik niet loop gaan ze hun eigen ding doen. En dat is niet lekker samen rennen en spelen en zwemmen want dat is niet hun ding :wink: Hun ding is eten en weglopen naar vermaak zoeken. En dat bevalt mij zelden. De honden van Cleva spelen met elkaar. Dat doen mijn honden hooguit 5 minuten. Daarna vinden ze elkaar boring en is het tijd voor vreten en op zoek gaan naar vermaak.
Afbeelding
laeken
Zeer actief

-Saskia- schreef:
laeken schreef:Toch zeg ik vrijwel nooit iets van wat ze doen. Als het moet doen ze het.
Zo gaat het hier ook meestal. Mocht een nieuwe regel nodig zijn wordt dat ter plekke en op dat moment even uitgelegd en dat snappen ze prima.
Er zijn dingen die ik erg belangrijk vind, zoals het loslopen bijvoorbeeld, waarbij ik wel meteen duidelijk maak wat de bedoeling is maar verder ben ik vooral nieuwsgierig naar hoe een hond zelf invulling geeft aan een situatie. Begeleiden kan altijd nog.

Ik hou er niet (meer) zo van om net aangeschafte honden, of het nu herplaatsers of pups zijn, meteen te kneden naar het ideaalbeeld van de maatschappelijk gewenste hond.
Ik ben reuze benieuwd wat die hond in eerste instantie doet zonder al te veel menselijke bemoeienis.
Tippex is net één geworden, nog erg vaak een ongeleid projectiel en ik ben er uit ervaring volkomen zeker van dat ik binnen een jaar een hond heb waarbij ik probleemloos een café binnen kan wandelen zonder meteen aan de alcohol te moeten.
Ik kan het me prima veroorloven een laisser-faire attitude aan te nemen omdat ik weet dat een vingerknip genoeg is om iets duidelijk te maken.

Écht ongemanierde honden zie ik eigenlijk vooral bij mensen zonder echt gevoel voor honden zeg maar, mensen die het van nature zonder overwicht moeten stellen.
Precies zoals ik het zie. Ik heb mijn honden in eerste instantie gewoon heel erg lang bekeken en geobserveerd. En eigenlijk zijn ze vanzelf super braaf geworden. Ik heb bijna nog nooit een snoepje meegenomen of iets getraind. Als ze niet in de auto springen zeg ik hop en tilde ze erin. In drie dagen hop en dan springen ze erin. Zo gaat dat met alles.
Afbeelding
laeken
Zeer actief

Heavy schreef:Ja klopt ze kunnen zich wel vermaken maar willen niet samen spelen :wink:
En hun vermaak is wat ze thuis ook doen. Rondlopen en lopen klooien. Maar thuis ligt er geen mensenpoep en lopen er geen honden en dieren rond :engel: Tenminste geen nieuwe dieren. Want de dieren thuis laten ze met rust.
Afbeelding
Lothian
Zeer actief
Mijn ras(sen): Roemeen Dalí, Bulgaar Lucca, lurcher Taro

Ongelezen bericht door Lothian »

Wat mooi om over al jullie welgemanierde honden te lezen.

Zorro ging in zijn jeugd altijd midden in de kamer liggen masturberen wanneer er veel mensen op bezoek waren.
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”