Korte achtergrond; Rex, herderreu, 2,5. In de normale situatie kan hij het bijna met iedereen goed vinden. Degenen met wie hij het niet goed kan vinden, zijn inmiddels voor mij al mijlenver vooruit te voorspellen en dat zijn altijd dezelfde type reuen. Prima. Rex is niet echt van de afdeling dat ie een punt wil maken. Soms wordt er een beetje stijfpotig om iemand heen gedraaid, beetje binnensmonds gemopperd en mannelijk de mouwen opgestroopt in het uiterste geval, maar er wordt nooit geknokt. Hij is blij als ik dan gewoon doorloop, roep dat hij ook moet doorlopen en dat is dan dat. Hij lijkt het in het leven gewoon niet zo heel erg belangrijk te vinden om ruzie te maken of uit te zoeken wie hier nou precies de opperhond is en hij geeft die status dan ook graag af aan een ander. Als hij maar lol kan maken en rond kan racen vindt ie het al snel wel best.
Dan een tijdje geleden (paar maanden, weet het niet meer exact); hij had een schaafwond aan zijn poot en het kussentje was stuk. Een flinke wond, paar dagen echt gehinkeld, toen mank gelopen en daarna weer voorzichtig belast, na twee weken volledig genezen en niets meer aan de hand. Maar in die tussentijd, dat hij die wond had en rondhinkte in het bos deed ie chagrijnig tegen (bijna, hij maakt graag een uitzondering voor knappe teefjes

En dan nu; het eerste signaal (achteraf..) was dat Rex begon te brommen tegen twee honden hier in de buurt, waar hij het normaal prima mee kan vinden. Niks heel spannends, gewoon een beetje mopperen en wegblaffen. Blaffen is niks geks in Rex zijn wereld, dus ach. Dacht ik.

Mijn eigenlijke vraag is; waaróm doen we zo chagrijnig? Wat is de reden? En daarnaast vraag ik me af of het voor jullie herkenbaar is?
Ik verdenk Rex ervan dat ie zich wanneer hij pijn heeft op de een of andere manier zwakker voelt dan normaal en dat een soort over-compenseert naar anderen door een punt te maken dat hij echt, heus, zeker, geen watje is. Of hij dan daarmee iets aan die ander wil bewijzen of aan zichzelf weet ik niet.