Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Mijn honden hebben zich dit weekend echt vreselijk misdragen. Vooral Guus. Maar Bas eigenlijk ook. Wij hadden familie weekend. En dus was hun vriend er ook. Een enorme kruising uit Spanje.
Samen waren ze sterk. Samen achter de koeien aan. Kafferen en doen niet te geloven. En het ergste was samen achter de paarden van een familielid aan....ai. De grote vriend was opgegroeid met paarden en zijn baas heeft er twee waar hij elke dag mee omgaat. Guus en Bas zijn prima met paarden en liepen de eerste dag letterlijk door de benen van de paarden daar. Hoefde er totaal niet op te letten. Dag twee kwam er meer roedel gedrag.
Dus Guus besloot de hele roedel op te zetten en ineens zaten ze achter een paard aan. De grote hond kafferen en er bijna tegenop springen en Guus en Bas er achteraan. Paard rennen en de honden werden wolven....
Dat was even schrikken.
Kennen jullie dat? Dat je hond in een groep ineens totaal ander gedrag laat zien. Niet luisteren en echt misdragen...erg!
Guus was echt de leider van de branie. Dat is hij ook hoor. Een branie schopper. Hij was de baas over de grote hond en dus ineens was Bas minder belangrijk en verloor ze haar status van eeuwige rust. En het ergste was dat zelfs Bas mee ging doen. Mijn eeuwig trouw lief braaf Bas hondje zat grauwend en krijsend achter een paard aan...
Ja dat ken ik wel tenslotte heb ik hier ook een redelijk grote roedel. Het is altijd eentje die stoer begint, Lotus, en de rest volgt daar in . Hoogst irritant
laeken schreef:
Kennen jullie dat? Dat je hond in een groep ineens totaal ander gedrag laat zien. Niet luisteren en echt misdragen...erg!
Helaas wel met die drie huskies toen. Die gingen er met z'n allen vandoor.
Kreeg gisteren toevallig een filmpje te zien gemaakt door mijn ex.
Ik heb naapje nog nooit horen huilen. In het filmpje zaten de heren al gescheiden en waren tegen elkaar op te huilen. Naap stond rechtop, zo hoog mogelijk en uit volle borst.
Kon het gewoon niet geloven Hij is hier zo stil en braaf.
Maryanne schreef:Ja dat ken ik wel tenslotte heb ik hier ook een redelijk grote roedel. Het is altijd eentje die stoer begint, Lotus, en de rest volgt daar in . Hoogst irritant
Echt verbazingwekkend hoe dat ging. Ze lagen heerlijk naast de wei zoals al het hele weekend. Paard ging ineens rennen dus Guus slaat aan. De grote hond ook. Bas deed mee en ze stoven de wei in kijkend naar elkaar en begonnen dat paard aan te vallen. Woest blaffend stoven ze achter hem aan waarop hij ging galopperen en de honden dus echt de jacht in gezet hadden. Wel heel mooi om te zien. Mijne op de achterkant en die grote woest blaffend voor het paard om hem te stoppen. Goddank een paard dat niet meteen terugvocht want het had echt einde van een hond kunnen zijn.
Ik ben niet echt vaak in situaties met meer honden maar merk het wel aan Milo.
Die is nu alleen maar met Peer vond hij het prachtig om die op te stoken. Dat waren echt jagers, en als hij dan eerder een kat spotte dan stoof hij al blaffend en kijkend naar erop af.
Ja, ik herken het ook. Hier begon het toen hond nummer 3, Amoz, erbij kwam, dat Amy en Amoz samen op het boevenpad gingen en niet meer luisterden. Amoz was meestal niet de aanstichter, dat was Amy die opeens veel meer durfde met een grote broer aan haar zijde. Mila heeft nooit aan dat soort dingen meegedaan, die laat zich echt niet ophitsen. Amy en Amoz trekken wel snel andere honden mee, zoals soms Taartje, maar nu ook Arlo (en andere opvangers/logés).
Haha. Dat is bij ons dus de reden dat ze hier alleen op heel goed uitgezochte plekken tegelijk van de lijn gaan. En dat ik eigenlijk meestal met maar 1 of 2 tegelijk loop.
DeDiana schreef:Ja, ik herken het ook. Hier begon het toen hond nummer 3, Amoz, erbij kwam, dat Amy en Amoz samen op het boevenpad gingen en niet meer luisterden. Amoz was meestal niet de aanstichter, dat was Amy die opeens veel meer durfde met een grote broer aan haar zijde. Mila heeft nooit aan dat soort dingen meegedaan, die laat zich echt niet ophitsen. Amy en Amoz trekken wel snel andere honden mee, zoals soms Taartje, maar nu ook Arlo (en andere opvangers/logés).
Bizar hè? Bas alleen kan met katten. Guus ook. Samen niet. Als Bas gromt tegen iets of iemand gaat Guus meteen uit zijn plaat. Maar met een grote hond erbij zijn ze nog veel erger blijkt.
runninggirl schreef:Haha. Dat is bij ons dus de reden dat ze hier alleen op heel goed uitgezochte plekken tegelijk van de lijn gaan. En dat ik eigenlijk meestal met maar 1 of 2 tegelijk loop.
Voor mij een reden om absoluut geen derde grote hond meer te willen. Luisteren ho maar. We moesten echt met 4 man deze situatie ontzetten en Bas moest ik echt brullen en bedreigen om haar te laten stoppen. Die heeft normaal aan 1 zucht genoeg.
jep. De eigenaar van een van Freds broertje heeft drie Spinoni. Als we met zn vieren wandelen moet ik echt heel erg opletten dat ze niet met zn vieren aan ganging up doen bij bange wegrennende hondjes. Het is me een keer gebeurd en dat nooit weer.
runninggirl schreef:Haha. Dat is bij ons dus de reden dat ze hier alleen op heel goed uitgezochte plekken tegelijk van de lijn gaan. En dat ik eigenlijk meestal met maar 1 of 2 tegelijk loop.
Ja, dat is hier ook zo Afzonderijk luisteren ze eigenlijk allemaal - behalve Taartje - heel goed, maar Amy en Amoz samen...
laeken schreef:
DeDiana schreef:Ja, ik herken het ook. Hier begon het toen hond nummer 3, Amoz, erbij kwam, dat Amy en Amoz samen op het boevenpad gingen en niet meer luisterden. Amoz was meestal niet de aanstichter, dat was Amy die opeens veel meer durfde met een grote broer aan haar zijde. Mila heeft nooit aan dat soort dingen meegedaan, die laat zich echt niet ophitsen. Amy en Amoz trekken wel snel andere honden mee, zoals soms Taartje, maar nu ook Arlo (en andere opvangers/logés).
Bizar hè? Bas alleen kan met katten. Guus ook. Samen niet. Als Bas gromt tegen iets of iemand gaat Guus meteen uit zijn plaat. Maar met een grote hond erbij zijn ze nog veel erger blijkt.
Ja, ze reageren gewoon heel sterk op elkaar en versterken elkaars reacties. Amy en Amoz doen inderdaad ook áltijd met elkaar mee, luisteren op zo'n moment van hoge opwinding allebei vaak niet meer en dan gaat het snel van kwaad tot erger. En hoe meer honden er meedoen, hoe erger ze worden inderdaad.
Voor mij een reden om absoluut geen derde grote hond meer te willen. Luisteren ho maar. We moesten echt met 4 man deze situatie ontzetten en Bas moest ik echt brullen en bedreigen om haar te laten stoppen. Die heeft normaal aan 1 zucht genoeg.
Ja wij gaan hierna ook weer terug naar twee, gewoon voor het gemak.
Wat je al schreef, passeren van katten, honden, paarden, etc gaat 1 op 1 prima. Maar in bepaalde combi's en met zn 3 helemaal wordt er bijvoorbeeld gewoon rondgeloerd waar ze de volgende kat aan het schrikken kunnen maken of welke hond ze al op afstand tegen kunnen tetteren.
Ik hou het scherp in de smiezen. Izzy is ook goed op te naaien door anderen en Sofi is ook niet vies van wat mouwenopstroopwerk als de kans zich voordoet. Zeker met onzekere honden inderdaad. Echt voor schut. De eerste de beste die dus verkeerd uit z'n ogen begint te kijken krijgt een waarschuwende blik en een "Hey. Dénk d'r om", de 2e x een brul en de 3e x hang je. Maar meestal blijven we nu bij stap 1 hangen gelukkig.
Hier met zijn 5en luisteren ze gewoon, ze jutten elkaat ook niet op of zo, maar gaan buiten gewoon hun eigen gang, als er een andere hond bij is zie ik wel dat ze een stuk alerter zijn, vooral Louitje.
Afgelopen week was mijn vriendin er met haar kruising bulldog, mijn vriendin doet niet heel erg aan opvoeden, vreselijk vind ik dat, en haar hond trekt dus grotendeels haar eigen plan.
Ik merk dan dat ik zelf heel scherp ben en mijn honden op t strand scherp in de gaten houd en op tijd terug roep.
Ik wil het gewoon niet hebben dat Louitje met zijn jonge onbenulligheid op andere honden afdenderd met in zijn kielzog nog een stuk of wat. Je zult je van minder te barsten schrikken.
Maar zoals gezegd met mijn eigen roedel heb ik dat probleem niet.
Als ik alleen met alledrie loop dan heb ik er inmiddels wel grip op. Maar lopen we met anderen dan ben ik net niet alert genoeg en/of is er meer opwinding.
Dan vliegt de schapendoes wel eens uit de bocht en gaat ze bosjes of duinen uitkammen in de hoop wild op te stoten. En als dat lukt voordat ik Mies bij haar lurven heb gegrepen dan is Mies er ook vandoor
"Het is nooit saai met jouw honden wandelen" is me wel eens verteld
Keetje is laatst weer achter een paard aan gegaan. ze had al een tijdje alles genegeerd, maar was die keer met een andere hond e n toen moest er weer ff gereld worden. Ze mag niet meer los waar veel paarden komen. Ik vind het echt klote gedrag en heel gevaarlijk.
Laatst gewijzigd door Miezemuis op 23 jun 2019 21:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Maddie zit praktisch altijd aan de lijn. Anders zouden zij en Fitz continue samen de hort op zijn.
Imp laat zich niet opjutten qua jaaggedrag, maar jut wel graag op door compleet willekeurig te blaffen en dan de ontstane chaos te aanschouwen Grapjas.
Ik schreeuw nu preventief bij een blaf: Er is niets! Imp! Stil!! Maddie! Klaar! Fitz! Genoeg! Er. Is. Niets!
Werkt goed
Ik houd Fitz wel strakker qua jagerij, geen zin dat Imp ook bedenkt dat dat toch wel lollig is. Neus in de lucht is naast.
Hier ook zo! Izzy neemt graag het voortouw. Als Droef samen met zijn vriend Zorro is zijn ze helemaal niet met de omgeving bezig, maar dan hebben we Izzy. Die houdt de boel in de gaten en slaat aan als zij dat nodig vind, waarop de heren het mogen oplossen. Dat gaan we dus niet doen dus als het wat drukker is loopt alles aangelijnd. Met alleen Droef en Izzy is ze een stuk makkelijker.
My heart will always wear the pawprints left by you. Biothane WashBar
Voordat mijn honden voor het eerst naar de opvang gingen, hebben we eerst met die vrouw en haar twee honden en de twee honden van haar vriend (Deense dogkruisingen) een boswandeling gemaakt. Bij Lily merkte ik wel heel sterk een verandering in gedrag. Niet per sé misdragen, maar wel heel stoer opeens. Samen met de doggen de berg afcrossen en daar gaan staan blaffen bijvoorbeeld. Ze was opeens heel erg op de groep gefocust.
Alfil niet, die blijft liever bij de mensen.
alfillilo (1) by [url=https://www.flickr.com/photos/157306925@N05/]
Nanna schreef:Vrij onschuldig, maar Rozi heeft weleens de neiging om uit angst naar een tegemoetkomende hond te blaffen. Die andere twee komen dan meteen aanrennen en willen meedoen. Dat mag dus niet van mij.
Het blijft alleen bij wat geblaf maar evengoed vind ik het kenkerirritant.
Als ik het op tijd gezien had had ik Guus ook al wel gestopt. Maar ik merkte het pas toen hij opstond en richting paard begon te rennen en direct achterom kijkend naar de grote vriend en Bas werd dus alles chaos. Was wel best wel mooi. Want het zijn stuk voor stuk super lieve betrouwbare honden. Ze zouden het paard ook niet echt bijten maar een trap hadden ze absoluut verdiend en goddank niet gekregen.
Dees en Maylo schreef:Hier ook zo! Izzy neemt graag het voortouw. Als Droef samen met zijn vriend Zorro is zijn ze helemaal niet met de omgeving bezig, maar dan hebben we Izzy. Die houdt de boel in de gaten en slaat aan als zij dat nodig vind, waarop de heren het mogen oplossen. Dat gaan we dus niet doen dus als het wat drukker is loopt alles aangelijnd. Met alleen Droef en Izzy is ze een stuk makkelijker.
Guus slaat sowieso op alles aan en dat fokt op. Hij kan echt heel erg woest lijken. En het rare is hij doet op zichzelf niks. Dus al staat hij diep te grommen tegen een hond of valt hij uit dan nog kan je hem gewoon lange lijn geven en is hij super aardig. Alleen Bas en de grote vriend nemen hem serieus en gaan wel branie maken. Guus vindt dat dus geweldig. Hoe meer chaos hoe leuker. En hij is echt niet serieus maar helaas ook voor de duivel niet bang.
Kayltje schreef:Maddie zit praktisch altijd aan de lijn. Anders zouden zij en Fitz continue samen de hort op zijn.
Imp laat zich niet opjutten qua jaaggedrag, maar jut wel graag op door compleet willekeurig te blaffen en dan de ontstane chaos te aanschouwen Grapjas.
Ik schreeuw nu preventief bij een blaf: Er is niets! Imp! Stil!! Maddie! Klaar! Fitz! Genoeg! Er. Is. Niets!
Werkt goed
Ik houd Fitz wel strakker qua jagerij, geen zin dat Imp ook bedenkt dat dat toch wel lollig is. Neus in de lucht is naast.
Haha. Wij moeten Imp en Guus kennis laten maken want die twee lijken op elkaar. Guus rent soms borstelend en enorm krijsend en grauwend van link naar rechts door de tuin met puffende Bas in zijn kielzog die zich dan afvraagt wat er in vredesnaam aan de hand is. Niks dus. Gewoon effe willekeurig rellen om niks.
Manu is sowieso snel irritant als hij een groepje heeft want hij vindt zichzelf de baas en wil dan alles regelen. Dingen waar hij zich nooit mee bemoeit zijn dan ineens heel belangrijk
Eén bekende hond voelt zich dan ook ineens heel zelfverzekerd en gaat andere honden opjagen, tot ze een snauw krijgt en dan staat Manu er weer bij om de hond die eigenlijk slachtoffer is, weg te bonjouren want tegen zijn vriendin snauw je niet ja?!
Vervelend gedrag.
Er zijn heel veel honden die bij Manu ineens veel zelfverzekerder zijn. Vaak is dat positief hoor. Maar Uma kan daardoor soms wel heel stout zijn terwijl ze eigenlijk zo'n zoetje is. En dat geldt dus voor meer honden. Ze weten dan gewoon dat wat ze ook aanklooien, Manu het wel op komt lossen voor ze
Ik herken het helemaal niet. Mijn honden zijn in die zin ook geen roedeldieren denk ik. Ze trekken altijd allebei hun eigen plan. Of er nou wel of geen andere honden bij zijn.
Ik merk het met die twee hier ook. Samen los is haast geen doen. Tess neemt makkelijk wat afstand, Finn mag dat niet. In zijn eentje doet hij dat ook niet makkelijk, maar met Tess erbij doet hij het zonder problemen en is dan buiten luisterafstand. En Tess voelt zich gesteund door Finn, dus neemt dan makkelijk nog meer afstand. Het is een recept voor slecht luisterende honden, dus dat doen we maar op enkele plekken.
Zaterdag waren ze mee kijken bij het NK agility. Normaal zou ik dat nooit doen, alle twee tegelijk, maar nu kon dat even niet anders. Eentje in de auto laten was gezien het weer ook niet fijn, dus dan maar beide mee het veld op. Ik heb het geweten... Ze kunnen beide prima met andere honden opschieten, maar Tess was echt een beetje aan het kloten met Finn aan haar zij.. Ik heb wat forummers zien lopen en gesproken en was daarna vrij snel weer weg.
Friesenfransman schreef:Ik herken het helemaal niet. Mijn honden zijn in die zin ook geen roedeldieren denk ik. Ze trekken altijd allebei hun eigen plan. Of er nou wel of geen andere honden bij zijn.
Volgens mij is het ook heel erg hondafhankelijk en afhankelijk van de wisselwerking tussen bepaalde honden. Mila laat zich niet ophitsen door mijn andere honden, dus ga ik alleen met Mila en Amy of met Mila en Amoz wandelen, dan vertonen Amy en Amoz dat gedrag ook niet. Ze worden er niet in gesteund door Mila en Mila geeft er geen aanleiding voor. Maar Amy en Amoz samen vergroten in elkaar alles x 10. Gaat Amy er vandoor om te jagen, dan volgt Amoz, waardoor Amy nóg verder gaat en veel meer ruimte neemt dan ik wil. Schrikt Amoz ergens van en blaft hij, dan staat binnen een halve seconde Amy naast hem om mee te blaffen en vliegen ze samen op het 'enge' af. Et cetera. Dat zijn dingen die prima beheersbaar zijn als ze niet samen zijn, omdat ze dan gewoon bereikbaar blijven, blijven luisteren, net iets minder durven en meer op mij zijn gericht dan op elkaar. Maar samen versterken ze elkaar op een voor mij heel ongewenste manier. Het mag duidelijk zijn waarom ik Amy en Amoz niet zo vaak samen meeneem op wandeling en als ze wel samen meegaan, blijft Amy altijd aan de lijn
Ik herken het hier ook wel. Waar ik ze prima onder controle heb wanneer ik ze alleen meeneem, vraag het een meer vooruitziende blik om ze in de hand te houden wanneer ze met twee of meer zijn. En ook maakt het uit in welke combinatie ze meegaan, waarbij Shira en Nola de ultieme uitdaging zijn samen
Het is echt een moeilijkheidsfactor extra om met een roedel honden te lopen. Ze versterken elkaars gedrag.
Maar het voordeel is wel dat wanneer ik de een weer op het rechte pad heb de ander ook direct stopt met het ongewenste gedrag. Bijvoorbeeld bij Shira en Nola. Als ik de ene bij me roep dan stopt de ander ook direct. Of als ik een probleemsituatie aan zie komen en een van de twee bij me roep dan is de situatie ook onder controle.
Guus is gewoon een hond die graag ophitst. Bas is daarin eigenlijk op geen enkele manier aan te jagen maar alleen in het bos kan een alert vooruitrennende Guus ook Bas triggeren zich bij hem te voegen en gezamelijk te gaan jagen. Guus rent ook dagelijks woest grommend richting tuin en gaat daar gewoon langs de hekken alsof de duivel er achter zit maar dan is er niks. Daar wordt de pis van Bas inmiddels niet meer lauw van.
Die grote hond was wat onzeker en daarom stond hij meteen naast Guus en deed mee. Dat was voor Guus geweldig en dus ging hij helemaal los. En omdat dan de grote hond meedeed wilde Bas ook wel getriggerd worden.
laeken schreef:Guus is gewoon een hond die graag ophitst. Bas is daarin eigenlijk op geen enkele manier aan te jagen maar alleen in het bos kan een alert vooruitrennende Guus ook Bas triggeren zich bij hem te voegen en gezamelijk te gaan jagen. Guus rent ook dagelijks woest grommend richting tuin en gaat daar gewoon langs de hekken alsof de duivel er achter zit maar dan is er niks. Daar wordt de pis van Bas inmiddels niet meer lauw van.
Die grote hond was wat onzeker en daarom stond hij meteen naast Guus en deed mee. Dat was voor Guus geweldig en dus ging hij helemaal los. En omdat dan de grote hond meedeed wilde Bas ook wel getriggerd worden.
Ja, dan heb je dus een mooi domino-effect van op elkaar reagerende persoonlijkheden waardoor zoiets kan gebeuren. Had bijvoorbeeld die grote hond een heel ander karakter gehad en niet meegedaan, of Guus niet opgehitst, dan was er helemaal niets gebeurd. Dat is meteen ook waarom het oppassen is met gelegenheidsroedels: je weet nog niet precies hoe de honden op elkaar gaan reageren als er wat is. Dat heb je bij je eigen honden/roedel meestal ondertussen wel in de smiezen en weet je hoe je de angel eruit kunt halen.
Als er ergens een opstootje is tussen vreemde honden, willen Amy en Amoz ook meteen meedoen Mila kijkt een keer en gaat weer haar eigen gang en Taartje vindt het mooi en gaat eromheen springen, maar doet niet echt mee.
laeken schreef:Guus is gewoon een hond die graag ophitst. Bas is daarin eigenlijk op geen enkele manier aan te jagen maar alleen in het bos kan een alert vooruitrennende Guus ook Bas triggeren zich bij hem te voegen en gezamelijk te gaan jagen. Guus rent ook dagelijks woest grommend richting tuin en gaat daar gewoon langs de hekken alsof de duivel er achter zit maar dan is er niks. Daar wordt de pis van Bas inmiddels niet meer lauw van.
Ja, dan heb je dus een mooi domino-effect van op elkaar reagerende persoonlijkheden waardoor zoiets kan gebeuren. Had bijvoorbeeld die grote hond een heel ander karakter gehad en niet meegedaan, of Guus niet opgehitst, dan was er helemaal niets gebeurd. Dat is meteen ook waarom het oppassen is met gelegenheidsroedels: je weet nog niet precies hoe de honden op elkaar gaan reageren als er wat is. Dat heb je bij je eigen honden/roedel meestal ondertussen wel in de smiezen en weet je hoe je de angel eruit kunt halen.
Als er ergens een opstootje is tussen vreemde honden, willen Amy en Amoz ook meteen meedoen Mila kijkt een keer en gaat weer haar eigen gang en Taartje vindt het mooi en gaat eromheen springen, maar doet niet echt mee.
Om die reden vinden mensen mij vaak een aansteller. Dus als ik een groep loop ga ik ook heel erg op de honden letten en laat ik me niks meer zeggen over mijn hond is lief en doet nooit wat. Bij de forumwandeling waar jij bij was heb ik Guus ook twee keer uit de situatie gehaald. Een paar honden gingen hem constant achtervolgen tot hij in de buizen van beton kroop. En als hij daar dan uit wilde stonden ze al weer op hem te wachten. Dan zie ik gedrag dat mij niet bevalt. Bekken in zijn nek drukken en hij werd ook echt angstig. Zodra een hond hem zou grijpen en hij zou gaan krijsen als bruin klein konijnachtig hondje kan hij zomaar ineens uit elkaar getrokken worden door honden van het forum die nog nooit iets gedaan hebben. Er kan een hond zijn die het ineens wel doet en pang!
Dit weekend idem dus. Als je mij gevraagd had of mijn honden op paarden af zouden stuiven zou ik zeggen nooit. In geen enkel geval. De grote hond leeft met paarden notabene. De eigenaars zeiden no problem want hij kent paarden vanaf pup. Toch hebben ze samen echt een paard door de wei gejaagd. Nadat Guus dus tussen de benen doorliep en zelfs likte naar de neus van hetzelfde paard. Ineens was het avond. Paard gaat ineens rennen en ineens zijn je honden totaal anders dan je had verwacht.