Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Xavi zijn achterpoot

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

Hylos
Zeer actief
Aantal honden: 2

Xavi zijn achterpoot

Ongelezen bericht door Hylos »

Een paar weken geleden kreeg Xavi ineens last van zijn linker achterpoot.
Ik kwam 's ochtends bij hem en hij lag opgerold op zijn bankje, weinig beweging.
Toen hij op wilde staan piepte hij zelfs van de pijn. :80:
Nou, dat doet Xavi echt nooit.
Hij wilde eerst niet lopen.. daarna heel voorzichtig en alleen maar naar mij toe en tegen mij aan willen staan.
Na een tijdje wat rondscharrelen in de tuin was het weer "klaar".
Hij kon weer gewoon lopen alleen bij bijvoorbeeld naar binnen gaan moet hij even de drempel op springen en dan gebruikt hij die ene poot niet/amper.
We hadden de dag ervoor nogal ruig gespeeld in de tuin dus ik dacht dat het vast een verrekt spiertje was.
Maar nu na een paar weken heeft hij er na veel beweging nog steeds last van.
Je ziet dat hij probeert de poot, bij bijvoorbeeld het in de auto springen, minder te belasten.
Met wandelen zie je het soms wel en soms niet. hij vliegt alsnog als een idioot heen en weer als ie los is. :U:
Als ik gewoon met hem wandel en speel (das dan een uur per dag ongeveer) dan heeft hij er veel minder last van.
Dan zie je het alleen bij bijvoorbeeld het in de auto springen.
Maar nu heeft hij bij ex laatst veel gelopen (als in dagen met 10 km in totaal) en nu zie je dat hij extra last heeft.
Hij heeft dan duidelijk pijn of is erg stijf of zo.. je ziet het dan ook aan de manier waarop hij ligt en opstaat.

Ik mag alles aan die poot en heup voelen, ook drukken/knijpen. Hij geeft geen reactie.
Ik weet dat ik er uiteraard mee naar de dierenarts(waar ik overigens nooit veel vertrouwen in heb, maar goed) moet.. maar om hem weer plat te laten spuiten voor een foto.. daar zie ik zo tegenop. :(:

Misschien herkend iemand hier iets in of hebben jullie tips wat te doen.
Ook als ik bijvoorbeeld naar de DA ga.. tips van waar rekening mee te houden zodat ik niet afgescheept wordt met alleen pijnstilling en een dure rekening.. zoals gewoonlijk. :hmmm:
Afbeelding
Afbeelding
crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Re: Xavi zijn achterpoot

Ongelezen bericht door crutz »

Ik zou niet naar de da gaan maar een fysio/sportmasseur in de omgeving opzoeken.

Als ik je verhaal lees jeuken m’n handen om met Xavi aan de slag te gaan met sportmassage en een opbouw qua fitness, maar ik zit helaas niet bij je in de buurt (al houdt dat velen niet tegen toch een afspraak met mij te maken)
Hylos
Zeer actief

Dank voor je bericht, Crutz.
2 uur enkele reis is idd niet heel erg in de buurt. :tongue:

Lijkt me zeker de moeite waard om naar een sportmasseur te gaan.
Iemand een aanrader in Friesland (of West-Groningen/Noord-Drenthe)?
Afbeelding
Afbeelding
DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door DeDiana »

Ik heb geen idee van wat er aan de hand is, maar ik zou bij dit soort klachten wel een dierenarts bezoeken en dan één waar je wél vertrouwen in hebt ;-) Misschien loont het de moeite om eens bij meerdere praktijken in de buurt langs te gaan en zo een dierenarts te zoeken waar je wel een goed gevoel bij hebt?
Foto's kunnen denk ik ook wel gemaakt worden zonder roesje?
-Saskia-
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door -Saskia- »

crutz schreef:Ik zou niet naar de da gaan maar een fysio/sportmasseur in de omgeving opzoeken.
Dit ja.
En vooral niet onderschatten hoe lang het kan duren eer een blessure volledig genezen is, ook al lijkt de hond al vrij snel de oude bij normale beweging.
Zoals je zelf ook al aangeeft, zodra je dan wat teveel belast heb je opnieuw een mankende hond.
crutz
Zeer actief
Contacteer:

-Saskia- schreef:
crutz schreef:Ik zou niet naar de da gaan maar een fysio/sportmasseur in de omgeving opzoeken.
Dit ja.
En vooral niet onderschatten hoe lang het kan duren eer een blessure volledig genezen is, ook al lijkt de hond al vrij snel de oude bij normale beweging.
Zoals je zelf ook al aangeeft, zodra je dan wat teveel belast heb je opnieuw een mankende hond.
Dat zeker.

Afbeelding
crutz
Zeer actief
Contacteer:

Hylos schreef:Dank voor je bericht, Crutz.

Je hebt pb
Hylos
Zeer actief

DeDiana schreef:Ik heb geen idee van wat er aan de hand is, maar ik zou bij dit soort klachten wel een dierenarts bezoeken en dan één waar je wél vertrouwen in hebt ;-) Misschien loont het de moeite om eens bij meerdere praktijken in de buurt langs te gaan en zo een dierenarts te zoeken waar je wel een goed gevoel bij hebt?
Moet hij dan in een bepaalde houding liggen?
Ik zou hem nog wel af krijgen, maar op zn zij stil liggen.. dat zie ik niet gebeuren. :mann:
Ik kan natuurlijk altijd eerst eens bellen. Ik ken wel één dierenarts waarin ik wat dit betreft wel vertrouwen heb.
Gok alleen maar zo dat er weinig te zien is op een foto, met een breuk of iets dergelijks zou hij toch constant pijn aan moeten geven zou je zeggen?
Artrose lijkt me niet plotseling te ontstaan.. ik denk maar even hardop.
-Saskia- schreef:
Dit ja.
Hij mankt eigenlijk helemaal niet, maar belast de poot wat maf.
Het "ergste" vind ik dat hij soms zo opgerold op zn bankje ligt en je er dan amper beweging in krijgt.
Dat is echt niks voor hem.
Opstaan en ergens opspringen lijkt de grootste issue.
Afbeelding
Afbeelding
Hylos
Zeer actief

Crutz, dank :ok:

Ik vermoed dat het gebeurt is toen we met de voetbal aan het spelen waren.
Hij springt dan steeds in de lucht.. zal wel een verkeerde landing bij hebben gezeten.
Zou maar zo kunnen dat het dan in de rug zit ipv in zn poot?
Afbeelding
Afbeelding
maart
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herders

Ongelezen bericht door maart »

kruisband laten controleren lijkt me ook geen overbodige luxe zo te lezen.
krullie
Zeer actief

Ongelezen bericht door krullie »

is duivelsklauw iets?
ik geef het aan mijn hond met spierproblemen samen met massage.
en het helpt hem.
DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door DeDiana »

Hylos schreef:
DeDiana schreef:Ik heb geen idee van wat er aan de hand is, maar ik zou bij dit soort klachten wel een dierenarts bezoeken en dan één waar je wél vertrouwen in hebt ;-) Misschien loont het de moeite om eens bij meerdere praktijken in de buurt langs te gaan en zo een dierenarts te zoeken waar je wel een goed gevoel bij hebt?
Moet hij dan in een bepaalde houding liggen?
Ik zou hem nog wel af krijgen, maar op zn zij stil liggen.. dat zie ik niet gebeuren. :mann:
Ik kan natuurlijk altijd eerst eens bellen. Ik ken wel één dierenarts waarin ik wat dit betreft wel vertrouwen heb.
Gok alleen maar zo dat er weinig te zien is op een foto, met een breuk of iets dergelijks zou hij toch constant pijn aan moeten geven zou je zeggen?
Artrose lijkt me niet plotseling te ontstaan.. ik denk maar even hardop.
Ik neem aan dat de dierenarts hem eerst zal onderzoeken en wellicht komt hij/zij er op die manier al achter wat er aan de hand zou kunnen zijn.
Ik heb geen idee wat de beste houding is om een foto te nemen, maar de dierenarts kan de hond (samen met jou) meestal wel in de goede houding krijgen.
Amoz moest onlangs met zijn maagdilatatie ook op zijn zij voor een foto en die laat zich niet heel makkelijk behandelen of aanraken door vreemden, maar die foto was zo gepiept ;-) Ik heb hem samen met de dierenarts op de zij gelegd en daarna bleef hij eigenlijk redelijk rustig liggen voor de foto (hij werd natuurlijk wel vastgehouden, maar verzette zich niet).

Veel beterschap voor Xavi, hopelijk weet je snel wat hem mankeert!
nomo
Zeer actief

Ongelezen bericht door nomo »

Ik ben met Morris bij dierenarts geweest waar ik wel vertrouwen in had en die ook samenwerkt met fysio. Gewoon eerlijk, geen overbodige dingen en goed overleg onderling. Daar heeft hij echt heel veel baad bij. Bleek een peesblessure en dat duurt echt heel lang :ugh: maar in Friesland zitten dus ook wel goede dierenartsen / fysio :mrgreen:
crutz
Zeer actief
Contacteer:

nomo schreef:Ik ben met Morris bij dierenarts geweest waar ik wel vertrouwen in had en die ook samenwerkt met fysio. Gewoon eerlijk, geen overbodige dingen en goed overleg onderling. Daar heeft hij echt heel veel baad bij. Bleek een peesblessure en dat duurt echt heel lang :ugh: maar in Friesland zitten dus ook wel goede dierenartsen / fysio :mrgreen:
misschien een arts/fysio die voor Hylos ook in de buurt is om een afspraak te maken?
runninggirl
Zeer actief
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door runninggirl »

Hylos schreef:Dank voor je bericht, Crutz.

Sylvie was ik heel blij mee voor Jura. :mann:
https://www.dierfysiotherapiedrenthe.nl/
Nakisha
moderator
Mijn ras(sen): Coahuila

Ongelezen bericht door Nakisha »

Ik raad Dierenziekenhuis Drachten van harte aan.... Sterkte met de poot!
Afbeelding
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door sirene »

Een vriendin van me is heel erg te spreken over Karin Baas http://www.dierfysio-zwfrl.nl/
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
nomo
Zeer actief

Ongelezen bericht door nomo »

crutz schreef:
nomo schreef:Ik ben met Morris bij dierenarts geweest waar ik wel vertrouwen in had en die ook samenwerkt met fysio. Gewoon eerlijk, geen overbodige dingen en goed overleg onderling. Daar heeft hij echt heel veel baad bij. Bleek een peesblessure en dat duurt echt heel lang :ugh: maar in Friesland zitten dus ook wel goede dierenartsen / fysio :mrgreen:
misschien een arts/fysio die voor Hylos ook in de buurt is om een afspraak te maken?
We hebben al contact gehad :engel:

Een goede fysio is echt goud waard! Zo blij met haar. En met de dierenarts ook. Hij vraagt ook advies als hij het niet weet. Geen 'duw er maar pijnstilling in en kom over 3 weken maar terug' instelling.
GrethavW
Zeer actief
Mijn ras(sen): Amerikaanse Staffordshire Terrier
Kruising

Ongelezen bericht door GrethavW »

maart schreef:kruisband laten controleren lijkt me ook geen overbodige luxe zo te lezen.
Dat was ook het eerste waar ik aan dacht.

En voor een foto moet hij inderdaad op zijn zij liggen. Vanuit af is dat niet zo ingewikkeld, je moet hem alleen stevig vasthouden.
Vooral zijn kop tegen de tafel houden, dan kan hij niet weer opkrabbelen.
Een goede dierenarts (assistente) weet precies wat hij/zij moet doen. Bij Bronco was het ook niet simpel, maar het is toch gelukt.
Even doortastend zijn. :W:
Afbeelding
Hylos
Zeer actief

Dank voor alle suggesties! Ik heb via Nomo een goed adres waar ik contact mee op ga nemen.
Nakisha schreef:Ik raad Dierenziekenhuis Drachten van harte aan.... Sterkte met de poot!
Ik heb er al vaker goede verhalen over gehoord.
Woon er straks vlakbij dus dan zal dat sowieso wel "onze" DA worden. :)
GrethavW schreef:
maart schreef:kruisband laten controleren lijkt me ook geen overbodige luxe zo te lezen.

En voor een foto moet hij inderdaad op zijn zij liggen. Vanuit af is dat niet zo ingewikkeld, je moet hem alleen stevig vasthouden.
Een goede dierenarts (assistente) weet precies wat hij/zij moet doen. Bij Bronco was het ook niet simpel, maar het is toch gelukt.
Tsja, dat is maar net wie je treft.
Bij Xavi zn castratie had de assistente hem zo stevig vast bij zn kop/nek dat Xavi snurkgeluiden maakte.
Zij dacht dat hij gromde (riep: hij wordt kwaad!!) en ze werd angstig.. ze pakte hem nog steviger vast rond zn keel.
Hij werd helemaal rood, uitpuilende ogen.. ze stikte hem zo ongeveer. Was zo'n naar gezicht :(:
Arme ding snapte er niks van.. uiteindelijk zakte hij op de grond in elkaar en ik stond er maar bij te janken.
Nou, dat nóóit weer. Hij zal nooit een mens bijten en dat wil ik graag zo houden.
Er zijn zoveel assistentes die niet weten wat ze doen.
En dan ook nog eens in discussie gaan over dat ik hem vers voer.
Dan heb je het bij mij verprutst hoor. :engel:
Afbeelding
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Hylos schreef:Dank voor alle suggesties! Ik heb via Nomo een goed adres waar ik contact mee op ga nemen.
Nakisha schreef:Ik raad Dierenziekenhuis Drachten van harte aan.... Sterkte met de poot!
Ik heb er al vaker goede verhalen over gehoord.
Woon er straks vlakbij dus dan zal dat sowieso wel "onze" DA worden. :)
GrethavW schreef:

Tsja, dat is maar net wie je treft.
Bij Xavi zn castratie had de assistente hem zo stevig vast bij zn kop/nek dat Xavi snurkgeluiden maakte.
Zij dacht dat hij gromde (riep: hij wordt kwaad!!) en ze werd angstig.. ze pakte hem nog steviger vast rond zn keel.
Hij werd helemaal rood, uitpuilende ogen.. ze stikte hem zo ongeveer. Was zo'n naar gezicht :(:
Arme ding snapte er niks van.. uiteindelijk zakte hij op de grond in elkaar en ik stond er maar bij te janken.
Nou, dat nóóit weer. Hij zal nooit een mens bijten en dat wil ik graag zo houden.
Er zijn zoveel assistentes die niet weten wat ze doen.
En dan ook nog eens in discussie gaan over dat ik hem vers voer.
Dan heb je het bij mij verprutst hoor. :engel:
Ik hou altijd mijn honden vast. Absoluut geen assistentes en daar is nooit moeilijk om gedaan. Ook bij HD en ED foto's.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door ranetje »

Ik houd ook altijd zelf mijn honden vast.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
GrethavW
Zeer actief
Kruising

Bij de kop sta ik inderdaad, die hou ik in de houdgreep en niemand anders.
Zij houden de rest van zijn lijf maar plat.
En over voer ga ik niet in discussie. Daar kom ik niet voor.
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

GrethavW schreef:Bij de kop sta ik inderdaad, die hou ik in de houdgreep en niemand anders.
Ik hou de hond alleen vast. De da doet hetgeen hij moet doen. Ik wil er geen assistenten bij hebben, ik kan mijn eigen hond wel vasthouden.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
GrethavW
Zeer actief
Kruising

malinois schreef:
GrethavW schreef:Bij de kop sta ik inderdaad, die hou ik in de houdgreep en niemand anders.
Ik hou de hond alleen vast. De da doet hetgeen hij moet doen. Ik wil er geen assistenten bij hebben, ik kan mijn eigen hond wel vasthouden.
Bij de Newfoundlanders deed ik het ook alleen inderdaad.
Bij Bronco red ik dat niet in mijn eentje. Die vindt het allemaal veel te spannend en is dan loeisterk.
Ik kan lezen en schrijven met de assistent van mijn dierenarts gelukkig.
Samen gaat het prima.
Afbeelding
Crescent
Zeer actief

Ongelezen bericht door Crescent »

Ik heb in mijn assistententijd niet anders geleerd en gedaan dan eigenaar bij de kop. Is ook een stuk veiliger :engel:
What do you hear, Starbuck?
-Nothing but the rain…
Sandra&co

Ongelezen bericht door Sandra&co »

Ah gos, het kind! Hopelijk is het niks, die breedbekkikkers kunnen zó kwetsbaar zijn, ook al lijken ze zo massief. Toen ik eens thuiskwam, was Izzy half verlamd, kon d'r achterpoten niet gebruiken. Waarschijnlijk van de bank af geflikkerd. Sterkte ermee! Hopelijk is het een kwestie van een poosje rustig aan doen.
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”