Ik wil haar laten steriliseren. Ik ga toch niet met haar fokken, al mijn dames zijn gesteriliseerd, lekker makkelijk zonder dat loopse gedoe

En nog een fotootje van de kleine meid

Moderator: moderatorteam
Dit dus. Ik heb twee van mijn vorige honden laten castreren toen ze baarmoederontsteking kregen en dat vond ik al erg.Tara schreef:Nee, het is nog geen tijd en voor mij zou het ook nooit tijd worden. Geen zin hebben in "dat loopse gedoe" zou voor mij geen argument zijn, en "toch niet (meer) willen fokken" ook niet. Ik heb mijn teven altijd intact gelaten, die loopsheid overleven we wel hoor.![]()
Maar in dit geval zou ik me als ik jou was nog maar een keer heel goed achter mijn oren krabben, want dit type vacht gaat er niet van opknappen en dat zou ik echt ijselijk zonde vinden van zo'n prachtig hondje.
En voor bmo kan je dan nog kiezen voor ovary saving spay/hysterectomie dan heeft ze geen baarmoeder meer maar is hormonaal wel intact.Laura84 schreef: Ik weet één ding, bij de volgende teef neem ik de risico's qua mamatumoren en baarmoederontsteking voor lief en zolang ze geen heftige bijverschijnselen van haar loopsheden heeft, blijft het kippenhok er gewoon lekker in.
daar heb ik het inderdaad over gehad met mijn DA en hij zei dat de aansluiting van de baarmoeder (volgens mij de baarmoedermond), wel bleef zitten en alsnog kon ontsteken en de operatie daarvoor zo veel moeilijker is omdat ze er gewoon bijna tot niet meer bij kunnen dancrutz schreef:En voor bmo kan je dan nog kiezen voor ovary saving spay/hysterectomie dan heeft ze geen baarmoeder meer maar is hormonaal wel intact.Laura84 schreef: Ik weet één ding, bij de volgende teef neem ik de risico's qua mamatumoren en baarmoederontsteking voor lief en zolang ze geen heftige bijverschijnselen van haar loopsheden heeft, blijft het kippenhok er gewoon lekker in.
Ehhhmmm ik hoorde vd week ook dat jouw dierenarts voorstander is van voor de 6 maanden castrerenLaura84 schreef:daar heb ik het inderdaad over gehad met mijn DA en hij zei dat de aansluiting van de baarmoeder (volgens mij de baarmoedermond), wel bleef zitten en alsnog kon ontsteken en de operatie daarvoor zo veel moeilijker is omdat ze er gewoon bijna tot niet meer bij kunnen dancrutz schreef:En voor bmo kan je dan nog kiezen voor ovary saving spay/hysterectomie dan heeft ze geen baarmoeder meer maar is hormonaal wel intact.Laura84 schreef: Ik weet één ding, bij de volgende teef neem ik de risico's qua mamatumoren en baarmoederontsteking voor lief en zolang ze geen heftige bijverschijnselen van haar loopsheden heeft, blijft het kippenhok er gewoon lekker in.
Mila wordt ca. één keer per 13-15 maanden loops en voor mij is de vacht ook een belangrijke reden om niet te castreren, tenzij het echt moet. Ze heeft geen last van de loopsheden of schijnzwangerschappen en die één keer per jaar overleven we ook wel.Nanna schreef:Als ze echt maar 1x per jaar loops wordt zou ik de handel laten zitten. En dan voornamelijk vanwege die mooie vacht. Want je kunt er donder op zeggen dat dat een pluisberg gaat worden.
Edit, quote verkeerd gedaan. Maar 't klopt inderdaad dat ie dat zegt, ik ben het lang niet altijd met hem eenscrutz schreef:Ehhhmmm ik hoorde vd week ook dat jouw dierenarts voorstander is van voor de 6 maanden castrerenLaura84 schreef:daar heb ik het inderdaad over gehad met mijn DA en hij zei dat de aansluiting van de baarmoeder (volgens mij de baarmoedermond), wel bleef zitten en alsnog kon ontsteken en de operatie daarvoor zo veel moeilijker is omdat ze er gewoon bijna tot niet meer bij kunnen dancrutz schreef:En voor bmo kan je dan nog kiezen voor ovary saving spay/hysterectomie dan heeft ze geen baarmoeder meer maar is hormonaal wel intact.Laura84 schreef: Ik weet één ding, bij de volgende teef neem ik de risico's qua mamatumoren en baarmoederontsteking voor lief en zolang ze geen heftige bijverschijnselen van haar loopsheden heeft, blijft het kippenhok er gewoon lekker in.
Helemaal mee eens! Mijn teefjes worden ook niet gesteriliseerd behalve Merle toen ze een bmo kreeg.Tara schreef:Nee, het is nog geen tijd en voor mij zou het ook nooit tijd worden. Geen zin hebben in "dat loopse gedoe" zou voor mij geen argument zijn, en "toch niet (meer) willen fokken" ook niet. Ik heb mijn teven altijd intact gelaten, die loopsheid overleven we wel hoor.![]()
Maar in dit geval zou ik me als ik jou was nog maar een keer heel goed achter mijn oren krabben, want dit type vacht gaat er niet van opknappen en dat zou ik echt ijselijk zonde vinden van zo'n prachtig hondje.
Tara schreef:Ieders eigen keus, maar ik vind dat je je ook niet te bang moet laten maken door doemscenario's en ik vind "geen zin hebben in loopsheid" gewoon echt geen goede reden. Ik erger me ook wild aan het schijnzwangere gepiep van mijn teef, en dat de ander altijd precies in het wedstrijdseizoen loops lijkt te worden bevalt me ook niet erg. Maar het is wat het is en doe het er wel gewoon mee.
Waarom is dat met een kleinere hond gevaarlijker? Voor een grote teef is een bmo net zo goed gevaarlijk en de operatie enigszins risicovol.Chihuahua-paws schreef:Tara schreef:Ieders eigen keus, maar ik vind dat je je ook niet te bang moet laten maken door doemscenario's en ik vind "geen zin hebben in loopsheid" gewoon echt geen goede reden. Ik erger me ook wild aan het schijnzwangere gepiep van mijn teef, en dat de ander altijd precies in het wedstrijdseizoen loops lijkt te worden bevalt me ook niet erg. Maar het is wat het is en doe het er wel gewoon mee.
Ik had mijn bericht nog wat aangepast. Wat betreft de loopsheid denk ik er wel het zelfde over.
Het komt echter wel genoeg voor dat hondjes bmo krijgen en met zulke ukkies is dat wel echt heel gevaarlijk. Ik heb daarom wel mijn keuze echt al gemaakt.
Ik vond gewoon dat dat ook besproken mag worden.
Omdat een narcose sowieso risicovoller is en als ze koorts of wat hebben helemaal.DeDiana schreef:Waarom is dat met een kleinere hond gevaarlijker? Voor een grote teef is een bmo net zo goed gevaarlijk en de operatie enigszins risicovol.Chihuahua-paws schreef:Tara schreef:Ieders eigen keus, maar ik vind dat je je ook niet te bang moet laten maken door doemscenario's en ik vind "geen zin hebben in loopsheid" gewoon echt geen goede reden. Ik erger me ook wild aan het schijnzwangere gepiep van mijn teef, en dat de ander altijd precies in het wedstrijdseizoen loops lijkt te worden bevalt me ook niet erg. Maar het is wat het is en doe het er wel gewoon mee.
Ik had mijn bericht nog wat aangepast. Wat betreft de loopsheid denk ik er wel het zelfde over.
Het komt echter wel genoeg voor dat hondjes bmo krijgen en met zulke ukkies is dat wel echt heel gevaarlijk. Ik heb daarom wel mijn keuze echt al gemaakt.
En ook, je laat er toch uit voorzorg niet alles uithalen wat maar kan ontsteken of waar je kanker aan kunt krijgen?DeDiana schreef:Waarom is dat met een kleinere hond gevaarlijker? Voor een grote teef is een bmo net zo goed gevaarlijk en de operatie enigszins risicovol.Chihuahua-paws schreef:Tara schreef:Ieders eigen keus, maar ik vind dat je je ook niet te bang moet laten maken door doemscenario's en ik vind "geen zin hebben in loopsheid" gewoon echt geen goede reden. Ik erger me ook wild aan het schijnzwangere gepiep van mijn teef, en dat de ander altijd precies in het wedstrijdseizoen loops lijkt te worden bevalt me ook niet erg. Maar het is wat het is en doe het er wel gewoon mee.
Duidelijk, bedankt!Domor schreef:De narcose an sich is al risicovoller. Ze zijn gevoeliger voor onderkoeling, maar ook voor schommeling in de suikerspiegel en het narcosemiddel kan gemakkelijker te veel worden, er is veel minder marge. Dat valt echter wanneer ze gezond zijn goed bij te sturen, wanneer ze ziek zijn, worden deze risico's nog veel groter. Veel meer dan bij een grote hond.
Voor katten niet echt. Maar mijn kat weegt 7 kg. Saartje 2.DeDiana schreef:Duidelijk, bedankt!Domor schreef:De narcose an sich is al risicovoller. Ze zijn gevoeliger voor onderkoeling, maar ook voor schommeling in de suikerspiegel en het narcosemiddel kan gemakkelijker te veel worden, er is veel minder marge. Dat valt echter wanneer ze gezond zijn goed bij te sturen, wanneer ze ziek zijn, worden deze risico's nog veel groter. Veel meer dan bij een grote hond.
Geldt dit voor alle kleinere dieren in het algemeen, dus ook voor katten en konijnen bijvoorbeeld, of specifiek voor kleine hondjes?
Ik weet niet of het voor alle dieren geldt maar mijn da heeft ooit gezegd dart konijnen ontzettend moeilijk onder narcose gaan. Mijn konijn van 1,5 kilo had net zoveel narcose nodig als Dushi van 4 kg. Dat is een groot risico want ineens is het dan te veel.DeDiana schreef:Duidelijk, bedankt!Domor schreef:De narcose an sich is al risicovoller. Ze zijn gevoeliger voor onderkoeling, maar ook voor schommeling in de suikerspiegel en het narcosemiddel kan gemakkelijker te veel worden, er is veel minder marge. Dat valt echter wanneer ze gezond zijn goed bij te sturen, wanneer ze ziek zijn, worden deze risico's nog veel groter. Veel meer dan bij een grote hond.
Geldt dit voor alle kleinere dieren in het algemeen, dus ook voor katten en konijnen bijvoorbeeld, of specifiek voor kleine hondjes?
Ik kan me voorstellen dat bij zo'n klein lijfje de dosering nauwer komt, maar wist niet dat er ook ander fysieke factoren meespeelden.Domor schreef:Schommeling in de bloedsuikerspiegel is over het algemeen specifiek voor rassen die zeer klein zijn voor de diersoort. Dosering narcose is wel extremer indien zeer klein voor de diersoort, maar kleinere diersoorten zijn wel gevoeliger voor narcose. Het is één van de redenen waarom veel dierenartsen hamsters niet durven opereren. Cavia's moeten eigenlijk via gasnarcose gesedeert worden, anders is er best veel kans op uitval (in de VS was 5-10% sterfte bij narcose niet ongewoon bij cavia's bij gewone narcose), ook bij konijnen is gasnarcose sterk aan te raden. Wakker worden bij knaagdieren (en konijnen) gebeurt eigenlijk altijd op een warmtemat.
Katten durf ik niets over te zeggen, daar kom ik te weinig in aanraking mee.
Natuurlijk is dat aan jullieChihuahua-paws schreef:Voor katten niet echt. Maar mijn kat weegt 7 kg. Saartje 2.DeDiana schreef:Duidelijk, bedankt!Domor schreef:De narcose an sich is al risicovoller. Ze zijn gevoeliger voor onderkoeling, maar ook voor schommeling in de suikerspiegel en het narcosemiddel kan gemakkelijker te veel worden, er is veel minder marge. Dat valt echter wanneer ze gezond zijn goed bij te sturen, wanneer ze ziek zijn, worden deze risico's nog veel groter. Veel meer dan bij een grote hond.
En ik laat ze enkel onder narcose gaan onder hartbewaking.
Ik heb de keuze nu ze gezond is. En natuurlijk kann ik het afwachten. Maar als ze bmo of tumoren krijgt dan is de kans dat ze goed uit de narcose komt wel echt kleiner. Dus ik doe het toch liever nu ze gezond is.
En eerlijk gezegd kan het me mijn reet roesten wat een ander daarvan vind. Wij maken die keuze wel overwogen, en dat is dus aan ons
Opereren is sowieso een risico. In Oostenrijk iemand gesproken die twee teven achter elkaar had verloren tijdens de operatie om ze te laten castreren. Die laat dus nu geen enkele teef meer castreren, vertelde ze.Chihuahua-paws schreef:Het punt is dat ik 3 kennissen heb met chihuahuas die een Chi kwijt zijn geraakt omdat ze moesten opereren tijdens bmoik ken idd ook genoeg mensen met honden die gezond blijven zonder sterilisatie. En ja voor een da is het een verkoop plaatje natuurlijk.
Saartje is nu al ruim 2 weken loops. En echt dat zit je makkelijk uit. Maar ik zou het mezelf nooit vergeven als ze bij de tweede of derde of 4e loopsheid bmo of erger krijgt. En dat had kunnen voorkomen.
Ik ken ook een hoop langharige hondjes waaronder chi waar het niks heeft gedaan met de vacht of heel weinig.
Dus daar ga ik het niet voor laten.
Overigens vind ik een Castratie/sterilisatie ook niet iets om luchtig over te doen. Of om die keuze maar te maken omdat het makkelijk is. De loopsheid an sich hoort er m.i gewoon bij. Anders moet je gewoon geen teef kiezen.