Daar zit ik me ook het hoofd over te breken ja.Nanna schreef:Ik kan er maar niet wijs uit worden hoe die bovenste foto in elkaar zit![]()

Moderator: moderatorteam
Daar zit ik me ook het hoofd over te breken ja.Nanna schreef:Ik kan er maar niet wijs uit worden hoe die bovenste foto in elkaar zit![]()
Nanna schreef:Ik kan er maar niet wijs uit worden hoe die bovenste foto in elkaar zit![]()
Verder ben ik dol op vervilte honden
Nee, dat moest er nog bij komen. Iedere trimmer heeft met vervilte vachten te maken. Het hoort bij je werk.wolvster schreef:![]()
Wat vreselijk sneu voor die honden!
Ik denk inderdaad ook dat de eerste foto alleen de vacht is, exclusief hond.
Ik moet zeggen dat ik de bijbehorende tekst echt wel goed vind. Niet heel erg veroordelend (wat prima had gekund met deze foto's erbij) maar vooral ook informerend.
Het voorbeeld van mensen die zelf naar de kapper gaan en tussendoor ook gewoon hun haar kammen spreek denk ik wel tot de verbeelding.
Dat hoop ik tenminste!
Ja, dat voel je, maar dan moet je wel weten wat je moet voelen. Ik geloof dat een heel groot deel van hondenbezitters dat niet kan voelen.Nanna schreef:Als je je hond aait vóel je toch dat het één grote viltzooi is daaronder?
Nanna schreef:En ik zou als trimster ook niet met een klitje achter het oor zitten hoor. Maar jezus, als een hond gebracht wordt die in een dwangbuis van haar leeft?
Ik neem toch aan dat de gemiddelde hondenbezitter niet debiel is. Volgens mij is het gewoon onachtzaamheid/desinteresse en ik vind dat je dat iemand best kwalijk mag nemen.
Als je niet wilt borstelen koopje maar een kortharige hond.Of een Puli
Kan allemaal gebeuren dat de hond totaal vervilt is, door wat voor rede dan ook. Wat mij als trimmer mateloos irriteert is dat heel veel mensen met een totaal vervilte hond niet willen dat je hem kort scheert. Totaal verontwaardigt reageren dat je de hond niet uit de klit gaat halen en een leuk model erin maakt. Dat dat niet kan omdat je dan hun hond aan het mishandelen bent hebben ze ook geen boodschap aan. Dan komen ze hun kort geschoren hond halen en zijn ze niet tevreden want hond is lelijk zo kort. En vervolgens schrijven ze daar weer een recensie over op internet, hoe waardeloos je bent als trimmer. Om de volgende keer weer niets aan de hond te doen en het verhaal weer overnieuw begint.dagmar88 schreef:Nee, dat moest er nog bij komen. Iedere trimmer heeft met vervilte vachten te maken. Het hoort bij je werk.wolvster schreef:![]()
Wat vreselijk sneu voor die honden!
Ik denk inderdaad ook dat de eerste foto alleen de vacht is, exclusief hond.
Ik moet zeggen dat ik de bijbehorende tekst echt wel goed vind. Niet heel erg veroordelend (wat prima had gekund met deze foto's erbij) maar vooral ook informerend.
Het voorbeeld van mensen die zelf naar de kapper gaan en tussendoor ook gewoon hun haar kammen spreek denk ik wel tot de verbeelding.
Dat hoop ik tenminste!
Ervan uitgaande dat deze honden door de baasjes naar de trimsalon zijn gebracht, hebben die waarschijnlijk het beste met ze voor.
Je weet niet waardoor het zo gekomen is. In kwade opzet geloof ik in dat soort gevallen niet 1 2 3.
Dat zijn dus mensen die zelf om welke reden dan ook niet in staat zijn iedere zoveel weken even een scheerapparaat op 3 mm over de hond te halen.
In geval van de kruisinkjes en de doodles geloof ik niet dat er vanuit de fokker goede voorlichting komt. Die zal bij de eerste groep ontbreken en in de tweede worden de feiten bewust verdraaid.
Doodles hebben een onderhoudsarme, hypoallergene wonderwacht, punt.
Ik snap heus dat het frustrerend is, helemaal wanneer de trimmer erop aangekeken wordt. Meer dan duidelijk communiceren wat de verwachtingen zijn kun je niet doen.
Betalende klanten achter hun rug om door het slijk halen is net zo min fris.
Je zult het hondje van je oma na haar tia maar gebracht hebben en in zo'n bericht terugzien. Die kreeg een mooie review.
Ik Heb Tess het afgelopen half jaar ook niet geborsteldmijke schreef:En dat is dus waarom ik geen langharige huisdieren wil. Beetje jammer dat Marinus een langharig, snel verviltend exemplaar meebracht de relatie inMaar dat is de laatste, ik zweer je. Als ik Oor 3x borstel per jaar is het veel. Tijdens de rui is dat, ik hoop dan vaak tegen beter weten in dat het daardoor sneller voorbij is, maar het maakt geen enkel verschil en dan geef ik het weer op. Ik heb echt zo geen zin in dat onderhoudsgedoe. Ik ben er simpelweg te lui voor
Mila heeft ook helemaal niet zo snel klitten en ik denk ook niet dat ze snel zou vervilten. Dat is toch een heel ander vachttype dan bijvoorbeeld een doodle. Alleen bij de fijne haartjes achter de oren en in de oksels heeft ze wel eens een klitje en dat kam ik dus ook wat vaker. Verder is eens per twee weken of zelfs minder vaak even goed uitborstelen meer dan genoeg en om de ca. 3 borstelbeurten kam ik het nog eens helemaal goed uit tot op de huid.veertje schreef:Ik Heb Tess het afgelopen half jaar ook niet geborsteldmijke schreef:En dat is dus waarom ik geen langharige huisdieren wil. Beetje jammer dat Marinus een langharig, snel verviltend exemplaar meebracht de relatie inMaar dat is de laatste, ik zweer je. Als ik Oor 3x borstel per jaar is het veel. Tijdens de rui is dat, ik hoop dan vaak tegen beter weten in dat het daardoor sneller voorbij is, maar het maakt geen enkel verschil en dan geef ik het weer op. Ik heb echt zo geen zin in dat onderhoudsgedoe. Ik ben er simpelweg te lui voor
Nu begint ze wat te ruien, dus nu doe ik het een keer per week. Binnenkort even in bad en blazen en dan hopelijk weer een onderhoudsvrije periode tegemoet
Ik heb de "bonkbokaal" gevolgd en er zaten geen straathondjes tussen. Verreweg de meeste gevallen waren gewoon van mensen die eens per ±half jaar met hun hond naar die trimster gingen.Heavy schreef:Waar zie je die 70 foto's en zitten daar geen hondjes bij die van de straat gered zijnwolvster schreef:Dat denk ik ook. 70 foto's, laat de helft eens van tante tia's zijn, dan zijn er dus nog 35 die gewoon niet goed geborsteld zijn...
Heavy schreef:Waar zie je die 70 foto's en zitten daar geen hondjes bij die van de straat gered zijnwolvster schreef:Dat denk ik ook. 70 foto's, laat de helft eens van tante tia's zijn, dan zijn er dus nog 35 die gewoon niet goed geborsteld zijn...
Célie schreef:Nou denk niet dat ze het daarom gaat met dit bericht en als jij verteld dat het hondje van oma van 106 met een TIA is al helemaal niet.(Oma met een TIA niet de hond)dagmar88 schreef:
Je zult het hondje van je oma na haar tia maar gebracht hebben en in zo'n bericht terugzien. Die kreeg een mooie review.
En dat is niet eens overdreven. Toen ik werkte bij trimsalons was dat letterlijk m'n dagtaak. Honden hun viltjas uittrekken. Doodles en Boomers vooral. Of Westies die zo vettig waren van de allergieën en viezigheid dat je je handen kon wassen na het aaien.Domor schreef:Ik heb de "bonkbokaal" gevolgd en er zaten geen straathondjes tussen. Verreweg de meeste gevallen waren gewoon van mensen die eens per ±half jaar met hun hond naar die trimster gingen.Heavy schreef:Waar zie je die 70 foto's en zitten daar geen hondjes bij die van de straat gered zijnwolvster schreef:Dat denk ik ook. 70 foto's, laat de helft eens van tante tia's zijn, dan zijn er dus nog 35 die gewoon niet goed geborsteld zijn...
Hoe veel werkhond is de hedendaagse Collie nog? En dan heb ik het niet alleen over het uiterlijkNanna schreef:In de tijd dat Glenn nog leefde vond ik het geweldig als hij er weer helemaal prachtig uitzag, met een golvende vacht, na een borstelbeurt.
Maar goed, die had een Amerikaanse vacht. Prima bij te houden. Ik heb de Collieheren weleens te logeren en die hebben Engelse vachten. Ik voel daar ook wel her en der klitten zitten maar ik voel me met mijn rug niet meer geroepen. Die Engelse vachten zijn ook hell. Ze gaan ook regelmatig naar een trimster die er dan ‘een poepgoot’ in scheert.![]()
Het zou mijn eer te na zijnEn buiten dat, vind ik het idiote schande om zo’n debiel pak haar op notabene een werkhond te fokken.
Eens hoor, het slaat nergens op en al helemaal niet bij een - van origine - werkhond. Al verschilt de hoeveelheid vacht natuurlijk ook binnen de Engelse lijnen best veel. Ik ben blij dat Mila relatief een bescheiden vachtje heeft voor een Engelse dame en daardoor waarschijnlijk ook een stuk makkelijker in onderhoud:Nanna schreef:Het kan me niet schelen. Het is van origine een werkhond. Laat het er dan tenminste ook zo uitzien.Maeve schreef:Hoe veel werkhond is de hedendaagse Collie nog? En dan heb ik het niet alleen over het uiterlijkNanna schreef:In de tijd dat Glenn nog leefde vond ik het geweldig als hij er weer helemaal prachtig uitzag, met een golvende vacht, na een borstelbeurt.
Maar goed, die had een Amerikaanse vacht. Prima bij te houden. Ik heb de Collieheren weleens te logeren en die hebben Engelse vachten. Ik voel daar ook wel her en der klitten zitten maar ik voel me met mijn rug niet meer geroepen. Die Engelse vachten zijn ook hell. Ze gaan ook regelmatig naar een trimster die er dan ‘een poepgoot’ in scheert.![]()
Het zou mijn eer te na zijnEn buiten dat, vind ik het idiote schande om zo’n debiel pak haar op notabene een werkhond te fokken.
Bovendien ziet dat er een stuk aangenamer uit dan die achterlijke plofvachten die er door fokkers opgekweekt zijn omdat keurmeesters het daar zo warm van kregen. Hetzelfde verhaal geldt voor Bobtails, dat is voor een gewone sterveling ook niet bij te houden. Wat is er mis met een middelmatig lange vacht? Glenn oogstte niets dan bewondering “jaaaaa, zó moeten ze eruit zien!” En naar de collies die ik te logeren heb wordt meewarig gekeken.
ik heb ook een ruwhaar maar de ondervacht is echt een rampenplan.Tara schreef:Doe mij maar een ruwhaar, ik doe echt nooit iets aan die vachten. Borstelen doe ik nooit en tegen de tijd dat er haar vanaf begint te vallen breng ik ze naar de trimster om te laten plukken. Dat was 't.
Ik vind het ideaal!
In mijn geval had ik een kortgeschoren hond gekregen (Mika) en dacht ik oh leuk, eens kijken hoe ze eruit ziet met lang haarZinodo schreef:Waarom heeft iedereen met een langharige hond zo geen zin in al dat geborstel? Wat doe je dan met een langharige hond![]()
Ik vind borstellen heeeerlijk. Lekker ontspannen, lekker knuffelen en ondertussen kam, borstel, knip en verzorg ik een eind weg. Mijn favoriete bezigheidik moet ook altijd iedereen hun honden borstellen “want mij laten de honden het wel toe” maar ik denk dat ik gewoon geduldig genoeg ben. Er is niks zo leuk als het resultaat zien, een mooi verzorgde, knappe en tevreden hond
maar ja je moet er wel even tijd voor nemen.
Overigens heeft Ziva nooit klitten. Alleen als ze oorontsteking heeft gehad en kreeg ze die vettige oorspul dan wil er wel een klit in dat zachte haar rondom haar oortje ontstaan. Maar anders niet, ze heeft geen moeilijke vacht (al denk ik nu ik dit zo lees dat andere mensen er wel eens anders over zouden denken).
Ja ik vind het prachtig, maar je moet het wel kunnen verzorgen. Rani's vacht is ideaal, je haalt er een lapje over en ze is schoon. Ze verhaart wel als een malle maar dat vind ik niet zo erg. Gol heeft ook een rotvacht, ontzettend dicht en ze komt lastig door de rui heen. En ze heeft een hekel aan de trimmer dus was ik haar zelf af en toe. Maar ja, dan moet je die oude drol weer de trap op krijgen.Nanna schreef:Het hangt maar helemaal van het lange haar af. Sommige vachten zijn kinderlijk simpel te verzorgen en andere inderdaad een helse klus.Gollum schreef: Ik wil ook nooit meer een langharige hond.
Op zich vind ik een langharige hond vaak mooier. Ze blijven er door de afschermende vacht vaak veel langer mooi uitzien omdat ontsierende wratten en bulten die nou eenmaal bij de ouderdom horen niet zichtbaar zijn.
En zegnouzelluf, wat is er nou mooier dan een dansende vacht![]()