Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Het leed dat “doodle” heet ....

Nieuws over dierenleed.
Niet geschikt voor jonge kinderen.

Moderator: moderatorteam

Soooof
Zeer actief
Mijn ras(sen): Zwitserse herder
Aantal honden: 1

Re: Het leed dat “doodle” heet ....

Ongelezen bericht door Soooof »

Nanna schreef:Ik kan er maar niet wijs uit worden hoe die bovenste foto in elkaar zit :denken:
Daar zit ik me ook het hoofd over te breken ja. :denken:
veertje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Groenendaeler, Markiesje en Roemeentje

Ongelezen bericht door veertje »

Nanna schreef:Ik kan er maar niet wijs uit worden hoe die bovenste foto in elkaar zit :denken:

Verder ben ik dol op vervilte honden ;-)

Volgens mij is het afgeschoren vacht die ze opgehangen hebben :wink:
wolvster
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese StabijXFox Terrier, Airedale Terrier
Contacteer:

Ongelezen bericht door wolvster »

:blauwoog:
Wat vreselijk sneu voor die honden!
Ik denk inderdaad ook dat de eerste foto alleen de vacht is, exclusief hond.

Ik moet zeggen dat ik de bijbehorende tekst echt wel goed vind. Niet heel erg veroordelend (wat prima had gekund met deze foto's erbij) maar vooral ook informerend.
Het voorbeeld van mensen die zelf naar de kapper gaan en tussendoor ook gewoon hun haar kammen spreek denk ik wel tot de verbeelding.
Dat hoop ik tenminste!
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

wolvster schreef::blauwoog:

Ik moet zeggen dat ik de bijbehorende tekst echt wel goed vind. Niet heel erg veroordelend (wat prima had gekund met deze foto's erbij) maar vooral ook informerend.
Het voorbeeld van mensen die zelf naar de kapper gaan en tussendoor ook gewoon hun haar kammen spreek denk ik wel tot de verbeelding.
Dat hoop ik tenminste!
Nee, dat moest er nog bij komen. Iedere trimmer heeft met vervilte vachten te maken. Het hoort bij je werk.
Ervan uitgaande dat deze honden door de baasjes naar de trimsalon zijn gebracht, hebben die waarschijnlijk het beste met ze voor.
Je weet niet waardoor het zo gekomen is. In kwade opzet geloof ik in dat soort gevallen niet 1 2 3.
Dat zijn dus mensen die zelf om welke reden dan ook niet in staat zijn iedere zoveel weken even een scheerapparaat op 3 mm over de hond te halen.
In geval van de kruisinkjes en de doodles geloof ik niet dat er vanuit de fokker goede voorlichting komt. Die zal bij de eerste groep ontbreken en in de tweede worden de feiten bewust verdraaid.
Doodles hebben een onderhoudsarme, hypoallergene wonderwacht, punt.

Ik snap heus dat het frustrerend is, helemaal wanneer de trimmer erop aangekeken wordt. Meer dan duidelijk communiceren wat de verwachtingen zijn kun je niet doen.
Betalende klanten achter hun rug om door het slijk halen is net zo min fris.

Je zult het hondje van je oma na haar tia maar gebracht hebben en in zo'n bericht terugzien. Die kreeg een mooie review.
wolvster
Zeer actief
Contacteer:

Dat denk ik ook. 70 foto's, laat de helft eens van tante tia's zijn, dan zijn er dus nog 35 die gewoon niet goed geborsteld zijn...
veertje
Zeer actief

Nanna schreef:Als je je hond aait vóel je toch dat het één grote viltzooi is daaronder?
Ja, dat voel je, maar dan moet je wel weten wat je moet voelen. Ik geloof dat een heel groot deel van hondenbezitters dat niet kan voelen.
dagmar88
Zeer actief

Nanna schreef:En ik zou als trimster ook niet met een klitje achter het oor zitten hoor. Maar jezus, als een hond gebracht wordt die in een dwangbuis van haar leeft?
Ik neem toch aan dat de gemiddelde hondenbezitter niet debiel is. Volgens mij is het gewoon onachtzaamheid/desinteresse en ik vind dat je dat iemand best kwalijk mag nemen.
Als je niet wilt borstelen koopje maar een kortharige hond. :19: Of een Puli :mrgreen:
:schrik: Nou.

Ik denk dat mensen niet tot op de huid kammen en het vervolgens helemaal niet (meer) kunnen behappen.
Bij "in overtreding" was een zieke, vervuilde meneer die de hele dag apathisch op de bank sjekkies zat te roken tussen de kattenkots.
Die hebben ze met z'n vervilte perzen aan het handje mee naar de trimmer moeten nemen.
En ik geloof meteen dat die smerige katten alles zijn voor die man en hij heeft gedaan wat binnen zijn bereik lag. Niet zo veel.
:mrgreen: We zijn niet allemaal nanna die er even kortpittig de schouders onder zet.

Ik kam mijn haarballetje eens per maand. Heel af en toe knip ik een klitje/beginnend viltje achter de oren of in z'n liezen weg.
Heb het enorm met die vacht getroffen.
Daar zou vanuit fokkers echt heel veel beter op gelet mogen worden.
mijke
Zeer actief
Mijn ras(sen): krakershondje

Ongelezen bericht door mijke »

En dat is dus waarom ik geen langharige huisdieren wil. Beetje jammer dat Marinus een langharig, snel verviltend exemplaar meebracht de relatie in :P Maar dat is de laatste, ik zweer je. Als ik Oor 3x borstel per jaar is het veel. Tijdens de rui is dat, ik hoop dan vaak tegen beter weten in dat het daardoor sneller voorbij is, maar het maakt geen enkel verschil en dan geef ik het weer op. Ik heb echt zo geen zin in dat onderhoudsgedoe. Ik ben er simpelweg te lui voor :engel:
suzan25
Zeer actief
Mijn ras(sen): Shetland Sheepdog

Ongelezen bericht door suzan25 »

dagmar88 schreef:
wolvster schreef::blauwoog:

Dat hoop ik tenminste!
Nee, dat moest er nog bij komen. Iedere trimmer heeft met vervilte vachten te maken. Het hoort bij je werk.
Ervan uitgaande dat deze honden door de baasjes naar de trimsalon zijn gebracht, hebben die waarschijnlijk het beste met ze voor.
Je weet niet waardoor het zo gekomen is. In kwade opzet geloof ik in dat soort gevallen niet 1 2 3.
Dat zijn dus mensen die zelf om welke reden dan ook niet in staat zijn iedere zoveel weken even een scheerapparaat op 3 mm over de hond te halen.
In geval van de kruisinkjes en de doodles geloof ik niet dat er vanuit de fokker goede voorlichting komt. Die zal bij de eerste groep ontbreken en in de tweede worden de feiten bewust verdraaid.
Doodles hebben een onderhoudsarme, hypoallergene wonderwacht, punt.

Ik snap heus dat het frustrerend is, helemaal wanneer de trimmer erop aangekeken wordt. Meer dan duidelijk communiceren wat de verwachtingen zijn kun je niet doen.
Betalende klanten achter hun rug om door het slijk halen is net zo min fris.

Je zult het hondje van je oma na haar tia maar gebracht hebben en in zo'n bericht terugzien. Die kreeg een mooie review.
Kan allemaal gebeuren dat de hond totaal vervilt is, door wat voor rede dan ook. Wat mij als trimmer mateloos irriteert is dat heel veel mensen met een totaal vervilte hond niet willen dat je hem kort scheert. Totaal verontwaardigt reageren dat je de hond niet uit de klit gaat halen en een leuk model erin maakt. Dat dat niet kan omdat je dan hun hond aan het mishandelen bent hebben ze ook geen boodschap aan. Dan komen ze hun kort geschoren hond halen en zijn ze niet tevreden want hond is lelijk zo kort. En vervolgens schrijven ze daar weer een recensie over op internet, hoe waardeloos je bent als trimmer. Om de volgende keer weer niets aan de hond te doen en het verhaal weer overnieuw begint.
Daar zit bij mij als trimmer het grote irritatie punt. Het probleem dat de eigenaar niets aan de hond doet en vervolgens mijn probleem van gaat maken.
Gelukkig zijn er ook mensen die tips wel opvolgen en dat het gewoon wel lukt om de hond goed te onderhouden. Maar sommige mensen :mep:
veertje
Zeer actief

mijke schreef:En dat is dus waarom ik geen langharige huisdieren wil. Beetje jammer dat Marinus een langharig, snel verviltend exemplaar meebracht de relatie in :P Maar dat is de laatste, ik zweer je. Als ik Oor 3x borstel per jaar is het veel. Tijdens de rui is dat, ik hoop dan vaak tegen beter weten in dat het daardoor sneller voorbij is, maar het maakt geen enkel verschil en dan geef ik het weer op. Ik heb echt zo geen zin in dat onderhoudsgedoe. Ik ben er simpelweg te lui voor :engel:
Ik Heb Tess het afgelopen half jaar ook niet geborsteld :wink: Nu begint ze wat te ruien, dus nu doe ik het een keer per week. Binnenkort even in bad en blazen en dan hopelijk weer een onderhoudsvrije periode tegemoet :wink:
DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door DeDiana »

veertje schreef:
mijke schreef:En dat is dus waarom ik geen langharige huisdieren wil. Beetje jammer dat Marinus een langharig, snel verviltend exemplaar meebracht de relatie in :P Maar dat is de laatste, ik zweer je. Als ik Oor 3x borstel per jaar is het veel. Tijdens de rui is dat, ik hoop dan vaak tegen beter weten in dat het daardoor sneller voorbij is, maar het maakt geen enkel verschil en dan geef ik het weer op. Ik heb echt zo geen zin in dat onderhoudsgedoe. Ik ben er simpelweg te lui voor :engel:
Ik Heb Tess het afgelopen half jaar ook niet geborsteld :wink: Nu begint ze wat te ruien, dus nu doe ik het een keer per week. Binnenkort even in bad en blazen en dan hopelijk weer een onderhoudsvrije periode tegemoet :wink:
Mila heeft ook helemaal niet zo snel klitten en ik denk ook niet dat ze snel zou vervilten. Dat is toch een heel ander vachttype dan bijvoorbeeld een doodle. Alleen bij de fijne haartjes achter de oren en in de oksels heeft ze wel eens een klitje en dat kam ik dus ook wat vaker. Verder is eens per twee weken of zelfs minder vaak even goed uitborstelen meer dan genoeg en om de ca. 3 borstelbeurten kam ik het nog eens helemaal goed uit tot op de huid.
Ik heb wel een oudere kat gehad die vanaf dat ze ongeveer 19 was heel snel verviltte, omdat ze zichzelf niet meer goed kon wassen. Zij had een heel zachte en wat pluizige vacht. Zij ging dus ook een paar keer per jaar naar de trimsalon, want als er eenmaal viltjes begonnen te komen, liet ze zich door mij niet meer kammen. De trimster had haar dan binnen 20 minuten weer helemaal tiptop.
wolvster
Zeer actief
Contacteer:

Murdock heeft een plukvacht in striplengte en gaat dus 4x per jaar naar de trimmer. Daarnaast is de vacht nagenoeg onderhoudsvrij en hij heeft nooit klitten, maar ik haal echt elke week de kam er wel even doorheen hoor. Al was het maar om het zand er uit te krijgen :schrik:
Domor
Zeer actief
Mijn ras(sen): Peruvian Doodle

Ongelezen bericht door Domor »

Heavy schreef:
wolvster schreef:Dat denk ik ook. 70 foto's, laat de helft eens van tante tia's zijn, dan zijn er dus nog 35 die gewoon niet goed geborsteld zijn...
Waar zie je die 70 foto's en zitten daar geen hondjes bij die van de straat gered zijn
Ik heb de "bonkbokaal" gevolgd en er zaten geen straathondjes tussen. Verreweg de meeste gevallen waren gewoon van mensen die eens per ±half jaar met hun hond naar die trimster gingen.
dagmar88
Zeer actief

Heavy schreef:
wolvster schreef:Dat denk ik ook. 70 foto's, laat de helft eens van tante tia's zijn, dan zijn er dus nog 35 die gewoon niet goed geborsteld zijn...
Waar zie je die 70 foto's en zitten daar geen hondjes bij die van de straat gered zijn
:denken: In nederland wonen hondjes lang genoeg op straat om te vervilten?
Barkley
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spinone Italiano

Ongelezen bericht door Barkley »

Ik ken een bobtail waarvan mijn handen jeuken. Die word 2 x per jaar geschoren maar het merendeel van de tijd zit ze onder de vilten.

Maar ik ben ook niet heilig. Ik vond gister ook een paar vervilte stukken in Freds nek. Maar die heb ik er met een half uurtje liefde en heel voorzichtig borstelen ook wel weer uit.
dagmar88
Zeer actief

Célie schreef:
dagmar88 schreef:
Nou denk niet dat ze het daarom gaat met dit bericht en als jij verteld dat het hondje van oma van 106 met een TIA is al helemaal niet.(Oma met een TIA niet de hond)
:roll: Het is een dienst, dat is het punt.

Hoe zou jij het vinden foto's op facebook te hebben van je ingegroeide kalknagels die uit je pantoffels steken omdat je er zelf niet meer bij kunt?
Of van je vette lijf op de weegschaal bij de diëtist. Ohoh, moet je eens kijken hoe mevrouw de B zich heeft laten gaan!
En na een half jaar zit die zeug zich weer met taartjes vol te proppen. Terwijl ik met m'n opleiding heb verteld wat ze wel moet eten. Schande.

Overigens kijken ze natuurlijk wel link uit dat die betalende klant dat soort berichten nooit te zien krijgt.
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

M'n schoonouders doen ook echt hun best Paco regelmatig te kammen. Toch kon ik een tijdje geleden heel wat klitten bij hem eruit kammen. Tot op de huid kammen is blijkbaar toch wel een kunst apart... Vooral rond z'n nek begon de boel te vervilten.
Ik heb gelukkig geen hekel aan met zekere regelmaat hondjes kammen, maar ik zou ook echt geen doodle-vacht willen. Daarom hebben we baardloze langhaartjes en geen bebaarde langhaartjes ;) En nog zonder dikke ondervacht ook. Lekker makkelijk in onderhoud en niet van die vervelende prikharen meer in huis!
sternentänzerin
Zeer actief

Ongelezen bericht door sternentänzerin »

We hebben in de staat een terveurnse herder wonen en een terriërachtige erfenis. Mensen hebben genoeg aan hun hoofd en hebben weinig tijd voor de honden. De terriër kan ik niet aanraken zonder risico op bijtwonden, de herder wel. Heerlijk beestje en als het lukt mag ze soms in de weekenden op een groot rondje met ons mee. Maar die vacht. Ik sta er echt met grote regelmaat bijna bij te huilen. Daarbij heeft ze niet eens een castratenvacht, nee ze hebben gewoon niet voldoende tijd en aandacht om met de nodige regelmaat er iets aan te doen. Je ziet haar er gewoon last van hebben. Als ik ze er dan netjes op wijs wordt er gelukkig wel elke keer iets mee gedaan, maar uit hunzelf niet. Of ze het niet waar willen nemen.

Nu hebben wij Freddy, onze powderpuf, en afgelopen dagen had ik ook een meningsverschil met meneer. Zodra hij begint te ruien komen de haren er niet uit maar beginnen direct te klitten. Binnen 2 dagen hebben we dan echt een nare vacht die met een beetje tijd en aandacht geborsteld moet worden. In tegenstelling tot de normale twee keer in de week snel borstelen. Manlief kan dat ook niet goed, hij is bang hem pijn te doen en gaat dus niet tot op de huid. Dan ben ik aan de beurt en voor we het weten zit meneer weer lekker in zijn vacht en rent weer heerlijk door de wereld.
Maar ik blijf me telkens verbazen over hoe snel dat elke keer gaat en hoe het kan dat anderen het niet zien. Je ziet het gewoon gebeuren naast je.
...; We will never surrender Winston Churchill
Maeve
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door Maeve »

Domor schreef:
Heavy schreef:
Ik heb de "bonkbokaal" gevolgd en er zaten geen straathondjes tussen. Verreweg de meeste gevallen waren gewoon van mensen die eens per ±half jaar met hun hond naar die trimster gingen.
En dat is niet eens overdreven. Toen ik werkte bij trimsalons was dat letterlijk m'n dagtaak. Honden hun viltjas uittrekken. Doodles en Boomers vooral. Of Westies die zo vettig waren van de allergieën en viezigheid dat je je handen kon wassen na het aaien.
En de meeste mensen hebben ook geen idee hoe ze moeten borstelen of hun honden checken op klitten. Zo'n beetje de helft leverde gewoon heel bewust een vervilte hond aan alsof het de normaalste zaak van de wereld was. De andere helft kwam trots binnen met: "Ik heb het borstelen heel goed bijgehouden nu!" en dan zag de bovenvacht er inderdaad prima uit. Tot je verder kijkt dan die eerste laag, en dan was het daaronder alsnog allemaal vervilt :roll:
Domor
Zeer actief

Ik heb het daarom ook opgegeven. Die onderlaag vind ik zeer lastig om goed te borstelen. In de periode dat ik meer geld aan het trimmen wil uitgeven laat ik haar elke 6 weken doen en tussendoor even bijwerken en dan mag ze wat langer. Op het moment wil ik dat niet, dus scheer ik haar iedere 3 weken met iets model, maar wel echt kort. Zo vind ik haar net zo goed mooi (hoewel het er absoluut mooier uit ziet als de trimmers haar doen, zelfs als ze haar ook zo kort doen), maar loop ik in ieder geval geen kans op vervilten en hoeven we tussendoor niet of nauwelijks te borstelen, waar we allebei geen fan van zijn.
pioenroos
Zeer actief
Mijn ras(sen): xteckel Mies, eurasier Diem en schapendoes in deeltijd Flora.
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door pioenroos »

Dat tot op de huid kammen is voor sommige mensen best lastig ja.
Mijn moeder zorgt echt heel goed voor haar dieren. Maar ze bleek er gewoonweg niet de handigheid en/of geduld voor te hebben. Ze werd er helemaal gek van dat Flora ondanks dat ze haar heus vaak kamde tóch onder de klitten zat.
Nu doe ik het maar. Muziekje aan, hondje plat op tafel en zen laagje voor laagje uitkammen. Het kost tijd én je moet in staat zijn de hond te laten meewerken. Veel mensen borstelen vaak en dan een beetje terwijl de hond niet wil stilstaan. Dan kom je nergens bij een lange/dikke vacht volgens mij. Haren laten wel los maar ipv dat je ze eruit kamt druk je de boel verder op de huid aan.

Ik borstel 1 a 2 keer per maand een paar uur en dan is ze echt klitvrij en alle losse wol eruit. Met de vachtwissel moest het vaker, dat was een rotperiode.
Afbeelding
Domor
Zeer actief

Ik wilde geen verharende hond, wel een (geneigd tot) luisterende hond en een atletische hond. Daarmee kom je al snel uit op een poedel.
Maeve
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door Maeve »

Nanna schreef:In de tijd dat Glenn nog leefde vond ik het geweldig als hij er weer helemaal prachtig uitzag, met een golvende vacht, na een borstelbeurt.
Maar goed, die had een Amerikaanse vacht. Prima bij te houden. Ik heb de Collieheren weleens te logeren en die hebben Engelse vachten. Ik voel daar ook wel her en der klitten zitten maar ik voel me met mijn rug niet meer geroepen. Die Engelse vachten zijn ook hell. Ze gaan ook regelmatig naar een trimster die er dan ‘een poepgoot’ in scheert. :80:
Het zou mijn eer te na zijn :LOL: En buiten dat, vind ik het idiote schande om zo’n debiel pak haar op notabene een werkhond te fokken.
Hoe veel werkhond is de hedendaagse Collie nog? En dan heb ik het niet alleen over het uiterlijk :wink:
Lanavandevledders
Zeer actief
Mijn ras(sen): Rottweiler

Ongelezen bericht door Lanavandevledders »

onze bouvier ging vroeger 4 x per jaar naar de timmer, waar ze dan handmatig geplukt werd, wel een behoorlijk kosten plaatje,
dus toen we na 15 jaar voor een nieuwe hond gingen, toch maar een ander ras gekozen, kruizing staby / wetter,
nou daar schoot ik niet veel mee op, die vervilte ontzettend en snel, [dochter later ook] dus dat was borstelen geblazen, minsten 2 keer per week controleren op klitten enz, trouwens met liefde gedaan hoor,
maar toen we ook afscheid na vele jaren van deze twee moesten nemen , heb ik direct gezegd, nu wil ik een kortharige hond, gewoon even de massage handschoen erover, en klaar.
DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door DeDiana »

Nanna schreef:
Maeve schreef:
Nanna schreef:In de tijd dat Glenn nog leefde vond ik het geweldig als hij er weer helemaal prachtig uitzag, met een golvende vacht, na een borstelbeurt.
Maar goed, die had een Amerikaanse vacht. Prima bij te houden. Ik heb de Collieheren weleens te logeren en die hebben Engelse vachten. Ik voel daar ook wel her en der klitten zitten maar ik voel me met mijn rug niet meer geroepen. Die Engelse vachten zijn ook hell. Ze gaan ook regelmatig naar een trimster die er dan ‘een poepgoot’ in scheert. :80:
Het zou mijn eer te na zijn :LOL: En buiten dat, vind ik het idiote schande om zo’n debiel pak haar op notabene een werkhond te fokken.
Hoe veel werkhond is de hedendaagse Collie nog? En dan heb ik het niet alleen over het uiterlijk :wink:
Het kan me niet schelen. Het is van origine een werkhond. Laat het er dan tenminste ook zo uitzien.
Bovendien ziet dat er een stuk aangenamer uit dan die achterlijke plofvachten die er door fokkers opgekweekt zijn omdat keurmeesters het daar zo warm van kregen. Hetzelfde verhaal geldt voor Bobtails, dat is voor een gewone sterveling ook niet bij te houden. Wat is er mis met een middelmatig lange vacht? Glenn oogstte niets dan bewondering “jaaaaa, zó moeten ze eruit zien!” En naar de collies die ik te logeren heb wordt meewarig gekeken.
Eens hoor, het slaat nergens op en al helemaal niet bij een - van origine - werkhond. Al verschilt de hoeveelheid vacht natuurlijk ook binnen de Engelse lijnen best veel. Ik ben blij dat Mila relatief een bescheiden vachtje heeft voor een Engelse dame en daardoor waarschijnlijk ook een stuk makkelijker in onderhoud:

Afbeelding
~Suzanne~
Zeer actief

Ongelezen bericht door ~Suzanne~ »

Om heel eerlijk te zijn begrijp ik niet wat er zo moeilijk is aan ' borstelen tot op de huid" .. je duwt de vacht weg en borstelt die terug... ik bedoel.. hoe moeilijk is het nou??
;-((

Suzanne
** Angela **
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse herder

Ongelezen bericht door ** Angela ** »

Ik vind honden borstelen geweldig
Deed de collie van Mn ex schoonouders ook altijd

Een collega van Mn ex schoonvader vroeg toen of ik hun bobtail ook eens wilde doen

My God , die broek was een bonk klit , je kon zn piemel niet eens meer onderscheiden van de klitten om over de rest maar te zwijgen
Ik heb die hond bekeken en gezegd dat ik daar niet aan ging beginnen tenzij ze een tondeuse voor me hadden
Die hond had al wonden en al , gaan kammen was echt mishandeling geweest
Waren ze nog kwaad ook

Bij een vd verenigingen waar ik nu train zit iemand die ook een langstokhaar Duitse herder heeft
Die was laatst in de rui en daar zaten de klitten ook in
Ik heb er wat van gezegd nadat ze aan mij kwam vragen hoe dat ik Kono zo mooi hield terwijl ze in de rui was
Een langstokhaar Duitser is echt niet moeilijk te onderhouden maar zij vond borstelen teveel moeite
Echt 1x goed uitborstelen en de rest gewoon 1x pw met de hark. Echt moeite ja

Ik heb verder maar gezwegen , anders had ze me niet aardig meer gevonden denk
Many people walk in and out our lives, but only true friends leave footprints
Barkley
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spinone Italiano

Ongelezen bericht door Barkley »

Tara schreef:Doe mij maar een ruwhaar, ik doe echt nooit iets aan die vachten. Borstelen doe ik nooit en tegen de tijd dat er haar vanaf begint te vallen breng ik ze naar de trimster om te laten plukken. Dat was 't.
Ik vind het ideaal!
ik heb ook een ruwhaar maar de ondervacht is echt een rampenplan.
Gollum
Zeer actief
Mijn ras(sen): Roemeense schone

Ongelezen bericht door Gollum »

Zinodo schreef:Waarom heeft iedereen met een langharige hond zo geen zin in al dat geborstel? Wat doe je dan met een langharige hond :oohja:

Ik vind borstellen heeeerlijk. Lekker ontspannen, lekker knuffelen en ondertussen kam, borstel, knip en verzorg ik een eind weg. Mijn favoriete bezigheid :I: ik moet ook altijd iedereen hun honden borstellen “want mij laten de honden het wel toe” maar ik denk dat ik gewoon geduldig genoeg ben. Er is niks zo leuk als het resultaat zien, een mooi verzorgde, knappe en tevreden hond :I: maar ja je moet er wel even tijd voor nemen.

Overigens heeft Ziva nooit klitten. Alleen als ze oorontsteking heeft gehad en kreeg ze die vettige oorspul dan wil er wel een klit in dat zachte haar rondom haar oortje ontstaan. Maar anders niet, ze heeft geen moeilijke vacht (al denk ik nu ik dit zo lees dat andere mensen er wel eens anders over zouden denken :hmmm: ).
In mijn geval had ik een kortgeschoren hond gekregen (Mika) en dacht ik oh leuk, eens kijken hoe ze eruit ziet met lang haar :schrik:
Toen snapte ik waarom ze kort was geschoren, ze had een enorme drama vacht. Bij haar kont was het net kroeshaar, de vilten schoten erin waar je bijstond. Zelf scheren lukte me op een gegeven moment niet meer omdat ik flink last van mijn handen kreeg dus mocht ze twee keer per jaar naar de trimmer.
Ik wil ook nooit meer een langharige hond.
Gollum
Zeer actief
Mijn ras(sen): Roemeense schone

Ongelezen bericht door Gollum »

Nanna schreef:
Gollum schreef: Ik wil ook nooit meer een langharige hond.
Het hangt maar helemaal van het lange haar af. Sommige vachten zijn kinderlijk simpel te verzorgen en andere inderdaad een helse klus.
Op zich vind ik een langharige hond vaak mooier. Ze blijven er door de afschermende vacht vaak veel langer mooi uitzien omdat ontsierende wratten en bulten die nou eenmaal bij de ouderdom horen niet zichtbaar zijn.
En zegnouzelluf, wat is er nou mooier dan een dansende vacht :I:

Afbeelding
Ja ik vind het prachtig, maar je moet het wel kunnen verzorgen. Rani's vacht is ideaal, je haalt er een lapje over en ze is schoon. Ze verhaart wel als een malle maar dat vind ik niet zo erg. Gol heeft ook een rotvacht, ontzettend dicht en ze komt lastig door de rui heen. En ze heeft een hekel aan de trimmer dus was ik haar zelf af en toe. Maar ja, dan moet je die oude drol weer de trap op krijgen.
De volgende word een naakthond of Galgo o.id, en dan met veel dekentjes tegen me aan liggen :lief:
Plaats reactie

Terug naar “Dier en Leed”