Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Vaccinatie, wie kijkt even mee?

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

Caro.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse Draak
Aantal honden: 1
Contacteer:

Vaccinatie, wie kijkt even mee?

Ongelezen bericht door Caro. »

Jessie is ingeënt in Spanje met Versican Plus L4 in maart vorig jaar toen ze nog pup was.
Inmiddels is ze 1 jaar en 3 maanden.

Nu een oproep van de dierenarts voor vaccinatie, dus ben ik gaan zoeken naar de geldigheidsduur en ik kom
2 verschillende tegen :oeps:

Bij de één staat:
Immuniteitsduur:
Ten minste één jaar na de basisvaccinatie voor alle componenten van Versican Plus DHPPi/L4

Bij de ander staat:
Voor blijvende bescherming tegen distemper, canine adenovirus
(types 1 en 2) en parvovirus moet om de drie jaar opnieuw worden gevaccineerd met één dosis
Versican Plus DHPPi/L4. Voor blijvende bescherming tegen para-influenzavirus en leptospirose is een
jaarlijkse hervaccinatie nodig.

Nou kan ik nr. 1 lezen als 'alle componenten' (dus dat ze het vanwege para-influenzavirus en lepto schrijven), denk ik?
Voor para-influenzavirus ent ik sowieso verder niet. Lepto wil ik wel doen, ze heeft de booster toch al vorig jaar gekregen en
ze springt, zwemt en drinkt uit iedere sloot.

Of moet een hond van 1 jaar en 3 maanden sowieso nog 1 keer alles krijgen en daarna pas om de 3 jaar?

En het titeren: heeft dit pas zin 3 jaar na de inenting (dus nu over 2 jaar) of zou ik dat nu al moeten doen?

:help:
Afbeelding
A good dog never dies...

Ben je op zoek naar een gezellig en creatief PSP forum klik hier
Shibby
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising slagroomsoesje

Re: Vaccinatie, wie kijkt even mee?

Ongelezen bericht door Shibby »

Eerst titeren voor de dhp en dan kijken of en wat er geënt moet worden. De L4 is niet op te titeren dus die zou je dan sowieso moeten enten, zou die alleen niet tegelijk met de andere enting doen mocht die nodig zijn.
Afbeelding
Volg Loutjes avonturen op Instagram via @malou_the_profiterole
Caro.
Zeer actief
Contacteer:

Shibby schreef:Eerst titeren voor de dhp en dan kijken of en wat er geënt moet worden. De L4 is niet op te titeren dus die zou je dan sowieso moeten enten, zou die alleen niet tegelijk met de andere enting doen mocht die nodig zijn.
Maar heeft het zin om na 1 jaar al te titeren of moet ik dat dan over 2 jaar doen (dus 3 jaar na de enting)?
Afbeelding
A good dog never dies...

dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Caro. schreef:
Shibby schreef:Eerst titeren voor de dhp en dan kijken of en wat er geënt moet worden. De L4 is niet op te titeren dus die zou je dan sowieso moeten enten, zou die alleen niet tegelijk met de andere enting doen mocht die nodig zijn.
Maar heeft het zin om na 1 jaar al te titeren of moet ik dat dan over 2 jaar doen (dus 3 jaar na de enting)?
Normaal krijgt een hond met 1 jaar een cocktail. Dus nu kun je kiezen tussen meteen inenten of titeren en vaccineren op maat.
~Suzanne~
Zeer actief

Ongelezen bericht door ~Suzanne~ »

Ik zou trouwens goed bedenken of je de L4 wilt zetten (tegen Weil). Ik hoor er meerdere slechte verhalen over; de enting zelf dus. Lees je in en maak een keus.
Ik laat er niet tegen vaccineren; zo ook niet tegen kennelhoest. Da's een (weloverwogen) keus.

Suzanne
Caro.
Zeer actief
Contacteer:

dagmar88 schreef:
Caro. schreef:
Normaal krijgt een hond met 1 jaar een cocktail. Dus nu kun je kiezen tussen meteen inenten of titeren en vaccineren op maat.
Oké, dus een hond van 1 jaar moet sowieso bij enten gewoon weer de hele cocktail hebben? De termijn van 3 jaar geldt dus niet
vanaf de puppy enting, maar vanaf de 1 jaar enting, snap ik dat goed?
Even dus het titeren buiten beschouwing latend.
Afbeelding
A good dog never dies...

Caro.
Zeer actief
Contacteer:

~Suzanne~ schreef:Ik zou trouwens goed bedenken of je de L4 wilt zetten (tegen Weil). Ik hoor er meerdere slechte verhalen over; de enting zelf dus. Lees je in en maak een keus.
Ik laat er niet tegen vaccineren; zo ook niet tegen kennelhoest. Da's een (weloverwogen) keus.

Suzanne

Ja, ik ken de verhalen en heb destijds bij Puchu ook heel erg getwijfeld. Het ergste was de booster heb ik toen begrepen en die heeft Jessie
al gehad bij de leeftijd van 4 maanden. Nu zou dat 'alleen maar' een herhaling zijn.
Ik laat L4 wel doen aangezien Jessie altijd in het water ligt en er echt iedere dag uit drinkt.
Afbeelding
A good dog never dies...

dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Caro. schreef: Oké, dus een hond van 1 jaar moet sowieso bij enten gewoon weer de hele cocktail hebben? De termijn van 3 jaar geldt dus niet
Ja.
~Suzanne~
Zeer actief

Een hond van 1 jaar oud is volledig gevaccineerd en zou als het goed is wat mij betreft 3 jaar daarna weer gevaccineerd moeten worden. Toch vind ik dat geen goed plan, maar dat is een persoonlijke mening. Omdat je nooit weet (tenzij je vlak na de laatste vaccinatie getiterd hebt) of zo'n enting is aangeslagen zou ik idd op 1 jaar titeren. Nog beschermd? Mooi, dan afwachten wat de DA zegt wanneer titeren weer zinvol is. Als de titer "net aan genoeg" is, dan zou je een jaar nadien weer kunnen laten titeren; als die torenhoog staat, dan 2 of 3 jaar later.
Mijn pup heeft op 6 weken in het nest een enting gehad. op 9 weken getiterd: niet aangeslagen (!) Dus, gevaccineerd. met 12 weken weer getiterd: aangeslagen. Hij mag nu dus wegblijven tot een jaar na die aangeslagen enting. Ik laat dan weer titeren en besluit op grond van de uitslag wat er verder moet gebeuren.

Suzanne
Pemba
Zeer actief
Mijn ras(sen): Tibetaanse teriër
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Pemba »

Mijn dochter heeft vorige week haar 1 jarige hond laten titeren en volgens de da was de uitslag zo goed dat ze eigenlijk wel voor 6 jaar
had kunnen aftekenen alleen doen ze het maar voor 3 jaar.
Die hond heeft alleen de 3 pup entingen gehad dus ik zou nu zeker laten titeren
Afbeelding
Caro.
Zeer actief
Contacteer:

Oké, helemaal duidelijk nu :ok:
Ik ga even navragen wat het titeren hier kost, want dat heeft dan wel mijn voorkeur.

Bedankt allemaal voor de hulp :flower:
Afbeelding
A good dog never dies...

~Suzanne~
Zeer actief

Als je kunt, kijk of je in een titersessie terecht kunt; er zijn FB groepen over dit thema, waar dit soort bijeenkosmten worden gemeld. En er is een verschil tussen het opsturen van het bloed naar een lab of de test van Vaccicheck ;-) in prijs ook wel ;-) Doorgaans kost titeren " los" dus bij een DA rond de 40-45-50 euro in mijn beleving. Eerlijk is eerlijk weet ik niet wat ik betaalde. Ik wilde titeren; hij werd getiterd; ik betaalde ;-)

Suzanne
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Caro. schreef:Oké, helemaal duidelijk nu :ok:
Ik ga even navragen wat het titeren hier kost, want dat heeft dan wel mijn voorkeur.

Zorg dat je een da hebt die weet wat ie doet. Dat weet niet iedereen namelijk.
Vaccicheck heeft een lijst met dierenartsen die getraind zijn in de interpretatie. Staat op hun website.
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
Caro.
Zeer actief
Contacteer:

Marjoleine schreef:

Vaccicheck heeft een lijst met dierenartsen die getraind zijn in de interpretatie. Staat op hun website.
Bij Vaccicheck staat de DA niet, maar bij dierbewust wel... ik ga er even over bellen deze week, dank je :ok:
Afbeelding
A good dog never dies...

Caro.
Zeer actief
Contacteer:

~Suzanne~ schreef:Als je kunt, kijk of je in een titersessie terecht kunt; er zijn FB groepen over dit thema, waar dit soort bijeenkosmten worden gemeld. En er is een verschil tussen het opsturen van het bloed naar een lab of de test van Vaccicheck ;-) in prijs ook wel ;-) Doorgaans kost titeren " los" dus bij een DA rond de 40-45-50 euro in mijn beleving. Eerlijk is eerlijk weet ik niet wat ik betaalde. Ik wilde titeren; hij werd getiterd; ik betaalde ;-)

Suzanne

Hm, ja maar wellicht wel een dingetje dat Jessie sommige dingen nog best eng vindt en om dan in de massa (?) terecht te komen, is niet
de meest ontspannen manier voor haar om bloed af te nemen.
Ik ga eerst even informeren bij mijn eigen dierenarts hoe of wat.

Dank je wel!
Afbeelding
A good dog never dies...

Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Caro. schreef:
Marjoleine schreef:

Bij Vaccicheck staat de DA niet, maar bij dierbewust wel... ik ga er even over bellen deze week, dank je :ok:
Jawel hoor. https://www.vaccicheck.nl/lijst-van-vac ... erenartsen
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
Caro.
Zeer actief
Contacteer:

Marjoleine schreef:
Caro. schreef:
Marjoleine schreef:

Jawel hoor. https://www.vaccicheck.nl/lijst-van-vac ... erenartsen
Ehh... ik zie hem niet hoor? Geen enkele DA in Weesp zie ik daarbij staan :oeps:
Afbeelding
A good dog never dies...

Fotogravinnetje
Technisch beheer
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Contacteer:

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

Die in Weesp gebruiken VacciCheck wel, maar het is onbekend of ze de test juist uitvoeren en interpreteren. Veel gemaakte fouten bij dat soort artsen zijn strip omgekeerd aflezen, test niet goed op temperatuur laten komen, voor maximaal 1 jaar aftekenen, willen enten bij een waarde van 2 (waarbij de enting niet aanslaat). Kortom, grote kans op foute uitslagen, onterechte entingen en onnodig voor maar 1 jaar afgetekend worden. Het kan goed gaan. Maar heel vaak gaat het dus niet goed
Laatst gewijzigd door Fotogravinnetje op 17 mar 2019 12:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Caro.
Zeer actief
Contacteer:

Fotogravinnetje schreef:Die in Weesp gebruiken VacciCheck wel, maar het is onbekend of ze de test juist uitvoeren en interpreteren. Veel gemaakte fouten bij dat soort artsen zijn strip omgekeerd alleen, test niet goed op temperatuur laten komen, voor maximaal 1 jaar aftekenen, willen enten bij een waarde van 2 (waarbij de enting niet aanslaat). Kortom, grote kans op foute uitslagen, onterechte entingen en onnodig voor maar 1 jaar afgetekend worden. Het kan goed gaan. Maar heel vaak gaat het dus niet goed
Owww :oeps: nou, daar schiet ik dus niets mee op dan :denken:

Edit: alhoewel de eigenaar volgens mij echt wel een goede da is, wat vreemd dan ook weer.
Afbeelding
A good dog never dies...

~Suzanne~
Zeer actief

Caro. schreef:
~Suzanne~ schreef:Als je kunt, kijk of je in een titersessie terecht kunt; er zijn FB groepen over dit thema, waar dit soort bijeenkosmten worden gemeld. En er is een verschil tussen het opsturen van het bloed naar een lab of de test van Vaccicheck ;-) in prijs ook wel ;-) Doorgaans kost titeren " los" dus bij een DA rond de 40-45-50 euro in mijn beleving. Eerlijk is eerlijk weet ik niet wat ik betaalde. Ik wilde titeren; hij werd getiterd; ik betaalde ;-)

Suzanne

Hm, ja maar wellicht wel een dingetje dat Jessie sommige dingen nog best eng vindt en om dan in de massa (?) terecht te komen, is niet
de meest ontspannen manier voor haar om bloed af te nemen.
Ik ga eerst even informeren bij mijn eigen dierenarts hoe of wat.

Dank je wel!
Mijn ervaring is dat dat geen probleem is of hoeft te zijn. Je melden en hond in de auto laten ;-) als je aan de beurt bent maken mensen doorgaans even ruimte, of je overlegt om als eerste of laatste aan de beurt te zijn. Met een beetje overleg regelt zich dat fluitend ;-)
Het is zelfs denkbaar dat een locatie een 2-e ingang heeft, dat het bij een DA is of de de DA zelfs even naar jou wil lopen om het bloed af te nemen. En dat was dan al dat.

(en het spaart geld EN kan een goede ervaring zijn mits op deze manier opgebouwd).
Shibby
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising slagroomsoesje

Ongelezen bericht door Shibby »

Loutjes laatste titersessie was in een dorp in de buurt. Ruimte leek nauwelijks op een praktijk en doordat ze er ook nog nooit geweest was, ook geen negatieve ervaringen. Ze heeft 1 keer een lip opgetrokken (wel muilkorf om) en meer niet terwijl ze de 2 sessies daarvoor de hele boel bij elkaar heeft lopen krijsen en de dierenarts het liefst in de keel had gevat.
Ik heb Lou in de auto laten wachten en vlak voordat we aan de beurt waren, haar uit de auto gehaald. Ondertussen de andere mensen daar aangegeven dat Lou andere honden spannend vindt dus of ze hun honden goed bij zich wilden houden.

Super ervaring dus :cheer:
Afbeelding
Volg Loutjes avonturen op Instagram via @malou_the_profiterole
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door sirene »

Caro. schreef:
Fotogravinnetje schreef:Die in Weesp gebruiken VacciCheck wel, maar het is onbekend of ze de test juist uitvoeren en interpreteren. Veel gemaakte fouten bij dat soort artsen zijn strip omgekeerd alleen, test niet goed op temperatuur laten komen, voor maximaal 1 jaar aftekenen, willen enten bij een waarde van 2 (waarbij de enting niet aanslaat). Kortom, grote kans op foute uitslagen, onterechte entingen en onnodig voor maar 1 jaar afgetekend worden. Het kan goed gaan. Maar heel vaak gaat het dus niet goed

Edit: alhoewel de eigenaar volgens mij echt wel een goede da is, wat vreemd dan ook weer.
Ik zou echt naar een da op die lijst gaan hoor.
En denk er aub goed over na of je de L4 wel wilt geven. Als je het al wilt doen zou ik de L4 los geven van de DHP een hele tijd erna. Zodat je weet of bv haar diarree klachten terugkomen na die enting.
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
Caro.
Zeer actief
Contacteer:

Shibby schreef:Loutjes laatste titersessie was in een dorp in de buurt. Ruimte leek nauwelijks op een praktijk en doordat ze er ook nog nooit geweest was, ook geen negatieve ervaringen. Ze heeft 1 keer een lip opgetrokken (wel muilkorf om) en meer niet terwijl ze de 2 sessies daarvoor de hele boel bij elkaar heeft lopen krijsen en de dierenarts het liefst in de keel had gevat.
Ik heb Lou in de auto laten wachten en vlak voordat we aan de beurt waren, haar uit de auto gehaald. Ondertussen de andere mensen daar aangegeven dat Lou andere honden spannend vindt dus of ze hun honden goed bij zich wilden houden.

Het gaat niet om de honden bij Jessie, maar om de mensen: grote groep mensen, vreemde dierenarts.
Afbeelding
A good dog never dies...

Caro.
Zeer actief
Contacteer:

sirene schreef:
Caro. schreef:

Ik zou echt naar een da op die lijst gaan hoor.
En denk er aub goed over na of je de L4 wel wilt geven. Als je het al wilt doen zou ik de L4 los geven van de DHP een hele tijd erna. Zodat je weet of bv haar diarree klachten terugkomen na die enting.
Pffffffff *help* wat een gedoe ook altijd met die inentingen :jank:

Ik ga de boel even goed op een rijtje zetten en ook welke dierenartsen in de buurt wel op de lijst staan.
Afbeelding
A good dog never dies...

Fotogravinnetje
Technisch beheer
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Contacteer:

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

Caro. schreef:
Shibby schreef:Loutjes laatste titersessie was in een dorp in de buurt. Ruimte leek nauwelijks op een praktijk en doordat ze er ook nog nooit geweest was, ook geen negatieve ervaringen. Ze heeft 1 keer een lip opgetrokken (wel muilkorf om) en meer niet terwijl ze de 2 sessies daarvoor de hele boel bij elkaar heeft lopen krijsen en de dierenarts het liefst in de keel had gevat.

Het gaat niet om de honden bij Jessie, maar om de mensen: grote groep mensen, vreemde dierenarts.
Ook wat dat betreft is er vaak wel wat te regelen. De sessies waar ik geweest ben, hadden ofwel een tweede ingang, of het was zo ingericht dat je niet langs alle wachtenden hoefde vanaf de auto naar de behandelkamer. En ik heb ook al eens gezien dat de dierenarts aan het begin van de sessie eerst naar buiten liep om bloed af te nemen van een hond in de auto, waarna de hond weer lekker naar huis kon. In het geval dat een enting nodig zou zijn, zou die hond door de eigen dierenarts geënt worden, boekje werd later door de eigenaar afgehaald, zonder hond bij zich
sirene
Zeer actief
Contacteer:

dagmar88 schreef:
Caro. schreef: Oké, dus een hond van 1 jaar moet sowieso bij enten gewoon weer de hele cocktail hebben? De termijn van 3 jaar geldt dus niet
Ja.
Dat is eigenlijk niet zo. De meeste merken zijn gewoon 3 jr geldig, ook na de laatste puppyvaccinatie. Dat er daardoor veel honden onbeschermd rondlopen omdat de pupvaccinatie te vroeg wordt gegeven is niet vastgelegd in de bijsluiter.
Als de Nobivac (dus niet de Versican die bij Jessie is gegeven) na de 12 weken wordt gezet is hij gewoon 3 jr geldig.
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

:ok:
Claire is eerst getiterd toen ze 1 jaar oud was en is op basis van die titer voor 3 jaar afgetekend.
L4 durf ik niet meer te geven.

E zijn dierenartsen die vinden dat je eerst moet "boosten" dus de cocktail geven op 1 jarige leeftijd.
Maar dat blijkt dus niet altijd nodig te zijn.

edit: typo
Laatst gewijzigd door ranetje op 18 mar 2019 11:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
under the red sky
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door under the red sky »

In je eerste bericht noem je alleen L4, die is sowieso niet meer geldig/werkzaam. Wanneer was de laatste DHP-vaccinatie?
groetjes,
Gerja

www.undertheredsky.nl
Maeve
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door Maeve »

Caro. schreef:

Hoeft niet hoor. Mijn DA staat ook niet op die lijst, werkt wel met Vaccicheck en interpreteert gewoon goed. Ze zijn gewoon niet bekend met die lijst :mrgreen: Betekent alleen dat je daar zelf over moet doorvragen, maar als je verder goede ervaring met die DA hebt en ze zijn bereid om te titeren zou ik zelf niet meteen wisselen naar een ander hoor. Dat kan altijd nog.
sirene
Zeer actief
Contacteer:

under the red sky schreef:In je eerste bericht noem je alleen L4, die is sowieso niet meer geldig/werkzaam. Wanneer was de laatste DHP-vaccinatie?
Versican Plus is de DHPpi en in het geval van Jessie inclusief L4
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”