Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Border collie: hoofd

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

Fotogravinnetje
Technisch beheer
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Aantal honden: 2
Contacteer:

Re: Border collie: hoofd

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

Omdat de stop 'very distinct' moet zijn volgens de rasstandaard?
S@ndr@
Zeer actief

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

ze hebben daarbij dan ook een rondere kop gekregen, beetje vreemd waarom :hmmm:
Sassy
moderator
Mijn ras(sen): Border Collie
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door Sassy »

Gaan we weer :LOL:
Ehhmmm...je haalt er nu wel twee door elkaar hé?
Bovenste is een werklijn border collie, de foto's eronder showlijn.

Is niet heel aannemelijk dat je er van het bovenste type ooit een op show gaat zien :mrgreen:
Afbeelding
Machie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door Machie »

De bovenste is een border collie. Die eronder een barbi collie.
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Contacteer:

Het geeft mij niet de indruk van een hond die 'well proporitioned' is, of 'in perfect balance'. Het doorbreekt wat mij betreft de 'smooth outline (showing quality)'.
Domor
Zeer actief
Mijn ras(sen): Peruvian Doodle
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Domor »

Het is net als met de Rottweilers.

Afbeelding

Toad-bullies:
Afbeelding

En downie-tijgers:
Afbeelding

Het klopt gewoon niet.
DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen

Ongelezen bericht door DeDiana »

Zonde.
Johnny Jones
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Johnny Jones »

Zo'n bordercollie deed twintig jaar geleden al in de film Babe mee. Het zijn net speelgoedhonden.
Sassy
moderator

Nanna schreef: Misschien niet. Slechte zaak trouwens want het lijkt mij toe dat ze er zó uit moeten zien en niet als opkamde teddyberen met zware lijven en rare hoofdjes. Maar dat zal ik vast fout zien :cool2:
Ik ben ooit een keer in BE met een werklijn op attestendag gegaan voor een foktoelating.
Heeft ie ook gekregen, mooie functionele hond, goed gangwerk. En het allerbelangrijkste, gezond, super karakter en talent aan de schapen.
Maar geen haarbal en dan nog rechtopstaande oren ook :goeie:
Moet je eens proberen met een korthaar :W:
Inmiddels wonen we terug in NL en hoef ik me dat niet meer aan te doen, gelukkig maar.
Om je hond af te laten breken omdat ie niet aan de "standaard" van showlijn fokkers voldoet? Nee dank u...

Maar ik geloof dat is niet iets wat enkel de borders treft, maar bij veel andere rassen ook gebeurd.

Kijk maar naar de gemiddelde herdershond...
Afbeelding
laeken
Zeer actief

Ongelezen bericht door laeken »

Johnny Jones schreef:Zo'n bordercollie deed twintig jaar geleden al in de film Babe mee. Het zijn net speelgoedhonden.
Precies. Want daar moet ik steeds aan denken als ik die honden met veel stop zie.
Afbeelding
laeken
Zeer actief

Nanna schreef:Ik snap het werkelijk niet.
Vind het van nature best aantrekkelijke hondjes. Leuk uiterlijk, vele kleurtjes, heel sportief gebouwd.

Afbeelding

Waarom moet je er dan soort van Newfoundlander van brouwen? :denken:

Afbeelding

Heel eerlijk gezegd snap ik de hele redenatie van fokken puur en alleen op uiterlijk niet. Ze doen dat ook bij paarden bijvoorbeeld. Je krijgt er hele vreemde ziekelijke creaturen door. Waarom mogen bordercollies geen schapen drijvende honden zijn? Gewoon geselecteerd op wat ze doen? Ik begrijp er niks van. Laat je whippet dekken door een andere snelle whippet en fok snelle honden. Laat je politiehond dekken door een andere politiehond. Hoe simpel kan het zijn?
En als je een hele leuke lieve gezelschapshond hebt dan dekt een hele lieve leuke andere gezelschapshond je teef. Niet een hond met haar tot de grond en een perfect setje oren. Dat schiet toch het hele doel voorbij?
Afbeelding
Habibi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Sheltie
Perseus (Percy)

Ongelezen bericht door Habibi »

Machie schreef:De bovenste is een border collie. Die eronder een barbi collie.

:LOL:

Maar oh zo raak!!
Afbeelding
laeken
Zeer actief

Nanna schreef:Ik snap best dat je een mooie border collie wilt fokken. Maar fok dan ook die Border collie en niet een bijzonder wezen dat er niet eens op líjkt met dat syringohoofd.
Maar dit is toch ook een hele mooie bordercollie?

Afbeelding
Afbeelding
DeDiana
Zeer actief

Nanna schreef:Ik snap best dat je een mooie border collie wilt fokken. Maar fok dan ook die Border collie en niet een bijzonder wezen dat er niet eens op líjkt met dat syringohoofd.
Dat vind ik ook het rare. Ze willen een mooie border collie fokken, maar wat daar uiteindelijk uitkomt, lijkt helemaal niet meer op een border collie :denken:
Je zou bijna denken dat zo'n fokker border collies helemaal niet mooi vindt en veel meer van het uiterlijk van Newfoundlanders houdt.
laeken
Zeer actief

DeDiana schreef:
Dat vind ik ook het rare. Ze willen een mooie border collie fokken, maar wat daar uiteindelijk uitkomt, lijkt helemaal niet meer op een border collie :denken:
Je zou bijna denken dat zo'n fokker border collies helemaal niet mooi vindt en veel meer van het uiterlijk van Newfoundlanders houdt.

Nou dit dus. Als je een ras mooier gaat maken maar vervolgens uit komt op een totaal ander uiterlijk snap ik helemaal niet wat je met dat ras moet en wil. Ga dan aub iets anders doen. :U:
Afbeelding
Habibi
Zeer actief
Perseus (Percy)

Of bedenk je wat je wil, verzin een fokfoel, en mix van alles om dat te bereiken.

(Zoals nu bijvoorbeeld gebeurt bij barok pinto, in de paardenwereld)

Maar noem het dan ook anders dan een bestaand ras. En ook niet een een of andere samenraapsel van de naam van twee rassen... (Cockapoo :schrik: :LOL: )
Afbeelding
Habibi
Zeer actief
Perseus (Percy)

Jup, stop weg. Bij Shelties en Collies. Vind ik persoonlijk ook echt niet mooi.

Gewoon een normale stop graag.
Met normaal voorhoofd ook.

Die in de openingspost heeft bijna een hoek van minder dan 90° neus wijst bijna weer omhoog.
Plus hoog voorhoofd.
Geen mooie combi.

Bij de Rottweilers is het dan hoek minder 90°, hoog voorhoofd én geen of weinig snuit. Nog erger.
Laatst gewijzigd door Habibi op 15 mar 2019 17:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
DeDiana
Zeer actief

Mizzsylver schreef:Ik heb dat met de collie hoofden, Lassie had niet zo'n hoofd als de collies van tegenwoordig. Ik dacht op de show dat die hond gestoken was in z'n kop en dat daardoor de ogen amper zichtbaar waren. Maar ze hadden het allemaal :schrik:
Ja, dat is ook zoiets raars. Iemand heeft blijkbaar ooit bedacht dat dat mooier was en daar hoge ogen mee gescoord op show. Maar waar dat vandaan komt? :denken:
Het lijkt ook zo willekeurig. Er staat namelijk nergens in de rassstandaard van de collie dat ze spleetoogjes moeten hebben. En bij een ander ras moeten de ogen juist weer groter tot ze er bijna uit ploppen.
Het brengt in ieder geval niets goeds, dat fokken op extreme uiterlijke kenmerken, en de honden worden er alleen maar steeds karikaturaler, onherkenbaarder en lelijker door.
Habibi
Zeer actief
Perseus (Percy)

Zo gestroomlijnd als een raket die van nasa de lucht in moet. Met oortjes als stabilisatoren/wings van de raket.

Nope, niet mijn favoriete model...
Afbeelding
Habibi
Zeer actief
Perseus (Percy)

:LOL: :goeie: Hahaaaa :LOL:
Afbeelding
DeDiana
Zeer actief

Nanna schreef:
DeDiana schreef:
Mizzsylver schreef:Ik heb dat met de collie hoofden, Lassie had niet zo'n hoofd als de collies van tegenwoordig. Ik dacht op de show dat die hond gestoken was in z'n kop en dat daardoor de ogen amper zichtbaar waren. Maar ze hadden het allemaal :schrik:
Ja, dat is ook zoiets raars. Iemand heeft blijkbaar ooit bedacht dat dat mooier was en daar hoge ogen mee gescoord op show. Maar waar dat vandaan komt? :denken:
Het lijkt ook zo willekeurig. Er staat namelijk nergens in de rassstandaard van de collie dat ze spleetoogjes moeten hebben. En bij een ander ras moeten de ogen juist weer groter tot ze er bijna uit ploppen.
Het brengt in ieder geval niets goeds, dat fokken op extreme uiterlijke kenmerken, en de honden worden er alleen maar steeds karikaturaler, onherkenbaarder en lelijker door.
Dit is Carson. Devinwoord Ramblin Man. Kampioen.
Ik begrijp er niets van.
Afbeelding
Ja, hoe komt dat dan toch, dat wij dat allemaal niet begrijpen en ook niet mooi vinden, maar fokkers en keurmeesters blijkbaar wel?
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Contacteer:

DeDiana schreef:
Dat vind ik het grappige aan de rasstandaard van het Markiesje. Alles moet ergens gemiddeld zijn. Even een paar voorbeelden:
SCHEDEL GEBIED: Matig lang en in evenredige verhouding tot het lichaam.
Stop: Duidelijk aanwezig, maar niet abrupt.
Ogen: Gemiddelde grootte, nooit puilend of overdreven groot; amandelvormig.
Oren: [...] Middelmatig groot, driehoekig van vorm met een iets afgeronde punt.
HALS: Stevig en droog, in verhouding tot het lichaam.
Beharing: Van gemiddelde lengte, sluik aanliggend, zacht, zijdeachtig en glanzend
En dan nog heel wat verhoudingen die heel concreet zijn vastgelegd (achterhoofdsknobbel tot stop moet zelfde lengte zijn als voorsnuit tot stop, borst moet tot de elleboog reiken, diepte van de borst is gelijk aan de afstand van het laagste punt tot de grond, schouderblad is van gelijke lengte als de opperarm, lengte van het bekken is 1,5 maal de breedte, etc). Enige waar het wat lastiger is om niet te overdrijven zijn de fijnheid van bone (mag niet fragiel worden, maar als je fijn gewend bent, ziet het er niet snel meer fragiel uit) en de hoeveelheid bevedering (moet de elegantie benadrukken, maar sommigen lijken te denken hoe meer bevedering hoe meer elegantie). Op zich ben ik dus wel blij met de rasstandaard van 'mijn' ras
DeDiana
Zeer actief

Fotogravinnetje schreef: Dat vind ik het grappige aan de rasstandaard van het Markiesje. Alles moet ergens gemiddeld zijn. Even een paar voorbeelden:
SCHEDEL GEBIED: Matig lang en in evenredige verhouding tot het lichaam.
Stop: Duidelijk aanwezig, maar niet abrupt.
Ogen: Gemiddelde grootte, nooit puilend of overdreven groot; amandelvormig.
Oren: [...] Middelmatig groot, driehoekig van vorm met een iets afgeronde punt.
HALS: Stevig en droog, in verhouding tot het lichaam.
Beharing: Van gemiddelde lengte, sluik aanliggend, zacht, zijdeachtig en glanzend
En dan nog heel wat verhoudingen die heel concreet zijn vastgelegd (achterhoofdsknobbel tot stop moet zelfde lengte zijn als voorsnuit tot stop, borst moet tot de elleboog reiken, diepte van de borst is gelijk aan de afstand van het laagste punt tot de grond, schouderblad is van gelijke lengte als de opperarm, lengte van het bekken is 1,5 maal de breedte, etc). Enige waar het wat lastiger is om niet te overdrijven zijn de fijnheid van bone (mag niet fragiel worden, maar als je fijn gewend bent, ziet het er niet snel meer fragiel uit) en de hoeveelheid bevedering (moet de elegantie benadrukken, maar sommigen lijken te denken hoe meer bevedering hoe meer elegantie). Op zich ben ik dus wel blij met de rasstandaard van 'mijn' ras
O, maar met de rasstandaard van de collie is ook niet veel mis hoor. Maar de fokproducten lijken daar - in mijn ogen - niet al te veel op :mrgreen:
...zonder dat een onderdeel in wanverhouding is met het geheel en geeft een algeheel beeld van een werkhond.
:LOL:
Ogen: ... De grootte is middelmatig (nooit erg klein). De ogen zijn enigszins schuin geplaatst, amandelvormig en donkerbruin gekleurd ...
:denken:
Van achteren bezien, moeten de achterbenen van het hakgewricht tot de grond evenwijdig gaan, maar niet te dicht bij elkaar
:oeps:

En zo kan ik nog wel even doorgaan...

Bron: https://schotseherdervrienden.nl/de-col ... standaard/
-Saskia-
Zeer actief

Ongelezen bericht door -Saskia- »

Het is niet alleen de stop maar ook dat idioot hoge voorhoofd. Ze krijgen er zo'n godsgruwelijk domme uitdrukking van vind ik.
Momenteel gebruiken fokkers nog graag de smoes dat het geen gezondheidsproblemen met zich meebrengt maar geef het nog een paar generaties. Het is inmiddels wel bekend wat rare koppen met een hond doen.
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Sassy schreef:Gaan we weer Afbeelding

Is niet heel aannemelijk dat je er van het bovenste type ooit een op show gaat zien :mrgreen:
Ik snap dat t 2 verschillende types zijn dat is bij de mechel ook. Maar daarvoor hoeft t hele hoofd niet totaal anders toch? De mechel heeft zowel in werk als show een beetje dezelfde kop. De showversie is wat spitser lijkt meer op de tervuerenkop zeg maar maar er zit gelukkig niet zo'n enorm verschil tussen als hier. Ik zou de onderste niet eens als border herkennen....
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Emma
Zeer actief
Mijn ras(sen): 2 raslozen, namelijk:1 grote husky maal Am. Bulldog, en 1 kleine jack hussel. Nu geen honden meer.

Ongelezen bericht door Emma »

Het lijkt wel of alles een chihuahua hoofd moet hebben.
Ik denk dat dat een extra schattigheidsfactor met zich mee brengt.

Ik vind het bij de chihuahua al niet mooi. Ik snap ook niet dat dat zo gefokt wordt, een dwergpincher heeft toch ook niet zo'n bol hoofd met ingedrukt spits snuitje.
Johnny Jones
Zeer actief

Ongelezen bericht door Johnny Jones »

Na het overlijden van Foxy ben ik voorzichtig naar fokkers van cattle dogs aan het kijken. Maar wat ik tot nu toe heb gezien gaat het hem echt niet worden. Dat zijn in plaats van atletische sportieve honden gedrongen dikke mormels met rare korte neuzen geworden :schrik: . Je zou bijna bij een Belgische puppyfarm gaan kijken.
Dat laatste doe ik niet hoor, maar zo zonde van het ras.
Sassy
moderator

malinois schreef:
Sassy schreef:Gaan we weer Afbeelding

Ik snap dat t 2 verschillende types zijn dat is bij de mechel ook. Maar daarvoor hoeft t hele hoofd niet totaal anders toch? De mechel heeft zowel in werk als show een beetje dezelfde kop. De showversie is wat spitser lijkt meer op de tervuerenkop zeg maar maar er zit gelukkig niet zo'n enorm verschil tussen als hier. Ik zou de onderste niet eens als border herkennen....
Dat is het voor mij ook niet...maar ik wed dat de mensen die zo een showhond hebben dat beweren van een werklijn :U:

Deze twee uitersten hebben voor mij al heel lang niks meer met hetzelfde ras te maken.
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”