Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Verband tussen dimethicare en epilepsie

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

Caro
Zeer actief
Mijn ras(sen): Tervuerense herder
Aantal honden: 1

Verband tussen dimethicare en epilepsie

Ongelezen bericht door Caro »

Ik ben op zoek naar ervaringen met dimethicare. Wanneer ik mijn tervuerense herder pipetten toedien tegen teken/vlooien met pesticiden krijgt ze altijd een paar dagen later een partiële epileptische aanval. De laatste die ik vorig jaar heb geprobeerd was stronghold omdat deze volgens de da het veiligst zou zijn maar ook daarvan kreeg ze een aanval. Dat soort pipetten geef ik dus niet meer sinds ik dit weet. Omdat ik toch iets wil doen preventief tegen teken/vlooien heb ik dimethicare gekocht. Er vanuit gaande dat dat een veilig natuurlijk middel is. Vertelde ik gisteren tegen een collega dat Shep al een half jaar geen aanval heeft gehad. Ik had beter niets kunnen zeggen want daarnet kreeg ze opeens weer wel een aanval. Nu heb ik vorige week maandag de dimethicare op haar huid gedruppeld. Is dit toeval? Of kan dit middel ook weer een epileptische aanval uitlokken? Heeft iemand daar ervaring mee? Op het doosje staat; zonder insecticiden.
Afbeelding
~Suzanne~
Zeer actief

Re: Verband tussen dimethicare en epilepsie

Ongelezen bericht door ~Suzanne~ »

ik heb geen idee maar ik snap er al niets van dat je na een eerste aanval na zo'n pipet toch pipetten blijft geven ;-(((
Ongeacht merk of type.

Suzanne
80564M

Ongelezen bericht door 80564M »

Caro schreef:Ik ben op zoek naar ervaringen met dimethicare. Wanneer ik mijn tervuerense herder pipetten toedien tegen teken/vlooien met pesticiden krijgt ze altijd een paar dagen later een partiële epileptische aanval. De laatste die ik vorig jaar heb geprobeerd was stronghold omdat deze volgens de da het veiligst zou zijn maar ook daarvan kreeg ze een aanval. Dat soort pipetten geef ik dus niet meer sinds ik dit weet. Omdat ik toch iets wil doen preventief tegen teken/vlooien heb ik dimethicare gekocht. Er vanuit gaande dat dat een veilig natuurlijk middel is. Vertelde ik gisteren tegen een collega dat Shep al een half jaar geen aanval heeft gehad. Ik had beter niets kunnen zeggen want daarnet kreeg ze opeens weer wel een aanval. Nu heb ik vorige week maandag de dimethicare op haar huid gedruppeld. Is dit toeval? Of kan dit middel ook weer een epileptische aanval uitlokken? Heeft iemand daar ervaring mee? Op het doosje staat; zonder insecticiden.
Alles kan een aanval uitlokken, zelfs gewoon eten. Met dimethicare heb ik geen ervaring, maar voor zoiets 'simpels' als vlooien/teken bestrijding zou ik in dit geval voorlopig helemaal niets geven.
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Dimethicare is chemisch. Het is een olie gebaseerd op siliconen.
Het wordt ook gebruikt in cosmetica.

Er is geen wettelijk maximum voor dimethicone vastgelegd in de Europese Cosmeticaverordening (1223/2009/EG). Het is aan de producent om te onderbouwen of het gebruikte percentage veilig is. Voor voeding is de veilige dagelijkse inname op 1,5 mg per kilogram lichaamsgewicht gesteld.

Bron: https://waarzitwatin.nl/stoffen/dimethicone
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

~Suzanne~ schreef:ik heb geen idee maar ik snap er al niets van dat je na een eerste aanval na zo'n pipet toch pipetten blijft geven ;-(((
Ongeacht merk of type.

Suzanne
:roll: Omdat dimeticon geen insecticide is, maar een silicone en een mechanische werking heeft.
Het wordt bij mensen (kinderen) ook gebruikt tegen luizen en op de huid bij littekens of als barrière.
Het één heeft dus helemaal niets met het ander te maken.

Vlooienshampoos werken ook op basis van insecticiden, dus daar moet ze dan hetzelfde op reageren.
En als ze daadwerkelijk op siliconen reageert, moet je ook oppassen met normale shampoo en cremespoeling.
Die voor honden valt dan al af omdat ze geen (volledige) ingrediëntenlijst op hoeven te geven.

Ik denk dat het toeval is, maar zou het zelf toch niet nogmaals proberen. Duurde het vorige keer ook een week?
:denken: Zou het verontreinigd kunnen zijn als dezelfde vulmachine wordt gebruikt?
Hilly45
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schapendoes

Ongelezen bericht door Hilly45 »

Ik zou dus dit niet meer geven. Chemische middelen en vaccinaties zijn toch erg triggy met een epilepsie-beeld.

Sam krijgt helemaal niets meer en gelukkig nu vanaf augustus 2017 aanvalsvrij w.b. de epilepsie.
Afbeelding
Maeve
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door Maeve »

Epilepsie heb ik geen ervaring mee, maar ik heb de honden hier ook eens behandeld met dimethicare spray en Segno ging er tot 2 keer toe van overgeven en was echt even sloom ervan. De andere 2 hadden nergens last van maar zij wel. En ja, toen hadden ze vlooien dus dan moet je wat. Ik gebruik het sindsdien alleen nog voor de omgeving, en dan alleen als ik de honden voor een paar uur buiten kan houden terwijl het middel z'n werk doet. Dat gaat wel goed.
Caro
Zeer actief

dagmar88 schreef:
~Suzanne~ schreef:ik heb geen idee maar ik snap er al niets van dat je na een eerste aanval na zo'n pipet toch pipetten blijft geven ;-(((
Ongeacht merk of type.

Suzanne
:roll: Omdat dimeticon geen insecticide is, maar een silicone en een mechanische werking heeft.
Het wordt bij mensen (kinderen) ook gebruikt tegen luizen en op de huid bij littekens of als barrière.
Het één heeft dus helemaal niets met het ander te maken.

Vlooienshampoos werken ook op basis van insecticiden, dus daar moet ze dan hetzelfde op reageren.
En als ze daadwerkelijk op siliconen reageert, moet je ook oppassen met normale shampoo en cremespoeling.
Die voor honden valt dan al af omdat ze geen (volledige) ingrediëntenlijst op hoeven te geven.

Ik denk dat het toeval is, maar zou het zelf toch niet nogmaals proberen. Duurde het vorige keer ook een week?
:denken: Zou het verontreinigd kunnen zijn als dezelfde vulmachine wordt gebruikt?
Precies, zodra ik een verband zag tussen die pipetten met pesticiden en haar aanvallen heb ik die nooit meer gegeven. Maar aangezien Shep nogal een tekenmagneet is en er vorige week met het zachte weer alweer volop teken waren, wilde ik toch iets geven ter bescherming. Ik had gehoopt dat dit middel wel veilig voor haar zou zijn. Het kan ook toeval zijn maar ik ga dit toch maar niet meer geven voor de zekerheid.
Vorige keer duurde het volgens mij niet precies een week maar tussen het toedienen en de aanval zat toch wel 4 of 5 dagen.
Op het doosje staat dat je die dimethicare om de 10 dagen moet opbrengen, zou dus juist denken dat het bijna uitgewerkt zou moeten zijn.
Ik ga het niet meer geven maar was benieuwd naar andere ervaringen. Vorige zomer had ik wel een puur natuurlijk middel, dat was eigenlijk gewoon lavendel en dat ging wel goed. Ik was alleen niet super tevreden over de werking tegen teken.
Afbeelding
Caro
Zeer actief

Maeve schreef:Epilepsie heb ik geen ervaring mee, maar ik heb de honden hier ook eens behandeld met dimethicare spray en Segno ging er tot 2 keer toe van overgeven en was echt even sloom ervan. De andere 2 hadden nergens last van maar zij wel. En ja, toen hadden ze vlooien dus dan moet je wat. Ik gebruik het sindsdien alleen nog voor de omgeving, en dan alleen als ik de honden voor een paar uur buiten kan houden terwijl het middel z'n werk doet. Dat gaat wel goed.
Segno had dus ook best een heftige reactie. Toch niet zo veilig als ik dacht. Ik ga dan toch maar weer terug naar puur lavendel. Teken schijnen een hekel aan die lucht te hebben.
Afbeelding
Maeve
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door Maeve »

Caro schreef:
Maeve schreef:Epilepsie heb ik geen ervaring mee, maar ik heb de honden hier ook eens behandeld met dimethicare spray en Segno ging er tot 2 keer toe van overgeven en was echt even sloom ervan. De andere 2 hadden nergens last van maar zij wel. En ja, toen hadden ze vlooien dus dan moet je wat. Ik gebruik het sindsdien alleen nog voor de omgeving, en dan alleen als ik de honden voor een paar uur buiten kan houden terwijl het middel z'n werk doet. Dat gaat wel goed.
Segno had dus ook best een heftige reactie. Toch niet zo veilig als ik dacht. Ik ga dan toch maar weer terug naar puur lavendel. Teken schijnen een hekel aan die lucht te hebben.
Nee precies, ik probeerde het ook juist omdat er op stond dat het geen insecticide is. We hadden al even last van vlooien en ik wilde er niet nóg meer belastende middelen voor gebruiken, maar op bijvoorbeeld Advantix reageerde ze dus een stuk beter. Daar heeft ze nooit last van gehad.
Tegen teken gebruik ik trouwens de Seresto band. Daar hebben mijn honden nog nooit problemen mee gehad, inclusief Segno :ok:
Caro
Zeer actief

Maeve schreef:
Caro schreef:
Nee precies, ik probeerde het ook juist omdat er op stond dat het geen insecticide is. We hadden al even last van vlooien en ik wilde er niet nóg meer belastende middelen voor gebruiken, maar op bijvoorbeeld Advantix reageerde ze dus een stuk beter. Daar heeft ze nooit last van gehad.
Tegen teken gebruik ik trouwens de Seresto band. Daar hebben mijn honden nog nooit problemen mee gehad, inclusief Segno :ok:
Advantix gebruikte ik in het verleden totdat mij dus begon op te vallen dat ze steeds aanvallen kreeg een aantal dagen nadat ik het had gedruppeld. Zelfs 2 dagen achter elkaar een aanval. Dat gaat hem dus zeker niet worden.
Een hond van een kennis kreeg epilepsie als gevolg van die seresto band, die dus ook maar niet.
Dan maar puur lavendel en tegen eventuele vlooien een druppel tea tree olie in haar nek, daar kan ze sowieso goed tegen.
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”