Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

voedingsdilemma

Forum voor opmerkingen en vragen over alle soorten hondenvoer. Over kant en klare hondenbrokken, kvv tot rauwvoer.

Moderator: moderatorteam

Emilyenkiki
Actief
Mijn ras(sen): Franse bulldog en engelse cocker spaniel
Aantal honden: 2

voedingsdilemma

Ongelezen bericht door Emilyenkiki »

Ik heb 2 honden een cocker spaniel Kiki van bijna 6 maanden en een franse bulldog kruising Charly van 10 jr. We zijn nu al een 2tal maanden aan het sukkelen met voeding en zachte ontlasting bij beide honden. De cocker kreeg huismerk brokken vanuit het nest en ik ben dan overgestapt op Edgard en Cooper brokken (voor volwassen honden) op aanraden van de dierenwinkel. Een paar keer in de week krijgen ze een maaltijd vers vlees van dogmeat. De ontlasting blijft wisselend de ene keer zacht soms bijna diarree en soms redelijk hard en minimaal 4 a 5 maal daags.

De franse bulldog Charly wil nu enkel eten wat Kiki eet. Eten is voor hem altijd een dingetje geweest en vroeger kon hij regelmatig in hongerstaking gaan. Hij heeft altijd al een gevoelige maag gehad en wisselende ontlasting. Aangezien ze er nu beiden last van hebben heb ik toch mijn bedenkingen ofwel ligt het aan de voeding of zijn het parasieten.

We zijn bij de dierenarts geweest en ontlasting van beiden honden is vorige maand onderzocht en niets gevonden geen giardia of parasieten. Heb ze dan extra ontwormd met drontal. De dierenarts wil ze nu beiden op hypoallergene brokken zetten.
Volledig op kvv zetten zie ik niet zitten ivm oppas en gebrek aan diepvriesruimte.

Koop ik een andere brok, zo ja welke? Graanvrije brokken als acana en orijen krijgt Charly absoluut diarree op. Zijn er supplementen die ik kan bijgeven? Of toch hypoallergene Hills brokken?
Alle tips zijn welkom :D
annnie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan en een Vuilnisbakje

Re: voedingsdilemma

Ongelezen bericht door annnie »

Ik zou ze zelf een tijdje op hypoallergene brok zetten en als dat goed gaat van daaruit zoeken naar merk waar ze het beide wel goed op deden.

Je kan ook een merk brokken pakken waar je buldog het in het verleden goed op deed en die ook aan Kiki gaan voeren. Als de bul alleen eet wat de spaniel eet moet dat goed komen zou je denken.
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door sirene »

Hypoallergene brokken zou ik echt niet doen. Wat een onzin.
Het lijkt me handig om een logboekje bij te houden om te kijken of er logica in zit qua ontlasting-voer.
Als blijkt dat ze het wel goed doen op volledig vlees vind ik niet over willen stappen op volledig kvv vanwege praktische redenen nogal bedenkelijk.
Darf en Kivo zijn merken waar de ontlasting doorgaans veel harder op is (vanwege het bot) dan bv Smuldier).
Voor een andere brok moet je toch echt zelf proberen. Elke hond is anders.
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
Emilyenkiki
Actief

Bedankt voor de reacties en het meedenken. Ik kan er geen lijn in trekken wanneer het beter is en wanneer slechter. Enkel vers geven heb ik een week geprobeerd maar het probleem was naar mijn idee iets beter als in minder ontlasting maar ook zacht soms. Snacks en kauwsnacks ben ik kritisch naar gaan kijken en ik beloon nu enkel met gekookte kippenblokjes en kauwsnacks geef ik van Farmfood of gedroogde pens.
In het verleden was ik voor Charly het meest tevreden van Proplan Royal canin en Nutro choice.
Ik ben aan het overwegen om hierop terug te stappen maar zit nu net met een bijna volle zak Edgard en cooper brokken.
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

sirene schreef:Hypoallergene brokken zou ik echt niet doen. Wat een onzin.
Het lijkt me handig om een logboekje bij te houden om te kijken of er logica in zit qua ontlasting-voer.
Als blijkt dat ze het wel goed doen op volledig vlees vind ik niet over willen stappen op volledig kvv vanwege praktische redenen nogal bedenkelijk.
Darf en Kivo zijn merken waar de ontlasting doorgaans veel harder op is (vanwege het bot) dan bv Smuldier).
Voor een andere brok moet je toch echt zelf proberen. Elke hond is anders.
Dogmeat ook, zeker de geit en de konijn variant.
Ik zou ook geen hypoallergene brok gaan geven straks kun je niks meer voeren wat afwijkt van hypoallergeen. Ik zou dus wel voor kvv gaan. Het zijn geen grote honden dus je hebt geen enorme voorraad nodig. Afwisselen met rodi en smuldier wat je gewoon elke dag bij de supermarkt kan kopen.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
pioenroos
Zeer actief
Mijn ras(sen): xteckel Mies, eurasier Diem en schapendoes in deeltijd Flora.

Ongelezen bericht door pioenroos »

Heb je van 3 dagen ontlasting opgespaard voor de giardia test? Niet elke drol test positief namelijk en zo kan je een besmetting missen.
Lopen ze beiden precies gelijk met minder goede ontlasting? Dat is wel heel raar, dat ze beiden gelijk symptomen hebben op hetzelfde voer. Eten ze niet samen ergens wat buiten? Kattenpoep of takjes van een giftige plant? Huisgenoot of oppas die ze zo nu en dan rommel geeft?
Ik zou als het echt geen giardia of andere parasiet is toch weer even helemaal bij 0 beginnen met soorten voer. En dan 1 soort (bv hyperallergene brokken als je dat prettiger vindt dan 1 soort vers vlees) zeker 4 weken voeren, dan pas komen darmen echt tot rust. En dan langzaam het volgende toevoegen. Ook geen extra snoep tussendoor. Stel dat ze beiden juist niet tegen kip kunnen, hoe onwaarschijnlijk ook :19:
Afbeelding
Emilyenkiki
Actief

pioenroos schreef:Heb je van 3 dagen ontlasting opgespaard voor de giardia test? Niet elke drol test positief namelijk en zo kan je een besmetting missen.
Lopen ze beiden precies gelijk met minder goede ontlasting? Dat is wel heel raar, dat ze beiden gelijk symptomen hebben op hetzelfde voer. Eten ze niet samen ergens wat buiten? Kattenpoep of takjes van een giftige plant? Huisgenoot of oppas die ze zo nu en dan rommel geeft?
Ik zou als het echt geen giardia of andere parasiet is toch weer even helemaal bij 0 beginnen met soorten voer. En dan 1 soort (bv hyperallergene brokken als je dat prettiger vindt dan 1 soort vers vlees) zeker 4 weken voeren, dan pas komen darmen echt tot rust. En dan langzaam het volgende toevoegen. Ook geen extra snoep tussendoor. Stel dat ze beiden juist niet tegen kip kunnen, hoe onwaarschijnlijk ook :19:

Nee dit was 1 drol per hond. Ik kan ook geen lijn trekken in wanneer ze wel of geen slechte ontlasting hebben. De jongste Kiki speelt idd vanalles naar binnen als ik niet oplet maar de oudste Charly doet dit absoluut niet en buiten haalt hij zijn neus op voor alles.
Sandra&co

Ongelezen bericht door Sandra&co »

Pens laxeert. Denk dat je dat al eens achterwege zou kunnen laten, kijken of dat wat doet.
pioenroos
Zeer actief
Mijn ras(sen): xteckel Mies, eurasier Diem en schapendoes in deeltijd Flora.

Ongelezen bericht door pioenroos »

Ik zou eerst maar eens een goede giardia test laten doen voor de zekerheid. Bij mijn dierenarts adviseren ze ontlasting van 3 dagen te verzamelen, dan kans op een vals negatief is dan een stuk kleiner.
Zit je straks met een berg goed eten en blijkt het niet aan het voer te liggen :oeps:
https://www.dierendokters.com/honden/ziekten/giardia
https://www.mcvoordieren.nl/giardia-hond-kat
Afbeelding
Zamunda
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Zamunda »

Emilyenkiki schreef:
pioenroos schreef:Heb je van 3 dagen ontlasting opgespaard voor de giardia test? Niet elke drol test positief namelijk en zo kan je een besmetting missen.

Nee dit was 1 drol per hond. Ik kan ook geen lijn trekken in wanneer ze wel of geen slechte ontlasting hebben. De jongste Kiki speelt idd vanalles naar binnen als ik niet oplet maar de oudste Charly doet dit absoluut niet en buiten haalt hij zijn neus op voor alles.
Nou dan kun je wel stellen dat ze niet op Giardia getest zijn, dus zoals pioenroos ook zegt zou ik nu eerst op de juiste manier op Giardia laten testen.
Caro
Zeer actief
Mijn ras(sen): Tervuerense herder
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Caro »

Je zegt dat je nog een bijna volle zak voer hebt staan maar als de honden het slecht doen op dat voer zou ik het toch echt niet blijven geven omdat de zak nog bijna vol is. Ik heb eind vorig jaar ook wat moeten testen met brokken en heb een paar bijna volle dure zakken weg moeten gooien maar dat is dan maar zo. Die hills zou ik niet eens aan beginnen, de meeste honden die ik ken waaronder die van mezelf willen het niet eten. Bij honden met gevoelige maag/darmen zijn kip en rund vaak een probleem. Mijn hond krijgt nu Welby zalm, daarin zit ook alleen het eiwit van zalm waardoor er niets in de brok meer zit waar zij allergisch voor is. Ze krijgt verschillende snacks maar nooit iets waar kip of rund in zit.
Maar zoals anderen ook al schrijven, zou ik eerst op giardia laten testen.
Afbeelding
crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door crutz »

Zamunda schreef:
Emilyenkiki schreef:

Nou dan kun je wel stellen dat ze niet op Giardia getest zijn, dus zoals pioenroos ook zegt zou ik nu eerst op de juiste manier op Giardia laten testen.
Wel afhankelijk van het soort test. Er zijn testen die gevoeliger zijn voor het vaststellen.
Zamunda
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Zamunda »

crutz schreef:
Zamunda schreef:
Emilyenkiki schreef:Nee dit was 1 drol per hond. Ik kan ook geen lijn trekken in wanneer ze wel of geen slechte ontlasting hebben. De jongste Kiki speelt idd vanalles naar binnen als ik niet oplet maar de oudste Charly doet dit absoluut niet en buiten haalt hij zijn neus op voor alles.
Wel afhankelijk van het soort test. Er zijn testen die gevoeliger zijn voor het vaststellen.
Als er geen oocysten in die ene drol zitten waar test die gevoelige test dan op?
crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door crutz »

Zamunda schreef:
crutz schreef:
Zamunda schreef:
Emilyenkiki schreef:Nee dit was 1 drol per hond. Ik kan ook geen lijn trekken in wanneer ze wel of geen slechte ontlasting hebben. De jongste Kiki speelt idd vanalles naar binnen als ik niet oplet maar de oudste Charly doet dit absoluut niet en buiten haalt hij zijn neus op voor alles.
Als er geen oocysten in die ene drol zitten waar test die gevoelige test dan op?
Diagnose

Diagnose met een microscoop
Vroeger moesten de trofozieten in hele verse ontlasting met een microscoop aangetoond worden. Ze gaan echter snel dood buiten de kat en dan zie je ze niet meer bewegen. De cysten kunnen ook met een microscoop worden aangetoond in de ontlasting, echter deze worden met tussenpozen uitgescheiden. Het kan dus zijn dat je de ziekte niet kan aantonen terwijl hij er wel is.

Omdat de ontlasting onder de microscoop supervers moet zijn en je ze ook kunt missen hebben we een diagnostische test tot onze beschikking die we vaak gebruiken.

Een Giardia snaptest van Idexx

Diagnose met een snaptest
Door de direct uitvoerbare giardia test aantonen of er giardia aanwezig is of niet. De test is veel betrouwbaarder en gevoeliger dan de microscopische manier. Er wordt met behulp van een giardia snaptest antigenen, kleine stukjes, aangetoond. Hiermee kunnen dus zowel levende als dode of uiteen gevallen trofozieten of cysten aangetoond worden!

Een Giardia snaptest van Idexx Een Giardia snaptest van Idexx Met de Idexx Giardia Snaptest kun je eenvoudig een snelle en betrouwbare diagnose stellen. De test neemt DNA deeltjes van Giardia weer, je hoeft ze dus niet levend aan te tonen. Dit is van belang omdat de Giardia snel dood gaat als ze buiten het lichaam komen.
Negatieve Giardia snaptest van Idexx, een snelle en betrouwbare manier om Giardia aan te tonen
http://www.dierenkliniekwilhelminapark. ... ardia.html
Plaats reactie

Terug naar “Voeding”