Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

lymfen klieren

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

Demi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Rottweilers en het Kenzo, Izzy en Ivy ras!
Aantal honden: 4
Contacteer:

lymfen klieren

Ongelezen bericht door Demi »

Vanmiddag zijn we met Kenzo naar de dierenarts geweest, hij moest nog zijn laatste inenting hebben en we wilden hem even na laten kijken. De dierenarts vond dat hij er goed uit zag. Ze zei wel dat zijn klieren opgezet waren, maar ik moest me geen zorgen maken en over een maand terugkomen om te kijken of ze dan minder opgezet waren. Maar ik maak me wel zorgen, opgezette klieren duiden toch vaak op een ziekte? Hij is pas 5 maanden....
Lieve lieve Lila, Calsey, Damien en Donja, ik mis jullie..
Bea.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collies.
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door Bea. »

Kayleigh heeft dit het eerste jaar ook erg gehad,alleen in haar hals en dat bleek allergie voor melk te zijn.Maar ook krabde zij altijd heel veel.Nu zijn ze wel iets kleiner,maar toch groter dan die van Mickey en Bowie,net of ze er meer bovenop liggen.Maar mijn dierenarts was in eerste instantie wel bang voor lymfeklierkanker,dus ik zou het zelf gewoon goed in gaten houden of ze niet gaan groeien en doen ze dat wel,zou ik geen tel langer wachten.
Afbeelding
Demi
Zeer actief
Contacteer:

Ik voel ze zelf niet :? En Kenzo krat ook erg veel, we zijn hem wel langzaam op ander voer aan het zetten. Vind het maar eng hoor!
Wil de hond
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Wil de hond »

Demi,

Even een vraagje.

Wie is Kenzo, is dat die hond die je wilde adopteren, of vergis ik me nu?

Groetjes, Willy.
Demi
Zeer actief
Contacteer:

Ja Kenzo is idd de hond die we geadopteerd hebben! Hij komt oorspronkelijk uit Spanje en de dierenarts had het over een ziekte die hij daar misschien al opgelopen had???
Wil de hond
Zeer actief
Contacteer:

Daarvan werd toch gezegd dat hij Leishmania had?
Waar uit Spanje komt hij vandaan?

Willy.
Demi
Zeer actief
Contacteer:

Nee dat was een andere hond. Kenzo is samen met zn broertje in een doos voor een asiel bij Barcelona gedumpt toen hij een paar weken was. Hij is wel getest op Leishmania en dit had hij niet.
Wil de hond
Zeer actief
Contacteer:

Waar is hij getest, wanneer, en met welke soort test, weet je dit?

En om welke klieren gaat het, die in de hals, of die achterop de achterpoten?
Demi
Zeer actief
Contacteer:

Hij is door een dierenarts in Belgie getest toen hij net uit Spanje opgehaald was. En het gaat om de klieren in de hals en ook bij zijn achterpoten.
Wil de hond
Zeer actief
Contacteer:

Beste Demi,

Ik weet niet of je weet dat ik in Spanje woon, en veel met Leishmania te maken heb gehad. Ook heb ik er veel over geleerd van de dierenartsen hier. In de eerste plaats, je hond is nog jong, dus zelfs al mocht hij drager zijn, dan is er niets ernstigs aan de hand. Ik zou bij mijn honden in het geval van opgezette lymfklieren, vooral die achter op de achterpoten, zeker een test op Leishmania uitvoeren. Gewoon omdat het een eerste teken kán zijn. En behandeling hoe eerder ingezet hoe groter de kans op een positief resultaat. Met positief bedoel ik de totale eliminatie van de parasiet uit het lichaam Dit is mogelijk, maar de juiste behandeling is hierbij doorslaggevend.

In Nederland en Belgïe is veel onkunde, uit onbekendheid, onder de dierenartsen. Vandaar dat zowel de tests die ze uitvoeren als de behandelingen die ze toepassen vaak niet goed zijn.

Het is lastig met Leishmania, het is een hele vreemde ziekte. Er bestaan veel verschilende tests. En de ziekte kan zich in veel verschillende stadia bevinden. Niet elk stadium is met elke test op te sporen.

Daarom is het goed om te informeren welke test er gedaan is. Vraag dat eens na bij degene die deze test uit heeft gevoerd. Als je dat weet, en je wilt meer horen van me, laat me dat dan even weten. En sowieso, als je verder wilt praten over dit bericht van me, ik zit hier klaar voor je.

Maar maak je nou vooral niet ongerust, wat er ook aan de hand is, dat valt altijd op te lossen!

Groetjes, Willy.
Demi
Zeer actief
Contacteer:

Hallo Willy

Nee ik wist niet dat je in Spanje woont. Ik had van te voren al navraag gedaan bij een aantal dierenartsen voordat we een hond uit het buitenland wilden halen over deze ziekte en ik vond toen ook dat ze er maar weinig over konden vertellen. Ze vertelden me wel allemaaal dat de ziekte dodelijk is???
De stichting waar ik Kenzo vandaan heb gehaald vertelde me ook dat de puppen die daar zitten weinig kans hebben om deze ziekte op te lopen, omdat ze in een apart hok met alleen maar tegels, zitten en niet in contact met andere honden komen.
Ik weet eigenlijk heel weinig over deze ziekte, maar wat ik wel wil weten is deze ziekte overdraagbaar op mijn andere hond?
Ik ga contact opnemen met de stichting waar hij vandaan komt en dan vragen hoe dat precies is gegaan met de test. Weet je trouwens ook wat voor symptonen deze ziekte nog meer heeft?
Enne bedankt voor je antwoord!
Eline*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Eline* »

Leishmaniose is niet besmettelijk en wordt overgebracht door mugjes(zandvliegjes) uit tropische gebieden. De testen zijn leuk, maar leishmaniose heeft een sluimerfase van ik meen wel 7 jaar en het kan dus zijn dat een hond negatief test, maar wel de ziekte met zich meedraagt. Hij hoeft dan dus ook niet ziek te worden. Dodelijk is het ook niet altijd..je kan het met medicatie onder controle krijgen en zo kan de ziekte dus weer gaan sluimeren.
Het is ieder geval goed je dierenarts attent te maken op het risico.
Groet Eline,
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...
Afbeelding
Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
Demi
Zeer actief
Contacteer:

De dierenarts waar we geweest zijn heeft zelf een hond uit Griekenland, dus ze wist er wel wat af, maar ook niet veel. Viel me op dat sommige dierenartsen er nog nooit van gehoord hadden :?
Ik heb de stichting gemaild over het hoe en wat met die test en we laten hem over een aantal weken testen, dan moeten we weer terug met hem naar de dierenarts. De dierenarts zei dat het ook een of ander virusje kon zijn, omdat hij nu wat zwakker is op dit moment??
qyan

Ongelezen bericht door qyan »

qyan heeft het gehad. biopten genomen, wezen niets aan.
uiteindelijk bleek het de ziekte van LYME te zijn en dus niet al te ernstig.
qyan krijgt bijv ook opgezette lymfen met een oorontsteking of als hij verkouden is. net als wij als we verkouden zijn bijv
enigste advies: als je het echt, maar dan ook echt niet vertrouwt, biopt laten nemen.
het hoeft niets ernstigs te zijn, maar stel het is het wel, kan je na een maand al te laat zijn.
nogmaals, niet om je bang te maken, want het hoeft niet!!!
Wil de hond
Zeer actief
Contacteer:

Demi schreef:Ze vertelden me wel allemaaal dat de ziekte dodelijk is???
De stichting waar ik Kenzo vandaan heb gehaald vertelde me ook dat de puppen die daar zitten weinig kans hebben om deze ziekte op te lopen, omdat ze in een apart hok met alleen maar tegels, zitten en niet in contact met andere honden komen.
Ik weet eigenlijk heel weinig over deze ziekte, maar wat ik wel wil weten is deze ziekte overdraagbaar op mijn andere hond?
Ik ga contact opnemen met de stichting waar hij vandaan komt en dan vragen hoe dat precies is gegaan met de test. Weet je trouwens ook wat voor symptonen deze ziekte nog meer heeft?
Deze ziekte hoeft helemaal niet dodelijk te zijn. Hij is slechts dodelijk als de hond niet behandeld wordt voordat hij in een terminale fase zit, of omdat de hond wegens besmettingsgevaar voor andere honden niet gehandhaafd kan worden. Daar er in Nederland geen besmettingsgevaar is, doordat de noodzakelijke tussengastheer er niet voorkomt, is er geen enkele reden waarom de ziekte dodelijk hoeft te zijn.

Wat die stichting jou verteld heeft over dat de pups niet besmet kunnen worden is onzin. Het zandvliegje waar het om gaat is slechts twee milimeter groot, en is klein genoeg om heel komfortabel door een hooregaas te kruipen. Het kleinste kiertje is groot genoeg. Het is haast niet doenlijk om een hond 100% bescherming te geven. Ook is het zo dat hoogstwaarschijnlijk de ziekte ook via de placenta van moeder op haar ongeboren overgedragen kan worden, de enige andere manier van besmetting. Hoewel dit laatste niet onomstotelijk vaststaat, maar ik en mijn dierenarts zijn er door persoonlijke ervaringen van overtuigd dat dit gewoon mogelijk is.

Wat Eline zegt over de ziekte in sluimertoestand is waar, maar dat hij dan door geen enkele test kan worden vastgesteld klopt niet. Er zijn een aantal verschillende tests, en een test die DNAketens van de parasiet opspoort toont die altijd aan, hoe weinig parasieten er ook in de hond in sluimertoestand aanwezig zijn. Andere tests zoeken niet naar DNA maar naar anti-lichaapjes, en zolang de ziekte in sluimertoestand verkeert zijn deze niet of in onvoldoende mate aanwezig om waargenomen te worden door dit soort tests. Wil je dus zeker weten dat jouw Kenzo besmet is, dan zul je dus in de eerste plaats een test moeten laten uitvoeren die zich richt op het DNA van de parasiet. De parasiet is overigens ook microscopisch klein, en huist binnen in de rode bloedlichaampjes, die hij langzaam afbreekt.

De symptomen die deze ziekte geeft zijn zeer gevarieëerd en uiteenlopend. Ik zal proberen een overzichtje te geven, maar weet wel dat elke hond weer een eigen beeld geeft.

- Snel groeiende teennagels.
- Gewichtsverlies ondanks dat de hond goed eet.
- Wondjes die niet genezen en langzaam groter worden.
- Overmatige haaruitval, welke vooral in de beginfase een bijzonder gelijkmatige plek laat zien op beide lichaamshelften. (Ik zit naar een woord te zoeken hiervoor, maar het schiet me niet te binnen) Ik bedoel een kaalte die aan beide kanten een soort spiegelbeeld lijkt. Snap je dit?
- Je ziet vaak in een beginfase lichte vlekjes op de oogranden, en op de neus.
- Droge neus met schilfers.
- Mankheid.
- Plotse hevige bloedneus.
- Droge en schilferige huid.
- Bloedarmoede.
- Lusteloosheid.

Eén van deze symptomen kan wel of niet betekenen dat er mogelijk sprake is van besmetting met Leishmania. Meerdere symptomen tegelijkertijd kunnen ook weer aangeven dat er mogelijk sprake is van Leishmania.

Ik laat het hier weer even bij, maar ik kan je nog wel meer vertellen wat je zeker zal interesseren. Maar verwerk jij eerst weer even het bovenstaande. Oké?

Er zijn trouwens nog enkele andere ziektes die hier ook voorkomen, en waar sprake van kan zijn bij Kenzo.
Babesiosis, Riccketsia, Ziekte van Lyme, om de belangrijkste te noemen.

Groetjes, Willy.
Wendy!
Zeer actief

Ongelezen bericht door Wendy! »

Kenzo is neem ik aan met het vliegtuig hiernaartoe gekomen?

Chica (onze vorige opvanghond) was dat ook en was in een onverwarmd vrachtruim hiernaartoe gereisd. Dat is min een heleboel graden.
Nogal logisch dat haar lymfekliertjes ook opgezet waren toen ze hier kwam....
De mijne zwellen trouwens ook standaard op als ik in een vliegtuig zit...
Groetjes Wendy en Vonya.
In loving memory Aaron (06-04-1994 - 24-05-2007).
You will be missed forever...
AfbeeldingAfbeelding
Wil de hond
Zeer actief
Contacteer:

Inderdaad, opgezwollen lymfekliertjes op zich zegt niet veel.

Maar als de lymfeklieren in de achterpoten ook opgezet zijn wordt er hier in Spanje toch vaak aan Leishmania gedacht. Het kán nl. een eerste indikatie zijn van besmetting. En het kan heel erg lang duren voordat er een verdere ontwikkeling van de ziekte plaatsvindt. En dat hoeft niet eens altijd te gebeuren. Wat dat betreft lijkt Leishmania veel op AIDS. Je kunt drager zijn, zónder ooit de ziekte te ontwikkelen.

Met Leishmania is het zo dat er een kans op volledige genezing bestaat, maar hiervoor is het noodzakelijkdat de ziekte met de goede behandeling bestreden wordt, wanneer de ziekte zich nog in het beginstadium bevindt. Vandaar dat ík persoonlijk altijd zou kiezen voor een zo vroeg mogelijke diagnose. Door een DNA-test te laten doen bij het minste vermoeden.

Vandaar mijn (misschién wel onterechte) alarmerende reaktie. Vergeet niet dat in Nederland de dierenartsen Leishmania vaak pas vaststellen als de hond al duidelijk aangetast is. Terwijl je bij Leishmania niet vroeg genoeg aan de bel kunt trekken.

Groeten, Willy.
qyan

idd, bij qyan waren de lymfeklieren in de hals opgezet en ook bij de achterpoten. conclusie lyme. kon volgens de DA niet, want we waren NIET in het buitenland geweest!
vreemde was dat ze ook iedere keer kleiner werden, maar in een dag ook weer zo groot als een tennisbal waren.
je hoeft met lymfeklieren ook niet direct alarm te slaan, maar stel het is wel iets, kan je na een maand wachten al te ver zijn.
mijn DA hefet toen meteen een biopt genomen, waarom? omdat lymfeklierkanker zoveel bij honden voor schijnt te komen dus had ie liever zo snel mogelijk een diognose, ipv afwachten.
gelukkig bleek dit het niet te zijn, maar ik ben blij dat ik het wel heb gedaan.
al is het alleen maar vor je eigen gemoedstoestand!!!
Demi
Zeer actief
Contacteer:

Kenzo is met een camper naar Nederland gehaald, samen met nog 11 andere honden. Wat betreft de klieren, we kijken het gewoon even aan, volgende week moeten we toch terug met de andere hond en dan laten we meteen weer even naar Kenzo kijken.
Demi
Zeer actief
Contacteer:

Eindelijk de uitslag van Kenzo en hij heeft geen Leishmania!! Zijn klieren zijn niet meer opgezet, waarschijnlijk waren ze opgezet doordat hij ooit (voordat hij bij ons kwam) kennelhoest gehad heeft.
Roos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Roos »

Demi schreef:Eindelijk de uitslag van Kenzo en hij heeft geen Leishmania!! Zijn klieren zijn niet meer opgezet, waarschijnlijk waren ze opgezet doordat hij ooit (voordat hij bij ons kwam) kennelhoest gehad heeft.
Gelukkig maar :ok:
Afbeelding
Wil de hond
Zeer actief
Contacteer:

Dat zal vast een hele opluchting voor je zijn! Gefeliciteerd!

Nog even een vraagje uit nieuwsgierigheid: "Weet je wélke test er precies gedaan is, hoe heet de test?

Groetjes, Willy.
Demi
Zeer actief
Contacteer:

Ik weet niet precies hoe de test heet, maar er is bloedafgenomen en de dierenarts waar ik geweest ben, vangt zelf honden uit het buitenland op en heeft veel met al die ziektes in het buitenland te maken. Daarom duurde het ook zo lang voordat ik de uitslag kreeg, maar ben er wel heelerg blij mee :p:
miranda

Ongelezen bericht door miranda »

Hee da's een goede uitslag. :ok:
qyan

dat is goed nieuws :ok:
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”