Nanna schreef:Hij is een pup en zijn wereld aan het ontdekken. Láát hem toch. Waarom zou hij de hele tijd op jou moeten focussen?
Laat hem lekker baby zijn en ontdek samen met hem de wereld. Dat gehoorzaamheidsgelul komt veel later wel. Als ie de neiging heeft te ver weg te rennen hang je er een lange lijn aan, dan kun je hem indien nodig altijd weer binnenhengelen.
Ik vind dit toch altijd maar vreemd advies hoor, je hond eerst z’n goddelijke gang laten gaan waardoor hij heel veel verkeerde gewoontes aanleert, om die dan vervolgens weer af te moeten gaan leren!
Je kan spelenderwijs je pup heel veel leren, waaronder “vrij of toe maar” om de wereld te ontdekken of met een hond te laten spelen die je vertrouwd, of netjes aan de riem lopen enz. Daar word het geen minder blije hond van. Als je een hond later ineens van alles af moet leren, nee nou ben je groter en sterker, dus nou moet je netjes aan de lijn lopen, uh succes ermee

zelfde als naar andere honden rennen e.d. Ik heb dat liever niet, voor ik weet of de hond puppen überhaupt te pruimen vindt bijv. Dus ik geef ze na overleg liever toestemming om te gaan spelen dan dat ze op de verkeerde hond afdenderen!
Aandacht vragen kan je ook met een speeltje doen, kijk welk speeltje je hond geweldig vindt, een bal of een piepspeeltje, als ze dan naar je kijken is het de braafste hond van de wereld en prijs je hem de hemel in

en geeft wat lekkers en laat hem even met het speeltje spelen.
Je weet niet hoe sterk je bent tot het moment dat sterk zijn de enige keuze is die je hebt!