Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Loopsheid, hoe zit dat?
Moderator: moderatorteam
- Biet
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Bull Mastiff, Border Terrier, XHollandse Herder
- Aantal honden: 1
Loopsheid, hoe zit dat?
Kaila is dus loops en we mogen nu de geneugten daarvan ervaren.
Nou heb ik altijd reuen gehad, die kant van het verhaal ken ik wel.
Op internet rond geneusd en gezien dat de loopsheid in fases verloopt.
Mevrouw zit nu in de fase dat ze ervoor gaat staan en haar staart aan de kant doet als ze benaderd wordt door een andere hond (alleen teven, uiteraard).
Dat betekent dus vooral aangelijnd lopen, wat voor die energiebom nog niet meevalt.
Afgelopen dagen veel met d'r wezen fietsen, maar nu ligt er overal sneeuw...
Mijn vraag nu is hoe je weet dat die fase voorbij is?
Nou heb ik altijd reuen gehad, die kant van het verhaal ken ik wel.
Op internet rond geneusd en gezien dat de loopsheid in fases verloopt.
Mevrouw zit nu in de fase dat ze ervoor gaat staan en haar staart aan de kant doet als ze benaderd wordt door een andere hond (alleen teven, uiteraard).
Dat betekent dus vooral aangelijnd lopen, wat voor die energiebom nog niet meevalt.
Afgelopen dagen veel met d'r wezen fietsen, maar nu ligt er overal sneeuw...
Mijn vraag nu is hoe je weet dat die fase voorbij is?
Wiel
- Crescent
- Zeer actief
- Aantal honden: 2
Re: Loopsheid, hoe zit dat?
De vaste duurtijd van de hele loopse periode is niet helemaal goed vast te stellen. Gemiddeld genomen drie weken, maar per ras en hond kan het verschillen. De huidige fase is voorbij op het moment dat je teef geen sta-reflex meer vertoont 
[Edit] Ik lees dat ze behoorlijk veel energie heeft. Je teef de nodige uitdaging bieden kan ook via denkspelletjes of trainingsmomenten binnenshuis of in een andere afgesloten ruimte of rustig buitengebied. Samen spelen met knaagspeeltjes, truukelarij of een ander soort sport beoefenen kunnen de nodige afleiding bieden en ervoor zorgen dat ze tevreden haar loopsheid doorkomt.

[Edit] Ik lees dat ze behoorlijk veel energie heeft. Je teef de nodige uitdaging bieden kan ook via denkspelletjes of trainingsmomenten binnenshuis of in een andere afgesloten ruimte of rustig buitengebied. Samen spelen met knaagspeeltjes, truukelarij of een ander soort sport beoefenen kunnen de nodige afleiding bieden en ervoor zorgen dat ze tevreden haar loopsheid doorkomt.
What do you hear, Starbuck?
-Nothing but the rain…
-Nothing but the rain…
-
- Zeer actief
Ik leef met je mee
hier ook voor het eerst het loopse teven gedoe. Ayla doet alleen al een paar dagen haar staart opzij dus daar heb ik ook niks aan
vind nog steeds bloeddruppeltjes dus dekrijp is ze volgens mij echt nog niet. Afsnauwen weet ze niet wat het is dus daar kom ik ook al niet verder mee. Ik vind het maar ingewikkeld
Loslopen doet ze nog wel. Ze is nog te jong om een eind naast de fiets te rennen en met de sneeuw durf ik het ook niet, ze is nog redelijk een losgeslagen projectiel dan
Ben heel blij dat ze tot nu toe in elk geval los kan lopen en verheug me nu al op de dagen dat ik het niet meer aandurf

Loslopen doet ze nog wel. Ze is nog te jong om een eind naast de fiets te rennen en met de sneeuw durf ik het ook niet, ze is nog redelijk een losgeslagen projectiel dan

Ben heel blij dat ze tot nu toe in elk geval los kan lopen en verheug me nu al op de dagen dat ik het niet meer aandurf

-
- Zeer actief
Als ze die staart opzij doet is ze zeker nu wel dekrijp (zo is het mij geleerd) dus ik zou echt gaan aanlijnen... Reu-eigenaren ruiken het niet
Reuen zelf wel, dus als je ineens een loslopende reu voor je hebt staan... dan heb je een probleem....
Suzanne

Suzanne
- malinois
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
Staart écht helemaal opzij is dekrijp. Niet halfslachtig een klein stukje. Even elke dag kriebelen boven de staartaanzet. Doet ze hem daarop niet meer opzij is de dekrijpheid in principe over.

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
- Miezemuis
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Grote poedels
Het is óók ingewikkeld. Mijn poedels laten niet heel duidelijk eem sta reflex zien. Keetje joelde op en gegeven moment naar elke hond die we zagen. Ik ben aan dat ze toen nogal zin had. Ze heeft trouwens de hele loopsheid goed geluisterd maar ben toch na week 1 niet meer in het bos geweest. Waant er keken nogal wat buurtende reuen. Die schijnen kilometers ver te ruiken daar ik met en loopse teef loop en kregen dan bananen in de oren.
- ellen en de birmanen
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): 4 tollers
- Aantal honden: 4
vertel dat een teef van mij. die staat vanaf dag 3 tot en met het eind loopsheid. gelukkig heb ik een castraat reu in huis die precies weet wanneer de dekrijpe periode is en daar ga ik vanuit.malinois schreef:Staart écht helemaal opzij is dekrijp. Niet halfslachtig een klein stukje. Even elke dag kriebelen boven de staartaanzet. Doet ze hem daarop niet meer opzij is de dekrijpheid in principe over.
- Marjoleine
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
- Contacteer:
Het wisselt per hond.
Als de uitvloeiing doorzichtig wordt is ze dekrijp. Meestal denken mensen dat het dan over is, maar nee.
Het is wel de oorzaak van nogal wat oepsnestjes
Ik ben er simpel in, ik laat ze af en toe neuzen met een passerende reu, want staan kan best als het al klaar is namelijk.
Als ze dan als de baarlijke duivel snauwen is de kust veilig.
Als de oortjes naar achteren gaan en ze gaat met vier pootjes tegelijk een dansje doen ben je nog in de gevarenzone.
Als de uitvloeiing doorzichtig wordt is ze dekrijp. Meestal denken mensen dat het dan over is, maar nee.

Ik ben er simpel in, ik laat ze af en toe neuzen met een passerende reu, want staan kan best als het al klaar is namelijk.
Als de oortjes naar achteren gaan en ze gaat met vier pootjes tegelijk een dansje doen ben je nog in de gevarenzone.
- Belle
- Zeer actief
Ik check het altijd even met een bekende reu (beiden aan de lijn). Heeft hij geen belangstelling meer, dan hoef ik wat minder voorzichtig te zijn. Overigens lopen die van mij de hele periode los, maar dan wel in een stuk van het park waar bijna nooit iemand komt en waar ik goed overzicht heb.
Marjolein, Isa, Dora, Suus en Anne
Those who are dead, are not dead, they're just living in my head..... (Coldplay, 42)
Catootje 12-05-05 - 17-09-09
Chiva ? - ? -91 - 08-01-10
Belle 06-03-2003 - 05-11-2012
Those who are dead, are not dead, they're just living in my head..... (Coldplay, 42)
- dagmar88
- Zeer actief
Haha ja, zo begon napie. Eerste teef voor mijn ex, eerste loopsheid en meteen raak.Marjoleine schreef:Het wisselt per hond.
Het is wel de oorzaak van nogal wat oepsnestjes![]()
Daarna nog een aantal geplande dekkingen en steeds is ze leeg gebleven

Zijn moeder begint trouwens al vroeg met klaarstaan en houdt dat heel lang vol. Zelfs als het al klaar is laat ze zich nog (door een castraat) echt dekken.
- pioenroos
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): xteckel Mies, eurasier Diem en schapendoes in deeltijd Flora.
Flora staat ruim 10 dagen te loeien in de vensterbank en te sjansen met alles wat 4 poten heeft. En ze vloeit sowieso nauwelijks dus dat is ook geen indicatie hier.
Los gaat ze dan niet meer, ze probeert zelfs uit de deur of raam te glippen als je niet oplet terwijl ze normaal netjes op de drempel blijft staan.
Eitjes en sperma kunnen volgens mij ook best een tijdje goed blijven in de baarmoeder dus zolang Flora haar kont onder de neus van honden steekt staat ze onder strenge curatele
Los gaat ze dan niet meer, ze probeert zelfs uit de deur of raam te glippen als je niet oplet terwijl ze normaal netjes op de drempel blijft staan.
Eitjes en sperma kunnen volgens mij ook best een tijdje goed blijven in de baarmoeder dus zolang Flora haar kont onder de neus van honden steekt staat ze onder strenge curatele

- Marjoleine
- Zeer actief
- Contacteer:
Mijn allereerste stabij, ergens in de vorige eeuw, deed haar staart al aan de kant als er een auto langskwam. Dat was wel niet veel maar toch.dagmar88 schreef:Zijn moeder begint trouwens al vroeg met klaarstaan en houdt dat heel lang vol. Zelfs als het al klaar is laat ze zich nog (door een castraat) echt dekken.
Dekken was ook geen punt, als die een leuke reu zag stortte ze zich er gillend bovenop

Wel duidelijk, zeg maar

- Biet
- Zeer actief
Bedankt voor de reacties.
Het begon vorige week, toen ik een man met een old English Mastiif tegen kwam (schitterende hond, 12 jaar volgens de eigenaar) die wel erg enthousiast werd.
De dag erna begonnen de bloeddruppels op te vallen.
In die eerste week luisterde ze nog erg goed en werden reuen weggesnauwd bij de bal/frisbee, of ander opdringerig gedoe.
Die hoefde ik ook maar te voorschijn te halen en ze zat naast me.
Loslopen kon dus nog.
Deze week is ze erg gericht op andere honden, hun geur is al genoeg om de bal effe te laten liggen.
Luisteren is ook een stuk minder, ze markeert veel (probeert tegen lantaarnpalen te piesen en zulks).
Schat haar in als het type dat de hort op gaat en dan zwanger terug komt...
Ja, ze heeft wel karakter.
Het begon vorige week, toen ik een man met een old English Mastiif tegen kwam (schitterende hond, 12 jaar volgens de eigenaar) die wel erg enthousiast werd.
De dag erna begonnen de bloeddruppels op te vallen.
In die eerste week luisterde ze nog erg goed en werden reuen weggesnauwd bij de bal/frisbee, of ander opdringerig gedoe.
Die hoefde ik ook maar te voorschijn te halen en ze zat naast me.
Loslopen kon dus nog.
Deze week is ze erg gericht op andere honden, hun geur is al genoeg om de bal effe te laten liggen.
Luisteren is ook een stuk minder, ze markeert veel (probeert tegen lantaarnpalen te piesen en zulks).
Wiel
- Belle
- Zeer actief
Dan maar niet los inderdaad. Mijn honden zijn juist extra aanhankelijk en blijven veel dichter bij me als ze loops zijn.Biet schreef: Luisteren is ook een stuk minder, ze markeert veel (probeert tegen lantaarnpalen te piesen en zulks).
Marjolein, Isa, Dora, Suus en Anne
- mijke
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): krakershondje
Ik weet niet hoe foolproof mijn methode was, maar toen Oor nog loops werd had ze altijd een paar dagen tot een week dat ze een enorme slettebak werd. Normaal vindt ze de meeste honden die we passeren compleet oninteressant, maar op die dagen is ze verliefd op alles en iedereen. Teef, reu, wel of niet geholpen, groot of klein, het maakt haar geen zak uit. Op die dagen lijn ik haar aan, want ik weet vrij zeker dat ze dan niet naar mij luistert als ik haar bij een hond wegroep. Dat gedrag viel ook meestal wel samen met staart opzij doen en ervoor staan. Daarvoor en daarna doe ik haar los op overzichtelijke stukken als er geen andere honden zijn, want dan luisterde ze gewoon normaal en had ze geen gekke gedragingen of rare ideeen in de kop, dus riep ik haar gewoon even bij als ik een andere hond zag. In die periodes werden geinteresseerde honden door haar ook altijd weggesnauwd.
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Labrador Retriever
- Contacteer:
Hahah! Dit is grappig omdat het herkenbaar is. Karel gaat altijd uit logeren en als ie dan thuiskomt dan hoeft ie nog maar naar haar te kijken en dan krijgt ie meteen zo op zijn sodemieter dat ik weet dat het wel weer veilig isMarjoleine schreef:Het wisselt per hond.

Echt dekrijp zijn duurt geen week, maar er zijn inderdaad wel teven die heeeel lang die staartreflex hebben. Best lastig
- Jits90
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Keeshond
Bij mijn teef is de loopsheid heel makkelijk te spotten. Dat begint 2 weken voor het bloed al uitgebreid te snuffelen en pissen (normaal is het 1 grote plas en daarna DOORLOPEN). Na een nette 7 dagen is het bloeden gedaan en gaat ze m'n reu lastigvallen
En zodra ze niet meer de hele dag d'r kont onder z'n snufferd duwt, is het alweer gedaan.
Met een krulstaart is die sta-reflex lastig te zien, helemaal omdat ze sowieso gek is op kontkietels. Dat kind staat altijd met d'r kont te draaien

Met een krulstaart is die sta-reflex lastig te zien, helemaal omdat ze sowieso gek is op kontkietels. Dat kind staat altijd met d'r kont te draaien

- Marjoleine
- Zeer actief
- Contacteer:
Als je pech hebt in 5 hoor.Cleva schreef:Ze wordt heus niet in 20 seconden gedekt en als ze dat wel wordt dan zijn er nog steeds keuzes.
Uiteraard alleen als dat niet de bedoeling is.
En die keuzes zijn minder gezond dus liever niet.
Ik laat ze ook loslopen hoor, dat weer wel. Maar dan vooral omdat ik weet wanneer het fout kan gaan. En dat is de periode dat ze dus vast gaan als er een andere hond in zicht komt.
Wanneer dat nodig is weet Biet ook zo te lezen, dus ik denk dat dat allemaal prima gaat daar.
- Biet
- Zeer actief
No worries, al zal ik wel blij zijn als dit weer voorbij is.Marjoleine schreef:Als je pech hebt in 5 hoor.Cleva schreef:Ze wordt heus niet in 20 seconden gedekt en als ze dat wel wordt dan zijn er nog steeds keuzes.
Uiteraard alleen als dat niet de bedoeling is.
En die keuzes zijn minder gezond dus liever niet.
Ik laat ze ook loslopen hoor, dat weer wel. Maar dan vooral omdat ik weet wanneer het fout kan gaan. En dat is de periode dat ze dus vast gaan als er een andere hond in zicht komt.
Wanneer dat nodig is weet Biet ook zo te lezen, dus ik denk dat dat allemaal prima gaat daar.
Reuen kunnen lastig zijn als ze het in hun bol krijgen; ben d'r inmiddels ook achter dat loopse teven er ook wat van kunnen...
Gisteren een border collie tegen de grond moeten pinnen, totdat de eigenaar 'm weer over kon nemen, vandaag was het een husky.
Wat ik dan met een loopse teef bij een losloopgebied deed?
Nou ik woon daar, als ik de voordeur uit loop, sta ik er midden in.
Als je hond niet luistert, laat 'm dan niet los (zeker daar niet, omdat ook de hr honden er regelmatig uitgelaten worden. Is niet slim).
De sneeuw had ook het voordeel dat de achterafgebieden niet zo bezocht worden en ik een onuitputtelijke voorraad ballen bij de hand heb.
Daar kon ze dus wel weer los en had ik tijd genoeg om d'r bij me te roepen als er een andere hond in de buurt kwam.
Met eigenaren die ook verder komen dan het rondje om de blok en ook zeggenschap over hun hond.
Een jonge herderteef (zelfde energie als Kayla) kon nog een tijdje meerennen, die zal ook wel goed geslapen hebben daarna.
Wiel
- dagmar88
- Zeer actief
Jits90 schreef: Met een krulstaart is die sta-reflex lastig te zien, helemaal omdat ze sowieso gek is op kontkietels. Dat kind staat altijd met d'r kont te draaien

- dagmar88
- Zeer actief
Kells schreef:Tsja, maar dat is een reu.dagmar88 schreef:Jits90 schreef: Met een krulstaart is die sta-reflex lastig te zien, helemaal omdat ze sowieso gek is op kontkietels. Dat kind staat altijd met d'r kont te draaienDat doet sjaak ook ja. Hij heeft zo'n lekker vetrolletje bij z'n staartaanzet. Als je dat kriebelt, staat ie meteen met die dikke kont in je gezicht te draaien.

Ze zegt dat die sta reflex lastig te zien is. Dat kan ik me voorstellen, omdat het er bij mijn reu net zo uitziet.
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kruising en podenco(kruising)
Lily gaat na twee dagen bloeden al aan de lijn. Ze snauwt niks weg en is van het type dat zelf op zoek gaat. En dan is de recall nul. Ik vertrouw het gewoon niet dus dan is het twee weekjes aan de flex. Gelukkig heeft ze geen lange loopsheid hoewel intens.
- Marjoleine
- Zeer actief
- Contacteer:
Ik heb alleen maar krulstaarten
CC zwiept die dikke kont heen en weer en die krulstaart er achteraan.
Best prima te zien hoor.

Best prima te zien hoor.
- Caro.
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Spaanse Draak
- Contacteer:
Nou ook toevallig! Zijn die 2 trutten ook nog tegelijk loopsnomo schreef:Ik leef met je meehier ook voor het eerst het loopse teven gedoe. Ayla doet alleen al een paar dagen haar staart opzij dus daar heb ik ook niks aan
vind nog steeds bloeddruppeltjes dus dekrijp is ze volgens mij echt nog niet. Afsnauwen weet ze niet wat het is dus daar kom ik ook al niet verder mee. Ik vind het maar ingewikkeld
![]()
Loslopen doet ze nog wel. Ze is nog te jong om een eind naast de fiets te rennen en met de sneeuw durf ik het ook niet, ze is nog redelijk een losgeslagen projectiel dan![]()

Hier dus ook een loopse teef. Ze houdt het zelf erg schoon, dus ik kan aan de vloeiing niet zien hoe of wat.
Reuen snauwt ze ook niet af, er zijn er al 3 geweest die er wel even bovenop wilde klimmen

ook niet voor staan, maar ze staat gewoon wat stompzinnig te staan.
Dus eigenlijk weet ik niet zeker welke dag ze loops is geworden, ik vermoed woensdag want dat was de eerste dag dat een reu er ineens
bovenop wilde.
Met de sneeuw en ijs zat ze aan de lijn, 3 dagen drama, want het is een energiebom en gewend om iedere dag zeker een uur alle kanten
op te rennen en te vliegen.
Gister besloten we het erop te wagen en met de frisbee te gooien, want dat vindt ze zo prachtig dat ze dichtbij blijft en niet even ergens
gaat buurten.
Zo kon ze gelukkig nog even los en lekker rennen.
Verder is het iedere dag maar bekijken hoe of wat en geef ik haar in huis ook allerlei dingen te doen.
Komende week gaan we de fiets proberen, eens zien of dat wil lukken (Jessie is nu ruim 1 jaar, dus dat mag nu wel).