Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Vasectomie reu
Moderator: moderatorteam
- Troy Poddie
- nieuw lid
- Mijn ras(sen): Podenco Andaluz
- Aantal honden: 1
Vasectomie reu
Hallo,
Ik heb een podenco andaluz via een stichting. Hij is nu 8 maanden en langzaamaan moet ik me gaan verdiepen in castratie. Aangezien hij tov andere honden tamelijk onzeker en onderdanig is, zie ik een 'gewone' castratie niet zo zitten, maar ik wil me wel houden aan de gemaakte afspraken wat betreft het onvruchtbaar maken. Nu gaf de stichting zelf aan dat ze ook een vasectomie goed vinden. Mijn dierenarts wil dat ook doen. Maar ik vraag me af of hij dan inderdaad niet zo snel dik wordt, hij eet zoo verschrikkelijk graag. En blijft hij in de ogen van andere reuen nog een reu?
Ik zoek eigenlijk gewoon ervaringen, zowel positief als negatief. Alle info is welkom.
Groetjes Gaby en Troy
Verstuurd vanaf mijn SM-A520F met Tapatalk
Ik heb een podenco andaluz via een stichting. Hij is nu 8 maanden en langzaamaan moet ik me gaan verdiepen in castratie. Aangezien hij tov andere honden tamelijk onzeker en onderdanig is, zie ik een 'gewone' castratie niet zo zitten, maar ik wil me wel houden aan de gemaakte afspraken wat betreft het onvruchtbaar maken. Nu gaf de stichting zelf aan dat ze ook een vasectomie goed vinden. Mijn dierenarts wil dat ook doen. Maar ik vraag me af of hij dan inderdaad niet zo snel dik wordt, hij eet zoo verschrikkelijk graag. En blijft hij in de ogen van andere reuen nog een reu?
Ik zoek eigenlijk gewoon ervaringen, zowel positief als negatief. Alle info is welkom.
Groetjes Gaby en Troy
- Fotogravinnetje
- Technisch beheer
- Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
- Aantal honden: 2
- Contacteer:
Re: Vasectomie reu
Bij een vasectomie blijven de hormonen gewoon aanwezig. Hij zal dus gewoon een echte reu blijven, maar alleen geen pups kunnen verwekken. Dat is het grote verschil met castratie, waarbij je de hormoonaanmaak weghaalt, wat veel meer invloed heeft
- sirene
- Zeer actief
- Contacteer:
Hier ervaring. Alleen de operatie is een risico (net als elke operatie). Verder verandert er niks, behalve dat hij onvruchtbaar is.
Hij houdt dus wel ook zijn geslachtsdrift en interesse in loopse teven.
Als je het moet doen van de stichting zou ik het inderdaad zo doen
Hij houdt dus wel ook zijn geslachtsdrift en interesse in loopse teven.
Als je het moet doen van de stichting zou ik het inderdaad zo doen
-
Wolfsblut
- Zeer actief
Ik ben er in 30 jaar tijd nooit dik van geworden. 
Zien is meer dan kijken, luisteren is meer dan horen en leven is meer dan overleven.
- ranetje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Bij vasectomie blijft de hormoonhuishouding in tact.
Hij is dan net zo als een gewone volle reu en blijft dan net zo dun (of dik) als een volle reu.
Als hij van zichzelf onzeker is, zou dat een optie kunnen zijn.
Of je laat hem helemaal in tact.
Hij is dan net zo als een gewone volle reu en blijft dan net zo dun (of dik) als een volle reu.
Als hij van zichzelf onzeker is, zou dat een optie kunnen zijn.
Of je laat hem helemaal in tact.
- crutz
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
- Aantal honden: 7
- Contacteer:
als de stichting akkoord gaat met een vasectomie zou ik daar zeker voor kiezen. Dit heeft nl verder geen gevolgen voor hem behalve dat hij onvruchtbaar wordt. Hormonaal blijft hij gewoon intact en het zal dus ook geen invloed hebben op zijn eetlust of dik worden
toevallig heb ik pas nog een hond voor ik die herplaatste dmv een vasectomie onvruchtbaar gemaakt
toevallig heb ik pas nog een hond voor ik die herplaatste dmv een vasectomie onvruchtbaar gemaakt
-
Peter27
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Labrador
Ik blijf het onzin vinden dat fokkers of stichtingen deze eis stellen.. maar goed, als het moet dan maar zo ipv castreren.
blablabla 
- crutz
- Zeer actief
- Contacteer:
Ik eis het niet, ik regel het zelf voor de te herplaatsen hond vertrekt. Dan kom je ook niet verzeilden een discussie eroverPeter27 schreef:Ik blijf het onzin vinden dat fokkers of stichtingen deze eis stellen.. maar goed, als het moet dan maar zo ipv castreren.
-
Peter27
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Labrador
In jouw geval en met jouw redenen snap ik het prima. Ik doelde meer op de Doodle hype.
crutz schreef:Ik eis het niet, ik regel het zelf voor de te herplaatsen hond vertrekt. Dan kom je ook niet verzeilden een discussie eroverPeter27 schreef:Ik blijf het onzin vinden dat fokkers of stichtingen deze eis stellen.. maar goed, als het moet dan maar zo ipv castreren.
blablabla 
-
laeken
- Zeer actief
- Aantal honden: 0
Welke stichting is dat? Want ik vind het een geweldige oplossing. Ikzelf wil eigenlijk altijd wel een hond uit het buitenland maar vind de castratie jammer. Hierna wil ik wel weer een reutje maar liefst een intact reutje. Sterilisatie vind ik geen punt want fokker wil ik niet. Ik denk er nu over zelf een hondje op te halen uit Spanje waardoor ik niet hoef te castreren. Als een stichting dit ok vindt vind ik dat echter ook een optie.
-
laeken
- Zeer actief
- Aantal honden: 0
Nou...ze willen dat je er niet mee fokt. En eerlijk is eerlijk. Als Tom en Bas of Guus en Bas een keer pups zouden hebben gekregen was ik er best wel heel blij mee geweest. Ik zou er ook een of twee houden. Dus ergens snap ik het wel. Als Guus goede pootjes had gehad voor had ik hem ook best een keer een teefje laten dekken. Hij is echt heel geschikt verder kwa karakter en gedrag dus een prima aanwinst op een jack hussel of een andere leuke Boomer of iets.Cleva schreef:Als de hond nog even snel onvruchtbaar gemaakt moet worden dan ga ik er vanuit dat je me niet vertrouwt er goed voor te zorgen.
Gelijk heb je, je mag hem houden. Jij weet het allemaal veel beter.
Als je eenmaal in de honden helpen zit wil je natuurlijk niet dat een ander een nest fokt terwijl jij nog 10 hopeloze gevallen uit een dodingsstation hebt zitten die een baas zoeken.
Ik denk dat ik mijn volgende Spaanse wonder zelf ophaal. En als dat net zo'n geweldig hondje is als Guus en Bas dan wie weet een keer een nestje. Bij een ander zodat ik een pup van mijn eigen hondje kan krijgen. Ik zou dolgraag een pup van Guus en Bas hebben.
- dagmar88
- Zeer actief
Ja wel joh. Ik snap dat hele gelul met buitenlandse honden stichtingen niet. Waar ben je nou helemaal bang voor?laeken schreef:Welke stichting is dat? Want ik vind het een geweldige oplossing. Ikzelf wil eigenlijk altijd wel een hond uit het buitenland maar vind de castratie jammer. Hierna wil ik wel weer een reutje maar liefst een intact reutje. Sterilisatie vind ik geen punt want fokker wil ik niet. Ik denk er nu over zelf een hondje op te halen uit Spanje waardoor ik niet hoef te castreren. Als een stichting dit ok vindt vind ik dat echter ook een optie.
Geen broodfokker die zo'n mormel wil hebben.
Wat zou er slecht moeten zijn aan een pretnest? Is een nest hebben of een keer dekken opeens zielig?
Ze slijten er vanwege de doelgroep echt geen hond minder om.
Wat je al zegt, een pup van je eigen hond is leuk. En fijne kruisingpups, gewone huishondjes, hebben we zeker niet genoeg.
- crutz
- Zeer actief
- Contacteer:
Niks geen wantrouwen en niks geen herplaatsen met de hechtingen nog in z’n zak.Cleva schreef:Ik vind dat de hondenreddelarij het van hondenliefhebbers moeten hebben en die doelgroep niet nog een keer moeten gaan zitten opdelen in vrome kerkgangers en verwerpelijke debielen die een keer een nestje durven te fokken.
Het is een bedacht thema door amerikaanse krijstokken.
Er is hier al decennia geen overschot aan honden meer. Dat hele geleuter dat er absoluut niet gefokt mag worden is misplaatst. Dat is aan de eigenaar. Degene die er 12 jaar voor zorgt en betaalt.
Ondertussen liggen er op elke galerij in amsterdam-noord drie nesten merle chocolade langhaarchihuahuapoo's dus dat overschot zit hem echt niet in dat ene nestje van mij.
Ik ben het zo zat dat honden bemiddelen onder zoveel wantrouwen gebeurt.
Hou er dan gewoon mee op als je geen mensen kunt vinden die je echt vertrouwt.
Niet fokken is toch hopelijk niet het enige onderwerp waarbij je elkaar wenst te vertrouwen als je een hond weggeeft?
Overigens zit Crutz niet in het redden maar in het fokken en daar reageerde ik op.
Ik zou best een gesteriliseerde reu willen nemen. Geen probleem.
Het gaat er om dat ik hem met de hechtingen in zijn zak krijg omdat ik kennelijk wel goed genoeg om hem te stallen ben maar je van mijn verhaal geen reet gelooft.
Ja, daar begin ik gewoon niet aan.
Hou hem dan maar.
Alles wat hier niet intact vertrokken is is ook hier hersteld vd ingreep en daarna pas of aangeboden ter herplaatsing of vertrokken naar een eerder bekend nieuw adres.
En nee heeft niks met wantrouwen te maken, ongelukjes zitten in een klein hoekje
Overigens in de 2 situaties waarbij een door mij herplaatste reu een vasectomie heeft gehad was 1x 6-7 jaar geleden toen er bij een al herplaatste reu een intacte jonge teef gezet werd en scheiden geen mogelijkheid was. Dat is toen in overleg met de inmiddels al eigenaar van de reu gedaan en de jonge teef kwam er pas na herstel bij.
De meest recente heeft nooit ter herplaatsing gestaan en zou sowieso een vasectomie krijgen. De vakantieopvang viel als een blok voor hem en in overleg is hij eerst geopereerd en hersteld en daarna vertrokken.
Het gaat er dus niet om of ik iemand niet geloof.
- Jeannettebo
- Zeer actief
- crutz
- Zeer actief
- Contacteer:
Fox zit ook nog steeds intact bij dezelfde mensen als waar Delwyn destijds intact heen is gegaanJeannettebo schreef:Ik heb Layla ook gewoon intact meegekregen, ondanks de volle rei info huis
Gina is wel gesteriliseerd vertrokken, Lolly ook (sterker nog was bij haar sterilisatie niet eens sprake van herplaatsing, ze zou in de terrein roedel blijven maar bleek gelukkiger als enige hond), Pippi op medische gronden (prolaps) en Pepper onlangs een hysterectomie zodat ze als terreinhond verderop in het dorp ook niet van aangewaaide of opgezochte reuen (geen hek, afgelegen genoeg en erfvast buiten loopsheid om) drachtig kan worden, maar als buitenhond ook haar goede vacht behoud.
Muv Pippi is alles ruim voor vertrek geopereerd als dat gebeurde en in bekende omgeving hersteld.
- Troy Poddie
- nieuw lid
Ik weet niet of ik dat hier mag zeggen, maar het is podencoworld, super-aardige mensen. Ik mag van hun ook wachten tot hij een jaar is ipv 8 maanden, wat ik écht veel te vroeg vind.laeken schreef:Welke stichting is dat? Want ik vind het een geweldige oplossing. Ikzelf wil eigenlijk altijd wel een hond uit het buitenland maar vind de castratie jammer. Hierna wil ik wel weer een reutje maar liefst een intact reutje. Sterilisatie vind ik geen punt want fokker wil ik niet. Ik denk er nu over zelf een hondje op te halen uit Spanje waardoor ik niet hoef te castreren. Als een stichting dit ok vindt vind ik dat echter ook een optie.
- Troy Poddie
- nieuw lid
Iedereen hartstikke bedankt voor alle reacties. Nu weet ik zeker dat ik voor vasectomie ga (behalve als hij nu ineens nog een hypersexuele opdonder wordt..
).
).Verstuurd vanaf mijn SM-A520F met Tapatalk