Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Lever niet goed?

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

Caro
Zeer actief
Mijn ras(sen): Tervuerense herder
Aantal honden: 1

Re: Lever niet goed?

Ongelezen bericht door Caro »

Stopverfachtige ontlasting is vaak een probleem van de gal. Goed dat je een bloedonderzoek laat doen. Vermageren kunnen ze wel bij leverproblemen maar ook bij andere aandoeningen.
Bij mijn hond zijn afgelopen zomer vlekken op de lever aangetroffen en mijn dierenarts zei toen wel dat als ze opeens sterk zou vermageren, ik direct moet terug komen omdat dat een teken zou zijn dat de lever echt aan het falen is. Geen eetlust en opeens sloom zijn noemde ze ook.
Afbeelding
Caro
Zeer actief

Heb even een stukje gekopieerd uit oud topic van mij hierover:
Het is inmiddels 3 maanden geleden dat Shep haar bloedonderzoek had. Dus vandaag opnieuw bloed geprikt. Niet goed. Had de alt waarde vorige keer nog een verhoging en was hij 155, deze keer is hij 319! Volgens de da zijn haar levercellen dus aan het afsterven. Ook eiwit was te hoog maar omdat Shep altijd te weinig drinkt vindt de da het lastig te bepalen of dat door uitdroging komt of doordat die lever niet goed werkt. Ze denkt aan auto immuunziekte, tumor of ontsteking. Ze had niet geprikt op witte en rode bloedcellen waarin een ontsteking zichtbaar zou kunnen zijn omdat ze niet had verwacht dat de leverwaardes zo slecht zouden zijn. Dit omdat Shep verder niet ziek is en heel fit over komt. Nu moet ik vrijdag terug, dan wordt er geprikt op de bloedcellen en ze krijgt een echo. Ik ben enorm in de stress over wat eraan de hand zou kunnen zijn. Ook zie ik op tegen de echo want ze moet dan 30 tot 40 minuten op haar rug liggen en het wordt vrijdag iets van 34 graden. Pfffff. Ik weet dat ik niet van het ergste uit moet gaan maar dat doe ik wel omdat ik nu eenmaal zo in elkaar zit.

Wat wel raar was, dat al de andere leverwaardes wel gewoon netjes waren. Heb toen dus echo laten doen, daar waren vlekken op de lever te zien. Maar om de oorzaak te achterhalen zou er een chirurgisch biopt hebben moeten plaats vinden. Dat is nogal een heftige ingreep voor een hond van 12 jaar. In overleg met dierenarts toen besproken dat nog niet te doen omdat Shep helemaal niet ziek was en normaal at en fit was. Ik zou starten met leverbesparend dieet omdat dat vaak de waardes ook wel weer terug kan brengen. Maar na een week wilde Shep dat dieet absoluut niet meer eten. Dus nu krijgt ze weer gewone brok. En ik moet dus in de gaten houden of ze opeens sloom wordt of af gaat vallen. Ik heb er behoorlijk van in de stress gezeten maar heb het nu wel wat los kunnen laten omdat er nog geen veranderingen bij Shep te merken zijn. Ze is nog kwiek voor haar leeftijd, eet goed en is eerder wat te dik dan dat ze afvalt.
Afbeelding
Caro
Zeer actief

Ja ik weet wel dat wanneer gal en of alvleesklier minder functioneren, teveel vetten niet goed zijn omdat ze die dan niet meer goed kunnen verteren. Maar eerste stap is een bloedonderzoek en dan maar weer verder kijken. Ik hoop dat het meevalt.
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”