Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Hondentaal?

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

lapinkoira
Vaste gebruiker
Aantal honden: 1

Hondentaal?

Ongelezen bericht door lapinkoira »

Ik merk dat ik erg snel onder de indruk ben van het gesnauw of ander gedoe tussen honden onderling. Dat heeft te maken met onervarenheid en het feit dat er een aantal incidentjes hebben plaatsgevonden waarvan ik denk dat ik het misschien beter had kunnen begeleiden als ik de signalen beter had kunnen lezen.

Gisteren waren we op bezoek bij vrienden met een pup van 7 maanden. Voordat we de honden samen binnen hebben gelaten, heb ik even buiten gewacht en zijn we met de honden even een klein blokje gaan lopen. Toen hun hond buiten kwam was er even een over en weer afwachtend gekijk (niet zozeer fixeren ofzo maar wel wat stijver staan) en ging de pup borstelen en liep meteen op onze hond af. Die vond dat geen goed idee geloof ik :hmmm: en snauwde hem nogal fors weg. (Dit is feitelijk pas de eerste keer dat ik hem dit heb zien doen eigenlijk).
Dat was een paar tellen en vervolgens was er niets meer aan de hand. We hebben wat gelopen waarbij onze hond de pup verder wat negeerde en gewoon her en der wat snuffelde en binnen zijn ze de hele middag gewoon samen geweest. (Pup wel veel in bench omdat die anders druk bleef doen. Onze hond heeft heel rustig daar in huis gezeten, gelegen en wat rondgelopen).
We hebben nog een wandeling gemaakt en ze ook even los gelaten samen en dat ging verder allemaal uitstekend. Geen onvertogen woord. Onze hond was het drukke gedoe op een gegeven moment wel zat geloof ik en kwam toen keurig bij mij steun zoeken. We hebben ze toen weer aangelijnd verder meegenomen.

Maar wat gebeurde er nou in eerste instantie ? Hoe moet ik dat plaatsen?
( het is misschien een heel domme vraag en voor hondenkenners volkomen normaal gedrag maar ik ben de laatste tijd erg onzeker over het gedrag van onze hond en wil de dingen beter kunnen begrijpen zeg maar)

Ps het zijn overigens twee reutjes
bouvierpoedel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.

Re: Hondentaal?

Ongelezen bericht door bouvierpoedel »

Jouw hond heeft even duidelijk zijn grenzen aan gegeven , niets aan de hand dus.
Wat je zegt ben je zelfffff :lekkerpuh:
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

lapinkoira schreef: Gisteren waren we op bezoek bij vrienden met een pup van 7 maanden. Voordat we de honden samen binnen hebben gelaten, heb ik even buiten gewacht en zijn we met de honden even een klein blokje gaan lopen. Toen hun hond buiten kwam was er even een over en weer afwachtend gekijk (niet zozeer fixeren ofzo maar wel wat stijver staan) en ging de pup borstelen en liep meteen op onze hond af. Die vond dat geen goed idee geloof ik :hmmm: en snauwde hem nogal fors weg. (Dit is feitelijk pas de eerste keer dat ik hem dit heb zien doen eigenlijk).
Dat was een paar tellen en vervolgens was er niets meer aan de hand.
Keurig toch? Het is voor de honden natuurlijk een beetje rare opgezette situatie, zo tegenover elkaar gezet worden.
Het is niet gek dat de pup daar van gaat borstelen (spanning) en de reactie van jouw hond is ook prima.
Zou volgende keer afspreken op een plaats waar je ze meteen los kunt gooien.
Alfilillo
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising en podenco(kruising)
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Alfilillo »

lapinkoira schreef:Ik merk dat ik erg snel onder de indruk ben van het gesnauw of ander gedoe tussen honden onderling. Dat heeft te maken met onervarenheid en het feit dat er een aantal incidentjes hebben plaatsgevonden waarvan ik denk dat ik het misschien beter had kunnen begeleiden als ik de signalen beter had kunnen lezen.

Gisteren waren we op bezoek bij vrienden met een pup van 7 maanden. Voordat we de honden samen binnen hebben gelaten, heb ik even buiten gewacht en zijn we met de honden even een klein blokje gaan lopen. Toen hun hond buiten kwam was er even een over en weer afwachtend gekijk (niet zozeer fixeren ofzo maar wel wat stijver staan) en ging de pup borstelen en liep meteen op onze hond af. Die vond dat geen goed idee geloof ik :hmmm: en snauwde hem nogal fors weg. (Dit is feitelijk pas de eerste keer dat ik hem dit heb zien doen eigenlijk).
Dat was een paar tellen en vervolgens was er niets meer aan de hand. We hebben wat gelopen waarbij onze hond de pup verder wat negeerde en gewoon her en der wat snuffelde en binnen zijn ze de hele middag gewoon samen geweest. (Pup wel veel in bench omdat die anders druk bleef doen. Onze hond heeft heel rustig daar in huis gezeten, gelegen en wat rondgelopen).
We hebben nog een wandeling gemaakt en ze ook even los gelaten samen en dat ging verder allemaal uitstekend. Geen onvertogen woord. Onze hond was het drukke gedoe op een gegeven moment wel zat geloof ik en kwam toen keurig bij mij steun zoeken. We hebben ze toen weer aangelijnd verder meegenomen.

( het is misschien een heel domme vraag en voor hondenkenners volkomen normaal gedrag maar ik ben de laatste tijd erg onzeker over het gedrag van onze hond en wil de dingen beter kunnen begrijpen zeg maar)

Misschien gaat het eigenlijk hierom. Waarom ben je onzeker over het gedrag van je hond?

Verder maak ik uit je beschrijving van die situatie niets abnormaals op.
Afbeeldingalfillilo (1) by [url=https://www.flickr.com/photos/157306925@N05/]

Alfil & Lily
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Contacteer:

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

Is gewoon grenzen aangeven. Niets aan de hand dus. Je moet ze hier af en toe tegen elkaar te keer horen en zien gaan. (Ze accepteren van elkaar geen correctie, dus als de een gromt, vliegt de ander erop). Dat is veel herrie, tegen elkaar op staan, tanden laten zien, hapbewegingen... En verder dan dat gaat het niet. Probleem is hier vooral dat de oudere hond te onzeker is. Dus qua leeftijd hoort Gait gewoon respect te hebben voor Elco, maar qua zelfverzekerdheid wint Gait het en volgens hem zou Elco juist respect moeten hebben (hij begint sinds een maand of 2 ook zichzelf echt als volwassen reu te zien, dus wat hem betreft vervalt de regel dat Elco vanwege het ouder zijn respect verdient). Dat botst dus. Het grootste deel van de tijd zoeken ze echt geen confrontatie, maar als het wel op een confrontatie aankomt, wijken ze beide geen duimbreed. Maar goed, veel herrie en vertoon dus, zonder ook maar een schrammetje. Heel normale hondencommunicatie
lapinkoira
Vaste gebruiker

Fotogravinnetje schreef:Maar goed, veel herrie en vertoon dus, zonder ook maar een schrammetje. Heel normale hondencommunicatie
Ik vind het heel moeilijk om het onderscheid te maken tussen ‘normaal’ en echt vechten. Ik lees hier weleens de term ‘ge-plukhaar’. Maar wat is dat dan. En wanneer is het dan serieus knokken?
Totnogtoe is onze hond wel vaak afgesnauwd of af en toe flink aangepakt maar hij ondergaat dat zeg maar. Het is een enkele keer voorgekomen dat ie dat niet op zich liet zitten en dus ertegen in ging. Dit betreft dan reuen. Dat is dan gebleven bij een hoop herrie en gerollebol.
Toevallig vorige week een keer met een hond waarbij het vanzelf ook stopte. Hij blijft dan wel wat nablaffen tegen die hond maar liet zich toen daaruit wel terugroepen.
Alfilillo schreef: Misschien gaat het eigenlijk hierom. Waarom ben je onzeker over het gedrag van je hond?

Hij is nogal onzeker. Van pup af aan blaft ie erg veel tegen honden op straat etc. Andere honden reageren daar natuurlijk ook op. Loslopend wilde ie nogal op honden afvliegen als pup en is niet meer te bereiken als ie een hond ziet. Natuurlijk is ie daardoor ook weleens flink aangepakt. Ik heb daar al vanaf jongs af aan flink mee geoefend en getraind, met als resultaat dat ie nu vele malen beter luistert en niet meer op andere honden afvliegt etc. Zijn onzekere gedrag aan de lijn is wel stukken verbeterd maar blijft een ding. Echter ik heb al meerdere keren ook aan de lijn meegemaakt dat een hond op hem klapte etc. En hij wordt natuurlijk ouder en zelfverzekerder en pikt niet alles meer. En die afweging van wat nou normaal is en wannneer moet ik hem beschermen voor de andere partij vind ik heel moeilijk.
Daarbij is er laatst wel echt een gevecht ontstaan tussen hem en een andere hond waardoor ik weer enorm onzeker geworden ben. Ik was juist enorm aan het groeien in mijn vertrouwen in hem. Namelijk dat hij weliswaar niet alles meer pikt maar dus zelf eigenlijk geen conflict aangaat en tijdens de paar schermutselingen die ik heb gezien heb ik hem ook nooit echt gericht iets zien doen als bijten ofzo. En bij dit gevecht zag ik hem dus wel happen. De honden hadden beide geen schade ofzo dus het viel allemaal wel mee maar ik ben vreselijk geschrokken. Ik moet er wel bijvertellen dat dit betreffende hondje hem al vaker blaffend met opgetrokken tanden tegemoet is gerend en dat ik hem al eens flink van me af heb moeten schreeuwen. Dat er spanning was, was dus niet onbekend en helaas liepen ze nu allebei los en zag ik ze niet aankomen waarna het dus mis ging.

Kortom, ik ben zelf onzeker over het gedrag van honden onderling en mijn hond merkt dat natuurlijk best. Ik weet echter rationeel wel dat hij op zich prima sociaal is en ook andere mensen die hem kennen bevestigen juist dat ik hem meer moet vertrouwen. Maar ik vind dat nog heel moeilijk.
dagmar88
Zeer actief

Als ik jou was zou ik hier eens wat wandelingen gaan ritselen en/of een goede gedragstrainer die met je meeloopt.
Voor jou, niet voor je hond :D
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

lapinkoira schreef:Ik merk dat ik erg snel onder de indruk ben van het gesnauw of ander gedoe tussen honden onderling. Dat heeft te maken met onervarenheid en het feit dat er een aantal incidentjes hebben plaatsgevonden waarvan ik denk dat ik het misschien beter had kunnen begeleiden als ik de signalen beter had kunnen lezen.

Prima niets mis mee. Even duidelijk gemaakt wat de regels zijn. Xanu weet nu ook dat ie beter niet in de voerbak van Xygan kan duiken. Dat ging ook met veel gegrom gepaard en een correctie met gesloten bek. Opsouten wegwezen.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Echt vechten klinkt heel anders. Helaas ervaring mee. Het kan wel overgaan ik echt vechten maar nogmaals dat verschil hoor en zie je. Het is erg lastig om dat via een schermpje uit te leggen.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Contacteer:

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

De meeste schermutselingen tussen twee honden stellen weinig voor. Natuurlijk probeer je te voorkomen dat je hond in zo'n situatie terecht komt. Als een hond echt kwaad wil, weet je dat echt wel direct. Maar omdat je het nog niet meegemaakt hebt (omdat het gewoon heel erg weinig voorkomt), durf je er niet op te vertrouwen dat je dat verschil inderdaad gaat opmerken
Alfilillo
Zeer actief

lapinkoira schreef:
Fotogravinnetje schreef:Maar goed, veel herrie en vertoon dus, zonder ook maar een schrammetje. Heel normale hondencommunicatie
Ik vind het heel moeilijk om het onderscheid te maken tussen ‘normaal’ en echt vechten. Ik lees hier weleens de term ‘ge-plukhaar’. Maar wat is dat dan. En wanneer is het dan serieus knokken?
Totnogtoe is onze hond wel vaak afgesnauwd of af en toe flink aangepakt maar hij ondergaat dat zeg maar. Het is een enkele keer voorgekomen dat ie dat niet op zich liet zitten en dus ertegen in ging. Dit betreft dan reuen. Dat is dan gebleven bij een hoop herrie en gerollebol.
Toevallig vorige week een keer met een hond waarbij het vanzelf ook stopte. Hij blijft dan wel wat nablaffen tegen die hond maar liet zich toen daaruit wel terugroepen.
Alfilillo schreef: Misschien gaat het eigenlijk hierom. Waarom ben je onzeker over het gedrag van je hond?

Hij is nogal onzeker. Van pup af aan blaft ie erg veel tegen honden op straat etc. Andere honden reageren daar natuurlijk ook op. Loslopend wilde ie nogal op honden afvliegen als pup en is niet meer te bereiken als ie een hond ziet. Natuurlijk is ie daardoor ook weleens flink aangepakt. Ik heb daar al vanaf jongs af aan flink mee geoefend en getraind, met als resultaat dat ie nu vele malen beter luistert en niet meer op andere honden afvliegt etc. Zijn onzekere gedrag aan de lijn is wel stukken verbeterd maar blijft een ding. Echter ik heb al meerdere keren ook aan de lijn meegemaakt dat een hond op hem klapte etc. En hij wordt natuurlijk ouder en zelfverzekerder en pikt niet alles meer. En die afweging van wat nou normaal is en wannneer moet ik hem beschermen voor de andere partij vind ik heel moeilijk.
Daarbij is er laatst wel echt een gevecht ontstaan tussen hem en een andere hond waardoor ik weer enorm onzeker geworden ben. Ik was juist enorm aan het groeien in mijn vertrouwen in hem. Namelijk dat hij weliswaar niet alles meer pikt maar dus zelf eigenlijk geen conflict aangaat en tijdens de paar schermutselingen die ik heb gezien heb ik hem ook nooit echt gericht iets zien doen als bijten ofzo. En bij dit gevecht zag ik hem dus wel happen. De honden hadden beide geen schade ofzo dus het viel allemaal wel mee maar ik ben vreselijk geschrokken. Ik moet er wel bijvertellen dat dit betreffende hondje hem al vaker blaffend met opgetrokken tanden tegemoet is gerend en dat ik hem al eens flink van me af heb moeten schreeuwen. Dat er spanning was, was dus niet onbekend en helaas liepen ze nu allebei los en zag ik ze niet aankomen waarna het dus mis ging.

Kortom, ik ben zelf onzeker over het gedrag van honden onderling en mijn hond merkt dat natuurlijk best. Ik weet echter rationeel wel dat hij op zich prima sociaal is en ook andere mensen die hem kennen bevestigen juist dat ik hem meer moet vertrouwen. Maar ik vind dat nog heel moeilijk.
Nou vind ik er wel een groot verschil zitten tussen schermutselingen tussen roedelleden en vreemde honden.
Als er een vreemde hond op mijn aangelijnde hond zou klappen, zou ik toch dringend verzoeken de hond in het vervolg niet meer bij de mijne laten. Ook al blijft het bij wat geplukhaar. Onaangelijnd kan het natuurlijk wel eens misgaan, zoals wat je beschrijft, en gelukkig worden er meestal geen gaten gemaakt, maar ik voorkom het toch liever.
Kijk, als mijn hond Alfil een opdringerige hond wegsnauwt vind ik het prima. Maar zomaar op een andere hond klappen omdat hij hem niet moet, dat wil ik niet hebben. Het is weleens gebeurd, bij de buurhond waar hij een intense hekel aan heeft, en de buurvrouw was terecht niet blij, hoewel haar hond geen schrammetje had. Alfil gaat dus altijd aan de lijn als ik die hond in het vizier heb.

Alfil & Lily
DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door DeDiana »

Alfilillo schreef:
lapinkoira schreef:

Nou vind ik er wel een groot verschil zitten tussen schermutselingen tussen roedelleden en vreemde honden.
Als er een vreemde hond op mijn aangelijnde hond zou klappen, zou ik toch dringend verzoeken de hond in het vervolg niet meer bij de mijne laten. Ook al blijft het bij wat geplukhaar. Onaangelijnd kan het natuurlijk wel eens misgaan, zoals wat je beschrijft, en gelukkig worden er meestal geen gaten gemaakt, maar ik voorkom het toch liever.
Kijk, als mijn hond Alfil een opdringerige hond wegsnauwt vind ik het prima. Maar zomaar op een andere hond klappen omdat hij hem niet moet, dat wil ik niet hebben. Het is weleens gebeurd, bij de buurhond waar hij een intense hekel aan heeft, en de buurvrouw was terecht niet blij, hoewel haar hond geen schrammetje had. Alfil gaat dus altijd aan de lijn als ik die hond in het vizier heb.
Ja, dat vind ik ook best een verschil. Ten eerste omdat ik mijn honden ken en weet dat ze elkaar niet bijten, en ook omdat de honden elkaar kennen, een verstandhouding hebben en uiteindelijk zelf voorkomen dat het uit de hand loopt. Dus binnen de roedel mogen ze het zelf uitzoeken.
Natuurlijk mogen mijn honden ook hun grenzen aangeven tegenover vreemde honden die we tijdens wandelingen tegenkomen, maar ik zou inderdaad ook niet willen dat ze er zomaar bovenop klappen of dat een vreemde hond dat bij een van mijn honden doet. Dat laat ik ze dus ook absoluut niet zelf uitzoeken, dan grijp ik in. Een snauw of wat gegrom, prima, maar als het echt fysiek wordt, gaat mij dat te ver.

Amy is ook onzeker en gespannen bij het ontmoeten van vreemde honden en wil dan ook wel eens blaffen, maar andere honden reageren nooit op haar. Misschien dat jouw (lapinkoira dus ;-)) hond ambigu gedrag laat zien wat een reactie uitlokt? Ik zou zelf toch meer inzetten op het voorkomen van dergelijke incidenten en rustigere plekken opzoeken. Want als honden de kans krijgen om op hem te klappen, gaat hij daar uiteindelijk wel op anticiperen in zijn gedrag :-(
lapinkoira
Vaste gebruiker

Ik ben me er inderdaad wel van bewust dat zijn gedrag ook wat uitlokt. En ik probeer ook veel dingen te vermijden enzo. Maar op een gegeven moment liep ik zo gespannen met hem, dat ik bij iedere tegemoet komende hond al buikpijn kreeg ongeveer. En door hem juist wat meer weer los te laten en zelf te doen alsof er niets aan de hand is en door te lopen (tip van hier :lol1: ), merkte ik dat het inderdaad best meeviel allemaal. We zijn allerlei honden gepasseerd zonder gedoe en het ging eigenlijk heel goed. Maar dan gebeurt er weer zoiets en ben ik weer terug bij af voor mijn gevoel.

Overigens loop ik wel in vrij rustige gebieden enzo. En ik sla ook echt wel andere paden in als ik iemand zie aankomen enzo. Maar ja, je komt toch regelmatig eens iemand tegen :roll:
lapinkoira
Vaste gebruiker

dagmar88 schreef:Als ik jou was zou ik hier eens wat wandelingen gaan ritselen en/of een goede gedragstrainer die met je meeloopt.
Hahaha ja goede tip. Ik neem die serieus :D
DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door DeDiana »

lapinkoira schreef:Ik ben me er inderdaad wel van bewust dat zijn gedrag ook wat uitlokt. En ik probeer ook veel dingen te vermijden enzo. Maar op een gegeven moment liep ik zo gespannen met hem, dat ik bij iedere tegemoet komende hond al buikpijn kreeg ongeveer. En door hem juist wat meer weer los te laten en zelf te doen alsof er niets aan de hand is en door te lopen (tip van hier :lol1: ), merkte ik dat het inderdaad best meeviel allemaal. We zijn allerlei honden gepasseerd zonder gedoe en het ging eigenlijk heel goed. Maar dan gebeurt er weer zoiets en ben ik weer terug bij af voor mijn gevoel.

Overigens loop ik wel in vrij rustige gebieden enzo. En ik sla ook echt wel andere paden in als ik iemand zie aankomen enzo. Maar ja, je komt toch regelmatig eens iemand tegen :roll:
Vaak is dat ook de beste optie, maar het is natuurlijk niet de bedoeling dat je hond dan steeds toch weer in schermutselingen terechtkomt. Het is een jonge reu toch? Dat alleen kan voor sommige honden al iets uitlokken :-( Misschien is het al voldoende om de komende tijd andere intacte grotere reuen uit de weg te gaan, of zijn het ook teven die zo op hem duiken?
En nogmaals: een snauw zoals met de kennismaking van die pup, is compleet normaal en dat is ook niet iets om je zorgen over te maken. Maar als je het vaker hebt zien escaleren van een snauw naar een vechtpartijtje, kan ik me voorstellen dat je bij een snauw al gealarmeerd bent.

Misschien worden er ergens bij jou in de buurt ook wel sociale wandelingen gedaan onder leiding van een gedragstherapeut? Ik heb daar met Amy veel aan gehad als het gaat om het lezen van je hond, andere honden en haar meer vertrouwen geven bij ontmoetingen met vreemde honden.
dagmar88
Zeer actief

lapinkoira schreef:
dagmar88 schreef:Als ik jou was zou ik hier eens wat wandelingen gaan ritselen en/of een goede gedragstrainer die met je meeloopt.
Hahaha ja goede tip. Ik neem die serieus :D
:ok: Het blijft een wisselwerking. Het gaat allemaal zo veel makkelijker wanneer je zelf ontspannen bent en zeker van wat je moet doen.
Alfilillo
Zeer actief

lapinkoira schreef:Ik ben me er inderdaad wel van bewust dat zijn gedrag ook wat uitlokt. En ik probeer ook veel dingen te vermijden enzo. Maar op een gegeven moment liep ik zo gespannen met hem, dat ik bij iedere tegemoet komende hond al buikpijn kreeg ongeveer. En door hem juist wat meer weer los te laten en zelf te doen alsof er niets aan de hand is en door te lopen (tip van hier :lol1: ), merkte ik dat het inderdaad best meeviel allemaal. We zijn allerlei honden gepasseerd zonder gedoe en het ging eigenlijk heel goed. Maar dan gebeurt er weer zoiets en ben ik weer terug bij af voor mijn gevoel.

Het is jammer dat je het gevoel hebt terug bij af te zijn als er zoiets gebeurd, want dat is natuurlijk niet zo. Het is een leerproces, dus het gaat niet altijd perfect. En mits er geen gaten gemaakt worden, is het ook weer geen vreselijke ramp.
Op een gegeven moment moet je aanvoelen met welke honden het goed gaat en bij welke honden het op een schermutseling kan uitdraaien. Zoals Diana zegt, zijn het altijd reuen? Onzekere types, of juist jolige honden? Groot of klein?
Bij Alfil weet ik bij welke honden het mis kan gaan en dan roep ik hem bij me. Soms was het niet nodig geweest, maar dan neem ik toch liever het zekere voor het onzekere. Verder ligt het ook aan de omgeving: op het grote strand voelt hij zich zo fijn en vrij dat het met alle honden wel goed gaat.

Alfil & Lily
pioenroos
Zeer actief
Mijn ras(sen): xteckel Mies, eurasier Diem en schapendoes in deeltijd Flora.

Ongelezen bericht door pioenroos »

Ik vermijd ook zoveel mogelijk gedoe hoor. Ik vind 'het zelf laten uitzoeken' vaak onnodig. Het levert bij 1 of beiden honden spanning op, er kan een te groot formaat/temperament verschil zijn, honden kunnen uiteindelijk bij voorbaat gespannen reageren als een ontmoeting verkeerd loopt, er kan ganging up ontstaan en áls het dan toch een keertje misgaat ontstaat er misschien schade.

Dat gezegd, je kan ook eens kijken wat voor type/geslacht/ras hond wel en minder goed gaat met jouw hond. Dat scheelt wellicht al een hoop vermijden. Misschien zijn het alleen (intacte) reuen die spanning opleveren? Dat is volstrekt normaal gedrag alleen niet altijd wenselijk.
En verder trainen op aandacht voor jou en negeren van omgeving als jij dat vraagt.
Als ik niet kan omlopen en een hond moet passeren waar ik geen contact meer wil dan laat ik 1 of meer van mijn honden mbv lekkers op mij letten, ik blijf zelf tussen de hond instaan en als nodig stuur ik de hond weg. Jouw hond moet natuurlijk niet belaagd worden terwijl hij braaf is.
Is het passeren voorbij dan is het feest met kaas of worst. Zo bouwen ze ook minder spanning op en is honden negeren leuk want kaas en worst!
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Ik laat niets uitzoeken bij vreemde honden. De pup komt nu nog bij alles waar de andere eigenaar en ik toestemming voor gegeven heeft maar ik zie al wel langzaam bepaalde voorkeuren ontstaan ook al gaat alles tot nu nog prima. Het is en blijft een intacte reu.
Afbeelding
lapinkoira
Vaste gebruiker

Het zijn volgens mij voornamelijk jonge reuen (teven nooit een probleem) waarbij er spanning is. (En ik denk de meer onzekere honden als ik dat goed inschat) Dat gevecht was met een reu van 5, maar zoals ik al zei was er daarbij al vaker gedoe aan de hand (alleen zat mijn hond dan aan de lijn en kon ik de andere hond afschudden). In die zin ben ik niet zozeer verbaasd dat hij juist bij deze hond ook echt zelf iets deed.
pioenroos schreef: En verder trainen op aandacht voor jou en negeren van omgeving als jij dat vraagt.
Als ik niet kan omlopen en een hond moet passeren waar ik geen contact meer wil dan laat ik 1 of meer van mijn honden mbv lekkers op mij letten, ik blijf zelf tussen de hond instaan en als nodig stuur ik de hond weg. Jouw hond moet natuurlijk niet belaagd worden terwijl hij braaf is.
Is het passeren voorbij dan is het feest met kaas of worst. Zo bouwen ze ook minder spanning op en is honden negeren leuk want kaas en worst!
Trainen op aandacht ben ik ook erg mee bezig. Een hond dan passeren is op dit moment nog heel moeilijk maar ik heb al wel best veel bereikt vind ik zelf tov hoe het eerder was. Juist bij de honden die spannend zijn lukt het helemaal nog niet. Dan kan ik met leverworst voor zijn neus zwaaien maar hij is dan niet met mij bezig :80:
Maar goed ik werk daar continue aan en zoals gezegd heeft ie al heel veel geleerd.
Laatst gewijzigd door lapinkoira op 17 dec 2018 20:42, 1 keer totaal gewijzigd.
lapinkoira
Vaste gebruiker

DeDiana schreef: Misschien worden er ergens bij jou in de buurt ook wel sociale wandelingen gedaan onder leiding van een gedragstherapeut? Ik heb daar met Amy veel aan gehad als het gaat om het lezen van je hond, andere honden en haar meer vertrouwen geven bij ontmoetingen met vreemde honden.
Hier ga ik ook naar kijken :ok:
Flevo Bordertje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border terrier, terriërkruising en X wolfsgrijze keeshond/eurasiër

Ongelezen bericht door Flevo Bordertje »

Ik herken je ervaringen wel hoor, van toen ik mijn eerste reutje had. Hij was een heerlijke hond die heel goed luisterde en los kon, maar zoals veel intacte reuen niet altijd leuk naar andere reuen en vice versa. Ik werd er ook onzeker van en voelde de spanning stijgen als ik een hond naderde. Gelukkig nam dat gevoel af en verdween naarmate ik hem beter leerde kennen en ging lezen wat zijn reacties waren bij verschillende honden en in verschillende situaties. Op een gegeven moment ken je je hond zo goed dat je prima in kunt schatten wanneer je hem even aan moet lijnen of een ander pad in moet slaan. Na een paar keer een onschuldige snauwpartij of 'schermutseling' herken je dit beter en maak je je er minder druk om. Dan wordt je vanzelf meer ontspannen :ok:
Je doet hartstikke je best en wilt het heel erg goed doen, wat natuurlijk fantastisch is, maar je ook wel gespannen maakt. Het komt vast goed, geef het (en jezelf) wat tijd!

Ik laat trouwens nooit andere honden bij de mijne als ze aangelijnd zijn en loop stoïcijns door als andere mensen ze willen laten 'kennis maken'. Nergens goed voor, dat geeft alleen maar geharrewar :roll: En het 'uit laten zoeken' met vreemde honden is ook niet aan de orde. Even snuffelen en hup weer verder wat mij betreft als het contact ook maar enige spanning oproept. Je hoeft het jezelf ook niet te moeilijk maken en het op gaan zoeken :wink:
lapinkoira
Vaste gebruiker

Dank voor je reactie Flevo Bordertje. (De andere trouwens ook !)
Ik hoop inderdaad dat het mettertijd steeds beter zal gaan.
Nu is dat stoïcijns doorlopen etc wel een probleem omdat mijn hond zelf al blaft enzo als ie aan de lijn zit. Maar goed ik heb er wel vertrouwen ik dat ik dat nog verder verbeteren kan als ik zie vanwaar we komen.
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”