Fotogravinnetje schreef:Maar goed, veel herrie en vertoon dus, zonder ook maar een schrammetje. Heel normale hondencommunicatie
Ik vind het heel moeilijk om het onderscheid te maken tussen ‘normaal’ en echt vechten. Ik lees hier weleens de term ‘ge-plukhaar’. Maar wat is dat dan. En wanneer is het dan serieus knokken?
Totnogtoe is onze hond wel vaak afgesnauwd of af en toe flink aangepakt maar hij ondergaat dat zeg maar. Het is een enkele keer voorgekomen dat ie dat niet op zich liet zitten en dus ertegen in ging. Dit betreft dan reuen. Dat is dan gebleven bij een hoop herrie en gerollebol.
Toevallig vorige week een keer met een hond waarbij het vanzelf ook stopte. Hij blijft dan wel wat nablaffen tegen die hond maar liet zich toen daaruit wel terugroepen.
Alfilillo schreef:
Misschien gaat het eigenlijk hierom. Waarom ben je onzeker over het gedrag van je hond?
Verder maak ik uit je beschrijving van die situatie niets abnormaals op.
Hij is nogal onzeker. Van pup af aan blaft ie erg veel tegen honden op straat etc. Andere honden reageren daar natuurlijk ook op. Loslopend wilde ie nogal op honden afvliegen als pup en is niet meer te bereiken als ie een hond ziet. Natuurlijk is ie daardoor ook weleens flink aangepakt. Ik heb daar al vanaf jongs af aan flink mee geoefend en getraind, met als resultaat dat ie nu vele malen beter luistert en niet meer op andere honden afvliegt etc. Zijn onzekere gedrag aan de lijn is wel stukken verbeterd maar blijft een ding. Echter ik heb al meerdere keren ook aan de lijn meegemaakt dat een hond op hem klapte etc. En hij wordt natuurlijk ouder en zelfverzekerder en pikt niet alles meer. En die afweging van wat nou normaal is en wannneer moet ik hem beschermen voor de andere partij vind ik heel moeilijk.
Daarbij is er laatst wel echt een gevecht ontstaan tussen hem en een andere hond waardoor ik weer enorm onzeker geworden ben. Ik was juist enorm aan het groeien in mijn vertrouwen in hem. Namelijk dat hij weliswaar niet alles meer pikt maar dus zelf eigenlijk geen conflict aangaat en tijdens de paar schermutselingen die ik heb gezien heb ik hem ook nooit echt gericht iets zien doen als bijten ofzo. En bij dit gevecht zag ik hem dus wel happen. De honden hadden beide geen schade ofzo dus het viel allemaal wel mee maar ik ben vreselijk geschrokken. Ik moet er wel bijvertellen dat dit betreffende hondje hem al vaker blaffend met opgetrokken tanden tegemoet is gerend en dat ik hem al eens flink van me af heb moeten schreeuwen. Dat er spanning was, was dus niet onbekend en helaas liepen ze nu allebei los en zag ik ze niet aankomen waarna het dus mis ging.
Kortom, ik ben zelf onzeker over het gedrag van honden onderling en mijn hond merkt dat natuurlijk best. Ik weet echter rationeel wel dat hij op zich prima sociaal is en ook andere mensen die hem kennen bevestigen juist dat ik hem meer moet vertrouwen. Maar ik vind dat nog heel moeilijk.