Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Giardia, tips?

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

Mojuan
Zeer actief

Giardia, tips?

Ongelezen bericht door Mojuan »

Zijn er nog mensen met tips uit ervaring, wat ik kan doen om te zorgen dat Wouter er zsm vanaf is?
Hij heeft er al 2x 7 dagen panacur op zitten.
De eerste week heb ik heel goed alles bijgehouden mbt hygiëne.
De tweede week lukte dat niet vanwege mijn plotselinge operatie.

Nu heb ik voor zeven dagen stomorgyl.
Uiteraard was ik weer dagelijks zijn kleedje op 95 graden.
Neem ik dagelijks alle deurknoppen af met bleek, dweil ik de vloer dagelijks met bleek. Was ik onze sokken op 95 graden, en de overige was alles op 60 graden.
Verder maak ik dagelijks zijn speelgoed en voer- en drinkbak schoon met kokendheet water met bleek, en spoel alles heel goed na met water.

Dit keer zal ik Wouter zelf ook in bad doen, 1x halverwege de kuur, en 1x op de laatste dag.

Is dit voldoende denken jullie? Of zie ik iets over het hoofd?
:zweep:
teckeltoos
Zeer actief
Aantal honden: 0

Re: Giardia, tips?

Ongelezen bericht door teckeltoos »

Achterwerk van de hond goed schoonhouden en desnoods lange haren afknippen of scheren.
Bij het uitlaten een andere route nemen als dat je gewend bent en aangelijnd houden en indien mogelijk snuffelen aan poep voorkomen.
Zo deed ik dat destijds met Sarah
Mojuan
Zeer actief

Dankjewel, goed dat je het zegt, we maakten zijn kontje de eerste week na elke keer uitlaten schoon idd.
Dat was ik dus vergeten.

We laten hem altijd op allerlei verschillende routes uit, wel ruimen we netjes zijn ontlasting op. Hij heeft nml (hoe gek ook) geen diarree.
kooi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Roemeense straatmadelief
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door kooi »

Ter ondersteuning kun je je d.a. om probiotica vragen. Heeft bij onze Gaap goed gewerkt om haar darmpjes te herstellen van de parasiet.
jome
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador

Ongelezen bericht door jome »

Meer dan dit kan je volgens mij niet doen qua schoonmaak
Wisselende uitlaat route snap ik niet zo goed, het is zo besmettelijk als het maar kan. Ik zou het liefst op zo min mogelijk plekken komen.

Ga na deze kuur aan een goede darmweerstand werken, deze middelen zolang zijn een heftige aanslag op zijn darmen.
Waardoor hij ook weer kwetsbaarder is om het weer op te pikken

Wel gek dat hij geen diarree heeft, hoe kwam je er dan achter dat er iets mis is?
Mojuan
Zeer actief

jome schreef:Meer dan dit kan je volgens mij niet doen qua schoonmaak
Wisselende uitlaat route snap ik niet zo goed, het is zo besmettelijk als het maar kan. Ik zou het liefst op zo min mogelijk plekken komen.

Ga na deze kuur aan een goede darmweerstand werken, deze middelen zolang zijn een heftige aanslag op zijn darmen.
Waardoor hij ook weer kwetsbaarder is om het weer op te pikken

Wel gek dat hij geen diarree heeft, hoe kwam je er dan achter dat er iets mis is?
Hij hád wel diarree voor de panacur.
Maar nu niet meer.
Voor de zekerheid nog eens laten testen, en helaas toch positief.
We wandelen altijd afwisselende routes, met alle honden gedaan. Anders is het allemaal zo saai voor een hond, steeds hetzelfde rondje.
Mojuan
Zeer actief

kooi schreef:Ter ondersteuning kun je je d.a. om probiotica vragen. Heeft bij onze Gaap goed gewerkt om haar darmpjes te herstellen van de parasiet.
Dat hebben we idd al besteld bij de dierenarts, ProSoluble poeder.
kooi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Roemeense straatmadelief

Ongelezen bericht door kooi »

Mojuan schreef:
kooi schreef:Ter ondersteuning kun je je d.a. om probiotica vragen. Heeft bij onze Gaap goed gewerkt om haar darmpjes te herstellen van de parasiet.
Dat hebben we idd al besteld bij de dierenarts, ProSoluble poeder.
:ok: Soms is de parasiet al wel weg, maar de diarree nog niet en dan is dit een hulpmiddel. We hebben het wel lang moeten gebruiken en ook moest ze een poos sensitivity dieetvoer gebruiken.

Maar goed zij was nog een kitten en de parasiet was tritrichomonas, ze balanceerde op het randje van de dood.
Een gezonde hond met giardia herstelt misschien beter en sneller.
teckeltoos
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door teckeltoos »

jome schreef:Wisselende uitlaat route snap ik niet zo goed, het is zo besmettelijk als het maar kan. Ik zou het liefst op zo min mogelijk plekken komen.
Niet wisselend maar een andere route dan waar de hond het heeft kunnen opdoen en eventueel herbesmetting door eigen uitwerpselen te voorkomen.
Mojuan
Zeer actief

teckeltoos schreef:
jome schreef:Wisselende uitlaat route snap ik niet zo goed, het is zo besmettelijk als het maar kan. Ik zou het liefst op zo min mogelijk plekken komen.
Niet wisselend maar een andere route dan waar de hond het heeft kunnen opdoen en eventueel herbesmetting door eigen uitwerpselen te voorkomen.
Hij heeft het bij de fokker vandaan.
En wij ruimen zijn poep altijd op.
Laatst gewijzigd door Mojuan op 11 dec 2018 16:52, 1 keer totaal gewijzigd.
ceciel
Zeer actief

Ongelezen bericht door ceciel »

Toen Styx een pup was en we vermoeden hadden van giardia hebben we een flesje hibiscrub meegekregen van de dierenarts. Op het etiket staat : kontje wassen 1 maal daags voor 5 dagen.
Flesje zit nog halfvol en volgens mij woon je niet gek ver weg dus als je wilt mag je het hebben.
Mojuan
Zeer actief

ceciel schreef:Toen Styx een pup was en we vermoeden hadden van giardia hebben we een flesje hibiscrub meegekregen van de dierenarts. Op het etiket staat : kontje wassen 1 maal daags voor 5 dagen.
Flesje zit nog halfvol en volgens mij woon je niet gek ver weg dus als je wilt mag je het hebben.
Dat is heel lief.
Doodt het de giardia aan het kontje?
ceciel
Zeer actief

Ongelezen bericht door ceciel »

Mojuan schreef:
ceciel schreef:Toen Styx een pup was en we vermoeden hadden van giardia hebben we een flesje hibiscrub meegekregen van de dierenarts. Op het etiket staat : kontje wassen 1 maal daags voor 5 dagen.
Dat is heel lief.
Doodt het de giardia aan het kontje?
Het is een ontsmettingsmiddel wat voorkomt dat je pup zich herbesmet met de cysten van de giardia die in zijn vacht kunnen blijven hangen als hij zich wast.
Als je interesse hebt stuur maar een pb, ik woon 19 km van Zwijndrecht vandaan.
Laatst gewijzigd door ceciel op 11 dec 2018 17:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Sanne!!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labradeitje!

Ongelezen bericht door Sanne!! »

Uuuhm ik weet niet hoe snel je hebt getest maar de test blijft na een besmetting nog wel even positief.

Ons advies
5 dagen panacur.
Op dag 3 en 5 alles wassen dus ook de hond zelf dat is het belangrijkste. En 9 van de 10 zijn er dan gewoon vanaf.
Zazoe 7-12-'05 * 26-3-'13
Mojuan
Zeer actief

Sanne!! schreef:Uuuhm ik weet niet hoe snel je hebt getest maar de test blijft na een besmetting nog wel even positief.

Ons advies
5 dagen panacur.
Op dag 3 en 5 alles wassen dus ook de hond zelf dat is het belangrijkste. En 9 van de 10 zijn er dan gewoon vanaf.
Hij heeft 2x 7 dagen panacur gehad.
Dan drie wachtdagen.
En daarna drie dagen ontlasting gebracht.
Mojuan
Zeer actief

Sanne!! schreef:Uuuhm ik weet niet hoe snel je hebt getest maar de test blijft na een besmetting nog wel even positief.

Ons advies
5 dagen panacur.
Dan drie wachtdagen.
crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door crutz »

Mojuan schreef:

Ons advies
5 dagen panacur.
Dan drie wachtdagen.
Ik moest minimaal 21 dagen wachten.
Mojuan
Zeer actief

alinelaila schreef:Is de ontlasting getest met een snaptest? Die kan namelijk vals-positief zijn..
Ja dat klopt.
Hoe kom ik erachter dan of hij er vrij van is?
jome
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador

Ongelezen bericht door jome »

Mojuan schreef:
teckeltoos schreef:
Onmogelijk om echt alles op te ruimen, mede daarom is het ook zo lastig om er vanaf te komen
crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door crutz »

jome schreef:
Mojuan schreef:
teckeltoos schreef:
Onmogelijk om echt alles op te ruimen, mede daarom is het ook zo lastig om er vanaf te komen
Toch. Heb het hier gehad door besmette honden op mijn terrein voor langere tijd (de honden van een oppas en uitlaten is op eigen terrein) en toch was dit jaar (besmetting was begin 2017, heb 4x een serie behandelingen moeten doen) mijn T-nest en de honden vrij terwijl echt niet alles opgeruimd is
Mojuan
Zeer actief

jome schreef:
Mojuan schreef:
teckeltoos schreef:
Weinig aan te doen, we zijn jammer genoeg een van de weinigen hier die het opruimen.
Toevallig heerst het ook nog eens hier in de omgeving. En ik heb geen idee waar de andere besmette honden worden uitgelaten.
We doen ons best om zoveel mogelijk risico uit te sluiten.
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

crutz schreef:
Mojuan schreef:

Ons advies
5 dagen panacur.
Dan drie wachtdagen.
Ik moest minimaal 21 dagen wachten.
Je moet ook echt wel langer wachten dan die 3 dagen.
Kan me voorstellen dat die test nog steeds positief was.
Ik ben bij mijn pup uitgegaan van de poep.
Poep goed (met probiotica geven na de panacur) en rustig afwachten en kijken hoe de ontlasting blijft.
Is die goed dan maak ik er geen probleem meer van.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”