Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Geen kuddebewakers meer?

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

tycha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Smoothies
Aantal honden: 1
Contacteer:

Re: Geen kuddebewakers meer?

Ongelezen bericht door tycha »

Waarom zou je er met je steile ik-hepper-reg-op bek doorheen moeten strietsen?
Omdat het pad/de wandeling misschien dwars door zo'n kudde heen loopt? wij zijn in Zwitserland ook vaak genoeg kuddes tegengekomen tijdens wandelingen. Nooit met een hond erbij overigens. Maar je kunt daar nu eenmaal niet even een ander pad pakken of terug lopen.
Afbeelding
Groetjes Marja
veertje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Groenendaeler, Markiesje en Roemeentje

Ongelezen bericht door veertje »

Nanna schreef:
tycha schreef:
Waarom zou je er met je steile ik-hepper-reg-op bek doorheen moeten strietsen?
Omdat het pad/de wandeling misschien dwars door zo'n kudde heen loopt? wij zijn in Zwitserland ook vaak genoeg kuddes tegengekomen tijdens wandelingen. Nooit met een hond erbij overigens. Maar je kunt daar nu eenmaal niet even een ander pad pakken of terug lopen.
Zo'n kudde is in beweging. Ik zou zeggen, pak je momentje en geniet ervan. En als ze weer opgelazerd zijn loop je weer door. :19: Of heb je op je vakantie ook al zo'n vliegende haast?
Nou haast is een groot woord, maar bij een flinke wandeling in de bergen is het wel fijn voor het donker weer terug te zijn, of voor het heetst van de dag, of voor die onweersbui die er aan komt.

Deels snap ik het wel van die ondernemers. Het loopt (met honden) niet echt heel rustig als je weet dat je op kuddes kan stuiten, maar het is ook gewoon hoe het is en heeft wel zijn charmes vind ik. Zo'n grote kudde met een paar ogenschijnlijk relaxte honden er tussen.
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

veertje schreef: Deels snap ik het wel van die ondernemers. Het loopt (met honden) niet echt heel rustig als je weet dat je op kuddes kan stuiten, maar het is ook gewoon hoe het is en heeft wel zijn charmes vind ik. Zo'n grote kudde met een paar ogenschijnlijk relaxte honden er tussen.
Dus om je eigen brood te verdienen, maak je dat een ander onmogelijk. Terwijl die ander dat al veel langer doet en op eigen terrein/met toestemming.
Daarna gaan ze weer zeiken dat de toeristen een trauma hebben van de uit elkaar getrokken lammetjes op het pad.
Maak gewoon even normaal afspraken als een net mens.
Desnoods een appje met een tracker.

Nanna, heb pas nog een stuk gelezen over een hardloopwedstrijd die gelijktijdig en op hetzelfde stuk land georganiseerd was als waar de kudde stond.
Die honden hebben dus wel een hardloopster gemolesteerd. De vraag was wie er schuld aan had, omdat zowel de organisatie van het evenement als de herder toestemming hadden om van dat stuk gebruik te maken.
En of de herder, die redelijkerwijs niet wordt geacht altijd bij de honden te zijn, iets had kunnen doen ter voorkoming.
veertje
Zeer actief

dagmar88 schreef:
veertje schreef: Deels snap ik het wel van die ondernemers. Het loopt (met honden) niet echt heel rustig als je weet dat je op kuddes kan stuiten, maar het is ook gewoon hoe het is en heeft wel zijn charmes vind ik. Zo'n grote kudde met een paar ogenschijnlijk relaxte honden er tussen.
Dus om je eigen brood te verdienen, maak je dat een ander onmogelijk. Terwijl die ander dat al veel langer doet en op eigen terrein/met toestemming.
Daarna gaan ze weer zeiken dat de toeristen een trauma hebben van de uit elkaar getrokken lammetjes op het pad.
Maak gewoon even normaal afspraken als een net mens.
Desnoods een appje met een tracker.

Nanna, heb pas nog een stuk gelezen over een hardloopwedstrijd die gelijktijdig en op hetzelfde stuk land georganiseerd was als waar de kudde stond.
Die honden hebben dus wel een hardloopster gemolesteerd. De vraag was wie er schuld aan had, omdat zowel de organisatie van het evenement als de herder toestemming hadden om van dat stuk gebruik te maken.
En of de herder, die redelijkerwijs niet wordt geacht altijd bij de honden te zijn, iets had kunnen doen ter voorkoming.
Ik zeg ook dat ik het deels snap :tongue: Het waarom van die ondernemers kan ik wel begrijpen, maar ik snap de andere kant ook en zou het ook gek vinden als het uiteindelijk wordt verboden. Er zullen inderdaad meerdere mogelijkheden zijn om zoiets in goede banen te leiden.
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

veertje schreef: Ik zeg ook dat ik het deels snap :tongue: Het waarom van die ondernemers kan ik wel begrijpen, maar ik snap de andere kant ook en zou het ook gek vinden als het uiteindelijk wordt verboden. Er zullen inderdaad meerdere mogelijkheden zijn om zoiets in goede banen te leiden.
Een ander een hak zetten met je onredelijke ge-eis snap ik niet, ook niet deels. Wat zou het alternatief moeten zijn?
De kuddes achter een roofdierwerende afzetting in de wei en de alpenweiden maaien met een tractor.
Feestelijk voor die toeristen.

:mrgreen: Geloof niet dat de wolfwerende halsband wat geworden is.

https://www.swissinfo.ch/eng/swiss-desi ... p/28312534
*Skye*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door *Skye* »

In de Franse Alpen lopen ze ook rond. Vrienden van ons waren net voor ons daar naartoe op vakantie geweest en stuitte vrij onverwacht midden in zo een kudde en werden door de honden vakkundig weg gedreven. Ik denk niet dat dat heel handig is als je zelf honden bij hebt...

Mijn man is toen daarna nog in de bergen een grote wandeling gaan maken. Er liep een kudde die hij niet eens kon zien maar wel horen. Als hij op een bepaalde afstand liep gingen de honden blaffen. Als hij een paar meter meer afstand nam stopte ze. En dan waren ze nog zo ver dat hij uit het zich was. Tuurlijk is afstand houden wat je moet doen, maar soms stuit je ineens om de hoek op een kudde en dat lijkt me als je honden hebt, met dat soort waakhonden zonder herder (mens) niet heel prettig.

Van mij hoeven ze niet verboden te worden maar prettig loopt het niet.
mijke
Zeer actief
Mijn ras(sen): krakershondje

Ongelezen bericht door mijke »

Mij lijkt hier een schone taak weggelegd voor reisbureaus en vvv's, om even uit te leggen aan toeristen wat ze tegen kunnen komen en hoe ze daar op moeten reageren. Dat kuddes in beweging zijn is trouwens ook nogal relatief. Althans, in Oostenrijk op vakantie vroeger kwamen we geen honden tegen bij de kuddes, en hebben we wel eens een halve dag in de bergen gezeten. Als dan na een paar uur die kudde 100 meter naar rechts was verplaatst was het veel. Dusja, om daar nou op te gaan wachten :P
bouvierpoedel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.

Ongelezen bericht door bouvierpoedel »

Dat mooie landschap is ontstaan mede door de kuddes en ja daar horen honden bij om het in stand te houden. Juist daarom willen bedrijven toch die routes verkopen , houd er dan ook rekening mee dat naast kuddes , honden , beren , wolven en ander wild kan tegen komen.
Als je niet verder kan lopen keer je lekker om . Ben je ook op tijd thuis.
Laatst gewijzigd door bouvierpoedel op 30 nov 2018 13:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Wat je zegt ben je zelfffff :lekkerpuh:
gonnie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Pinschers

Ongelezen bericht door gonnie »

Ik vind het sowieso niet prettig om te lopen waar een kudde koeien of paarden loopt. Ben een paar jaar terug door een paard in mijn rug gebeten, een kind was naar dat jonge paard toe gelopen en toen wilde het paard haar niet meer met rust laten, toen ging ik het paard afleiden en toen kwam hij achter mij aan. Toen hij me beet schrok ik me dood en ben rondjes gaan rennen om een rots heen, uiteindelijk liep dat paard rechtdoor.

En toen we daar waren hoorden we over de radio dat er een dorp verder een vrouw vertrapt was door een kudde koeien, ze wilde haar hondje beschermen.

Dus als ik een kudde zie loop ik rustig die berg weer omhoog om met de gondel naar beneden te gaan. Ga toch echt niet door een kudde heen lopen.
Afbeelding

Tama, Nikkie, Jarah en Bijou.
Groetjes Gonnie.
Er is geen spreker die het van de zwijger wint.
gonnie
Zeer actief

mijke schreef:Mij lijkt hier een schone taak weggelegd voor reisbureaus en vvv's, om even uit te leggen aan toeristen wat ze tegen kunnen komen en hoe ze daar op moeten reageren. Dat kuddes in beweging zijn is trouwens ook nogal relatief. Althans, in Oostenrijk op vakantie vroeger kwamen we geen honden tegen bij de kuddes, en hebben we wel eens een halve dag in de bergen gezeten. Als dan na een paar uur die kudde 100 meter naar rechts was verplaatst was het veel. Dusja, om daar nou op te gaan wachten :P
Er staan nu in Hinterglemm bordjes met waarschuwingen, en dat je helemaal uit moet kijken als je honden bij je hebt. Je kan je hond het beste loslaten als er een kudde koeien op af komt, honden kunnen sneller rennen dan wij.

Heb dat jaren geleden ook eens gedaan, we hadden toen nog maar een Pinscher en die koeien kwamen op haar af, ik had haar aan de lijn en ging toen op een heuveltje staan toen die koeien op ons af kwamen, heb Kelly toen losgelaten, mocht niet van Gerard, nou jammer. Ik vind mijn eigen leven toch net iets belangrijker dan het leven van een hond. Kelly was onder de afrastering heen voordat die koeien bij haar waren en ik kon toen ook veilig weg.
Afbeelding

Groetjes Gonnie.
bouvierpoedel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.

Ongelezen bericht door bouvierpoedel »

gonnie schreef:
mijke schreef:Mij lijkt hier een schone taak weggelegd voor reisbureaus en vvv's, om even uit te leggen aan toeristen wat ze tegen kunnen komen en hoe ze daar op moeten reageren. Dat kuddes in beweging zijn is trouwens ook nogal relatief. Althans, in Oostenrijk op vakantie vroeger kwamen we geen honden tegen bij de kuddes, en hebben we wel eens een halve dag in de bergen gezeten. Als dan na een paar uur die kudde 100 meter naar rechts was verplaatst was het veel. Dusja, om daar nou op te gaan wachten :P
Er staan nu in Hinterglemm bordjes met waarschuwingen, en dat je helemaal uit moet kijken als je honden bij je hebt. Je kan je hond het beste loslaten als er een kudde koeien op af komt, honden kunnen sneller rennen dan wij.

Heb dat jaren geleden ook eens gedaan, we hadden toen nog maar een Pinscher en die koeien kwamen op haar af, ik had haar aan de lijn en ging toen op een heuveltje staan toen die koeien op ons af kwamen, heb Kelly toen losgelaten, mocht niet van Gerard, nou jammer. Ik vind mijn eigen leven toch net iets belangrijker dan het leven van een hond. Kelly was onder de afrastering heen voordat die koeien bij haar waren en ik kon toen ook veilig weg.
Gonnie toch wat ben je een hond onvriendelijk mens. :LOL:
Wat je zegt ben je zelfffff :lekkerpuh:
Javierrrr
Zeer actief
Mijn ras(sen): Javier: Montero Valdueza
Merlijn: Mastin

Ongelezen bericht door Javierrrr »

Als je in een dergelijk gebied wandelt, kun je maar beter op je eigen zintuigen vertrouwen, in plaats van blind te varen op je GPS..........
Er worden in bepaalde regio's in Europa KBH's geherintroduceerd in het kader van wolvenpreventie. In theorie een mooi idee, maar de praktijk heeft aangetoond dat dit tot diverse bijtincidenten kan leiden.Veehouders kunnen subsidie krijgen als ze dergelijke honden aanschaffen. Ze dienen wel papieren cq stambomen te kunnen overleggen om aan te tonen dat het om een KBH gaat en niet om een willekeurige hond. Maar dit zegt uiteraard niets over (bewezen) werkcapaciteiten, integendeel juist. Als vervolgens de veehouder (met weinig kennis van zaken) deze honden plompverloren en onbegeleid tussen zijn vee plaatst, kan dit nare gevolgen hebben. Onzekere gestresste honden, die sneller de aanval zullen kiezen, ipv het op afstand houden door wegblaffen.
Denk toch echt dat je bij dit soort projecten mensen en honden moet betrekken die hier generaties lang ervaring in hebben
gonnie
Zeer actief

bouvierpoedel schreef:
gonnie schreef:

Gonnie toch wat ben je een hond onvriendelijk mens. :LOL:
Echt he. Hahahaha.
Afbeelding

Groetjes Gonnie.
S@ndr@
Zeer actief

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

omdat je als mens nu eenmaal een soort van god bent en alles moet veilig zijn en maak baar en je hebt rechten en alles wat een bedreiging zou kunnen zijn moet dood of verboden... want je kunt als mens niet zo goed nadenken dat t gewoon misschien eens niet wenselijk is dat je je pad vervolgt als je dwars door een kudde moet met zo n lief hondje, en als hij dan hap doet dan is dat heul errug of zo... dan is t een valst kut hond
Paisley
Zeer actief
Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie

Ongelezen bericht door Paisley »

mijke schreef:Mij lijkt hier een schone taak weggelegd voor reisbureaus en vvv's,
Er wordt door Zwitsers ook verschrikkelijk veel gewandeld en ik denk niet dat de kuddebewakers onderscheid maken tussen inlanders en toeristen van buitenaf. En als je aan het afdalen bent van vanaf een berghut terug naar je autotje na een weekend lopen en je komt een kudde tegen, dan is terug lopen gewoon geen optie. Als je morgen moet werken enzo. Daar doet voorlichting niets aan.
Ik snap het probleem wel hoor. Lekker historisch die begrazing boven de boomgrens, maar dat was vroeger gewoon boeren armoede. Het is leuk als die folklore een beetje in stand blijft (is in Zwitserland zwaar gesubsidieerd want het komt nooit uit om zo hoog te boeren in de moderne samenleving) maar als er meer mensen last van hebben dan ervan genieten, dan is het tijd om t even anders te doen.
Afbeelding
mijke
Zeer actief
Mijn ras(sen): krakershondje

Ongelezen bericht door mijke »

Ja Paisley maar het gaat in het bericht dus wel specifiek over toeristen. Ik gok zomaar dat inlanders wat meer verdacht zijn op het feit dat die honden er lopen, dat het voor ze niet als een totale verrassing komt en dat ze er meer aan gewend zijn en niet zo schrikken zodat ze zich niet als een debiel gaan gedragen. Iets wat ik me bij toeristen dus wel kan voorstellen. Dat lijkt me nogal verschil maken in het risico op incidenten.
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Paisley schreef:
mijke schreef:Mij lijkt hier een schone taak weggelegd voor reisbureaus en vvv's,
Er wordt door Zwitsers ook verschrikkelijk veel gewandeld en ik denk niet dat de kuddebewakers onderscheid maken tussen inlanders en toeristen van buitenaf. En als je aan het afdalen bent van vanaf een berghut terug naar je autotje na een weekend lopen en je komt een kudde tegen, dan is terug lopen gewoon geen optie. Als je morgen moet werken enzo. Daar doet voorlichting niets aan.
Ik snap het probleem wel hoor. Lekker historisch die begrazing boven de boomgrens, maar dat was vroeger gewoon boeren armoede. Het is leuk als die folklore een beetje in stand blijft (is in Zwitserland zwaar gesubsidieerd want het komt nooit uit om zo hoog te boeren in de moderne samenleving) maar als er meer mensen last van hebben dan ervan genieten, dan is het tijd om t even anders te doen.
Dan maak je reclame voor die mooie weiden met koeien - zo mooi tijdens je wandelingen - en dwing je de boeren om daar zelf dag en nacht bij te zijn of je haalt de koeien weg.
Dus alles waar hier voor wordt geijverd (koeien in de wei en niet in de stal) ga je daar verbieden?

Ik hoop dat ze er op de goede manier uitkomen.
Twee industrieën die tegenover elkaar staan lijkt me lastig.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
veertje
Zeer actief

Volgens mij gaat het vooral om schapen en geiten. Bij koeien heb ik nog nooit kuddebewakers gezien. En schapen en geiten hebben wel degelijk nut zo hoog op de berg. De toerist wil in de winter ook graag kunnen skiën en dat is wat lastig als er allemaal bomen en planten groeien. En het levert nog eetbare producten op die je anders niet zou krijgen van die moeilijk bereikbare en 'slechte' grond.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”