Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

lumbosacrale stenose

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

Caro
Zeer actief
Mijn ras(sen): Tervuerense herder
Aantal honden: 1

lumbosacrale stenose

Ongelezen bericht door Caro »

Ik heb het patiëntendossier van Shep via de mail van de dierenarts gekregen. Had hierom gevraagd omdat ik misschien naar een andere da wil voor een second opinion over het bijten aan dezelfde plek dat ze blijft doen en de vlekken op haar lever te bespreken. Maar daar gaat het nu niet om. Zie ik in dat dossier een diagnose staan; lumbosacrale stenose. Ik heb er nog nooit van gehoord en het rare is dat de da daar nooit iets over gezegd heeft. Hebben het tijdens onderzoek van haar heupen en rug alleen gehad over beginnende artrose in rechterheup. Ik heb het gegoogled en het enige symptoom dat ik herken is dat ze niet zo goed meer kan opspringen maar ja niet gek toch voor een hond van 12 met lichte artrose. Vreemd dat ik dit opeens in haar dossier tegen kom. Iemand bekend hiermee?
Afbeelding
runninggirl
Zeer actief
Aantal honden: 3

Re: lumbosacrale stenose

Ongelezen bericht door runninggirl »

Onze d.a. dacht dat Jura het had. Wij hebben toen een CT scan laten uitvoeren, hiermee is gelukkig duidelijk geworden dat zij het niet had.
Caro
Zeer actief

runninggirl schreef:Onze d.a. dacht dat Jura het had. Wij hebben toen een CT scan laten uitvoeren, hiermee is gelukkig duidelijk geworden dat zij het niet had.
Wat waren de klachten van Jura dan? Shep kan nog gewoon op de bank springen, mee op lange wandelingen, urine en ontlasting ophouden, traplopen, loopt niet mank en heeft geen ochtendstijfheid. Snap ook niet dat ze zo'n diagnose neer zetten na alleen maar gevoeld te hebben en wat bewegingen met de poten en heupen te hebben gemaakt. Alleen met een ct-scan kun je dat toch zeker zeggen lijkt mij.

Ach ik wil niet voor niets een second opinion. Bij deze da gebeurt steeds meer dat me tegen staat.
Afbeelding
runninggirl
Zeer actief

Caro schreef:
runninggirl schreef:Onze d.a. dacht dat Jura het had. Wij hebben toen een CT scan laten uitvoeren, hiermee is gelukkig duidelijk geworden dat zij het niet had.
Wat waren de klachten van Jura dan? Shep kan nog gewoon op de bank springen, mee op lange wandelingen, urine en ontlasting ophouden, traplopen, loopt niet mank en heeft geen ochtendstijfheid. Snap ook niet dat ze zo'n diagnose neer zetten na alleen maar gevoeld te hebben en wat bewegingen met de poten en heupen te hebben gemaakt. Alleen met een ct-scan kun je dat toch zeker zeggen lijkt mij.

Ach ik wil niet voor niets een second opinion. Bij deze da gebeurt steeds meer dat me tegen staat.
Soms bij het opstaan hupte ze wat op haar achterpoten, ze wilde er geen gewicht op zetten zeg maar.
Uiteindelijk bleken de klachten toch allemaal vanuit haar (reeds geopereerde) knie te komen, ze heeft een chronisch ontstoken kniekapsel.
Ook de fysio stond voor een raadsel hoor, het is allemaal niet zo zwart wit te onderzoeken dus vandaar ook dat wij toen voor een CT scan zijn gegaan.

Maar dat het in je dossier staat hoeft geen diagnose te zijn toch, het kan gewoon een vermoeden zijn dat er in staat? Zo stond het er bij ons ook eerst in.
Caro
Zeer actief

Ja ik weet even niet hoe het precies staat. Vind het raar dat ze het tijdens het onderzoek toen niet benoemd hebben.
Afbeelding
runninggirl
Zeer actief

Caro schreef:Ja ik weet even niet hoe het precies staat. Vind het raar dat ze het tijdens het onderzoek toen niet benoemd hebben.
Snap ik hoor, het is voor mij de reden dat ik regelmatig het patientendossier op vraag. Er staan wel vaker dingen in die niet genoemd zijn. Soms is dat ook niet nodig dus ik begrijp het ook wel van de dierenarts uit.
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Caro schreef:Ik heb het patiëntendossier van Shep via de mail van de dierenarts gekregen. Had hierom gevraagd omdat ik misschien naar een andere da wil voor een second opinion over het bijten aan dezelfde plek dat ze blijft doen en de vlekken op haar lever te bespreken. Maar daar gaat het nu niet om. Zie ik in dat dossier een diagnose staan; lumbosacrale stenose. Ik heb er nog nooit van gehoord en het rare is dat de da daar nooit iets over gezegd heeft. Hebben het tijdens onderzoek van haar heupen en rug alleen gehad over beginnende artrose in rechterheup. Ik heb het gegoogled en het enige symptoom dat ik herken is dat ze niet zo goed meer kan opspringen maar ja niet gek toch voor een hond van 12 met lichte artrose. Vreemd dat ik dit opeens in haar dossier tegen kom. Iemand bekend hiermee?
lumbosacrale stenose, Cauda Equina syndroom of Paardenstaartsyndroom.
Verschuiving van het heiligbeen waardoor het ruggenmerg bekneld kan raken.

De enige manier om dat zichtbaar te krijgen en dus echt te weten is een CT scan met contrastvloeistof of een MRI.

Mijn nu oudste hond heeft dat.
Ze is er aan geopereerd toe ze 7 jaar was.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”