Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Windhonden, trillende piephonden

Voor alle hondenfotos

Moderator: moderatorteam

Sandra&co

Re: Windhonden, trillende piephonden

Ongelezen bericht door Sandra&co »

Ja, maar er is nogal een verschil tussen een stel forse Greyhounds en een, laten we zeggen, Italiaans windhondje :mrgreen:

Kreeg gister overigens een Silken Windsprite-reutje van 5,5 week aangeboden Nanna. Ik vind het érg :LOL:
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Sandra&co schreef:Ja, maar er is nogal een verschil tussen een stel forse Greyhounds en een, laten we zeggen, Italiaans windhondje :mrgreen:

Kreeg gister overigens een Silken Windsprite-reutje van 5,5 week aangeboden Nanna. Ik vind het érg :LOL:
Kan best met die braafjes. En dan nog een soofsjaakbaby er bij, heb je een serieus roedeltje :mrgreen:
Sandra&co

Nanna schreef:
Sandra&co schreef:
Wil je wel een reu? Ik dacht dat je er een teefje bij wilde?
Ja. En niet nu. Ik zoek tegen eind volgend jaar pas een nieuwe erbij :ugh: Maar kíjkt dan.

Afbeelding
Sandra&co

Geen probleem, ik heb het m'n portemonnee gevraagd en die weigerde vanwege de APK gisteren :mrgreen: Maar ai. Als ik het geld had, zou dat beestje hier over een paar weken vast zitten, ik vind die kleur enig.
Domor
Zeer actief
Mijn ras(sen): Peruvian Doodle
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Domor »

Snel koud hebben in rustige beweging zorgt er toch niet voor dat ze niet kunnen knallen tijdens het jagen? Eerder omgekeerd. De truc is namelijk dat oververhitting een flink deel van de prestatiemogelijkheden afneemt, En warmte produceren ze tijdens zo'n run in zeer grote hoeveelheden. Daar bovenop komt dan ook nog dat een hoge oppervlakte:inhoud-verhouding wel zorgt voor het snel koud hebben, maar ook voor weinig massa met veel beenlengte en dus een hoge snelheid met veel wendbaarheid.

Het is een paardenvoorbeeld, maar dat komt nu eenmaal omdat ik geen resultaten weet (of uberhaupt weet of er wel proeven mee gedaan zijn) bij honden.

EWPA is een energie-eenheid vergelijkbaar met kcal.

Een paard van 400kg op rust heeft een ewpa van 3.9 per dag.
Een uur rustige arbeid (met ruiter van 60kg), wat bestaat uit de helft stappen en de helft draven (dus vergelijkbaar met de meeste wandelingen) en een paar rondjes galop, kost 0.8 ewpa. Dat is dus 20% van de dagbehoefte.
Een uur knallen (drafsport/rensport/internationale eventing, maar bij honden dus ook zelf jagen), wat bestaat uit een kwart stappen, een kwart draven en de helft van de tijd rengalop of rendraf, kost 3.9 ewpa. Dat is dus 100% van de dagbehoefte.
http://www.voervergelijk.nl/informatie/ ... eit-arbeid

Wat heeft dat nu met warmte te maken? Een dier dat niet meer groeit (of aankomt, of melk produceerd) zet eigenlijk alle energie die hij opeet om in warmte. De warmte die hij normaal dus in 24 uur produceert, produceert hij met knallen in 1 uur. Dat is dus een immens verschil qua warmteproductie en dan hebben ze het ook niet koud.

Maar het is een gaaf plaatje en ja, het zijn geweldig goede jagers.
Nicoline
Zeer actief
Mijn ras(sen): APBT
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Nicoline »

Die honden op de foto zijn ook helemaal niet zo ielig, smalle koppen (eigenlijk ook niet echt heel smal) ja maar als je naar die poten kijkt zit er een flink lijf aan vast, zou zomaar kunnen dat er iets bull-achtigs in zit want dat werd destijds vaak gemixt. Dat is ook een reden waarom pitbulls, echte pitbulls en niet die vetgemeste xl bully gevallen, vaak qua lichaam veel weghebben van een windhond. Greyhounds, whippets en kruisingen daarmee worden ook nog best vaak gebruikt als werkhonden en zijn totaal niet mutserig, net als dat een poedel die z'n ei kwijt mag ook geen tuttige hond is. En ja italiaanse windhondjes zijn gewoon eng haha, maarja ook die zullen vast niet altijd zo breekbaar zijn geweest.
sjm
Zeer actief

Ongelezen bericht door sjm »

Sandra&co schreef:Geen probleem, ik heb het m'n portemonnee gevraagd en die weigerde vanwege de APK gisteren :mrgreen: Maar ai. Als ik het geld had, zou dat beestje hier over een paar weken vast zitten, ik vind die kleur enig.
Zucht. Het duurt ook allemaal wel lang hoor. Hoe lang zitten we nou al wel niet te wachten op die SW van jou. :S:
Sandra&co

sjm schreef:
Sandra&co schreef:Geen probleem, ik heb het m'n portemonnee gevraagd en die weigerde vanwege de APK gisteren :mrgreen: Maar ai. Als ik het geld had, zou dat beestje hier over een paar weken vast zitten, ik vind die kleur enig.
Zucht. Het duurt ook allemaal wel lang hoor. Hoe lang zitten we nou al wel niet te wachten op die SW van jou. :S:
Ja ik weet het schat. Ik ook. Maar ik hoop volgend jaar uit de schulden te zijn en wat in het vat zit, verzuurt niet. Binnen 2 jaar loopt hier sowieso een SW-pup.

Het is ook dat ik gewoon wat ruimte tussen de honden wil. Ik wil eigenlijk nog maximaal een jaar of 1,5 wachten op een pup, want dan is Izzy 6 en ik heb altijd het gevoel gehad dat ze niet héél oud gaat worden (ik zie graag het tegendeel bewezen hoor!) en over 3 jaar al niet meer het geduld heeft om er een drukke pup bij te hebben. Sofi is nu 2,5 en precies zoals ik het wil. Die vindt het geweldig om achter windhonden aan te rennen en heeft daar nu álle energie voor. Dus zodrá ik een pup erbij kan hebben, komt die. Wat ik je brom. Ik kan niet wachten :I:
Plaats reactie

Terug naar “Foto's”