Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Ontstoken teen/nagelriem
Moderator: moderatorteam
-
Alfilillo
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kruising en podenco(kruising)
- Aantal honden: 2
Ontstoken teen/nagelriem
Iets meer dan een maand geleden begon Alfil te likken aan de onderkant van zijn rechter voorpoot. Omdat het rood begon te worden ben ik toen naar de da gegaan. Ik moest een dag of 4 een paar keer per dag schoonmaken met een desinfecterend middel en diprogenta smeren (ontstekingsremmend en antibactireeel). Dit hielp niet echt, maar langzaam verplaatste de likplek zich van onder de poot, naar de zijkant van de poot. Als ik hem zag likken, liet ik hem stoppen, maar ik kan er natuurlijk niet altijd bovenop zitten. Sinds een paar dagen is de likplek van de zijkant van de voet naar het gebied tussen de twee buitenste tenen en rond de nagel gegaan. Het begint er lelijker uit te zien: gezwollen en ook een beetje groen slijm, een infectie dus.
Ik maak het sinds gisteren schoon met verdunde betadine, dan goed droog maken met een gaasje en vervolgens diprogenta erop. Verder ook iets gefabriceerd met een sok die om zijn poot zit, vastgemaakt aan zijn tuig, waardoor hij niet kan likken.
Heeft iemand ervaring hiermee? Tips?
Ik maak het sinds gisteren schoon met verdunde betadine, dan goed droog maken met een gaasje en vervolgens diprogenta erop. Verder ook iets gefabriceerd met een sok die om zijn poot zit, vastgemaakt aan zijn tuig, waardoor hij niet kan likken.
Heeft iemand ervaring hiermee? Tips?
-
gonnie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Duitse Pinschers
Re: Ontstoken teen/nagelriem
Zit er geen grasaar in?
Tama, Nikkie, Jarah en Bijou.
Groetjes Gonnie.
Er is geen spreker die het van de zwijger wint.
-
Alfilillo
- Zeer actief
Nee, daar had de da al naar gezocht toen we een paar weken geleden langs gingen.gonnie schreef:Zit er geen grasaar in?
- Caro
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Tervuerense herder
- Aantal honden: 1
Mijn ervaring met dat soort plekken is inmiddels dat het als een klein plekje/irritatie kan beginnen maar omdat de hond jeuk heeft blijft hij eraan likken en bijten en wordt er een steeds groter gebied geïrriteerd. En dan raakt de boel ontstoken. In ieder geval ervoor zorgen dat de hond er echt niet meer aan kan likken/bijten. Dit kan langer duren dan je denkt. Toen Shep de irritatie tussen haar tenen had zitten, leek deze op een gegeven moment over en had ik haar alleen gelaten zonder kap op. Ik kwam thuis en ze had het weer open gelikt.

- Caro
- Zeer actief
Hoi, je vroeg op mijn topic iets over tea tree olie. Heb nog het volgende gevonden wat je misschien bij de voet van je hond zou kunnen proberen:
Wondjes en/of ontstekingen aan voeten:
Maak een badje met lauw water met daarin 8 tot 10 druppels olie. Dompel hier de voet in na het wandelen en probeer dit ongeveer 10 minuten vol te houden. De wond is nu schoon en ontsmet. Na het voetbad een druppeltje pure olie op de kapotte plek doen.
Alleen pure olie op de plek zou ikzelf niet doen, ik meng het altijd met wat water omdat sommige honden heftigere reageren op tea tree dan anderen.
Wondjes en/of ontstekingen aan voeten:
Maak een badje met lauw water met daarin 8 tot 10 druppels olie. Dompel hier de voet in na het wandelen en probeer dit ongeveer 10 minuten vol te houden. De wond is nu schoon en ontsmet. Na het voetbad een druppeltje pure olie op de kapotte plek doen.
Alleen pure olie op de plek zou ikzelf niet doen, ik meng het altijd met wat water omdat sommige honden heftigere reageren op tea tree dan anderen.

-
Alfilillo
- Zeer actief
Dank je!
Het gaat inmiddels beter. Inderdaad door die constructie met die sok, waardoor hij er niet aan kon likken. Verder diprogenta gesmeerd (maar dat zou ook tea treeolie kunnen zijn begrijp ik) en drie dagen heel weinig gelopen. Dat laatste vond Alfil minder leuk. Omdat de teen nu een stuk rustiger is zijn we net naar het strand geweest, daar is het lekker zacht en niet zo stenig. Heerlijk vond hij het.
Maar jij raadt dus aan die sok nog een tijdje te gebruiken zodat hij niet weer gaat likken?
Het gaat inmiddels beter. Inderdaad door die constructie met die sok, waardoor hij er niet aan kon likken. Verder diprogenta gesmeerd (maar dat zou ook tea treeolie kunnen zijn begrijp ik) en drie dagen heel weinig gelopen. Dat laatste vond Alfil minder leuk. Omdat de teen nu een stuk rustiger is zijn we net naar het strand geweest, daar is het lekker zacht en niet zo stenig. Heerlijk vond hij het.
Maar jij raadt dus aan die sok nog een tijdje te gebruiken zodat hij niet weer gaat likken?
- Caro
- Zeer actief
Tja ik kan het vanaf hier natuurlijk niet zien maar zoals ik al schreef is mijn ervaring dat de hond er vaak langer jeuk aan heeft dan je denkt. Toen Shep dat destijds aan haar voet had, was er ook niets meer aan te zien en ze kon gewoon achter de bal aan rennen enzo maar toch had ik blijkbaar te snel de kap achterwege gelaten omdat ze het dus weer open had gelikt. Nu liever dus wat langer beschermen, baat het niet dan schaadt het niet toch.