Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Anaalklier problemen.
Moderator: moderatorteam
- Antonetta
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Ik heb een kruising chihuahua x pinscher en een kruising shih tzu x chihuahua.
- Aantal honden: 2
Anaalklier problemen.
Lotus heeft last van haar anaalklieren, ze zijn in zes weken tijd twee keer leeg geknepen door de dierenarts. De laatste keer was twee weken geleden en ze lijkt nu alweer last te hebben, ik weet dat ze teveel te laten legen niet goed is. Ze krijgt plantago van Puur maar het probleem is dat je dit niet door mag geven er moet twee weken gestopt worden dus twee weken de plantago en twee weken stoppen, dit werkt niet. Ook extra vezels middels groeten bij haar brokken helpt niet. Ik heb iets gelezen over psylliumvezels maar ik weet niet of je dit door mag geven en of het helpt. Ik zit met mijn handen in mijn haar en weet het niet meer. Zijn hier leden die tips hebben die helpen tegen deze voor de hond erg vervelende kwaal? Ze mag trouwens geen ander voer, ze staat op een dieetbrok tegen blaasgruis het gaat dus om iets dat je bij het voer kan geven.
. Semper Fidelis, Coco, Gipsy, Gizmo en Mowgli.
- Fotogravinnetje
- Technisch beheer
- Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
- Contacteer:
Re: Anaalklier problemen.
Ik zou toch naar ander voer gaan kijken. Er zijn meerdere merken brok tegen blaasgruis, afhankelijk van het soort gruis moet je de pH in de urine verhogen of verlagen en dat kan ook met supplementen. Vermoedelijk heeft ze te zachte ontlasting om zelf die anaalklieren op een natuurlijke manier te legen (dat is vaker het probleem dan dat de ontlasting te hard is). De brok die ze nu krijgt werkt misschien tegen haar blaasgruis, maar blijkbaar doet ze het er verder toch niet helemaal lekker op
- Chihuahua-paws
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Chihuahua langhaar
Bij Toots hielp het toen we overgestapt waren naar kvv. Volgens mij kun je kvv ook geven bij blaasgruis. Ik denk zeker dat je met voer veel kunt winnen.
Verstuurd vanaf mijn WAS-LX1A met Tapatalk
It's the animal, it's the animal, it's the animal instinct in me..
Toots we zullen je nooit vergeten. Rust zacht.
- Antonetta
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Ik heb een kruising chihuahua x pinscher en een kruising shih tzu x chihuahua.
Bedankt voor je reactie. De da wilde haar in de eerste instantie ook overzetten op een brok die speciaal is voor honden met anaalklier problemen. Maar ze heeft erg veel last van struviet en het is belangrijk dat ze op de dieetbrokken hier tegen blijft.Fotogravinnetje schreef:Ik zou toch naar ander voer gaan kijken. Er zijn meerdere merken brok tegen blaasgruis, afhankelijk van het soort gruis moet je de pH in de urine verhogen of verlagen en dat kan ook met supplementen. Vermoedelijk heeft ze te zachte ontlasting om zelf die anaalklieren op een natuurlijke manier te legen (dat is vaker het probleem dan dat de ontlasting te hard is). De brok die ze nu krijgt werkt misschien tegen haar blaasgruis, maar blijkbaar doet ze het er verder toch niet helemaal lekker op
- Antonetta
- Zeer actief
Ik geloof ook dat dat er met voer veel kan worden gewonnen als ze niet deze beide problemen had. Ze kreeg kvv voordat ze struviet kreeg, ik heb geprobeerd haar terug te zetten op kvv maar dan gaat de ph weer omhoog. Ik ben dus op zoek naar iets wat ik bij de dieetbrok kan geven, iets dat de ontlasting indikt. Ze heeft trouwens geen echt zachte ontlasting dit valt reuze mee.Chihuahua-paws schreef:Bij Toots hielp het toen we overgestapt waren naar kvv. Volgens mij kun je kvv ook geven bij blaasgruis. Ik denk zeker dat je met voer veel kunt winnen.
- Fotogravinnetje
- Technisch beheer
- Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
- Contacteer:
Gaf je een kvv die geschikt was tegen struviet? Of gaf je er extra vitamine C en/of cranberry bij?
- sirene
- Zeer actief
- Contacteer:
Psylliumvezels werken zeker en je mag ze doorgeven maar bij anaalklierproblemen zou ik het juist zoeken in hardere ontlasting. En dat gaat weet niet met andere voer.Antonetta schreef:Lotus heeft last van haar anaalklieren, ze zijn in zes weken tijd twee keer leeg geknepen door de dierenarts. De laatste keer was twee weken geleden en ze lijkt nu alweer last te hebben, ik weet dat ze teveel te laten legen niet goed is. Ze krijgt plantago van Puur maar het probleem is dat je dit niet door mag geven er moet twee weken gestopt worden dus twee weken de plantago en twee weken stoppen, dit werkt niet. Ook extra vezels middels groeten bij haar brokken helpt niet. Ik heb iets gelezen over psylliumvezels maar ik weet niet of je dit door mag geven en of het helpt. Ik zit met mijn handen in mijn haar en weet het niet meer. Zijn hier leden die tips hebben die helpen tegen deze voor de hond erg vervelende kwaal? Ze mag trouwens geen ander voer, ze staat op een dieetbrok tegen blaasgruis het gaat dus om iets dat je bij het voer kan geven.
Helpt die plantago wel als je het geeft? Dat is namelijk precies hetzelfde als Psyllium. Ik zou niet weten waarom je daar mee zou moeten stoppen. Ik zou als de Plantago helpt gewoon biologische psylliumvezels bestellen op internet (dat is een stuk goedkoper dan Puur) en dat gaan geven.
-
Sanner
- Zeer actief
Puur psyllium, daar heb ik meerdere succesverhalen over gehoord. Zover ik weet mag je dat gewoon blijven geven.
- Antonetta
- Zeer actief
Nee, niet speciaal tegen struviet, ik wist ook niet dat dit er was maar wel met appelazijn.Fotogravinnetje schreef:Gaf je een kvv die geschikt was tegen struviet? Of gaf je er extra vitamine C en/of cranberry bij?
- Antonetta
- Zeer actief
Dan is het misschien een goed idee om dit nog te gaan proberen.Sanner schreef:Puur psyllium, daar heb ik meerdere succesverhalen over gehoord. Zover ik weet mag je dat gewoon blijven geven.
- Antonetta
- Zeer actief
Plantago maakt de ontlasting harder en het is goed gegaan in de twee weken dat ze het kreeg. Ik heb er achter aan gebeld, je moet twee weken stoppen en dit werkt juist niet. Psyllium schijnt de ontlasting zachter te maken maar ook volumineuzer hierdoor schijnt het geschikt te zijn voor honden met anaalklier problemen. Ik ga het denk ik proberen.sirene schreef:Psylliumvezels werken zeker en je mag ze doorgeven maar bij anaalklierproblemen zou ik het juist zoeken in hardere ontlasting. En dat gaat weet niet met andere voer.Antonetta schreef:Lotus heeft last van haar anaalklieren, ze zijn in zes weken tijd twee keer leeg geknepen door de dierenarts. De laatste keer was twee weken geleden en ze lijkt nu alweer last te hebben, ik weet dat ze teveel te laten legen niet goed is. Ze krijgt plantago van Puur maar het probleem is dat je dit niet door mag geven er moet twee weken gestopt worden dus twee weken de plantago en twee weken stoppen, dit werkt niet. Ook extra vezels middels groeten bij haar brokken helpt niet. Ik heb iets gelezen over psylliumvezels maar ik weet niet of je dit door mag geven en of het helpt. Ik zit met mijn handen in mijn haar en weet het niet meer. Zijn hier leden die tips hebben die helpen tegen deze voor de hond erg vervelende kwaal? Ze mag trouwens geen ander voer, ze staat op een dieetbrok tegen blaasgruis het gaat dus om iets dat je bij het voer kan geven.
Helpt die plantago wel als je het geeft? Dat is namelijk precies hetzelfde als Psyllium. Ik zou niet weten waarom je daar mee zou moeten stoppen. Ik zou als de Plantago helpt gewoon biologische psylliumvezels bestellen op internet (dat is een stuk goedkoper dan Puur) en dat gaan geven.
- Antonetta
- Zeer actief
Ik heb biologische psylliumvezels besteld nu maar afwachten of het beter word of dat de klier toch weer eerst door de da geleegd moet worden. Bedankt voor de tip.
- mijke
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): krakershondje
- Aantal honden: 1
Waarom is het eigenlijk slecht om vaak de anaalklieren te legen? Oor heeft er ook wel eens last van, de dierenarts heeft voorgedaan hoe het moet dus ik doe het gewoon zelf. Soms heeft ze er veel last van en is het een paar keer redelijk achter elkaar nodig (misschien doe ik het dan niet helemaal volledig, wie weet), en soms hoeft het maanden niet. Dat was geen probleem zei mijn dierenarts.
- sirene
- Zeer actief
- Contacteer:
Puur Plantago is Psyllium. Dat maakt de ontlasting inderdaad niet harder. Maar als het geholpen heeft zou ik het proberen.Antonetta schreef:Plantago maakt de ontlasting harder en het is goed gegaan in de twee weken dat ze het kreeg. Ik heb er achter aan gebeld, je moet twee weken stoppen en dit werkt juist niet. Psyllium schijnt de ontlasting zachter te maken maar ook volumineuzer hierdoor schijnt het geschikt te zijn voor honden met anaalklier problemen. Ik ga het denk ik proberen.
- Antonetta
- Zeer actief
Als je ze te vaak laat leeg drukken schijn je kans te hebben dat het een vicieuze cirkel word. Lotus is 2.2 kilo ik heb liever dat het leegdrukken deskundig gebeurd.mijke schreef:Waarom is het eigenlijk slecht om vaak de anaalklieren te legen? Oor heeft er ook wel eens last van, de dierenarts heeft voorgedaan hoe het moet dus ik doe het gewoon zelf. Soms heeft ze er veel last van en is het een paar keer redelijk achter elkaar nodig (misschien doe ik het dan niet helemaal volledig, wie weet), en soms hoeft het maanden niet. Dat was geen probleem zei mijn dierenarts.
- Antonetta
- Zeer actief
Ze heeft wel een mergpijp maar daar krijgt ze niets af dit zal met botten niet anders zijn.Pendrag schreef:Als de poep harder moet, kun je haar dan geen botten geven naast haar huidige brokken?
- Chihuahua-paws
- Zeer actief
Probeer eens een kippenpootje. Dit krijgt Dex zelfs door met zijn puppy tandjes. Ik breek het bot wel door er met een hamer op te slaan een paar keer.
- mijke
- Zeer actief
Ja dat heb ik ook gehoord maar mijn dierenarts zei dat dat nogal meeviel, en ik heb het zelf ook nog neit gemerkt, het wordt hier juist minder. Hoe dan ook is het of dat, of steeds een te volle en lekkende anaalklier, dus welke keus heb je eigenlijk? Hier maakt hardere ontlasting ni ieder geval niet voldoende verschil want Oor legt uitstekende keutels. Maar bij zo'n klein hondje snap ik dat je het niet zelf durft.Antonetta schreef:Als je ze te vaak laat leeg drukken schijn je kans te hebben dat het een vicieuze cirkel word. Lotus is 2.2 kilo ik heb liever dat het leegdrukken deskundig gebeurd.mijke schreef:Waarom is het eigenlijk slecht om vaak de anaalklieren te legen? Oor heeft er ook wel eens last van, de dierenarts heeft voorgedaan hoe het moet dus ik doe het gewoon zelf. Soms heeft ze er veel last van en is het een paar keer redelijk achter elkaar nodig (misschien doe ik het dan niet helemaal volledig, wie weet), en soms hoeft het maanden niet. Dat was geen probleem zei mijn dierenarts.
- -Lilo-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Klein Spaans monstertje
De andere optie is het leed uitzitten. Wij zijn al jaren van het probleem af door eens níet in te hebben gegrepen en gewoon extra kleedjes te gebruiken. Was even een week knap onhandig, maar sindsdien gaat het wel helemaal goed. Lola had er zelf wel last van, maar met wat extra wandelen en afleiden, was dat leed ook wel te overzien.
- mijke
- Zeer actief
Dat werkte hier helaas niet, ik heb het 6,5 jaar aangezien maar het werd niet minder 
- Chihuahua-paws
- Zeer actief
Een lekkende anaalklier kan ook serieus gaan ontsteken. Ik hoor dat best vaak bij chihuahuas. En dan heb je dus ab nodig. Ik zou niet uitzitten. Zelf uitknijpen of door de da laten doen.
- -Lilo-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Klein Spaans monstertje
Haha, 6.5 jaar is wat lang idd
en bij ontsteken oid moet je uiteraard wel iets doen. Ik wilde alleen aangeven dat de vicieuze cirkel dus wel degelijk kan ontstaan en dus wellicht ook doorbroken zou kunnen worden
- Antonetta
- Zeer actief
Dat is het ook en ze werkt ook nog niet mee maar om nu iedere twee weken met haar naar de da te gaan word mij ook te gek.mijke schreef:Ja dat heb ik ook gehoord maar mijn dierenarts zei dat dat nogal meeviel, en ik heb het zelf ook nog neit gemerkt, het wordt hier juist minder. Hoe dan ook is het of dat, of steeds een te volle en lekkende anaalklier, dus welke keus heb je eigenlijk? Hier maakt hardere ontlasting ni ieder geval niet voldoende verschil want Oor legt uitstekende keutels. Maar bij zo'n klein hondje snap ik dat je het niet zelf durft.Antonetta schreef:Als je ze te vaak laat leeg drukken schijn je kans te hebben dat het een vicieuze cirkel word. Lotus is 2.2 kilo ik heb liever dat het leegdrukken deskundig gebeurd.mijke schreef:Waarom is het eigenlijk slecht om vaak de anaalklieren te legen? Oor heeft er ook wel eens last van, de dierenarts heeft voorgedaan hoe het moet dus ik doe het gewoon zelf. Soms heeft ze er veel last van en is het een paar keer redelijk achter elkaar nodig (misschien doe ik het dan niet helemaal volledig, wie weet), en soms hoeft het maanden niet. Dat was geen probleem zei mijn dierenarts.
- Antonetta
- Zeer actief
Maar ze kan er goed last van krijgen en om het dan aan te gaan zien vind ik ook zo iets. Voor nu kan ik het in ieder geval nog wel even aankijken, sleetje rijden heb ik haar vandaag nog niet zien doen.-Lilo- schreef:De andere optie is het leed uitzitten. Wij zijn al jaren van het probleem af door eens níet in te hebben gegrepen en gewoon extra kleedjes te gebruiken. Was even een week knap onhandig, maar sindsdien gaat het wel helemaal goed. Lola had er zelf wel last van, maar met wat extra wandelen en afleiden, was dat leed ook wel te overzien.
- sirene
- Zeer actief
- Contacteer:
Die Plantago Puur hielp toch? Dan geef je dat toch gewoon door?
- pioenroos
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): xteckel Mies, eurasier Diem en schapendoes in deeltijd Flora.
Ik knijp het ook zelf uit. Teckel Mies heeft harde kvv drollen (ze kreunt zelfs tijdens het persen) maar als ik ze niet regelmatig uitknijp eindigt het altijd ergens op een kleedje of op schoot van bezoek. Groente krijgt ze elke dag en psyllium vezels hielp niet.
Als de dierenarts je het een paar keer voordoet kan je het echt zelf leren hoor.
Ik merk niet dat ik het vaker moet gaan doen. Elke 2 a 3 weken is meestal voldoende om ongelukjes voor te zijn.
Als de dierenarts je het een paar keer voordoet kan je het echt zelf leren hoor.
Ik merk niet dat ik het vaker moet gaan doen. Elke 2 a 3 weken is meestal voldoende om ongelukjes voor te zijn.
- Antonetta
- Zeer actief
Ik had al gelezen dat het best vaak voorkomt bij chihuahua's, ik zal het zeker niet te lang aanzien maar vandaag lijkt ze er minder last van te hebben, ze sleetje rijd in ieder geval nu niet. De psyllium vezels zijn binnen en Puur plantago blijkt het zelfde te zijn dus hier ga ik nu een tijdje mee door. En als dit niet helpt heb je nog Glandex dat speciaal voor anaalklier problemen schijnt te zijn.Chihuahua-paws schreef:Een lekkende anaalklier kan ook serieus gaan ontsteken. Ik hoor dat best vaak bij chihuahuas. En dan heb je dus ab nodig. Ik zou niet uitzitten. Zelf uitknijpen of door de da laten doen.
- Antonetta
- Zeer actief
Ik ben ook verder gegaan met de Puur plantago. Wel een beetje verwarrend dat er Puur plantago en Puur psyllium is, het blijkt het zelfde te zijn. Ik had er nog een zakje biologisch psyllium bij gekocht niet wetend dat dit hetzelfde is dus ik kan een tijdje vooruit.sirene schreef:Die Plantago Puur hielp toch? Dan geef je dat toch gewoon door?
- Antonetta
- Zeer actief
Ik hoop toch echt dat hier de vezels wel aan slaan maar anders vraag ik of mijn schoondochter mee naar de da wil om te kijken hoe ze precies de klieren moet legen. Zij heeft net haar paraveterinair diploma gehaald dus zij zal dit moeten kunnen doen, alleen ga ik het toch niet redden bij die kleine woelmuis.pioenroos schreef:Ik knijp het ook zelf uit. Teckel Mies heeft harde kvv drollen (ze kreunt zelfs tijdens het persen) maar als ik ze niet regelmatig uitknijp eindigt het altijd ergens op een kleedje of op schoot van bezoek. Groente krijgt ze elke dag en psyllium vezels hielp niet.
- Chihuahua-paws
- Zeer actief
Het is echt een fluitje van een cent als het geen ontsteking is. Ik las je vraag al elders ook. Het advies daar is ook ander voer. Je zou ook kunnen kijken of je kvv kunt combineren met het voer wat je nu geeft.