Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

vreemde ademhaling gedurende slaap/apneu?

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

liljebo
Zeer actief

vreemde ademhaling gedurende slaap/apneu?

Ongelezen bericht door liljebo »

Sorry.. daar ben ik weer eens met een vraag. Mijn voornemen om het forum tussendoor in de gaten te houden loopt door tijdgebrek iedere keer nergens op uit :oeps:

Onze Sem, 9,5 jaar, heeft al langere tijd een vreemde ademhaling als hij slaapt. De ademhaling wordt dieper en dieper, lijkt dan te stoppen waarbij je vaak de flank ziet vibreren. En dan opeens haalt hij weer diep adem en begint de riedel van voorafaan

Ik heb flink gegoogled (ook op engelse sites) maar kan eigenlijk niet vinden wat ik zoek. Hij is geen kortsnuit maar kruising hovawart-dalmatiner/border en snurkt ook niet. Zelf denk ik aan apneu, maar ik kan alleen info vinden mbt honden met korte snuit of snurkers. Niet echt iets wat hetzelfde eruit ziet.
De hond is nog niet zo lang geleden onderzocht en volledig gezond verklaard en niet te dik
Voor het overige lijkt hij fit voor zijn leeftijd , hoewel hij het momenteel uiteraard erg warm heeft (ook hier in zweden is het warm). Eetlust is redelijk (mits lekker genoeg). Verder niets dat op ziekte wijst.

Misschien heeft het niets te betekenen, maar ik blijf het raar vinden. (hij heeft het al best lang)

Iemand nog een idee? Reden tot zorg of niet? Iemand hele duidelijke info over apneu , die hiermee in verband kunnen worden gebracht?
alvast bedankt
bram en thijs
Zeer actief
Mijn ras(sen): Grote Zwitserse Sennenhond
Aantal honden: 0

Re: vreemde ademhaling gedurende slaap/apneu?

Ongelezen bericht door bram en thijs »

OSAS. Maar of dat ook bij honden voorkomt? Thijs kon op latere leeftijd heel diep slapen, geholpen door het feit dat zijn gehoor afnam.
AfbeeldingAfbeelding
Zamunda
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Zamunda »

bram en thijs schreef:Thijs kon op latere leeftijd heel diep slapen, geholpen door het feit dat zijn gehoor afnam.
Mister ook. Ik zat geregeld naar hem te turen of hij nog wel ademde, duurde voor mijn gevoel (nooit getimed) soms wel een halve minuut voor hij weer een keer inademde. Elke keer had ik weer een hartverzakking omdat ik dacht dat hij nou toch echt dood was :schrik: . Maar die had dan 'gewoon' een ontzettend lange adempauze na de uitademing, verder zag je er niets aan (daarom leek de lummel ook dood), geen gefladder dus.
liljebo
Zeer actief

bram en thijs schreef:OSAS. Maar of dat ook bij honden voorkomt? Thijs kon op latere leeftijd heel diep slapen, geholpen door het feit dat zijn gehoor afnam.
Hij lijkt niets in zijn keel te hebben. Ik zou dan eerder denken dat de 'prikkel' niet goed doorkomt, maar eerlijk gezegd weet ik het dus ook niet. Zijn gehoor is nog best goed (zij het selectief, want hij hoort vooral wat hij wil horen :p)
liljebo
Zeer actief

Zamunda schreef:
bram en thijs schreef:Thijs kon op latere leeftijd heel diep slapen, geholpen door het feit dat zijn gehoor afnam.
Mister ook. Ik zat geregeld naar hem te turen of hij nog wel ademde, duurde voor mijn gevoel (nooit getimed) soms wel een halve minuut voor hij weer een keer inademde. Elke keer had ik weer een hartverzakking omdat ik dacht dat hij nou toch echt dood was :schrik: . Maar die had dan 'gewoon' een ontzettend lange adempauze na de uitademing, verder zag je er niets aan (daarom leek de lummel ook dood), geen gefladder dus.
Sem fladdert ook niet altijd, maar wel regelmatig. Gewoon stoppen met ademhaling komt ook voor. En niet af en toe, maar constant. Dud ademhalen, steeds dieper, stop (al dan niet met haastig op en neer gaan flank), en dan komt het weer op gang, soms met diepe zucht, soms gewoon
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”