Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

dentasticks

Forum voor opmerkingen en vragen over alle soorten hondenvoer. Over kant en klare hondenbrokken, kvv tot rauwvoer.

Moderator: moderatorteam

Thijs&Pim
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Dwerg/mini Pincher,
Chihuahua
Aantal honden: 2

dentasticks

Ongelezen bericht door Thijs&Pim »

Hoi allemaal,

Ik ben benieuwd naar jullie mening over de verschillende soorten snoeptandenborstels.
1 van mijn honden heeft (net als ik zelfs trouwens) aanleg voor tandsteen.

Omdat tanden poetsen bij hem echt een drama is geef ik hem soms (op aanraden van de dierenarts) een dentastick.
Maar welke zijn nou goed ? De dierenarts probeert me uiteraard hun sticks te verkopen maar zegt daar dan bij dat het in principe niet zoveel uitmaakt, zolang ze maar niet te zacht zijn. (die van de Aldi zijn net Twizzlers, a.k.a gummi sticks).

Die van Pedigree blijven soms vastplakken en dan jankt hij heel hard en moet ik die dentastick los trekken van zijn gebit.

Op de markt en bij de dierenspeciaalzaak verkopen ze ze los in de vorm van een soort tandenborstel maar ik heb zelf niet het idee dat die echt een bijdrage leveren..

Geven jullie de hond "gebitsverzorgend" snoep ?
Helpt het ?
Welke vinden jullie het best ?
How we walk with the broken, speaks louder than how we sit with the great.

Afbeelding
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Re: dentasticks

Ongelezen bericht door malinois »

Thijs&Pim schreef:Hoi allemaal,

Ik ben benieuwd naar jullie mening over de verschillende soorten snoeptandenborstels.

Omdat tanden poetsen bij hem echt een drama is geef ik hem soms (op aanraden van de dierenarts) een dentastick.
Maar welke zijn nou goed ? De dierenarts probeert me uiteraard hun sticks te verkopen maar zegt daar dan bij dat het in principe niet zoveel uitmaakt, zolang ze maar niet te zacht zijn. (die van de Aldi zijn net Twizzlers, a.k.a gummi sticks).

Die van Pedigree blijven soms vastplakken en dan jankt hij heel hard en moet ik die dentastick los trekken van zijn gebit.

Op de markt en bij de dierenspeciaalzaak verkopen ze ze los in de vorm van een soort tandenborstel maar ik heb zelf niet het idee dat die echt een bijdrage leveren..

Helpt het ?
Niet die rotzooi geven, gewoon wat gezonds: kauwplaten, pensstaafjes, gedroogd kophuid, gedroogde runderoren, bullepees etc.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
~Suzanne~
Zeer actief

Ongelezen bericht door ~Suzanne~ »

+1.
Dentastix is rommel.

En anderss toch maar poetsen aanwennen?

Suzanne
Lizzie.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Poedel

Ongelezen bericht door Lizzie. »

kijk eens naar de ingrediënten, zit zelfs suiker in en dat moet goed zijn voor de tanden :engel:
Afbeelding
HillieS
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising Border Terriër en Schapendoes

Ongelezen bericht door HillieS »

malinois schreef:
Thijs&Pim schreef:Hoi allemaal,

Helpt het ?
Niet die rotzooi geven, gewoon wat gezonds: kauwplaten, pensstaafjes, gedroogd kophuid, gedroogde runderoren, bullepees etc.
Dit.

Daarnaast heeft mijn dierenarts juist weleens gezegd dat als ze er minder dan 3-5 minuten mee doen dat zoiets als een dentastix dat het dan überhaupt niets doet.
Allebei hier deden ze er hooguit 30 seconden mee :LOL:
Daarna ben ik me wat meer gaan verdiepen in betere snacks, en wat malinois hierboven schrijft zijn goede snacks die veel beter zijn.
Afbeelding
Paisley
Zeer actief
Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie

Ongelezen bericht door Paisley »

Dat spul is net lijm. Als het vochtig is en ligt op te drogen op het hondenkussen, dan laat t gewoon een plakkaat achter wat je er nauwelijks af krijgt.
Dat doet t dus ook met tanden. Ik snap ook niet dat een dierenarts het een goed idee vindt :80:

Honden die vers vlees krijgen en geen snacks met koolhydraten hebben over het algemeen een stralend gebit. Daarbij speelt erfelijkheid een rol. Eén van mn honden heeft verschrikkelijk veel tandplak, de andere niet. Ze krijgen precies het zelfde.
Ik accepteer het gewoon. Als dr gebit problemen gaat opleveren, laat ik t wel een keer schoonmaken bij de dierenarts. Vers voeren heeft voor mijn honden meer nadelen dan voordelen dus ik houd het bij de brokken.
Afbeelding
Zamunda
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Zamunda »

malinois schreef:Niet die rotzooi geven, gewoon wat gezonds: kauwplaten, pensstaafjes, gedroogd kophuid, gedroogde runderoren, bullepees etc.
Van dattum. Hier nog geen hond gehad waarvan het gebit niet gigantisch opgeknapt is met goede brok, KVV, wat BARF en bovengenoemde dingen.
alm@
moderator
Mijn ras(sen): Langhaar teckel

Ongelezen bericht door alm@ »

Zamunda schreef:
malinois schreef:Niet die rotzooi geven, gewoon wat gezonds: kauwplaten, pensstaafjes, gedroogd kophuid, gedroogde runderoren, bullepees etc.
Van dattum. Hier nog geen hond gehad waarvan het gebit niet gigantisch opgeknapt is met goede brok, KVV, wat BARF en bovengenoemde dingen.
Hier ook! En áls ik eens een randje tandsteen zie, haal ik het weg met een tandenkrabbertje. Aan tandenpoetsen en dentastix doen we hier niet.
Afbeelding
alm@
moderator
Mijn ras(sen): Langhaar teckel

Ongelezen bericht door alm@ »

Zamunda schreef:
Hier ook! En áls ik eens een randje tandsteen zie, haal ik het weg met een tandenkrabbertje. Aan tandenpoetsen en dentastix doen we hier niet.
Afbeelding
Shibby
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising slagroomsoesje
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Shibby »

alm@ schreef:
Zamunda schreef:
Hier ook.
Lou kwam bij mij met een knalgeel, smerig gebit. En lacht je nu tegemoet met een bijna prodent smile :cheer:
Afbeelding
Volg Loutjes avonturen op Instagram via @malou_the_profiterole
Hilde
Zeer actief
Mijn ras(sen): Grote poedel en border collies

Ongelezen bericht door Hilde »

Hier een hond die KVV en BARF krijgt vanaf jongs af aan, alleen maar gedroogd vlees als snacks en toch... tandplak op zijn achterste kiezen. Zijn lippen zijn niet lang genoeg om er helemaal bij te komen met kauwen. Dus, voor ons poetsen en krabben dus. Al vind ik dat krabben nog best lastig :tongue:

Dentasticks zijn echt een slecht idee, kijk maar eens naar de ingrediënten :)
Afbeelding
Persistence
Zeer actief

Ongelezen bericht door Persistence »

Ik heb het een tijdje dagelijks gegeven maar het knapte er niet van op. Nu geef ik inderdaad de hardere dingen die malinois beschrijft.
Lanavandevledders
Zeer actief
Mijn ras(sen): Rottweiler

Ongelezen bericht door Lanavandevledders »

dentasticks ed vind ik weggegooid geld, t is ook hap, slik weg,
geef liever iets meer uit aan goed kauwmateriaal waar ze wat langer mee doen,
Lana heeft een mooi schoon en wit gebit,
controleer wel geregeld het gebit, zodat ik het schoon kan maken, mocht het ooit nodig zijn,
maar tot dusverre niet nodig, tandenpoetsen doe ik nooit.
Domor
Zeer actief
Mijn ras(sen): Peruvian Doodle

Ongelezen bericht door Domor »

Hier wel tanden die echt opgeknapt nog zijn van dentastix. Eerst al de overgang naar goede brok waarop de tas en verbeterd zijn, daarna bullepezen, maar dat deed niet bijzonder veel. Toen, bij toeval, om de dag een dentastick waarop het gebit stevig verbeterde, en dat was ondertussen al best lang stabiel, maar pas zijn we overgegaan op iedere dag een dentastick omdat hij deze lekkerder vindt dan bullepezen en toen is zijn gebit in vrij korte tijd opeens nog schoner geworden.

Het effect van de dentastick zit hem niet zozeer in het kauwen, hoewel dat ook wel geput als ze er langer mee doen, maar in dat het product daarna nog doorwerkt.

Overigens bevat het product uiteraard wel zetmeel, maar geen (toegevoegd) suiker.

Aangezien bij jouw hond het af en toe aan de tanden blijft hangen, zou ik het alsnog niet meer voeren, maar ik wilde wel even een tegengeluid laten horen naar wat hierboven staat.
S@ndr@
Zeer actief

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

ik geef ze omdat ze het gewoon lekker vinden, verwacht er geen wonderen van, maar ik snack soms, dus zijn mogen ook best iets wat ze lekker vinden... :wink: dat puriteinse gedoe van mijn hond mag alleen maar beter dan best vind ik zo ....... doe je dat voor jezelf ook, of giet je er af en toe ook alcohol in en vreet je een snack zo nu en dan bij jezelf.. t leven is kort, daar moet je van genieten, en als ik zie dat mijn honden ervan genieten vind ik het prima
Sulluna
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse mix en Siberische Husky

Ongelezen bericht door Sulluna »

S@ndr@ schreef:ik geef ze omdat ze het gewoon lekker vinden, verwacht er geen wonderen van, maar ik snack soms, dus zijn mogen ook best iets wat ze lekker vinden... :wink: dat puriteinse gedoe van mijn hond mag alleen maar beter dan best vind ik zo ....... doe je dat voor jezelf ook, of giet je er af en toe ook alcohol in en vreet je een snack zo nu en dan bij jezelf.. t leven is kort, daar moet je van genieten, en als ik zie dat mijn honden ervan genieten vind ik het prima

Echt helemaal mee eens. Mijn honden vinden het ook lekker dus krijgen het soms.
Ik vind een wijntje soms ook lekker en die geef ik mezelf ook.
Je leeft maar een keer, en mijn honden mogen afentoe dus gewoon iets snacken. Niet altijd dat hele gezonde verantwoorde snack. Nee hoor, ook gewoon een dentastick. Ze genieten er van, dus mij best. Lekker genieten hondjes :I:
Sterre

Ongelezen bericht door Sterre »

Sulluna schreef:
S@ndr@ schreef:ik geef ze omdat ze het gewoon lekker vinden, verwacht er geen wonderen van, maar ik snack soms, dus zijn mogen ook best iets wat ze lekker vinden... :wink: dat puriteinse gedoe van mijn hond mag alleen maar beter dan best vind ik zo ....... doe je dat voor jezelf ook, of giet je er af en toe ook alcohol in en vreet je een snack zo nu en dan bij jezelf.. t leven is kort, daar moet je van genieten, en als ik zie dat mijn honden ervan genieten vind ik het prima

Echt helemaal mee eens. Mijn honden vinden het ook lekker dus krijgen het soms.
Ik vind een wijntje soms ook lekker en die geef ik mezelf ook.
Je leeft maar een keer, en mijn honden mogen afentoe dus gewoon iets snacken. Niet altijd dat hele gezonde verantwoorde snack. Nee hoor, ook gewoon een dentastick. Ze genieten er van, dus mij best. Lekker genieten hondjes :I:
Wat leuk om te lezen. Luka is stapelgek op dentasticks en dat krijgt ze dus ook. Voor haar tanden helpt het niks. Maar ze vindt het zo lekker.
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Ze vinden hier een pensstaaf of bullepees 100x lekkerder dan zo'n dentading dat weet ik zeker. Dus ik zou niet weten wat t met puriteins gedoe te maken heeft.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Zamunda
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Zamunda »

Sulluna schreef:Echt helemaal mee eens. Mijn honden vinden het ook lekker dus krijgen het soms.
Oh ja, de mijne krijgen ze ook weleens en ook ander 'junkfood'. Gewoon omdat ze het lekker vinden. Maar TS vraagt specifiek om gebitsverzorgend spul en daar heb ik andere dingen voor die wel goed werken, itt deze snacks/junkfood.
S@ndr@
Zeer actief

malinois schreef:
Ze vinden hier een pensstaaf of bullepees 100x lekkerder dan zo'n dentading dat weet ik zeker. Dus ik zou niet weten wat t met puriteins gedoe te maken heeft.
je moet niet alles uit verband trekken ee, ik heb gezegd dat alles 100% gezond in mijn ogen puriteins gedoe is... ( omdat de mensen vaak willen dat hun honden roomser zijn dan de paus als het om inname gaat, maar t zelf niet doen) de mijne hebben trouwens allebei liever een dentastick dan een pens staafje. en als het niet voor jou geld voel je dan vooral niet aangesproken :F:
malinois
Zeer actief
Contacteer:

S@ndr@ schreef:
malinois schreef:
je moet niet alles uit verband trekken ee, ik heb gezegd dat alles 100% gezond in mijn ogen puriteins gedoe is... ( omdat de mensen vaak willen dat hun honden roomser zijn dan de paus als het om inname gaat, maar t zelf niet doen) de mijne hebben trouwens allebei liever een dentastick dan een pens staafje. en als het niet voor jou geld voel je dan vooral niet aangesproken :F:
Waarom begin je dan over puriteins gedoe? Nergens staat hier dat we beter dan best willen doen? Ik zeg alleen dat je voor t schoon krijgen van t gebit die rotzooi moet latren liggen en een wat beter middel moet nemen, kauwplaten, bulkepees, pensstaaf etc. Je vergelijkt appels met peren.
Mijn honden snacken ook weleens ongezond maar dat heeft hier toch nul noppes mee te maken!
Afbeelding
S@ndr@
Zeer actief

dat komt in andere topics wel degelijk ter sprake ... zijn zoveel voertopics waar dat naar boven komt.. en wie de schoen past die trekke hem aan... verder zijn er hier wel degelijk mensen die zeggen dat het gebit van hun hond ervan opknapt,, zoveel mensen zoveel ervaringen, de kleintjes hier hebben er ook altijd profijt van gehad, de groters hebben van nature een goed gebit. ook al krijgen ze brok..
maart
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herders

Ongelezen bericht door maart »

Ze vinden het hier ook lekker. Ik bewaar ze overigens in de diepvries zodat ze hard zijn.

1 hond die gevoelig is aan tandplak hier, hetgeen het meeste helpt is een beetje zeewier in het eten doen.
Wildflower
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collies

Ongelezen bericht door Wildflower »

maart schreef:Ik bewaar ze overigens in de diepvries zodat ze hard zijn.
Wat een goed idee. :ok:
malinois
Zeer actief
Contacteer:

S@ndr@ schreef:dat komt in andere topics wel degelijk ter sprake ... zijn zoveel voertopics waar dat naar boven komt.. en wie de schoen past die trekke hem aan... verder zijn er hier wel degelijk mensen die zeggen dat het gebit van hun hond ervan opknapt,, zoveel mensen zoveel ervaringen, de kleintjes hier hebben er ook altijd profijt van gehad, de groters hebben van nature een goed gebit. ook al krijgen ze brok..
Ander is niet dit topic dus je maakt iets groots van iets wat jij maar even bedenkt dat anderen wel zullen bedoelen
Afbeelding
Neeltje

Ongelezen bericht door Neeltje »

Lotje krijgt kauwbotten en van die lekkere tandenborstels. Beide gewoon omdat ze het lekker vindt en zo'n tandenborstel heeft geen tijd om plakkerig te worden, dat is gewoon met een paar happen slik weg. Heb verder bij geen van mijn dieren ooit tanden gepoetst en hadden allemaal een mooi gebitje.
S@ndr@
Zeer actief

ow is dat verboden, misschien moet je even een wetsvoorstel in dienen dan :mrgreen:
Barkley
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spinone Italiano

Ongelezen bericht door Barkley »

maart schreef:Ze vinden het hier ook lekker. Ik bewaar ze overigens in de diepvries zodat ze hard zijn.

1 hond die gevoelig is aan tandplak hier, hetgeen het meeste helpt is een beetje zeewier in het eten doen.
ja, dat deed ik bij de katten! Dat werkt echt prima. Ik had ooit een potje zeewier. Nu niet meer nodig
welshwitch
Technisch beheer
Mijn ras(sen): Jack Hussell

Ongelezen bericht door welshwitch »

Ik heb er geen ervaring mee want Tom lust geen dentasticks. Die tandenborstels heeft hij vroeger wel eens gehad, maar was dat ook al snel flauw van. Hij krijgt dus ander kauwspul, voornamelijk gedroogd en heeft een prima gebit.
Afbeelding
semmyboy
Zeer actief
Mijn ras(sen): De duitse herdershond!

Ongelezen bericht door semmyboy »

nee, als je goede voeding geeft, zonder graan en andere toegevoegde onzin (suikers)
Zal je hond geen last hebben van tandsteen.

Ik heb ook nog nooit een wolf zijn tanden zien poetsen in de natuur.
Tandenpoetsen is iets menselijks, eigenlijk ook omdat wij troep eten (snoepgoed, koekjes, suiker etc)
Dan moet je tanden poetsen omdat het plak geeft.

Omdat zoveel honden verkeerde voeding krijgen, hebben ze dus ook last van plak.
En vinden wij het normaal dat honden tanden ook gepoetst worden.

In dentastix zit ook troep, er zit nog meer suiker in dan in een mars reep.
Dus je maakt het van kwaad tot erger.

Dierenartsen verdienen aan het onderhouden van het hondengebit, dus gaan ze niet anders adviseren.
Leer nooit een taal af, die je zelf niet spreekt!
Afbeelding
[/URL]Afbeelding[/url]
Plaats reactie

Terug naar “Voeding”