Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Hoe leer ik mijn honden weer beneden te slapen?
Moderator: moderatorteam
-
- Vaste gebruiker
- Aantal honden: 2
Hoe leer ik mijn honden weer beneden te slapen?
3 weken geleden zijn wij verhuisd met onze 2 honden. De eerste nacht was het blaffen, ze waren totaal niet gewend. Ik besloot ze mee naar boven te nemen. Ze lagen op de grond in de slaapkamer. Even later heb ik ze verplaatst naar de overloop, dit ging prima. Nu wil ik dat ze weer beneden gaan slapen, maar ze blaffen dan alles bij elkaar. Ik heb al een kong geprobeerd, maar zodra die leeg is beginnen ze opnieuw. Ook wandelen we voor die tijd. In ons vorige huis was het alleen slapen nooit een probleem. Ze wordt inmiddels alweer 3 jaar. Ook alleen zijn overdag in ons nieuwe huis is geen enkel probleem.
- Kayltje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Roemeentjes, Laekense Herder en een terror-terriër
- Aantal honden: 4
Re: Hoe leer ik mijn honden weer beneden te slapen?
Even doorpakken?
Of zelf beneden op de bank gaan liggen?
Wat doe je voordat je weggaat, misschien dat ritueel aanhouden voor s‘avonds?
Of zelf beneden op de bank gaan liggen?
Wat doe je voordat je weggaat, misschien dat ritueel aanhouden voor s‘avonds?

- M@scha
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Labraque
- Aantal honden: 1
dat.Tara schreef:Dat zou ik dus niet pikken, in mijn boekje heet dat drammen en dat doen we niet.
Muil houden en slapen!
zijn jullie helemaal gek geworden? we gaan slapen!

- Jits90
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Keeshond
- Aantal honden: 3
Heel leuk, maar hoe bereik je dat? Een keer flink schreeuwen? Een oorveeg? Onder appel zetten?Tara schreef:Dat zou ik dus niet pikken, in mijn boekje heet dat drammen en dat doen we niet.
Muil houden en slapen!
Ik lees verder mee, wil dat ze in het nieuwe huis ook beneden blijven slapen.
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Poedel
ik zou dan met heel veel kabaal en vloekend de kamer in stormen, hier word ook niet gedramd 

-
- Vaste gebruiker
Hier was er ook nooit wat aan de hand tot we verhuisd zijn. Maar alleen zijn overdag is geen enkel probleem en dat vind ik vreemd. Vannacht hebben we ze beneden gelaten. Ze waren stil vanaf 11 uur tot 1 uur. Daarna aan 1 stuk door geblaft tot 3 uur. Ik heb ze maar weer boven neer gelegd want de buren worden knetter gek.. Ik weet niet zo goed wat ik er nog mee moet.
-
- Zeer actief
Zie tips hierbovenElineee schreef:Hier was er ook nooit wat aan de hand tot we verhuisd zijn. Maar alleen zijn overdag is geen enkel probleem en dat vind ik vreemd. Vannacht hebben we ze beneden gelaten. Ze waren stil vanaf 11 uur tot 1 uur. Daarna aan 1 stuk door geblaft tot 3 uur. Ik heb ze maar weer boven neer gelegd want de buren worden knetter gek.. Ik weet niet zo goed wat ik er nog mee moet.

-
- Vaste gebruiker
Ja gelezen, ook allemaal al geprobeerd haha
- Wilma
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Tatrahond Kaatje
- Contacteer:
En wat gebeurt er als je bij de honden beneden gaat slapen? Wat is het probleem trouwens met boven slapen?
Ik kan me voorstellen dat je je honden 's nachts niet laat blaffen en dan toegeeft.
Ik kan me voorstellen dat je je honden 's nachts niet laat blaffen en dan toegeeft.

Website over onze honden en Tatrahond database
♥ Jelka ♥ * 09-07-2001 - † 16-05-2014 & ♥ Jurek ♥ * 02-04-2002 - † 17-07-2014
-
- Zeer actief
Dat haal ik er eerlijk gezegd niet uit omdat je ze tot 3 uur heb laten blaffen, hoe reageren de honden als je met grof ''geweld'' binnen komt stormen.Elineee schreef:Ja gelezen, ook allemaal al geprobeerd haha

- sirene
- Zeer actief
- Contacteer:
Meteen naar beneden bij de eerste de beste blaf. Zijn ze nu helemaal besodemieterd. En vol blijven houden. Dus meteen naar binnen " dat doen we hier niet!
" en dan weer naar boven. Negeren is geen optie omdat al lang is gebleken dat je honden een veel langere adem hebben dan jij. Ze zijn nu dus nog volhardender erin geworden.

Laatst gewijzigd door sirene op 13 jul 2018 14:52, 1 keer totaal gewijzigd.
- Paisley
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie
Wat gebruik je normaal gesproken als je honden iets doen wat je niet wilt om ze duidelijk te maken dat je dat niet wilt?Jits90 schreef:Heel leuk, maar hoe bereik je dat? Een keer flink schreeuwen? Een oorveeg? Onder appel zetten?Tara schreef:Dat zou ik dus niet pikken, in mijn boekje heet dat drammen en dat doen we niet.
Muil houden en slapen!
TS geeft een kong. Dat is een leuke afleiding, maar het is te subtiel om te verwachten dat je honden weten dat ze hun kop moeten houden.
Ik zou dat gedrag echt niet accepteren. Als je honden gewend zijn dat ze uit de bocht mogen vliegen, zul je nog een lange adem nodig hebben. Maar als je je honden vaak begrenst op ongewenst gedrag, is daar als het goed is maar weinig voor nodig omdat je honden weten dat jij het laatste woord krijgt als je iets belangrijk genoeg vindt.
Eén van mijn honden is ook een verschrikkelijke drammer en ik weet best hoe lastig dat kan zijn. Maar als ik de weg van de minste weerstand kies, dan weet ik dat ik grote problemen ga krijgen want ze is te doortrapt om een succeservaring niet mee te nemen naar de volgende situatie.
Dus ja, ik ga daar een punt van maken. Privileges afdwingen is er gewoon niet bij in huize Paisley.

-
- Zeer actief
Hoe ging het in het andere huis dan? Sliepen ze daar wel alleen en op een andere etage?Elineee schreef:3 weken geleden zijn wij verhuisd met onze 2 honden. De eerste nacht was het blaffen, ze waren totaal niet gewend. Ik besloot ze mee naar boven te nemen. Ze lagen op de grond in de slaapkamer. Even later heb ik ze verplaatst naar de overloop, dit ging prima. Nu wil ik dat ze weer beneden gaan slapen, maar ze blaffen dan alles bij elkaar. Ik heb al een kong geprobeerd, maar zodra die leeg is beginnen ze opnieuw. Ook wandelen we voor die tijd. In ons vorige huis was het alleen slapen nooit een probleem. Ze wordt inmiddels alweer 3 jaar. Ook alleen zijn overdag in ons nieuwe huis is geen enkel probleem.
-
- Zeer actief
Ik wilde liever ook niet meer de honden in de slaapkamer in het nieuwe huis. Maar ze verbieden om op de etage te komen waar we sliepen vond ik zelf te ver gaan. Beide honden waren in afzonderlijke oude huizen gewend om eigenlijk daar te gaan liggen waar ze wilden, was dat beneden/boven dan deden ze dat en in het nieuwe huis heb ik daar eigenlijk niets aan veranderd, onze slaapkamerdeur was dicht, dat was het enige verschil en daar werd door de honden verder niet moeilijk over gedaan.
- ranetje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Ook even een paar nachten beneden slapen?Elineee schreef:Ja gelezen, ook allemaal al geprobeerd haha
Is een dichte slaapkamerdeur anders niet voldoende voor jullie?
- Zamunda
- Zeer actief
- Aantal honden: 0
In elk geval niet wat je afgelopen nacht hebt gedaanElineee schreef:Ik weet niet zo goed wat ik er nog mee moet.

Krijgen ze alleen maar een nog langere adem van. Je leert ze dat het loont om 2 uur te blaffen en dat het waarschijnlijk ook loont om langer te blaffen als dat nodig is.Elineee schreef:Vannacht hebben we ze beneden gelaten. Ze waren stil vanaf 11 uur tot 1 uur. Daarna aan 1 stuk door geblaft tot 3 uur. Ik heb ze maar weer boven neer gelegd want de buren worden knetter gek.. Ik weet niet zo goed wat ik er nog mee moet.
Je zegt dat je alles al 'geprobeerd' hebt maar ten eerste zie ik dat niet terug en ten tweede ondermijn je dat compleet door ze naar boven te nemen nadat ze 2 uur (!) hebben zitten blaffen.
Ik weet niet hoe je normaal met ze omgaat, kennen ze grenzen/sturing zoals Paisley ook aanhaalt? Als dat er allemaal niet zo inzit dan zou ik de softe aanpak verder doorzetten en een paar nachten/weken beneden blijven slapen. Als dat goed gaat dan heb je de cirkel ook doorbroken en ga je dan weer boven slapen dan wél bij de eerste blaf van leer geven

-
- Vaste gebruiker
Klopt, ik dacht ik zet nu een keer door met hun te laten blaffen, misschien geven ze het wel op. Maar helaas. Als ik binnen storm gaan de oren even naar achteren en zodra ik de deur weer dicht doe en we loop begint het weer.Lizzie. schreef:Dat haal ik er eerlijk gezegd niet uit omdat je ze tot 3 uur heb laten blaffen, hoe reageren de honden als je met grof ''geweld'' binnen komt stormen.Elineee schreef:Ja gelezen, ook allemaal al geprobeerd haha
- Branka
- moderator
- Mijn ras(sen): Golden Retriever
En dan moet je dus weer binnenstormen. En dan ook echt boos. Niet doen alsof, heel duidelijk boos worden en dat laten voelen (wat niet inhoudt dat je fysiek moet straffen). Aangezien ze al eerder het door hen gewenste resultaat hebbn bereikt met hun gedram kan je er vanuit gaan dat ze nog een tandje bij zullen zetten. Dan dus vooral niet toegeven.
En ben je bang voor te veel klachten van de buren, dan even langsgaan en uitleggen dat je hard werkt om het geblaf af te leren en hoopt op hun begrip.
En ben je bang voor te veel klachten van de buren, dan even langsgaan en uitleggen dat je hard werkt om het geblaf af te leren en hoopt op hun begrip.

- ranetje
- Zeer actief
Dat kost jou je nachtrust, daar word je op een gegeven moment te moe van en dan liggen ze snel weer bovenElineee schreef:Klopt, ik dacht ik zet nu een keer door met hun te laten blaffen, misschien geven ze het wel op. Maar helaas. Als ik binnen storm gaan de oren even naar achteren en zodra ik de deur weer dicht doe en we loop begint het weer.Lizzie. schreef:Dat haal ik er eerlijk gezegd niet uit omdat je ze tot 3 uur heb laten blaffen, hoe reageren de honden als je met grof ''geweld'' binnen komt stormen.Elineee schreef:Ja gelezen, ook allemaal al geprobeerd haha

Dus òf je laat ze gewoon boven (met de slaapkamerdeur dicht, òf je doet een poging om ze beneden te laten slapen door zelf ook een tijd(je) beneden te gaan slapen.
-
- Vaste gebruiker
In eerste instantie hadden we zoiets van dan maar boven. Maar ze spelen snachts, lopen, krabben aan de deur. Dus we slapen er zelf nauwelijks meer van.ranetje schreef:Ook even een paar nachten beneden slapen?Elineee schreef:Ja gelezen, ook allemaal al geprobeerd haha
Ik heb 2 nachten beneden geslapen. Dit vonden ze prima, maar zodra ik weg ga de nacht erna is het drama.
-
- Vaste gebruiker
We gaan het proberen! Bedankt voor je hulp.ranetje schreef:Dat kost jou je nachtrust, daar word je op een gegeven moment te moe van en dan liggen ze snel weer bovenElineee schreef:Klopt, ik dacht ik zet nu een keer door met hun te laten blaffen, misschien geven ze het wel op. Maar helaas. Als ik binnen storm gaan de oren even naar achteren en zodra ik de deur weer dicht doe en we loop begint het weer.Lizzie. schreef:Dat haal ik er eerlijk gezegd niet uit omdat je ze tot 3 uur heb laten blaffen, hoe reageren de honden als je met grof ''geweld'' binnen komt stormen.Elineee schreef:Ja gelezen, ook allemaal al geprobeerd haha![]()
Dus òf je laat ze gewoon boven (met de slaapkamerdeur dicht, òf je doet een poging om ze beneden te laten slapen door zelf ook een tijd(je) beneden te gaan slapen.
- Paisley
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie
Vaak hoef je ook niet luidruchtig te worden en is stilte juist krachtiger. Ik ga in de deuropening staan met een starre blik als een NSBer en wacht net zo lang tot het gepeupel afdruipt naar hun slaapplek en met de oortjes naar achter me berouwvol gaat liggen aanstaren. Dan is het begrepen.Branka schreef:En dan moet je dus weer binnenstormen. En dan ook echt boos. Niet doen alsof, heel duidelijk boos worden en dat laten voelen. Aangezien ze al eerder het door hen gewenste resultaat hebbn bereikt met hun gedram kan je er vanuit gaan dat ze nog een tandje bij zullen zetten. Dan dus vooral niet toegeven.
Als ik tevreden ben met minder, kan ik er vanuit gaan dat het gedrag weer lustig wordt voortgezet zodra ik me weer omdraai.

-
- Vaste gebruiker
In ons vorige huis hebben ze altijd zonder problemen beneden geslapen. 1x boven met oud en nieuw maar meer ook niet.blondie schreef:Hoe ging het in het andere huis dan? Sliepen ze daar wel alleen en op een andere etage?Elineee schreef:3 weken geleden zijn wij verhuisd met onze 2 honden. De eerste nacht was het blaffen, ze waren totaal niet gewend. Ik besloot ze mee naar boven te nemen. Ze lagen op de grond in de slaapkamer. Even later heb ik ze verplaatst naar de overloop, dit ging prima. Nu wil ik dat ze weer beneden gaan slapen, maar ze blaffen dan alles bij elkaar. Ik heb al een kong geprobeerd, maar zodra die leeg is beginnen ze opnieuw. Ook wandelen we voor die tijd. In ons vorige huis was het alleen slapen nooit een probleem. Ze wordt inmiddels alweer 3 jaar. Ook alleen zijn overdag in ons nieuwe huis is geen enkel probleem.
- sirene
- Zeer actief
- Contacteer:
Klopt, ik dacht ik zet nu een keer door met hun te laten blaffen, misschien geven ze het wel op. Maar helaas. Als ik binnen storm gaan de oren even naar achteren en zodra ik de deur weer dicht doe en we loop begint het weer.[/quote]Elineee schreef: Dat haal ik er eerlijk gezegd niet uit omdat je ze tot 3 uur heb laten blaffen, hoe reageren de honden als je met grof ''geweld'' binnen komt stormen.
Ergens gaat er dan iets verkeerd. Of ze nemen je totaal niet serieus, of zijn eraan gewend dat je zo tegen ze doet.
Les 1: als je kiest voor negeren moet je dat volhouden. Als je het negeren ineens opgeeft en dan gaat begrenzen (of toegeeft) dan maak je je honden dus nog volhardender in hun gedrag. Dat is wat er nu is gebeurd.
Les 2: als je niet kunt negeren moet je kiezen voor voorkomen van het gedrag (beneden gaan slapen of de honden boven laten) en dan gaan opbouwen (of niet) of METEEN begrenzen. Dus bij de eerste blaf. En bij iedere blaf. Als je dat niet wilt, of kunt, of je honden nemen je totaal niet serieus, dan kun je dit alleen doorbreken door het gedrag te gaan voorkomen. Ook begrenzen hoeft trouwens niet te betekenen dat het gedrag in één keer ophoudt. Het is wel de bedoeling dat het gedrag afneemt, als dat niet het geval is nadat je zeg maar 3x hebt gedaan, dan is dat niet de methode.
- ranetje
- Zeer actief
Ik snap het.Elineee schreef:In eerste instantie hadden we zoiets van dan maar boven. Maar ze spelen snachts, lopen, krabben aan de deur. Dus we slapen er zelf nauwelijks meer van.ranetje schreef:Ook even een paar nachten beneden slapen?Elineee schreef:Ja gelezen, ook allemaal al geprobeerd haha
Ik heb 2 nachten beneden geslapen. Dit vonden ze prima, maar zodra ik weg ga de nacht erna is het drama.
Twee nachten is ook wel erg kort hoor

Mijn honden moeten in een nieuwe omgeving ook altijd wennen.
Ze zijn dan onrustig door de "vreemde" geluiden die ze horen enz.
Ik zou wat langer beneden blijven slapen en dan misschien, als je na een paar uur beneden wakker wordt, naar boven sluipen als het spul toch ontspannen ligt te slapen.
Maar doe dat niet te snel.
SuccesElineee schreef:We gaan het proberen! Bedankt voor je hulp.

- veertje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Groenendaeler, Markiesje en Roemeentje
Ik had dat spelen al meteen de kop in gedrukt. Er wordt 's nachts geslapen en niet gespeeld, dat doe je maar op een ander moment.Elineee schreef:In eerste instantie hadden we zoiets van dan maar boven. Maar ze spelen snachts, lopen, krabben aan de deur. Dus we slapen er zelf nauwelijks meer van.ranetje schreef:Ook even een paar nachten beneden slapen?Elineee schreef:Ja gelezen, ook allemaal al geprobeerd haha
Het klinkt alsof ze precies weten dat ze aardig wat vrijheden hebben en dat ook graag uittesten. Ik zou dan ook niet voor een zachte aanpak gaan en ze gewoon duidelijk maken dat er niet geblaft wordt. Deur open, ze op hun sodemieter geven, naar hun plaats sturen en dat ze daar maar even blijven liggen. Meteen weer weggaan als ze eigenlijk nog hoog in de adrenaline zitten, heeft niet veel zin. Weggaan als de rust terug is en hetzelfde herhalen als ze weer te keer gaan.
-
- Vaste gebruiker
Oke en wat is nu verstandig, eerst een tijd beneden slapen of telkens bij elke blaf corrigeren en wachten tot ze rustig zijn?
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kruising en podenco(kruising)
Ik zou zeggen datgene wat het beste bij je past. Je eigen overtuiging is het belangrijkste.Elineee schreef:Oke en wat is nu verstandig, eerst een tijd beneden slapen of telkens bij elke blaf corrigeren en wachten tot ze rustig zijn?
- Zamunda
- Zeer actief
- Aantal honden: 0
Het is allebei een prima optie. Maar de laatste is enkel een goede optie als je zéker weet dat je het consequent vol gaat houden, desnoods de hele nacht als dat nodig is. Anders moet je daar gewoon niet aan beginnen.Elineee schreef:Oke en wat is nu verstandig, eerst een tijd beneden slapen of telkens bij elke blaf corrigeren en wachten tot ze rustig zijn?
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Duitse Pinschers
Wat is er erg aan als ze op de overloop slapen? Dat ging toch goed?
Tama, Nikkie, Jarah en Bijou.
Groetjes Gonnie.
Er is geen spreker die het van de zwijger wint.