Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Pup dominant door optillen?

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

StellaViolet
Zeer actief
Mijn ras(sen): Rode langharige teckel, Border Collie
Aantal honden: 1

Pup dominant door optillen?

Ongelezen bericht door StellaViolet »

Ik krijg nu tijdens het uitlaten al meerdere keren het 'wijze' advies mijn pup niet op te tillen. En niet voor de reden die je meestal hebt, nee, ik zou hem zo leren dominant te worden over de andere hond. De eerste keer was het advies aardig agressief gebracht "jij mag je hond niet zó optillen!". En mijn schaapachtige reactie was alleen maar; "pardon?". En daarna op meer verbaasde toon; "Het is míjn hond mevrouw, en het is een kwetsbare pup van 11 weken". "Ja, je leert hem zo expres dominant te worden over mijn hond!".

Maar vandaag kwam ik nummer 2 tegen met hetzelfde riedeltje "de pup wordt dominant van het oppakken en je moet hem zodra hij gaat piepen direct op de grond zetten en de andere hond hem laten afstraffen". "Nou meneer, als er iemand mijn pup afstraft ben ik het altijd zelf nog wel". Dat was ook geen goed antwoord, want ik kon dat nooit beter doen dan een andere hond.

Van andere mensen krijg ik dan het antwoord dat het 'wel goed bedoeld zal zijn'.

Allemaal leuk en aardig, maar ik word er een beetje simpel van. En ik til hem nogal wat keren per dag op, dus dan heb ik elke keer zo'n opvoed deskundige die op mijn lip zit.

Het zal misschien wel aan mij liggen, maar ik heb er nog nooit van gehoord.
28-07-2001 ~ 14-03-2013

Afbeelding
Neeltje

Re: Pup dominant door optillen?

Ongelezen bericht door Neeltje »

Als jij je pup wilt optillen, til jij je pup op, daar heeft verder helemaal niemand iets mee te maken. Laat ze maar lekker kletsen.
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

Ja hoor, dat is al een best oud fabeltje. Til jij je hond maar lekker op. Het is belangrijker te voorkomen dat je pup slechte ervaringen opdoet en daardoor bij voorbaat maar in de verdediging schiet (en voor heel wat honden wordt dan de aanval de beste verdediging), dan dat je hond met elke willekeurige hond kennis moet maken. Zorg alleen wel voor voldoende positieve ervaringen met andere honden terwijl je pup wél op de grond is, en let op dat je je pup niet per ongeluk leert dat andere honden spannend zijn. Dan komt het echt wel goed
alm@
moderator
Mijn ras(sen): Langhaar teckel
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door alm@ »

Ik til mijn teckelpup ook rustig op als ik dat nodig vind. Ik moet er niet aan denken dat mijn kwetsbare pup een correctie van een of andere hond krijgt. Als dan een andere hond vervelend tegen mij opspringt, krijg ik te horen dat ik dat zelf uitlok door hem op te tillen. Het zal wel..
Afbeelding
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

:mrgreen: Ik tilde mijn staffordje van 20 kilo op. Dan durven ze opeens niet debiel tegen je aan te lullen.
bouvierpoedel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.

Ongelezen bericht door bouvierpoedel »

Als ze weer komen dat je hem op de grond moet zetten zodat hij op zijn donder krijgt van die andere en waarschijnlijk bedoelen ze hun eigen hond , gewoon zeggen oh ik dacht dat dominant niet goed was .? Dus je hebt je hond ook te vaak opgebeurd.?
Wat je zegt ben je zelfffff :lekkerpuh:
Maeve
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door Maeve »

Echt, alle ongevraagde adviezen, tips en wijze lessen van voorbijgangers zijn bullshit, is mijn ervaring. Gewoon omdat mensen die het wel weten ook het benul hebben om hun bek te houden en zich met hun eigen zaken te bemoeien.
Maartje
Zeer actief

Ongelezen bericht door Maartje »

Mijn opgetilde pup van 2,5 kilo werd vorige week van achteren bijna uit mijn arm getrokken door een doordraaiende hond. Dat was ook mijn schuld volgens de eigenaresse. Had ik haar maar niet op moeten tillen :mep:
Maartje
Lupa, Puk en Abby
Afbeelding
Sandra&co

Ongelezen bericht door Sandra&co »

Kennelijk heb ik zo'n beroerde snertkop dat men niet eens probéért me te vertellen hoe ik m'n honden moet behandelen (en ik til Sofi nog steeds wel eens op als ik iets zie lopen dat ik niet vertrouw). Ik krijg nooit opvoedkundige adviezen. Wil je een lesje?
dagmar88
Zeer actief

Sandra&co schreef:Kennelijk heb ik zo'n beroerde snertkop dat men niet eens probéért me te vertellen hoe ik m'n honden moet behandelen (en ik til Sofi nog steeds wel eens op als ik iets zie lopen dat ik niet vertrouw). Ik krijg nooit opvoedkundige adviezen. Wil je een lesje?
:mrgreen: Jij bent gezegend met een RBF.
Sandra&co

dagmar88 schreef:
Sandra&co schreef:Kennelijk heb ik zo'n beroerde snertkop dat men niet eens probéért me te vertellen hoe ik m'n honden moet behandelen (en ik til Sofi nog steeds wel eens op als ik iets zie lopen dat ik niet vertrouw). Ik krijg nooit opvoedkundige adviezen. Wil je een lesje?
:mrgreen: Jij bent gezegend met een RBF.
Ja, vanaf jongs af aan. Hoe vaak ik niet heb gehoord "Trek je gezicht op.". Nou, ben blij dat ik dat nooit gedaan heb want het komt me nu wel zo handig uit.
Snowdog
Actief

Ongelezen bericht door Snowdog »

Gewoon maar laten praten hoor. Doe maar wat jou het beste lijkt. Dat is genoeg :)
S@ndr@
Zeer actief

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

mijn replay, bemoei je met je eigen zaken :pffff: ........ klaar..... die honden psychologie van de koude grond kan me gestolen worden, het is fijn dat je je hond veilig houdt en hem een nare ervaring bespaard, daar heb je veel meer aan als wat anderen mensen denken, zeggen of wat dan ook, lekker boeien ook wat ze vinden jou pup, jou leven laat ze iets nuttigs gaan doen :engel:
Lizzie.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Poedel

Ongelezen bericht door Lizzie. »

dan had ik onderhand vreselijke dominante donders moeten hebben :mrgreen:
Afbeelding
Sandra&co

S@ndr@ schreef:mijn replay, bemoei je met je eigen zaken :pffff: ........ klaar..... die honden psychologie van de koude grond kan me gestolen worden, het is fijn dat je je hond veilig houdt en hem een nare ervaring bespaard, daar heb je veel meer aan als wat anderen mensen denken, zeggen of wat dan ook, lekker boeien ook wat ze vinden jou pup, jou leven laat ze iets nuttigs gaan doen :engel:
Reply. Als we dan toch Engels gaan lullen, dan maar goed;)
mijke
Zeer actief
Mijn ras(sen): krakershondje

Ongelezen bericht door mijke »

StellaViolet schreef:Het zal misschien wel aan mij liggen, maar ik heb er nog nooit van gehoord.
Dat je er nog nooit van gehoord hebt ligt aan jou want het is een veelgehoorde misvatting die nog berust op de inmiddels achterhaalde dominantietheorie :Q: Je kunt dat soort adviezen dus gevoeglijk negeren, eventueel na een snibbige 'ik bepaal zelf wel hoe ik met mijn hond omga!'. Meer uitleg ben je niemand verschuldigd.
S@ndr@
Zeer actief

Maartje schreef:Mijn opgetilde pup van 2,5 kilo werd vorige week van achteren bijna uit mijn arm getrokken door een doordraaiende hond. Dat was ook mijn schuld volgens de eigenaresse. Had ik haar maar niet op moeten tillen :mep:
ja natuurlijk ,.. als je twee peuters hebt en de een slaat de ander met een baksteen zijn kop in dan laatje dat ook gewoon gaan toch, leert het slachtoffer van :engel: ....... mensen zijn soms knettergek, t nare is dat ze t zelf nog geloven ook :mann: ... niet intrappen, jij zorgt voor jou hond en als je hem veilig houdt doe je het goed
Lanavandevledders
Zeer actief
Mijn ras(sen): Rottweiler

Ongelezen bericht door Lanavandevledders »

jij alleen bepaalt, wat en wanneer of je iets doet
die kwak adviezen negeren, oortje in, muziekje aan, neus omhoog en lekker je eigen ding doen.
dagmar88
Zeer actief

Sandra&co schreef:
S@ndr@ schreef:mijn replay, bemoei je met je eigen zaken :pffff: ........ klaar..... die honden psychologie van de koude grond kan me gestolen worden, het is fijn dat je je hond veilig houdt en hem een nare ervaring bespaard, daar heb je veel meer aan als wat anderen mensen denken, zeggen of wat dan ook, lekker boeien ook wat ze vinden jou pup, jou leven laat ze iets nuttigs gaan doen :engel:
:mrgreen: Tenzij ze met de reply steeds in herhaling valt.
bouvierpoedel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.

Ongelezen bericht door bouvierpoedel »

Dus met andere woorden als je ze altijd met je poten op de grond laat dan worden het vanzelf wel onderdanige inschikkelijke kneuters.
Wat je zegt ben je zelfffff :lekkerpuh:
S@ndr@
Zeer actief

ja, je mag ze zelf niet corrigeren, want dat is mishandeling, maar de hond van de buren mag hem helemaal in elkaar slaan onder het mom van opvoeden :pffff: .. dacht t even niet he..
Sandra&co schreef:
als jij dat fijner vind prima hoor, van mij hoeft het niet, want ik hb nul met taal doe het gewoon nog 30 keer fout, en niet omdat ik niet weet hoe t moet.....( het comfort van de lezer, het zal) ik heb er gewoon geen belangstelling voor :U: .... en ik ben en blijf slordig met letters en interpunctie
dagmar88
Zeer actief

S@ndr@ schreef: als jij dat fijner vind prima hoor, van mij hoeft het niet, want ik hb nul met taal doe het gewoon nog 30 keer fout, en niet omdat ik niet weet hoe t moet.....( het comfort van de lezer, het zal) ik heb er gewoon geen belangstelling voor :U: .... en ik ben en blijf slordig met letters en interpunctie
Ja, natuurlijk. Dat leek ineens zo leuk, zo'n... gevalletje je........ begraip me tog.... ee
S@ndr@
Zeer actief

dagmar88 schreef:
S@ndr@ schreef: als jij dat fijner vind prima hoor, van mij hoeft het niet, want ik hb nul met taal doe het gewoon nog 30 keer fout, en niet omdat ik niet weet hoe t moet.....( het comfort van de lezer, het zal) ik heb er gewoon geen belangstelling voor :U: .... en ik ben en blijf slordig met letters en interpunctie
Ja, natuurlijk. Dat leek ineens zo leuk, zo'n... gevalletje je........ begraip me tog.... ee
weet niet wat jou probleem is maar laat er even naar kijken..... en je hoeft t niet te lezen hoor,... ga nog even ergens wat goed gespelde rotopmerkingen plaatsen :F: met correcte interpunctie uiteraard :Q:
Ήυs
Zeer actief

Ongelezen bericht door Ήυs »

Cleva schreef:Ik vind het sowieso heel bijzonder dat voorbijgangers denken commentaar te moeten geven.
Even aangenomen dat je inderdaad verstand van honden hebt; een diagnose in drie seconden? Echt?
Ik moet eerlijk toegeven dat ik laatst toch ook echt even iets gezegd heb. De situatie was wel wat anders hoor. Ik zat op een bankje tennis te kijken samen met mijn dochter. Er kwam een meneer naast ons zitten met een chihuahua in een tuigje met de naam 'killer' erop. Bij elke beweging van mijn dochter gromde killer en wilde happen.

Dochter naar de andere kant geschoven maar ze liep later natuurlijk ook nog wel eens langs, en wanneer ikzelf bewoog wilde killer mij ook graag opeten.

Uiteindelijk zei de meneer dat het de hond van zijn dochter was en dat hij wel vaker wat onaardig was. Waarop ik dan toch even gezegd heb dat het er misschien aan zou kunnen liggen dat hij continu op schoot zit en dit gedrag niet gecorrigeerd wordt.

Denk niet dat het veel zin had overigens.
Sandra&co

S@ndr@ schreef:
dagmar88 schreef:
weet niet wat jou probleem is maar laat er even naar kijken..... en je hoeft t niet te lezen hoor,... ga nog even ergens wat goed gespelde rotopmerkingen plaatsen :F: met correcte interpunctie uiteraard :Q:
Sorry maar ik snap ook écht niet waar je al die punten toch vandaan haalt :mrgreen: En waaróm. Is allemaal extra typen.
S@ndr@
Zeer actief

en ik snap niet wat de lol er van is om mensen alle keren te wijzen op wat ze fout doen ,. waarom / waarvoor? volgens mij verstoord dat een topic meer dan 600 onterechte punten ( en je bent niet verplicht te lezen he, er is een negeer knop)

is bijna t zelfde als tegen mensen zeggen dat ze hun pup niet mogen optillen omdat jij er wat van vind,...... waarom/ waarvoor...?
zo hopelijk weer on topic...
Sandra&co

Ik vroeg het me oprecht af - nee, niet sarcastisch, maar echt :lol1: Het is net of je...nadenkt tijdens het typen. Snappie? "Ik weet nog niet precies wat ik wil typen...dus dan maar zo.". Ik kan me eigenlijk niet heugen dat je dit altijd in deze mate gedaan hebt, valt me de laatste tijd pas op.
stoffeltje
Zeer actief

Ongelezen bericht door stoffeltje »

Sandra&co schreef:Ik vroeg het me oprecht af - nee, niet sarcastisch, maar echt :lol1: Het is net of je...nadenkt tijdens het typen. Snappie? "Ik weet nog niet precies wat ik wil typen...dus dan maar zo.". Ik kan me eigenlijk niet heugen dat je dit altijd in deze mate gedaan hebt, valt me de laatste tijd pas op.
Ja en? Het is niet dat ze opeens chinees schrijft toch? :80:
Ptje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Grote Franse poedel en een klein Spaans draakje

Ongelezen bericht door Ptje »

Meneer/mevrouw, mag ik uw telefoonnr noteren, als ik uw welgemeende advies nodig heb zal ik u bellen :mrgreen:
AfbeeldingAardig zijn doet geen pijn en het kost geen cent, alleen wat moeite
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Ptje schreef:Meneer/mevrouw, mag ik uw telefoonnr noteren, als ik uw welgemeende advies nodig heb zal ik u bellen :mrgreen:
Die ga ik onthouden :ok: :D
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”