Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

'ongewenst' gedrag door de vingers zien

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

veertje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Groenendaeler, Markiesje en Roemeentje

'ongewenst' gedrag door de vingers zien

Ongelezen bericht door veertje »

Finn heeft zichzelf aangeleerd dat als hij met wandelen aandacht van me wil (of eigenlijk gewoon snoep). Dat hij me dan in mijn enkel moet 'happen'. De eerste keren had ik het niet zo in de gaten, ik voelde wat aan mijn enkel, keek naar beneden en zag daar Finn vrolijk en blij naast me lopen. Nou ja dat is natuurlijk heel knap, dat netjes opkijken, dus daar mag je best een snoepje voor. En toen had ik hem dus verpest :engel: Ik weet nu dat hij het bewust doet, een soort van 'halloooo ik ben er ook nog!'. Tja je moet wat als je klein bent...
Ik probeer het nu zelfs op commando te zetten :Q: Lukt nog niet helemaal omdat hij het alleen doet als ik niet naar hem kijk en zonder te kijken is mijn timing een beetje slecht. Als ik blijf kijken dan loopt hij als het braafste jongetje van de klas naar me op te kijken, het ettertje :LOL:
Maar ik geloof dat ik Tess dit beter niet kan gaan aanleren :engel:

Hebben jullie dat ook, van die dingen die je hond doet waarvan je denkt 'oh eigenlijk is dit totaal niet opvoedkundig, maar wel leuk'?
xSuzannex
Zeer actief
Mijn ras(sen): Havanezers
Aantal honden: 2
Contacteer:

Re: 'ongewenst' gedrag door de vingers zien

Ongelezen bericht door xSuzannex »

Oh ja, juist doordat ze zo klein zijn denk ik
Saar komt van alles ruilen voor een snoepje, soms is dat best irritant. elk papiertje of dingetje pakt ze en als er niks is pakt ze wel een bonnetje uit mijn tas ofzo.
En met de was opvouwen mag ze altijd een gevallen sok aangeven, en als ie niet valt springt ze in mijn knieholte dat ik er een moet laten vallen. Denk maar niet dat ik nog gewoon de was op kan vouwen zonder haar "hulp"
En ze moet overal bij zijn. omdat ze klein is moeten we er om lachen, maar ik moet er niet aan denken dat een labrador continu op mijn hoofd kwam liggen zodra ik tegen mijn lief aan wil hangen

Ohja en bedelen. Doet ze niet zo vaak hoor, maar dit toestaan is natuurlijk niet echt opvoedkundig verantwoord

Afbeelding
Laatst gewijzigd door xSuzannex op 20 jun 2018 12:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Luna87
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bullterrier

Ongelezen bericht door Luna87 »

Uh, nou, ze bedelen hier als de ziekte :schrik: Is onze eigen schuld maar ik kan me er niet aan storen.

En ze gaan hier ook wel eens op de salontafel staan. Eigenlijk niet de bedoeling, maar ik moet er stiekem altijd wel om lachen dus als ik zeg dat ze er af moeten maakt dat totaal geen indruk.
Afbeelding
Floortje
Zeer actief

Ongelezen bericht door Floortje »

Proppen en bemoeien.
Als je de ene hond aandacht geeft komt de ander erbij. Niet wenselijk, wel schattig.
yodi
Zeer actief
Mijn ras(sen): rottweiler
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door yodi »

Als de baas zijn wandelschoenen aanheeft ook stiekem even in zijn hakken bijten, het is puur uit jolijt en baas moet er om lachen, eigenlijk niet heel juist.
Afbeelding
Ptje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Grote Franse poedel en een klein Spaans draakje

Ongelezen bericht door Ptje »

xSuzannex schreef:Oh ja, juist doordat ze zo klein zijn denk ik
Saar komt van alles ruilen voor een snoepje, soms is dat best irritant. elk papiertje of dingetje pakt ze en als er niks is pakt ze wel een bonnetje uit mijn tas ofzo.
En met de was opvouwen mag ze altijd een gevallen sok aangeven, en als ie niet valt springt ze in mijn knieholte dat ik er een moet laten vallen. Denk maar niet dat ik nog gewoon de was op kan vouwen zonder haar "hulp"
En ze moet overal bij zijn. omdat ze klein is moeten we er om lachen, maar ik moet er niet aan denken dat een labrador continu op mijn hoofd kwam liggen zodra ik tegen mijn lief aan wil hangen

Ohja en bedelen. Doet ze niet zo vaak hoor, maar dit toestaan is natuurlijk niet echt opvoedkundig verantwoord

Afbeelding
Dit had ik kunnen typen.
Toen Ziggy pas bij me was sloopte hij van alles.
Toen ik er achter was dat hij dol is op apporteren én heel voergericht kon ik dat gelukkig ombuigen.
Met als gevolg dat hij te pas en te onpas komt aandraven met dingen in zijn bekkie en hij komt het dan trots brengen, slopen doet ie gelukkig niet meer, naja heel soms een vliegenmepper maar ja als dat alles is.
AfbeeldingAardig zijn doet geen pijn en het kost geen cent, alleen wat moeite
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Contacteer:

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

Frootje schreef:Als ik dat zo lees ga ik toch eens nadenken over wat ik aan het doen ben. Freya pikt telkens wel dingen van plekken die niet voor haar bestemd zijn en zeult ze dan ergens mee heen. Ik ben begonnen haar te leren dingen naar mij te brengen en dan krijgt ze een koekje. Ze vindt dingen naar mij brengen namelijk van nature inderdaad wel leuk. Maar ik voorzie al helemaal dat ze straks ook expres met van alles komt aanzetten. Afbeelding
Hier is het heel simpel: geen opdracht gekregen om iets te brengen, dan ook geen beloning. Als ik de afstandsbediening laat vallen, staat Gait al klaar, maar pakt hem pas als ik het hem vraag. Zeg ik: laat maar liggen, mag hij zonder dat ding naar me toekomen om z'n beloning in ontvangst te nemen
pioenroos
Zeer actief
Mijn ras(sen): xteckel Mies, eurasier Diem en schapendoes in deeltijd Flora.

Ongelezen bericht door pioenroos »

Flora (schapendoes van mijn moeder) mag van mij proberen om mijn sloffen of sokken uit te krijgen. Uiteraard mag er niks stuk en ik wil geen tandjes voelen. Maar dat doet ze ook keurig. Dan voel je hoe ze heel voorzichtig met haar voortanden peutert om een beginnetje te vinden van de sok en bij een slof is het zaak hem over mijn hiel te trekken zodat ze hem uitkrijgt wat ik dan probeer te voorkomen uiteraard.
Als het gelukt is duwt ze slof of sok triomfantelijk in mijn gezicht :I: En dan moet ik het weer aantrekken zodat ze nog een keer kan :lol1:

Geheel onverantwoord natuurlijk om bijna van de bank getrokken te worden door een hond die aan je kleren rukt terwijl je tv kijkt maar het is zo gezellig.
Afbeelding
veertje
Zeer actief

Oh dat snoetje zou ik ook niks kunnen weigeren hoor Suzanne :I: Het is wat met die ukkies. Ze mogen veel te veel eigenlijk :tongue:

Bij Finn vond ik het ook altijd soort van aandoenlijk hoe hij zich kon opwinden over konijnen op het pad. Nu Tess mee gaat doen, is het toch iets minder aandoenlijk geworden :schrik:
Shibby
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising slagroomsoesje

Ongelezen bericht door Shibby »

Ahum, Lou mag tijdens spel als een soort KNPV-Herder vol in mijn arm bijten. :LOL:
Ik heb regelmatig een blauwe en dikke arm, maar het is de enige manier waarop ze samen nog wat wil spelen dus ik vind het te leuk om niet toe te laten. :mrgreen:

En ze schooit als een gek en gaat mopperen als ze niks krijgt. . :LOL:
Afbeelding
Volg Loutjes avonturen op Instagram via @malou_the_profiterole
dre
Zeer actief
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door dre »

Shelly is het schoolvoorbeeld van jezelf misdragen en overal mee wegkomen :hmmm: en ze weet het ook :boos:

Zo snepte ze mij altijd in mijn kont als ik niet snel genoeg was met wat dan ook en als ik mij dan omdraaide stond ze heel blij te kijken :hmmm:
Tegenwoordig beukt ze zichzelf tussen je benen door, als je niet oplet lig je onderuit :hmmm:
Als ze niet wil zitten voor een koekje krijgt ze die alsnog (niet meer van mij, wel van de rest van de wereld)
Zodra ze iets moet doen wat ze niet wil of niet snapt gaat ze "in discussie" door je uit te kefferen
Ze bijt in de lijn als ze moet wachten langs de kant
Ze "bijt" je (net als Malou) vol in je arm als een volleerde pakwerkhond, maar hei ze heeft er lol in en ik krijg er normaal gesproken geen blauwe plekken van
Ze bietst bij alles en iedereen (en krijgt ook altijd van alles van iedereen)

Moet ik nog doorgaan :engel:
Afbeelding
runninggirl
Zeer actief

Ongelezen bericht door runninggirl »

Jura kan op commando onze andere honden corrigeren. :P
JustJoyce
Zeer actief

Ongelezen bericht door JustJoyce »

Denk dat al het eten wat er wordt gepakt ook voor jou is ... uhmmm nee Chef.
Afbeelding
blondie
Zeer actief

Ongelezen bericht door blondie »

Toch op de bank gaan als er visite is. We hadden het er aardig in dat hij dat niet meer deed. Maar de laatste keren met "vreemde" visite merk je dat mensen gewoon geen angst voor hem hebben, hem aanhalen en hij ligt of zit er altijd vrij subtiel en relaxed bij. Soms met een schuin oog naar ons kijkend, omdat hij écht wel weet dat hij er normaliter van af wordt gebonjourd.
Maar dan zie je dus de visite hem aaien, en hij ligt er rustig bij, dus laat ik het dan maar weer gaan :hmmm:
blondie
Zeer actief

Ongelezen bericht door blondie »

En Jol moet altijd loeien bij een onbekend persoon, en daarna gaat ze er grommend omheen lopen :roll:
Dat doet ze gewoon, en vroeger vond ik dat bloed irritant. Er is nu een compromis, ik weet dat ze het doet. De persoon heeft meestal eerst Aki ontmoet, de grootste schrik is er dan af :o
Dan komt Jol, en denken mensen "ah wat een schattige lieverd :I: " ze buigen zich om aan te halen.. Jol doet Whoewhoewhoe en begint te grommen.. mensen deinzen even terug, trekken handen snel terug, kijken mij aan..
En na een minuut grommen zeg ik, "nou klaar hé Jol anders ga je maar weer naar boven :hmmm: " en dan komt ze met een kwispel op me af, kiest eieren voor haar geld en negeert de vreemdeling verder, tot ze eten hebben :engel:
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

Guus mag in mijn broekspijp hangen en schudden omdat hij dan wild is en ik denk dat hij er niks aan kan doen....
Hij mag ook te hard bijten tijdens spelen en dan zeg ik alleen auw lullll....
En hij rijdt op mijn voet als ik die uitsteek maar dan denk ik ach het arme kind is als pup niet opgevoed...
Verder duwt hij me, springt hij en blaft hij als hij zijn zin niet krijgt.

En gek genoeg is het een schat van een hondje waar geen kwaad in zit en die niks verkeerd doet. Dus ik wil hem nemen zoals hij is. Het enige dat ik wel eens doe is hem wegsturen als hij me teveel wordt. Dan zeg ik Guus! Nu ben ik effe klaar met je gedoe! Wegwezen. En dan stamvoet ik wat en stuur hem naar zijn mand. En dan is hij een uurtje rustig en krijgt hij een kluif.

Bas is voorbeeldig en elk opzicht en steelt de show als beeldje van een hondje dat niks dan lief doet. Alleen is ze minstens net zo manipulatief en doortrapt als Guus. Maar Bas heeft het tot kunst verheven dat subtiel en slim aan te pakken. Guus is veel directer en dommer dan Bas.

Laatst ving Guus een Mol. Echt een joekel. Guus is de echte stoere van de twee. Bas grijpt dan meteen in en pakt de mol af en bijt hem dood. Mol bijt Bas maar Bas is dan echt een kleine patterdale. Guus die hem gevangen heeft staat erbij en kijkt ernaar. Ik ook trouwens. Ik laat ze gewoon zichzelf zijn :roos: :Q:
Afbeelding
Ptje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Grote Franse poedel en een klein Spaans draakje

Ongelezen bericht door Ptje »

Ras is met enkele zeldzame keren dat ie iets uitvreet degene die daar mee weg komt.
Soms jat ie een boterham (als Ziggy hem tenminste niet voor is) en kijkt me dan trots kwispelend aan. ach gos sulleke :I:
Een keer wou hij achter een reiger aan de reiger zag hem aan komen huppelen en ging bedaard op de wieken, Ras stopte en keek om van, kijk eens vrouwtje, ik heb hem weggejaagd, goed hé.
We hebben bij het uitlaten uit de deur gaan een ritueeltje, hij gaat rustig naast me staan zodat ik de riem om kan doen en Ziggy gaat dan vaak hieperdepiep doen komt met schoenen aan of iets anders maar op mijn klaar nu gaat hij zitten zodat ik hem ook de riem om kan doen.
Dan de deur uit en dan weten ze het precies, Ziggy loopt achteruit voor me tot hij zijn brokje krijgt en Rasta pakt de riem in zijn bek doldwaas springend en touwtje trekkend.
Na een paar seconden geef ik het commando los en brokje erin, dan lopen we rustig verder.
Het is echt een ritueeltje en veel te leuk om het te verbieden.
AfbeeldingAardig zijn doet geen pijn en het kost geen cent, alleen wat moeite
DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door DeDiana »

Amy bijt in mijn handen en vingers, vooral als ik thuiskom of als ze aandacht wil. Maar ze doet het zo lief en voorzichtig :I: Toen ze net bij mij was, beet ze me met spelen altijd keihard en dat heb ik haar niet afgeleerd, maar haar wel een bijtrem geleerd. Waardoor ze nu dus denkt dat zachtjes bijten gewenst gedrag is.

Ik heb Amy ook geleerd om (pas) op commando achter de ganzen aan te gaan, zodat ik haar wel af en toe ergens achteraan kon laten jagen, maar dan wel onder mijn voorwaarden. Die ganzen zagen haar op die plek al vanaf honderden meters aankomen, dus zouden al lang en breed weg zijn als zij eraan kwam sjezen. Daar had ik ook best spijt van toen ze een keer snel genoeg was en er een heel slome gans zat die ze wist te grijpen. Dat doen we voortaan dus ook maar niet meer :ugh:

Amoz heb ik een paar keer beloond terwijl hij naast mij liep en net van kant was gewisseld (van links naast me naar rechts naast me of andersom). Dat had ik op dat moment niet zo direct in de gaten. Nu denkt hij dat het de bedoeling is om na een paar meter volgen/naast lopen van kant te wisselen. En als hij dan niks lekkers krijgt, wisselt hij weer van kant. Net zolang tot hij wel iets krijgt.
Neeltje

Ongelezen bericht door Neeltje »

Ongewenst gedrag is toch gedrag dat JIJ niet wil zien bij je hond? Als je het wel toestaat wat volgens 'iemands regels', al heb ik geen flauw idee wie dat bepaald, niet zou moeten, is het geen ongewenst gedrag.
DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door DeDiana »

Neeltje schreef:Ongewenst gedrag is toch gedrag dat JIJ niet wil zien bij je hond? Als je het wel toestaat wat volgens 'iemands regels', al heb ik geen flauw idee wie dat bepaald, niet zou moeten, is het geen ongewenst gedrag.
Ik neem aan dat het daarom ook tussen aanhalingstekens staat ;-) Ik denk dat het om gedrag gaat dat je normaal niet wenselijk zou vinden, zoals bijten in enkels en handen, of dat je per ongeluk hebt gestimuleerd terwijl het eigenlijk niet zo'n gewenst gedrag is (wat jouzelf betreft dus).
Doke
Actief

Ongelezen bericht door Doke »

Chouffeke blijft op wandeling vaak in het midden van het pad zitten wachten. Hij laat mij dan een heel eind voorop lopen in de hoop dat ik hem roep, want als ik roep, komt hij als een malle aangecrosst en krijgt dan een snoepje...
tegen dat ik doorhad dat hij niet ‘te moe’ was omdat hij achterbleef... hij heeft me goed getraind :zweep:
Afbeelding
dre
Zeer actief

Ongelezen bericht door dre »

In het kader van dit topic, leuke herinnering op Facebook vandaag :LOL:

Ze had mijn slipper al 3x gejat achter mijn rug en een lol dat ze had (en nee eigenlijk mag het dus niet, maar ikk moest alleen maar lachen tot 3x toe :schrik: )
Afbeelding
Afbeelding
veertje
Zeer actief

DeDiana schreef:
Neeltje schreef:Ongewenst gedrag is toch gedrag dat JIJ niet wil zien bij je hond? Als je het wel toestaat wat volgens 'iemands regels', al heb ik geen flauw idee wie dat bepaald, niet zou moeten, is het geen ongewenst gedrag.
Ik neem aan dat het daarom ook tussen aanhalingstekens staat ;-) Ik denk dat het om gedrag gaat dat je normaal niet wenselijk zou vinden, zoals bijten in enkels en handen, of dat je per ongeluk hebt gestimuleerd terwijl het eigenlijk niet zo'n gewenst gedrag is (wat jouzelf betreft dus).

Ja vandaar de '' inderdaad :wink:

Grappig om te lezen hoe andere honden hun baas getraind hebben :LOL: Stelletje zwakkelingen zijn we!

@Diana: Dat van kant wisselen zie ik Finn ook wel voor aan om daar een gewoonte van te maken als ik dat ga belonen. Die zelf verzonnen trucjes blijven verbazend goed hangen :tongue:
Soooof
Zeer actief
Mijn ras(sen): Zwitserse herder

Ongelezen bericht door Soooof »

Ik kan alleen maar aan dit denken. Koud 12 weken oud, was het mormel.

Afbeelding

Een spoor van aarde lag vanuit de tuin, door de keuken en de gang. En blij dat ie was met zichzelf. Gelukkig had ie al wel begrepen dat het niet helemáál de bedoeling was, zoals te zien aan zijn snoet. Maar wij lagen stiekem dubbel van het lachen. :hmmm: :mrgreen:
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”