Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Teckel tips van mensen die ervaring hebben met teckels

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

DoggoLover
Zeer actief
Aantal honden: 0

Teckel tips van mensen die ervaring hebben met teckels

Ongelezen bericht door DoggoLover »

Hallo,

Ik twijfel over welke ras hond ik ga nemen en zit ook te denken aan een teckel. Ik las dat ze een hernia kunnen krijgen en als je wilt proberen dat te voorkomen, je ze geen trappen moet laten lopen of springen op de bank.
Ik wil graag dat mijn toekomstige hondje wel op de bank mag dus dacht aan deze oplossing.
https://www.bol.com/nl/p/safety-1st-ops ... lsrc=aw.ds
een kinder wc trapje wat anti slip is. Is dit beter dan op de bank te springen zonder een trappetje of juist slechter vanwege het trap lopen?

Ik las ook dat er een speciale hondenkussen word aangeraden voor teckels zodat ze heel comfortabel kunnen liggen op iets wat hun rug steunt.
https://www.orthopedischhondenkussen.nl ... zwart.html

Heeft er iemand ervaring met deze hondenkussen? Werkt dit echt? Of trap ik in een verkooppraatje van een website?

Ik las ook dat teckels graag blaffen en dat je dat moet corrigeren. Ik snap alleen niet waarom je dat zou moeten corrigeren. Waarom moet dat?

Alvast bedankt voor jullie reacties :)
JustJoyce
Zeer actief
Aantal honden: 1

Re: Teckel tips van mensen die ervaring hebben met teckels

Ongelezen bericht door JustJoyce »

Ik heb zelf een teckel :) ... Chef kan niet zelf op de bank, dus als hij op de bank mag til ik hem erop. Maar ken ook andere mensen met teckel trappetjes naar de bank. Ik heb geen speciaal kussen voor hem, wel een lekkere slaapzak waar hij echt helemaal verliefd op is, hij ligt graag in een slaapzak of onder een dekentje.

Teckels kunnen inderdaad lekker blaffen, ligt er aan waarom ze blaffen natuurlijk. Chef mag van mij echt wel blaffen als er iemand aan de deur staat, maar als ik zeg dat het goed is en klaar is met blaffen, dan wil ik dit ook graag haha!
JustJoyce
Zeer actief

Tamara81 schreef:Maar ze trekken wel graag hun eigen plannen.
Hoe kom je daar nou bij :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :goeie: :LOL:
bram en thijs
Zeer actief
Mijn ras(sen): Grote Zwitserse Sennenhond

Ongelezen bericht door bram en thijs »

Nannaaaaaaaaaaaa, Peer is nodig!
AfbeeldingAfbeelding
Wolfsblut
Zeer actief

Ongelezen bericht door Wolfsblut »

Een Teckel is niets mis mee als:
je er geen moeite mee hebt om er de hele dag mee op schoot te zitten om te aaien. Dan kunnen ze je urenlang heel verliefd aankijken. Vooral als je tegen ze praat en zegt hoe mooi dat papa's prinsesje wel niet is.
je er geen moeite mee hebt om als je stopt met aaien dat ze dan gaan huilen zodat je verder aait en praat.
je er geen moeite mee hebt dat ze je kunstjes leren, met name richting koelkast.
je er geen moeite mee hebt dat zodra je even op de bank gaat liggen en indut ze per direct in de waakstand gaat en aanhoudelijk blaft, bij voorkeur in je oor.
je er geen moeite mee hebt om ze elke avond de trap op te dragen als je gaat slapen. Dat laatste doen ze bij voorkeur in je nek. Het zijn prinsesjes, dus ze moeten wel even uitslapen.
je er geen moeite mee hebt als de telefoon gaat zij bij het eerste woord begint te blaffen tot het gesprek beëindigd is. Ze denkt dan dat je met haar praat en dan praat ze terug.
je er geen moeite mee hebt als ze regelmatig op je verlijmde keukenmat plassen of poepen, vooral als het regent.
je er geen moeite mee hebt dat alle boodschappen die je gehaald hebt, een voor een heel nadrukkelijk bekeken en besnuffeld dienen te worden.

Als je stressbestendig bent en goed je best doet om het leven van een Teckel te veraangenamen, kunnen jullie samen best een leuk leven hebben.
Zien is meer dan kijken, luisteren is meer dan horen en leven is meer dan overleven.
bram en thijs
Zeer actief

En daarom heeft Nanna een teckel en wil meneer Nanna niet meer. Ik snap 'm eindelijk.
AfbeeldingAfbeelding
alm@
moderator
Mijn ras(sen): Langhaar teckel
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door alm@ »

Wolfsblut schreef:Een Teckel is niets mis mee als:
je er geen moeite mee hebt om er de hele dag mee op schoot te zitten om te aaien. Dan kunnen ze je urenlang heel verliefd aankijken. Vooral als je tegen ze praat en zegt hoe mooi dat papa's prinsesje wel niet is.
je er geen moeite mee hebt om als je stopt met aaien dat ze dan gaan huilen zodat je verder aait en praat.
je er geen moeite mee hebt dat ze je kunstjes leren, met name richting koelkast.
je er geen moeite mee hebt dat zodra je even op de bank gaat liggen en indut ze per direct in de waakstand gaat en aanhoudelijk blaft, bij voorkeur in je oor.
je er geen moeite mee hebt om ze elke avond de trap op te dragen als je gaat slapen. Dat laatste doen ze bij voorkeur in je nek. Het zijn prinsesjes, dus ze moeten wel even uitslapen.
je er geen moeite mee hebt als de telefoon gaat zij bij het eerste woord begint te blaffen tot het gesprek beëindigd is. Ze denkt dan dat je met haar praat en dan praat ze terug.
je er geen moeite mee hebt als ze regelmatig op je verlijmde keukenmat plassen of poepen, vooral als het regent.
je er geen moeite mee hebt dat alle boodschappen die je gehaald hebt, een voor een heel nadrukkelijk bekeken en besnuffeld dienen te worden.

Als je stressbestendig bent en goed je best doet om het leven van een Teckel te veraangenamen, kunnen jullie samen best een leuk leven hebben.
Wat een watje ben je eigenlijk :LOL:
Afbeelding
alm@
moderator
Mijn ras(sen): Langhaar teckel
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door alm@ »

Mijn teckel springt gewoon op de bank en in de achterbak van de auto, niks mis mee. Buiten springt hij ook op en over omgevallen boomstammen en op bankjes. Krijgt hij alleen maar flinke spieren van. Een goed gespierde teckel springt als een kat. En wat Nanna zegt: goed slank en gespierd houden. Trappen lopen heb ik hem niet geleerd. Blaffen op zich hoef je niet af te leren maar teckels hebben wel de neiging door te krijsen en dat vind ik niet wenselijk dus daar ben ik wel mee bezig geweest. En hij heeft een gewoon mandje, koop er wel een waar je teckel languit in kan liggen.
Afbeelding
Ptje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Grote Franse poedel en een klein Spaans draakje
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Ptje »

Huh, ik dacht in je andere topic te lezen dat je een malteser krijgt, of gaat ie niet door?
Niet dat het mij iets aan gaat verder maar goed ben graag een nieuwsgierig old wief.
AfbeeldingAardig zijn doet geen pijn en het kost geen cent, alleen wat moeite
DoggoLover
Zeer actief

JustJoyce schreef:Ik heb zelf een teckel :) ... Chef kan niet zelf op de bank, dus als hij op de bank mag til ik hem erop. Maar ken ook andere mensen met teckel trappetjes naar de bank. Ik heb geen speciaal kussen voor hem, wel een lekkere slaapzak waar hij echt helemaal verliefd op is, hij ligt graag in een slaapzak of onder een dekentje.

Teckels kunnen inderdaad lekker blaffen, ligt er aan waarom ze blaffen natuurlijk. Chef mag van mij echt wel blaffen als er iemand aan de deur staat, maar als ik zeg dat het goed is en klaar is met blaffen, dan wil ik dit ook graag haha!
maar hoe laat je je hondje stoppen met blaffen ? :denken:
Ik las dat je duidelijk Nee moet zeggen zonder te schreeuwen, maar wat als ze me negeert of het ziet als aandacht of simpelweg niet begrijpt? Ik wil niet zoals Cesar Melan de TSSS actie uitvoeren... vind ik gemeen... is er een andere manier? Of leren ze uiteindelijk wat Nee betekent? :D
DoggoLover
Zeer actief

Tamara81 schreef:Ik heb jou een keer ontmoet en ik zie je wel met een teckel. Je moet er wel van houden hoor: ik vind ze enig en ben helemaal gek op teckels. Maar ze trekken wel graag hun eigen plannen.
Denk eraan dat teckels jachthonden zijn en de meesten hebben goed wat beweging nodig.

Over het blaffen: je hoeft het niet te corrigeren, maar je moet wel van pups af aan het geblaf in goede banen leiden. Blaffen is natuurlijk heel normaal voor honden; maar ze moeten wel even leren wanneer er wel of niet geblaft mag worden.

Mijn hondje (Jack Russell mix) heb ik begeleid in blafgedrag door met haar mee te kijken waarom ze blaft. Tijdens het waken zeg ik dan bijvoorbeeld: "ja, ik heb het ook gezien of gehoord, maar nu is het genoeg". En dan begeleid ik haar naar gewenst gedrag (rustig liggen of aandacht op mij of speelgoed of botje verleggen) om haar daarvoor te belonen.

Iig succes nog met het uitzoeken van een geschikte hond!
Dankjewel! :D Dit vind ik hele goede tips dat van het begeleiden naar gewenst gedrag :)
DoggoLover
Zeer actief

Nanna schreef:De beste manier om een hernia voor te zijn is om je teckel niet dik te laten worden.
En wat wil je? Langhaar, korthaar, ruwhaar? Standaard, dwerg of kaninchen?
standaard korthaar. kleur maakt niet uit. Ik ga haar uit het asiel adopteren :)
DoggoLover
Zeer actief

Zinodo schreef:Ik zie een teckel ook best wel bij je passen denk ik! Het zijn echt karaktervolle grapjassen die niks te benauwd zijn om hun mening te uiten :engel: Volgens mij is een gemiddelde dag met een teckel ook nooit saai. Leuke monstertjes zijn het. Ik heb er zelf lang over na zitten denken voordat we voor Ziva gingen, ik denk nog steeds dat er ooit op een dag een teckel hier rond moet hobbelen :cheer:
Wat de rugproblemen betreft, van wat ik hoor is het beste om spieren in goed conditie te houden en je hond vooral niet dik laten worden. Je kan natuurlijk altijd pech hebben, maar hiermee doe je al veel goeds.
Dankjewel! Ik zie het al voor me dat een teckel mee gaat sprinten met je super snelle honden haha :lol1:
mijke
Zeer actief
Mijn ras(sen): krakershondje

Ongelezen bericht door mijke »

Ptje schreef:Huh, ik dacht in je andere topic te lezen dat je een malteser krijgt, of gaat ie niet door?
Gister nog ja :LOL: Ik geloof eerlijk gezegd helemaal niets meer van welke hond deze persoon zegt te nemen. Ik geloof dat elk ras inmiddels de revue wel is gepasseerd. Ik ben ook steeds verbaasd dat mensen er nog serieus op blijven reageren :P
DoggoLover
Zeer actief

Haha al die dingen klinken kei grappig naar mijn mening :lol1: mijn huis zal geen trap hebben ik ga in een flatje wonen :) ik snap alleen het plassen op je keuken mat gedeelte niet als het regent? :denken:
DoggoLover
Zeer actief

alm@ schreef:Mijn teckel springt gewoon op de bank en in de achterbak van de auto, niks mis mee. Buiten springt hij ook op en over omgevallen boomstammen en op bankjes. Krijgt hij alleen maar flinke spieren van. Een goed gespierde teckel springt als een kat. En wat Nanna zegt: goed slank en gespierd houden. Trappen lopen heb ik hem niet geleerd. Blaffen op zich hoef je niet af te leren maar teckels hebben wel de neiging door te krijsen en dat vind ik niet wenselijk dus daar ben ik wel mee bezig geweest. En hij heeft een gewoon mandje, koop er wel een waar je teckel languit in kan liggen.
Ik dacht dat ik beter die orthopedische kussen van een meter groot kan halen zodat ze zowiezo alle ruimte heeft :)
Als ik eindelijk mijn hondje heb gaat ze lekker veel lopen dat komt wel goed:) Ik haal ook goede brokken wat ik meng met supermarkt honden vlees en ik ga aan de dierenarts vragen hoeveel gram het mag zijn. Dan ga ik het wegen tot ik het kan inschatten na een tijdje.

ik zit regelmatig op balkon te roken en zie wel is 1 buurvrouw die letterlijk een rondje om de flat loopt en dan klaar is.. dat vind ik zo zielig voor haar hondje.. dat ga ik mijn hond niet aandoen tenzij ik ernstige griep heb en niemand haar kan uitlaten voor me. dat is ook meteen de enige uitzondering. :roll:
DoggoLover
Zeer actief

Ptje schreef:Huh, ik dacht in je andere topic te lezen dat je een malteser krijgt, of gaat ie niet door?
Niet dat het mij iets aan gaat verder maar goed ben graag een nieuwsgierig old wief.
haha ja ik begrijp het wel hoor :) Ik heb een topic lang geleden geopent van welke hondenras past bij mij want ik maakte zo een probleem van de haren. Uiteindelijk ging ik voor een maltezer vanwege de karaktereigenschappen en de vacht. Nu denk ik aan een teckel omdat die me toch leuker lijkt ongeacht de haren :) Ik heb nog veel tijd voordat ik ga verhuizen en pas als ik ben verhuist kan ik een hond halen. Ik lees er veel over en open wel is een topic waar ik dan vragen stel en dat allemaal wel is terug lees om zoveel mogelijk te leren en uiteindelijk alles zo goed mogelijk ga proberen te doen en ook een beslissing te nemen in welke ras het beste bij mij past.

Ik denk dat een teckel toch wel wat meer voor mij is vergeleken met een maltezer vanwege het gedrag :) ik hoop dat je nieuwsgierigheid wat minder is haha :lol1:
DoggoLover
Zeer actief

mijke schreef:
Gister nog ja :LOL: Ik geloof eerlijk gezegd helemaal niets meer van welke hond deze persoon zegt te nemen. Ik geloof dat elk ras inmiddels de revue wel is gepasseerd. Ik ben ook steeds verbaasd dat mensen er nog serieus op blijven reageren :P
ik heb heel veel twijfels over hoe ik het aan kan pakken en ook over het ras maar heb nog genoeg tijd en vind het fijn dat mensen daar begrip voor kunnen hebben :) niet erg hoor dat je dat denkt, niet iedereen kan er zo begripvol voor zijn dat ik alle kanten op ga met mijn vragen en zo onwetend ben over honden :tongue:
DoggoLover
Zeer actief

Nanna schreef:
DoggoLover schreef:
Nanna schreef:De beste manier om een hernia voor te zijn is om je teckel niet dik te laten worden.
En wat wil je? Langhaar, korthaar, ruwhaar? Standaard, dwerg of kaninchen?
standaard korthaar. kleur maakt niet uit. Ik ga haar uit het asiel adopteren :)
Dan wens ik je veel succes. Daar is zo goed als niet aan te komen. Misschien via de herplaatsing van de teckelclub maar dan nog zijn ze dun gezaaid.
een puppy kan ook maar dan moet ik wel eerst veel leren over zindelijkheid en opvoeding :) ik wou gewoon heel graag een hondje redden uit het asiel maar als ik ben verhuisd en er al maanden woon en nog geen hond in het asiel zie, ga ik wel voor een puppy :)
Wolfsblut
Zeer actief

Ongelezen bericht door Wolfsblut »

DoggoLover schreef:

Haha al die dingen klinken kei grappig naar mijn mening :lol1: mijn huis zal geen trap hebben ik ga in een flatje wonen :) ik snap alleen het plassen op je keuken mat gedeelte niet als het regent? :denken:
Ze houdt niet van natte voetjes. En op de mat plassen heeft als voordeel dat het niet tegen haar buikje spettert. De meest bezoedelde plek in de mat, het midden dus heb ik inmiddels al een m2 uitgesneden. Daar heeft ze echter geen boodschap aan want er zijn nog genoeg schone plekjes over. Je leert er overigens wel mee omgaan. Ik zal in huis dus nooit meer op sokken lopen. Mijn schoenen trek ik pas uit als ik naar bed ga.
Zien is meer dan kijken, luisteren is meer dan horen en leven is meer dan overleven.
Zamunda
Zeer actief

Ongelezen bericht door Zamunda »

DoggoLover schreef:ik heb heel veel twijfels over hoe ik het aan kan pakken en ook over het ras maar heb nog genoeg tijd en vind het fijn dat mensen daar begrip voor kunnen hebben :) niet erg hoor dat je dat denkt, niet iedereen kan er zo begripvol voor zijn dat ik alle kanten op ga met mijn vragen en zo onwetend ben over honden :tongue:
Het komt een heel stuk duidelijker/geloofwaardiger over als je niet steeds ''ik ga [...] doen/halen'' alsof dat al helemaal zo geregeld is terwijl je in werkelijkheid bedoelt dat je nu dénkt dat je dat gaat doen/halen. Waarom schrijf je dat niet gewoon?
bram en thijs
Zeer actief

alm@ schreef:Wat een watje ben je eigenlijk :LOL:
Nu je het zegt :idea: :idea: :idea: Je ziet 'm zo gaan in z'n camo, rugzakje noodrantsoenen, kisten en truttend tekkeltje op de nek :8):
AfbeeldingAfbeelding
bram en thijs
Zeer actief

Zamunda schreef:Waarom schrijf je dat niet gewoon?
Hmmm. Dáár gaan we even over nadenken :idea:
AfbeeldingAfbeelding
Zamunda
Zeer actief

Ongelezen bericht door Zamunda »

bram en thijs schreef:
Zamunda schreef:Waarom schrijf je dat niet gewoon?
Hmmm. Dáár gaan we even over nadenken :idea:
Dat is al heel wat :Q: .
ruudstofferboa
Zeer actief
Mijn ras(sen): labrador, teckel

Ongelezen bericht door ruudstofferboa »

Hoi hier ook 2 teckels....en al het bovenstaande klopt aardig...
Ze kunnen goed blaffen, zitten er niet mee binnen te poepen of plassen als het regent buiten, of gewoon als ze beledigd zijn :pffff:
Die van mij zijn nog jong , heerlijk eigenwijs, of eigenlijk stront eigenwijs!!!
Zodra je gaat zitten heb ik er 2 op schoot die het liefst in de nek kruipen soort nekklem, heerlijk warm in de winter maar nu... :smile2:
Moet eerlijk zeggen dat ze van ons op bed en bank springen zonder probleem.

Hoe lief en schattig ze ook zijn , weet niet of er na deze 2 nog een teckel terug komt :denken: maar dat komt misschien omdat die van mij niet sociaal zijn, zeker de reu, en dat loopt gewoon niet altijd relax, moet ogen en oren op stokjes hebben, want of het nou een hond is die hij niet mag, een een vreemd persoon, hij hangt er zo in :80:
Daarentegen heb ik nooit zulke heerlijk kroelkipjes gehad!
Lizzie.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Poedel

Ongelezen bericht door Lizzie. »

mijke schreef:
oh gelukkig, ik ben dus niet de enige die dit denk, sommige vragen die er gesteld word, denk ik echt van :80: :piew: :piew:
Afbeelding
JustJoyce
Zeer actief

Dat van binnen poepen en plassen herken ik helemaal niet, dat heeft Chef nou nog nooit gedaan. Die houd het liever op als het regent haha!
petra1
Zeer actief
Mijn ras(sen): Teckel
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door petra1 »

JustJoyce schreef:Dat van binnen poepen en plassen herken ik helemaal niet, dat heeft Chef nou nog nooit gedaan. Die houd het liever op als het regent haha!
Hier zijn ze ook gewoon zindelijk.
Wat betreft de vachtsoorten: Dax was een korthaar, daar vond ik echt heel veel kleine stekelhaartjes van.
Zij was ook het felste van mijn drietal, een echte kroelkont, heel erg trouw, maar alles moest wel aangeblaft worden en liefst er ook nog ff achteraan rennen.

Teun is een ruwhaar, daar vind ik ook wel wat haar van, maar dat is te verwaarlozen. Wel moet hij 4x per jaar geplukt worden anders barst hij van de jeuk.
Hij is een heel vrolijke, ietwat onzekere hond. Snel onder de indruk maar ik denk dat dat gewoon zijn karakter is.

Odie is een langhaar, daarvan moet ik de vacht wel controleren op ongerechtigheden zoals doorntjes en van dat stekelige gras.
Hij blijft ook het langste vies als het regent.

Alle drie waren/zijn ze dol op vogels najagen, rollen in de viezigheid, stampen in de plassen en sloten (sloten liefst zo vies mogelijk).
Ook modderplassen zijn ze dol op, want daar racen ze doorheen en als ze daar klaar mee zijn dan gaan ze erg graag languit in liggen om af te koelen.

Ik heb nu alleen Teun en Odie nog maar, maar dat zijn wel twee knuffelaars.
Liefst liggen ze de hele dag bij me in de buurt, en als ik wat ga doen, dan staan ze er bovenop.
Die lange neuzen hebben ook een doel: zoveel mogelijk in zaken steken waar ze niks mee te maken hebben.
Afbeelding

In loving memory of Denzel, Stef en Dax.
Groetjes Petra en de hondjes
DoggoLover
Zeer actief

Tara schreef:Teckels zijn onweerstaanbare manipulatieve kleine rothondjes.
Als dat eenmaal onder je huid zit kom je er nooit meer helemaal vanaf, ze hebben het doorgaans geweldig met zichzelf getroffen en weten hun eigenaars goed te bespelen. Het zijn notoire niet-luisteraars, beleefd vragen werkt doorgaans het beste aangezien kadaverdiscipline niet werkt bij teckels. Ze horen zichzelf ook graag en eindeloos blaffen zul je dus echt in de kiem moeten smoren, zeker als je in een flat woont en graag op goede voet blijft staan met buren en woningbouw.
Korthaar betekent dat je overal in huis kleine korte prikhaartjes hebt en met een stoffen bank zou ik dat niet zo fijn vinden. Verder heb je er qua vachtverzorging dan weer geen werk aan. Overigens zou de korthaar wel mijn laatste keus zijn, ik zou zelf voor ruwhaar gaan en daarna voor langhaar. Maar dat is persoonlycke smaeck.
moet de langhaar naar de trimmer?
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Contacteer:

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

Je hebt Elco en Gait gezien. Langharen hebben zo'n vacht. Af en toe een kam er door en that's it. Mits intact gelaten... Gecastreerd kunnen ze er zo uit gaan zien (en bij andere merk je er weer weinig van) :
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”